Fakta om Windows 8.1

Permalänk
Avstängd

Måste ödmjukt erkänna att jag hade helt fel angående Windows 8. Windows 8 var verkligen en Vista-liknande flopp och 8.1 verkar bli vad 8 borde ha varit.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Vad är fördelen eller ens poängen med att ett nytt fönster/ny och temporär yta ska täcka allt som ligger under? Det är ju inte alls omöjligt att jag vill läsa något samtidigt som jag gör min sökning.

På vilket sätt är detta inte ett långt mycket bättre sätt att presentera sökningar

d.v.s. inte låta resultatet täcka mer yta än nödvändigt för att visa resultatet? Det är vad som är problemet med Metro och också vad som var så mycket bättre med den "gamla" startmenyn.

Senaste testversionen så poppar det ut en sökruta, man behöver med andra ord inte gå in i Modern UI-gränssnittet när man söker från desktop.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Menar du allvar? Det ser ju förskräckligt ut. T.ex...
http://i.imgur.com/Ddh37ch.jpg

...jag trodde på fullt allvar först att det var en grafikbugg, så där kan fönster se ut på Win 7 om jag överklockar mitt grafikkort för mycket.

Hela interfacet påminner mest om nåt av de ultralätta Linux-distrona, typ XFCE, fast fulare.

Ingen linux desktop gick full retard och gjorde detta. Både Unity och Gnome-Shell dansar lite mysigt på gränsen men de har fortfarande desktop i tanken.

KDE har något som kan ses som Metro när de släppte aktivities. Där kan användaren specialdesigna sitt egna skrivbord till olika aktiviteter, där den kan faktiskt vara utan bakgrund, ikoner och en fullscreen launcher.

Kanske detta kan vara en lösning

Något jag alltid saknar i Windows är modifier key för att flytta och ändra storlek på fönster. Kanske när MUI problemet är borta så får man hoppas på att detta implementeras.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SebboD:

Senaste testversionen så poppar det ut en sökruta, man behöver med andra ord inte gå in i Modern UI-gränssnittet när man söker från desktop.

Underbart! Det är inte helt döva för kritik alltså.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Om du faktiskt hade läst vad jag skrev så hade du kanske sett att jag sa att det är, med undantag från startskärmen istället för startmenyn, samma arbetsmiljö som i win7.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket alltså innebär att det inte är samma miljö för fem öre.
Det går inte att starta program på samma sätt, Det går itne att ställa in på samma sätt.
Det går kort och gott inte alls att jobba på samma sätt.
Faktum är att det är en skillnad i arbetsmiljö och sätt väl i klass med skillnanden mellan win 3.1 och 95

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Vilket alltså innebär att det inte är samma miljö för fem öre.
Det går inte att starta program på samma sätt, Det går itne att ställa in på samma sätt.
Det går kort och gott inte alls att jobba på samma sätt.
Faktum är att det är en skillnad i arbetsmiljö och sätt väl i klass med skillnanden mellan win 3.1 och 95

Det är precis samma miljö. Bara för jag byter launcher i min Android-telefon förändras inte miljön, mer än upplevelsen när jag startar appar. Samma sak med win8/7.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Till trådskaparen: Du kanske ska uppdatera din första post, närmare bestämt ändra rubriken: "Windows 8.1 är gratis" till förslagsvis "Windows 8.1 är en gratis uppdatering för Windows 8-ägare/användare".

Yes jag ska förtydliga det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Underbart! Det är inte helt döva för kritik alltså.

Nepp, men nog hör de jävligt dåligt allt

Visa signatur

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Tycker det är förvånansvärt tyst om DX11.2.

Permalänk
Avstängd

Stöd för 3D-printing i Windows 8.1. Stort också att det äntligen kommer en Facebook-app till Windows 8.1.
För den som vill se hela keynoten för Windows 8.1, kolla här:

http://channel9.msdn.com/Events/Build/2013/1-001

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Det är precis samma miljö. Bara för jag byter launcher i min Android-telefon förändras inte miljön, mer än upplevelsen när jag startar appar. Samma sak med win8/7.

Så då blir frågan återigen hur du klickar på startknappen och får upp programmen?
Utan att kunna göra det så har arbetsmiljön förändrats fullständigt vilket du är fullständigt medveten om.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Anser att den har traden ar lite inofficel for att snacka om Windows 8.1

Har précis installerat det till min stationara och platta och ar hur nojd som helst, men som ni ser har jag lite problem med tangentbordslayouten.

Som ni se har I bilden sa har jag stallt in att enbart ha svenska som sprak *och operativet ar nu pa svenska efter omstart* men som ni ser ['; sa ar det inte fungerande

Hjalp uppskattas! Alt-shift metoden fungerar naturligtvis inte, sa tva sprak finns inte inlagda

Edit: Nvm fixade det, blev tvungen att lägga till ett till tangentbordslayout så jag fick upp valet i aktivitetsfälet, då kunde jag sa att jag hade SWE med amerikansk layout (fråga mig inte varför) så tog bort den och la till Svenska på nytt så fungerade det. Om nu någon annan får problem med de

Permalänk
Medlem

har ni laggt märket till detta? Man kan alltså stänga av "hot corners"

Boot to desktop tillsammans med detta tycker jag är riktigt nice

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Anser att den har traden ar lite inofficel for att snacka om Windows 8.1

Har précis installerat det till min stationara och platta och ar hur nojd som helst, men som ni ser har jag lite problem med tangentbordslayouten.

Som ni se har I bilden sa har jag stallt in att enbart ha svenska som sprak *och operativet ar nu pa svenska efter omstart* men som ni ser ['; sa ar det inte fungerande

http://i.imgur.com/xWYVynU.png

Hjalp uppskattas! Alt-shift metoden fungerar naturligtvis inte, sa tva sprak finns inte inlagda

Edit: Nvm fixade det, blev tvungen att lägga till ett till tangentbordslayout så jag fick upp valet i aktivitetsfälet, då kunde jag sa att jag hade SWE med amerikansk layout (fråga mig inte varför) så tog bort den och la till Svenska på nytt så fungerade det. Om nu någon annan får problem med de

körde du språkpaket? stod någonstans att det inte fungerar så bra med språkpaket tyvär, tror det var technet... kan se om jag hittar tråden.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag försöker hålla mig borta från dessa trådar då några fortfarande lever på en övergödd hype som ännu långt ifrån levererat eller förbättrat något.

Den enda fråga jag vill ha svar på, behöver 8.1's installation ett konto eller går det ännu att installera kontolöst? Att Microsofts vision är att allt i Microsoft floran ska lyssna, se och reagera på vad du gör är ingen hemlighet men den är inget jag i alla fall uppskattar.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

har ni laggt märket till detta? Man kan alltså stänga av "hot corners"

Boot to desktop tillsammans med detta tycker jag är riktigt nice

http://img20.imageshack.us/img20/853/vaxc.png

Undra varför inte nedre högra hörnet går stänga av.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

http://microsoft-news.com/netflix-announces-plug-in-free-vide...

Schyst.
Tror jag kommer ersätta chrome. IE har verkligen blivit bättre med 10 och nu även 11:an (eller förhandsversionen av 11:an)

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

http://microsoft-news.com/netflix-announces-plug-in-free-vide...

Schyst.
Tror jag kommer ersätta chrome. IE har verkligen blivit bättre med 10 och nu även 11:an (eller förhandsversionen av 11:an)

Netflix-appen i Windows 8 är å andra sidan jävligt najs, så varför skulle man köra det i browsern?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Så då blir frågan återigen hur du klickar på startknappen och får upp programmen?
Utan att kunna göra det så har arbetsmiljön förändrats fullständigt vilket du är fullständigt medveten om.

Jag trycker på windows-knappen på tangentbordet, precis som jag gjort i alla tider...har ju ändå vänsterhanden på tangentbordet, oavsett om jag skriver eller använder musen, så det går mycket snabbare än att klicka.
Men det är klart, är man en "clicker", som jobbar ineffektivt så är det ju annorlunda utan nån startknapp...men i så fall är det på tiden att man börjar använda snabbkommandon i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

körde du språkpaket? stod någonstans att det inte fungerar så bra med språkpaket tyvär, tror det var technet... kan se om jag hittar tråden.

Tror inte det, körde på Windows 8 Engelska med svensk layout innan jag uppdaterade, så något blev väl knas med det. Dock skönt att man fixade de

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Netflix-appen i Windows 8 är å andra sidan jävligt najs, så varför skulle man köra det i browsern?

Ju mindre appar desto bättre tycker jag.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Kan hålla med över lag fast appen till netflix är kanon jämfört med webgränssnittet de har.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av trolliban:

Men det är klart, är man en "clicker", som jobbar ineffektivt så är det ju annorlunda utan nån startknapp...men i så fall är det på tiden att man börjar använda snabbkommandon i alla fall.

Det där är bara bullshit. Mus + tangentbord är snabbare och effektivare än bara tangentbord, hur mycket Microsoft och shell-only Linuxiter försöker påstå nåt annat. Anledningen till att du behöver memorera ett stort antal snabbkommandon för att jobb effektivt är inte att mus + tangentbord är dåligt, utan att metro-interfacet inte är gjort för att användas med mus + tangentbord.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Mus + tangentbord är snabbare och effektivare än bara tangentbord

Ja, det är väl ingen som sagt nåt annat heller?

En kombinationa av hotkeys och mus är det bästa, även i Metro.

En clicker är för övrigt en som bara använder musen (kommer från s k hotkey-baserade mmo's, som exempelvis WoW. Betydelsen innebär en person som enbart klickar på actionbar:ens knappar istället för att använda tangentbordet)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Vad har storleken på apparna med saken att göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Vad har storleken på apparna med saken att göra?

Hur kan du missförstå mitt inlägg? Läs några inlägg över dig så förstår du nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag hade råkat stänga av min router när jag installerade 8.1 igår kväll... använde ISO-filen.

Så NEJ... ett ONLINE-konto är inget krav. Dock blir man ganska begränsad innan man byter ut det lokala kontot till ett Microsoft-konto.

Hurvida det är en begränsning beror på användaren. Men tack för infon!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Kör windows 8 på min htpc, gillar metro där faktiskt, smidigt med stora ikoner för att starta spel/netflix.

Enda jag saknar är unifierad sök, och nu kommer det. Tummen upp

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Hur kan du missförstå mitt inlägg? Läs några inlägg över dig så förstår du nog.

Han syftade nog på:
Mindre -> Storleken
Färre -> Antalet

Permalänk
Avstängd

Synd att man inte kan välja den där bakgrunden med draken i previewen.

Visa signatur