Felstart av windows 7 vid byte av moderkort

Permalänk
Medlem

Felstart av windows 7 vid byte av moderkort

Jag har bytt moderkort och efter det vill inte windows starta .. det blir bluescreen sen försöker windows reparera problemet men den hittar inga lösningar på problemet... så jag stoppar in Bios skivan till moderkortet och startar installationen men efter ett tag säger den åt mig att "Please insert your formated Floppy in A:/" hehe... måste jag installera om Windows 7 eller kan jag undvika det på ngt sätt? snälla hjälp

Det fungerar att gå in i Bios m.m men inte starta windows

Specs:

Gammla moderkortet: Asus P8H67-M Pro
Nya moderkortet: Asus P8Z77-V LX
Nytt ljudkort: Creative Sound Blaster Z
CPU: Intel core i5 2500k 3,3 GHz
GPU: Zotac GTX 470

Permalänk
Medlem

Du måste i princip alltid göra det då du byter komponenten moderkort, jag vet ingen lösning för att komma runt det alla fall

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem

Det helt normalt att det blir så när man byter moderkort.

Även om du på nått sätt tar dig för bi och sen struntar i de kvarvarande felen du får då och då så kommer datorn av vara seg / långsammare än vad den borde vara bara för att folk var för lata för att installera om Windows.

Permalänk
Medlem

Men om jag nu skulle installera om windows så kommer alla mina filer försvinna från OS-disken ? eller måste jag göra backup på allt ?

Permalänk
Medlem

Man bruka kunna välja vad som händer med ens filer. Allra bäst är dock att göra backup. Den dagen du råkar ut för värre saker så kommer du vara glad att du gjorde backup.

Ha bara 1 disk ute/inne medan Windows installeras. De andra diskarna kopplas in efteråt för att undvika flera andra problem då och långt senare.

Permalänk
Medlem

Men jag har de viktigaste sakerna på min 500-gb hårddisk men OS på en 120 gb SSD .. men kommer program osv inte fungera efter ominstallationen ? orkar inte mer strul liksom....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9306:

Men jag har de viktigaste sakerna på min 500-gb hårddisk men OS på en 120 gb SSD .. men kommer program osv inte fungera efter ominstallationen ? orkar inte mer strul liksom....

BIOS-AHCI
ändra till IDE.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Nu när du nu installerar om Windows, skapa då en partition för personliga filer och en för program. Windows 7 installerar du på en egen partition, C:.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

vad händer då ?

Skrivet av FX9:

BIOS-AHCI
ändra till IDE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9306:

vad händer då ?

det kanske fungerar. googla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick tillslut installera om win 7 trots allt .problem solved

Permalänk
Medlem

"bytte moderkort". Är det samma moderkorts modell som det gamla? är Windows Installationen en OEM eller Retail version?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

BIOS-AHCI
ändra till IDE.

Skrivet av ante9306:

vad händer då ?

Läget Windows arbetar mot hårddiskarna med. P-ata (Ide) är den gamla tekniken och s-ata (ahci) är den nya. Även om diskarna ansluts med s-ta så kan man köra de i det gamla läget för bakåtkompatibilitet. Ofta är det krångligare att installera Windows XP i s-ata läget. Så därför är ide ofta valt som standard. S-ata är ofta snabbare och speciellt märks det med ssd-diskar. För att Windows ska kunna boota behöver den känna till läget direkt när den börjar läsas in. Läget har inget med hur filerna lagras och kan läsas och skrivas i båda lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Läget Windows arbetar mot hårddiskarna med. P-ata (Ide) är den gamla tekniken och s-ata (ahci) är den nya. Även om diskarna ansluts med s-ta så kan man köra de i det gamla läget för bakåtkompatibilitet. Ofta är det krångligare att installera Windows XP i s-ata läget. Så därför är ide ofta valt som standard. S-ata är ofta snabbare och speciellt märks det med ssd-diskar. För att Windows ska kunna boota behöver den känna till läget direkt när den börjar läsas in. Läget har inget med hur filerna lagras och kan läsas och skrivas i båda lägen.

Om Windows är installerat med IDE och standard på hans nya BIOS är AHCI eller RAID så kommer man få bluescreen när man bytt moderkort. Antagligen är det samma sak om det är installerat med AHCI eller raid och standard på nya moderkortet är IDE. Därför jag rekommenderade han att byta. Jag vet vad det fyller för funktion

Visa signatur