En NAS, media spelare eller liten server?

Permalänk

En NAS, media spelare eller liten server?

Tjenare all.

jag har lite funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa med.
jag är ute efter en nätverkslösning där jag kan lagra filmer och andra filer(skall vara i någon raid)
jag vill även kunna streama till min Apple TV eller någon annan media spelare och använda Plex eller XBMC
jag har en apple TV3 i dagsläget men kan tänka mig något annat om det skulle vara lättare.
är ute efter inte en allt för dyr lösning.

är det någon som vet någon smart lösning på mitt lilla problem så får ni gärna svara. är tacksam för alla svar.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimskrams:

Tjenare all.

jag har lite funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa med.
jag är ute efter en nätverkslösning där jag kan lagra filmer och andra filer(skall vara i någon raid)
jag vill även kunna streama till min Apple TV eller någon annan media spelare och använda Plex eller XBMC
jag har en apple TV3 i dagsläget men kan tänka mig något annat om det skulle vara lättare.
är ute efter inte en allt för dyr lösning.

är det någon som vet någon smart lösning på mitt lilla problem så får ni gärna svara. är tacksam för alla svar.

NAS eller network attached storage som det står för kan vara en sever, eller en nätverksansluten hårddisk kopplad till din router.

Jag hade en Synology Diskstation DS212 förut, som jag hade mycket användning förut. Nu har jag gått över till en riktig serverdator dock, då jag använder den till annat också.

Summa summarum, jag skulle rekommendera dig då du verkar novis inom området att börja med en färdigbyggd NAS som tex Synology (jag har hört att dem även har bäst gränssnitt). Du kommer lära dig sjukt mycket om nätverk och utdelningar, rättigheter etc. på att börja där, samt att det är enklare helt enkelt än att tex bygga en NAS själv (även om det är roligare).

Hoppas jag besvarade dina frågor och gav dig en tanke eller två.

PS. Min gick även att köra i RAID. DS.

Edit: Denna kanske kan vara något för dig. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1849004

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk

Erben:

jag har ett stort intresse kunskap har jag..... men inte så mycket om just nätverk.
har haft en nas tidigare (Zyxel) den var så sjukt långsam att jag slutade använda den

Pontraz:
tackar för tippset.
kan man då köra plex på min Apple TV och ta allt från DS213? eller bör jag byta mediaspelare ?

Permalänk
Medlem

Min egen resa har varit, från Windows burk med allt i (spel & filer).

Till en Freenas(ZFS) burk som streamat till Windows burkarna. Sedan inköpt BoxeeBox som mediaspelare.

Jag tror dock att min resa är färdig nu, nu kör jag ZFSGuru (FreeBSD med webinterface) sedan har jag installerat XBMC på denna burk så den agerar både HTPC och filserver/server.

Det enda jag skulle kunna tänka mig byta ut detta mot är en esxi server (gäller att man has passthrough stöd för hdds m.m). Då skulle jag köra ZFSGuru som ett OS och så skulle jag köra OpenElec eller liknande som media OS på servern.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Avstängd

Tycker du ska bygga dig en HTPC och en filserver att gömma undan
ZFS och FreeNas är gratis och ger fin prestanda - men är inte så tydligt som Windows Home Server. Det kostar dock och prestanda är sämre.

Har gjort så hemma, fungerar klockrent. Lite pill men ganska kul och lärorikt

Permalänk
Medlem

I det senaste Pc För Alla är det en guid för just detta problemet.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.311542

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk

Damodred:
jag har en HTPC men ät trött på den för den är lite för stor har en OrigenAE S16T med 2 1,5tb diskar o en i3a, men jag vill ha något som är lite mindre och som jag inte behöver göra så mycket med. bara slänga ihop allt och sen ska den rulla på så jag ska nog ta och kolla lite på ZFS och FreeNas

MrGorgo
Ååå, då måste jag ta och köpa den. eller finns dom att få tag på gratis någonstans ?

eller ska man bara köpa en bra nas och sen får den streama till min Xbox360 eller ps3 ? vad är lättast att använda?