Permalänk
Skrivet av trolliban:

att Microsoft i framtiden, eventuellt, kanske får för sig att ändra nånting, när ingenting tyder på det.

Förutom då att Metro är själva grundbulten i Microsofts strategi att konvergera alla olika Windows till ett enhetligt interface som kör samma mjukvara OCH i Microsofts strategi att styra över all försäljning av mjukvara till Windows till Microsoft Store för att kunna ta 30% provision på försäljningspriset. Metro är Microsofts framtid.

Microsoft skulle stoppa de här programmen idag om det inte var för att Win8 redan hade ett så grundmurat dåligt rykte att ytterligare dålig publicitet kan spilla över på försäljningen av plattor och telefoner.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Förutom då att Metro är själva grundbulten i Microsofts strategi att konvergera alla olika Windows till ett enhetligt interface som kör samma mjukvara OCH i Microsofts strategi att styra över all försäljning av mjukvara till Windows till Microsoft Store för att kunna ta 30% provision på försäljningspriset. Metro är Microsofts framtid.

Microsoft skulle stoppa de här programmen idag om det inte var för att Win8 redan hade ett så grundmurat dåligt rykte att ytterligare dålig publicitet kan spilla över på försäljningen av plattor och telefoner.

Om det inte vore så att användandet av Windows 8 till 99% fortfarande är identiskt med hur windows "alltid" varit (sen windows 95) så hade du kanske haft en poäng.
Men nu är det i princip en nyare variant av Windows 7 med en startskärm istället för en startmeny och möjligheten till att köra samma appar som på mobila plattformar. Det är samma "desktop", samma system tray, samma taskbar, samma kontrollpanel, samma vanliga program du alltid kört, och så vidare.
Utöver det är det ju jävligt bra att kunna köra sina mobila appar på sin PC om man nu känner för det.

Att kränga mjukvara i Microsoft Store står och faller knappast heller med startskärmen.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag är helt övertygad om att det var en bra idé att skrota startmenyn. Att startskärmen inte är perfekt i alla avseenden är en annan femma. Huvudsaken är att man nu försöker förbättra startskärmen och jag tycker att det ser lovande ut.

Utan den nya startskärmen och allt som hör till Modern UI så hade Windows 8 blivit som en mindre uppdatering av Windows 7. Då hade man fått kritik för att inte tänka nytt och framstått som ett omodernt företag med brist på innovation och vilja till att testa något nytt. Och det är nog rimligt att anta att Windows 8 i det läget sålt sämre än vad det gjort hittills också eftersom det då inte hade kommit med tillräckligt mycket nytt som motiverar till en uppgradering.

Så ja, större förändringar och ny funktionalitet, som den nya startskärmen, var mer eller mindre nödvändiga för att Windows inte skulle halka efter och bli ett omodernt OS samtidigt som konkurrenterna avancerar.
Många verkar också ha glömt att en del av kritiken mot Windows 7 var ju att det egentligen bara åtgärdade bristerna i Vista utan att komma med så mycket nytt. Hade man fortsatt på den banan så hade det sett sämre ut än vad det gör nu för Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Så, med andra ord, finns det inget som tyder på att just startmenyersättare skulle bli blockerade.

Och sen har du inte köpt en produkt, du har köpt en licens som berättigar dig till att använda deras mjukvara på deras villkor...och så har det alltid varit.

På samma sätt som en dömd mördare som bedömts psykiskt labil inte nödvändigtvis behöver mörda igen, och om hon gör det, varför skulle hon vara ute efter just mig? Så därför känns det tryggt att sitta i samma rum som henne och låta henne ha sin pistol laddad?

Nej.

Det blir dessutom inte bättre av att ingen har kunnat peka på vad som är bättre med Modern UI. Man hör ofta "Det är ingen skillnad, går att göra samma sak", osv osv... Varför då byta?

Om jag inte vill ha en platta/telefon med Microsoft OS och inte gillar tanken på livetiles eller appar på en PC, vad för fördelar har då startskärmen gentemot startmenyn?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

På samma sätt som en dömd mördare som bedömts psykiskt labil inte nödvändigtvis behöver mörda igen, och om hon gör det, varför skulle hon vara ute efter just mig? Så därför känns det tryggt att sitta i samma rum som henne och låta henne ha sin pistol laddad?

Nej.

Dina försök till liknelser är verkligen helt absurda och speglar på inget sätt Windows.

Skrivet av Ozzed:

...

Om jag inte vill ha en platta/telefon med Microsoft OS och inte gillar tanken på livetiles eller appar på en PC, vad för fördelar har då startskärmen gentemot startmenyn?

Jag tycker det går snabbare att starta de program jag startar oftast, och jag gillar hur man kan gruppera sina genvägar utan att behöva slänga in dom i underkataloger som i startmenyn.
Sen är jag en sån som gillar förändring rent allmänt. Det behöver inte vara till det bättre...det kan vara precis likvärdigt som innan, bara det är annorlunda. Omväxling förnöjer. Och som tidigare påpekat har jag heller aldrig varit förtjust i startmenyn...det enda vettiga med den var när de la till sökfältet som det fungerar idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Dina försök till liknelser är verkligen helt absurda och speglar på inget sätt Windows.

Jag tycker det går snabbare att starta de program jag startar oftast, och jag gillar hur man kan gruppera sina genvägar utan att behöva slänga in dom i underkataloger som i startmenyn.
Sen är jag en sån som gillar förändring rent allmänt. Det behöver inte vara till det bättre...det kan vara precis likvärdigt som innan, bara det är annorlunda. Omväxling förnöjer. Och som tidigare påpekat har jag heller aldrig varit förtjust i startmenyn...det enda vettiga med den var när de la till sökfältet som det fungerar idag.

Det jag vill ha sagt med liknelsen är att Microsoft inte direkt har ett fläckfritt förflutet när det gäller balansen mellan kundnöjdhet/kortsiktig lönsamhet. Folk skrek som stuckna grisar om att startmenyn fattades långt innan Windows 8 släpptes... Microsoft gjorde ingenting.

Om man primärt använder winkey+text är det ingen större skillnad, förutom att startskärmen lägger sig i vägen, och skär sig med det övriga gränssnittet, men det sistnämnda fixar de ju nu till 8.1, vilket är bra, men det är samtidigt sorgligt att de kan marknadsföra något så självklart som att få välja sin egen bakgrundsbild som en "ny feature".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av trolliban:

Om det inte vore så att användandet av Windows 8 till 99% fortfarande är identiskt med hur windows "alltid" varit (sen windows 95) så hade du kanske haft en poäng.

Användandet är visst inte samma. Du använder väl touch-skärm, eller hur? Varför skulle du annars sitta med ett interface designat för touch-skärm? Det vore ju groteskt, som att försöka läsa en 30 rader lång startmeny eller köra program med många fönster på en mobiltelefon.

Citat:

Men nu är det i princip en nyare variant av Windows 7 med en startskärm istället för en startmeny och möjligheten till att köra samma appar som på mobila plattformar.

Desktop ÄR en nyare version av Windows 7, eller rättare sagt en app som kör en virtuell miljö med en uppdaterad version av Windows 7. Microsoft skickade med den med Windows 8 för att desktopanvändare skulle kunna fortsätta köra gamla pre-Win8 program. Tanken var att Desktop skulle bli omodernt och gradvis skrumpna bort, som DOS-fönster, och varje Windows-uppdatering (de ska komma årligen) skulle göra Desktop sämre och svårare att använda. Desktop bundlades inte med RT och Phone för att hindra padd & telefonanvändare från att få för sig att köra icke-Metro program, det var ju inte åt det hållet Microsoft ville gå.
Nu blev det inte så eftersom alla hatade Metro, och Microsoft håller fortfarande på att försöka klura ut en ny framtidsstrategi.

Citat:

Att kränga mjukvara i Microsoft Store står och faller knappast heller med startskärmen.

Det står och faller med Metro. Om desktopanvändare inte tvingas använda Metro så använder de det inte, och då utvecklas inte program till Metro, och då får inte Microsoft de där hundratusentals apparna som ska sälja Windows Phone och Windows RT och dra in miljarder dollar til Microsoft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det jag vill ha sagt med liknelsen är att Microsoft inte direkt har ett fläckfritt förflutet när det gäller balansen mellan kundnöjdhet/kortsiktig lönsamhet. Folk skrek som stuckna grisar om att startmenyn fattades långt innan Windows 8 släpptes... Microsoft gjorde ingenting.

Om man primärt använder winkey+text är det ingen större skillnad, förutom att startskärmen lägger sig i vägen, och skär sig med det övriga gränssnittet, men det sistnämnda fixar de ju nu till 8.1, vilket är bra, men det är samtidigt sorgligt att de kan marknadsföra något så självklart som att få välja sin egen bakgrundsbild som en "ny feature".

Hehe jupp, jag kan för allt i världen inte förstå hur de tänkte där egentligen.

När det för övrigt gäller dessa startmenyersättare, då vi inte har facit i hand och det verkar ganska fritt att kunna spekulera lite som man vill, så skulle det ju likaväl kunna vara så att de valde plocka bort den för att ge utrymme för just tredjepartsprogrammen. Detta i ett försök att folk skulle få lite större frihet att själva välja eller visa att det är fritt fram att modifiera/optimera UI:t så det passar respektive användare.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

Användandet är visst inte samma. Du använder väl touch-skärm, eller hur? Varför skulle du annars sitta med ett interface designat för touch-skärm? Det vore ju groteskt, som att försöka läsa en 30 rader lång startmeny eller köra program med många fönster på en mobiltelefon

Jo, det är visst samma. Den enda skillnaden (som i min påhittade procentsats är den saknade procenten) är startskärmen. I övrigt är det precis samma, vanliga Windows-miljö. Designat för touch-skärm? Dagens skämt. Tar jag ett screenshot av det jag ser på skärmen i skrivande stund är det inte en enda detalj som är designat för touch. Om det inte vore för Ribbon-looken istället för Aero och avsaknaden av startknapp hade man inte kunnat se skillnad på detta och windows 7.
Jo, förresten, uppdelningen av program i taskbar:en baserat på vilken fysisk skärm de ligger på saknas i 7:an (jag kör med tre skärmar).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

När det för övrigt gäller dessa startmenyersättare, då vi inte har facit i hand och det verkar ganska fritt att kunna spekulera lite som man vill, så skulle det ju likaväl kunna vara så att de valde plocka bort den för att ge utrymme för just tredjepartsprogrammen. Detta i ett försök att folk skulle få lite större frihet att själva välja eller visa att det är fritt fram att modifiera/optimera UI:t så det passar respektive användare.

Det minsta man kan begära i det läget är ett fullgott generiskt alternativ, och det tycker jag inte att startskärmen är.

Om Microsoft går ut och säger "Vi lovar att aldrig någonsin omöjliggöra för tredjepartstillverkare att tillhandahålla program som återskapar exakt funktion och utseende från startmenyn i Windows 7", så visst, då hade jag kunnat lugna ner mig och kanske köra på Windows 8 när det blir dags för ominstallation, men med tanke på att de medvetet slaktat möjligheten att ändra tillbaka till startmenyn via en registernykel, så ser det inte allt för ljust ut.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av trolliban:

Designat för touch-skärm? Dagens skämt. Tar jag ett screenshot av det jag ser på skärmen i skrivande stund är det inte en enda detalj som är designat för touch.

Du menar alltså att du sitter och försvarar "förändring som inte behöver vara förbättring" genom att hänvisa till det gamla interfacet som finns med i Windows 8 bara för att man ska kunna köra gamla legacy-program? Metro är designat för touch, och Metro, inte Desktop, är interfacet alla Windows-devices ska konvergera mot, och det är Metro, inte Desktop, vi kritiserar och du försvarar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Jo, det är visst samma. Den enda skillnaden (som i min påhittade procentsats är den saknade procenten) är startskärmen. I övrigt är det precis samma, vanliga Windows-miljö. Designat för touch-skärm? Dagens skämt. Tar jag ett screenshot av det jag ser på skärmen i skrivande stund är det inte en enda detalj som är designat för touch. Om det inte vore för Ribbon-looken istället för Aero och avsaknaden av startknapp hade man inte kunnat se skillnad på detta och windows 7.
Jo, förresten, uppdelningen av program i taskbar:en baserat på vilken fysisk skärm de ligger på saknas i 7:an (jag kör med tre skärmar).

Ja men då kan du väl ringa in startmenyn på din screenshoot då?

Eller näjust det. Den fanns visst inte kvar nä.
Bara den absolut viktigste delen av GUi:t som är borta...

MS vet att kunderna inte vill ha tredjepartare då de kostar pengar för testning och support. Den dagen MS skriftligen utlovar att tex stardock kommer att fungera med 100% av MS kommande uppdateringar till W8 den dagen kommer företagskunderna att bli mer positivt inställda till W8 utan startmeny.
Fram tills dess är budskapet från partners och stora kunder glasklart. Lägg tillbaka startmenyn om ni vill sälja W8.
Dock har MS valt att inte lyssna på snart 12 månader. Resultatet syns i försäljningen och i antalet refkunder de kan visa upp

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Desktop ÄR en nyare version av Windows 7, eller rättare sagt en app som kör en virtuell miljö med en uppdaterad version av Windows 7. Microsoft skickade med den med Windows 8 för att desktopanvändare skulle kunna fortsätta köra gamla pre-Win8 program. Tanken var att Desktop skulle bli omodernt och gradvis skrumpna bort, som DOS-fönster, och varje Windows-uppdatering (de ska komma årligen) skulle göra Desktop sämre och svårare att använda. Desktop bundlades inte med RT och Phone för att hindra padd & telefonanvändare från att få för sig att köra icke-Metro program, det var ju inte åt det hållet Microsoft ville gå.

Vart får du din information ifrån? Aftonbladets forum eller gissar du och drar saker ur baken?
Menar du verkligen att Windows kör Windows i virtuell miljö? I vilket ramverk/runtime virtualiseras detta då? Du kan inte köra Windows RT utan desktop/win32 API:er.

Men du kanske bara trollar?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kom ett test av Surface Pro i M3 och den fick väl inte direkt bra kritik tack vara win 8 fastän byggkvaliten var oerhört bra.

Men mest av allt belyser den vilket katastrofalt misslyckande Windows 8 faktiskt är. Det är inte, som utlovat, ett helt nytt operativsystem som fungerar lika bra på pekplattor som på datorer. Det är två radikalt olika operativsystem ihopklumpade till en obekväm helhet. Det är splittrat, förvirrande och avskräckande, till synes oavsett vilken hårdvara det körs på.

Vilket för oss till det här resonemangets logiska slutpunkt. Den stora frågan som gnager i bakhuvudet efter ett par veckor med Surface Pro är den här: Om inte Microsoft själva kan bygga en dator som får Windows 8 att kännas som en förbättring, vem ska då kunna göra det?

Jag tror, tyvärr, att svaret på den frågan är “ingen”.

http://www.idg.se/2.1085/1.513768/modermodemet-testar--surfac...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Arie:

Menar du verkligen att Windows kör Windows i virtuell miljö?

Desktop är en app som du startar manuellt och som ger dig en separat miljö att köra Windows program i - för mig är det en virtuell miljö, vad skulle du kalla det?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Ja men då kan du väl ringa in startmenyn på din screenshoot då?

Eller näjust det. Den fanns visst inte kvar nä.
Bara den absolut viktigste delen av GUi:t som är borta...

Jaså, du använder mest din dator till att starta program? Jag använder själva programmen mer än jag startar dom.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Du menar alltså att du sitter och försvarar "förändring som inte behöver vara förbättring" genom att hänvisa till det gamla interfacet som finns med i Windows 8 bara för att man ska kunna köra gamla legacy-program? Metro är designat för touch, och Metro, inte Desktop, är interfacet alla Windows-devices ska konvergera mot, och det är Metro, inte Desktop, vi kritiserar och du försvarar.

Det låter inte ens som att du kört windows 8 alls. Om du inte väljer att köra några modernui-appar är den enda kontakten med "Metro" du får startskärmen.
Och att köra den vanliga desktop-windows-miljön på annat än en pc med mus och tangentbord skulle inte vara nån vidare rolig upplevelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Jaså, du använder mest din dator till att starta program? Jag använder själva programmen mer än jag startar dom.

Att man inte blir slagen på käften så ofta betyder inte att det inte gör ont när det väl händer. Att du personligen inte stör dig på irritationsmoment bara för att de har låg frekvens säger inte särskillt mycket. När man väl startar program så ör det jobbigt att det sker i helskärm, tycker jag. Även om jag kladdar ner hela skrivbordet och aktivitetsfältet med ikoner (som jag förövrigt tycker känns som en usel workaround) är det ändå lika jobbigt när man väl måste in i Modern UI.

"Jag tycker att det är en behaglig temperatur här inne, och jag tycker att behagliga temperaturer är mellan 22 och 25 grader. Därför visar alla termometrar som visar något annat fel."

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Desktop är en app som du startar manuellt och som ger dig en separat miljö att köra Windows program i - för mig är det en virtuell miljö, vad skulle du kalla det?

Ordet "virtuell" är numera ganska hårt associerat med system som vmware eller windows xp mode, men sådant är det väl inte frågan om här. Snarare "virtuell" som i "virtuella skrivbord", med två skilda gränssnitt till samma system. Ungefär som terminal och grafiskt läge.

Permalänk
Medlem

Deskop är en app säger du? Om man måste starta denna app manuellt så antar jag Win32 subsystemet (csrss.exe) inte heller startar automatiskt innan desktop körs igång då, eller? Hur lyckas man då överhuvudtaget köra igång en virtualisering utav windows appen i system failure miljö?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Snarare "virtuell" som i "virtuella skrivbord", med två skilda gränssnitt till samma system.

Fast är det så? Metro och Desktop-program kan väl inte ens kommunicera med varandra?

Skrivet av Arie:

Hur lyckas man då överhuvudtaget köra igång en virtualisering utav windows appen i system failure miljö?

Har ingen aning, men en Microsoft-rep förklarade för mig att Desktop inte laddas förrän man klickar ikonen.
Men du anser alltså inte att Desktop är en virtuell miljö? Vad skulle du kalla det?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Fast är det så? Metro och Desktop-program kan väl inte ens kommunicera med varandra?

Fast eventuella sådana begränsningar beror nog snarare på riktlinjer för hur till exempel en god metro-applikation skall bete sig än fysiska hinder. Metro-applikationer verkar ju till exempel se hela filsystemet (vilket känns märkligt om man nu vill försöka isolera) och i skrivbordslägets aktivitetshanterare ser man (och kan till exempel avsluta) metroprocesser.

Permalänk
Medlem

Möjlighet att stänga av datorn från startknappen samt möjlighet att inaktivera hot corners http://www.theverge.com/2013/6/24/4461600/windows-8-1-start-b...

Ja, vad skall man säga... det blir bättre och bättre Dock är det en bit kvar innan man kan inaktivera alla nymodigheter men det verkar ju som de skärper sig på punkt efter punkt.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Möjlighet att stänga av datorn från startknappen samt möjlighet att inaktivera hot corners http://www.theverge.com/2013/6/24/4461600/windows-8-1-start-b...

Ja, vad skall man säga... det blir bättre och bättre Dock är det en bit kvar innan man kan inaktivera alla nymodigheter men det verkar ju som de skärper sig på punkt efter punkt.

Nu gör du ju de som tycker att valfrihet är dåligt och att mui är gudarnas gåva till datoranvändarna ledsna
Jag är fortfarande skeptisk om det kommer att bli riktigt användbart, men 5 versioner till så kanske de börjat få ordning på sitt os om vi som kunder låter bli att köpa MS produkter av alla sorter, om nu MS ska byta inriktning så svider det ännu mer om man bojkottar deras hårdvara och tjänster så länge mjukvaran är dålig och en Chromebook där men kör linux blir ju mer o mer attraktivt om man behöver en billig enhet som räcker till 99% av det folk i allmänhet gör, MS verkar styra mot att bygga en dåligt fungerande men dyr spelkonsol/mediaspelare istället för att göra desktopoperativ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu gör du ju de som tycker att valfrihet är dåligt och att mui är gudarnas gåva till datoranvändarna ledsna
Jag är fortfarande skeptisk om det kommer att bli riktigt användbart, men 5 versioner till så kanske de börjat få ordning på sitt os om vi som kunder låter bli att köpa MS produkter av alla sorter, om nu MS ska byta inriktning så svider det ännu mer om man bojkottar deras hårdvara och tjänster så länge mjukvaran är dålig och en Chromebook där men kör linux blir ju mer o mer attraktivt om man behöver en billig enhet som räcker till 99% av det folk i allmänhet gör, MS verkar styra mot att bygga en dåligt fungerande men dyr spelkonsol/mediaspelare istället för att göra desktopoperativ.

Förhoppningsvis kan man fortfarande stänga av via charmsbar för de som hellre vill det. Dock blir det nog svårt för de som vill stänga av via charmsbar, men ha hot corners inaktiverade.

Personligen skippar jag nog köp den här gången också. Största problemet för mig är att startskärmen är i helskärm, och det ser inte ut att komma några inställningsmöjligheter för det.

Boot direkt till desktop, avstängning via meny vid klick på startknappen, och möjlighet att slippa hot corners är däremot en riktigt bra början. Allt fanns förståss redan i Windows 7, men vill man ha allt godis från Windows 8 och slippa mycket av tramset i 8.0 så är 8.1 en bra början.

Sedan kan man ju fundera på vart det leder. Tvingas man inte till hot corners och startskärmen så är det högst osannorlikt att man någonsin kommer komma i kontakt med en "app", och då går deras modell i stöpet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Desktop miljön är inte alls en app. Windows 8 är i princip ett finslipat Windows 7 där man bakat in Modern UI eller vad det heter. Windows 8 är direkt byggt ifrån samma kod som Windows 7 som är byggt på Vista. Så nej, det är inte virtuell miljö eller liknande. Desktop miljön är helt native.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av exodeus:

bara av att läsa rubriken så visste jag att strejf var i farten, och *Tråd rensad* måste då ha varit Ozzed kanske

Startknapp som öppnar Metro, jag hoppas det betyder att charmsbaren försvinner iaf.

50/50 split av appar och inte bara 70/30

Jag har inte mycket fritid nu så strejf får köra PR med bara ozzed som motpol.

Inget viktigt är ändrat sedan 8an och framförallt blir det bara värre. Ännu mer moln (moln som vi nu vet kollas av NSA och co) och ännu mindre kontroll över din egen dator. Sync och liknande går att fixa till utan att MS kan se varenda fil du har.

Nästa version blir väl Windows STASI edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Desktop miljön är inte alls en app. Windows 8 är i princip ett finslipat Windows 7 där man bakat in Modern UI eller vad det heter. Windows 8 är direkt byggt ifrån samma kod som Windows 7 som är byggt på Vista. Så nej, det är inte virtuell miljö eller liknande. Desktop miljön är helt native.

Rent visuellt är det dock lätt att få den uppfattningen. i 8.0 startar man i startscreen, kommer till desktop genom att klicka på en livetile (precis som en app) och charmsbar och annan bråde finns kvar även i desktop-läget.

Nu ser det ju dock ut att bli bättre med 8.1, men jag trior definitivt att de ville ge känslan av att desktop är en app i 8.0

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trevligt med lite framsteg, dock är de för mig ointressanta eftersom jag fortfarande måste ha tredjepart för att få ett vettigt ui och med valfri tredjepart finns redan dessa möjligheter.
Så jag ger MS 0,45p för detta som vi avrundar neråt

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Personligen skippar jag nog köp den här gången också. Största problemet för mig är att startskärmen är i helskärm, och det ser inte ut att komma några inställningsmöjligheter för det.

Möjligheten att kunna välja bakgrund själv till startskärmen kan ju kanske hjälpa till för att få bort intrycket av helskärm till en viss del, själv hade jag gärna sett så man kunnat ställa in någon slags genomskinlighet på startskärmens bakgrund, alternativt att det helt enkelt är skrivbordet man ser som bakgrund.

Citat:

Sedan kan man ju fundera på vart det leder. Tvingas man inte till hot corners och startskärmen så är det högst osannolikt att man någonsin kommer komma i kontakt med en "app", och då går deras modell i stöpet.

Det är väl troligast det som är tanken till att de plockade bort startmenyn från första början. Annars skulle de ju kunna fästa windows store i starmenyn också bland genvägarna till bilder, musik etc etc, på något smart vis. Fast startmenyn skulle nog bli ganska rörig om den skulle innehålla ett separat avsnitt för appar också.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |