stationär gaming dator 5000 kr max!

Permalänk
Medlem

stationär gaming dator 5000 kr max!

Jag har en mac och har tröttnat något fruktansvärt, så jag vill nu ha en windows som man kan spela på. Priset ska ligga på mellan 5000-5500 kronor. Jag vet ingenting om hur datorerna är uppbyggda eller vilka delar som är bra och dåliga. Så komm upp med något prisvärt!
Datorn kommer att användas till gaming endast. Jag spelar LoL och COD så det är mina krav att datorn ska ta utan lagg. Bygga ihop eller köpa en hel spelar ingen roll, bara den funkar till att spela utan lagg så blir jag glad!

Permalänk
Medlem

Behöver du skärm, OS eller andra tillbehör?

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem
Skrivet av destoxes:

Behöver du skärm, OS eller andra tillbehör?

Jaa, bara skärm, allt annat har jag

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av alexyaow:

Jaa, bara skärm, allt annat har jag

5000kr för en dator för spel samt en skärm är ett pris som mer eller mindre är omöjligt. Kolla begagnat marknaden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

5000kr för en dator för spel samt en skärm är ett pris som mer eller mindre är omöjligt. Kolla begagnat marknaden.

glömde säga att det bara är datorn som ska kosta 5000 Så det blir

5500(datorn) + Skärm = Vad det nu kostar

Så strunta i skärmen, behöver en dator för max 5500

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av alexyaow:

glömde säga att det bara är datorn som ska kosta 5000 Så det blir

5500(datorn) + Skärm = Vad det nu kostar

Den billigaste spel datorn jag kunde hitta var 6000kr på Inet. Resten saknar vettigt grafikkort.
https://www.inet.se/produkt/1517134/taurus-gtx-650-limited

Detta är den billigaste möjliga datorn jag kunde bygga som ens liknar en speldator.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3537913/billigast-mojliga
Dock fortfarande över budget. Kan spela de flesta spelen på medium/low över 60FPS.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den billigaste spel datorn jag kunde hitta var 6000kr på Inet. Resten saknar vettigt grafikkort.
https://www.inet.se/produkt/1517134/taurus-gtx-650-limited

Detta är den billigaste möjliga datorn jag kunde bygga som ens liknar en speldator.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3537913/billigast-mojliga
Dock fortfarande över budget. Kan spela de flesta spelen på medium/low över 60FPS.

Tackar, men om jag ökar budgetten till max 5500 kan du få fram lite bättre grejer då? med tanke på att jag har skruvmejsel och det där...

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10700 Funkar om du inte har större krav, helt okej grafikkort men ganska dålig processor. Moderkortet stöder Ivy'bridge så du kan enkelt uppgradera processorn i framtiden till t.ex i5 3570, och kanske slänga in lite mer ram. Den klarar absolut LoL och CoD utan problem, på high.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av alexyaow:

Tackar, men om jag ökar budgetten till max 5500 kan du få fram lite bättre grejer då? med tanke på att jag har skruvmejsel och det där...

Nej den ligger redan på 5300kr. DU måste upp till 5800kr ungefär innan du får ett påtagligt bättre grafikkort.
Om du kan montera allt själv så sparar du 1000kr dock i frakt + monteringsavgift.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att montera själv tycker jag detta är ett bra alternativ, inte bästa kvalitén men helt okej prestanda.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3538150/2013-06-30

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej den ligger redan på 5300kr. DU måste upp till 5800kr ungefär innan du får ett påtagligt bättre grafikkort.
Om du kan montera allt själv så sparar du 1000kr dock i frakt + monteringsavgift.

jag kan tänka mig att montera själv.. hur blir det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av destoxes:

Om du kan tänka dig att montera själv tycker jag detta är ett bra alternativ, inte bästa kvalitén men helt okej prestanda.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3538150/2013-06-30

vad menas med inte bästa kvaliten? :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexyaow:

vad menas med inte bästa kvaliten? :s

tex. Moderkortet har inte så många uttag, expansionsmöjligheter och är inte så bra om du tänker överklocka mycket. Chassit kanske inte har de bästa kabeldragningsmöjligheterna och bara har bara 1 medföljande fläkt. Billigt nätagg. Men jag tycker att man i första hand ska tänka på prestanda vid ett budgetbygge.

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem
Skrivet av destoxes:

Om du kan tänka dig att montera själv tycker jag detta är ett bra alternativ, inte bästa kvalitén men helt okej prestanda.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3538150/2013-06-30

Detta var det bästa utav alla förslag, kör på det!!
Jag har 7850 och det funkar perfekt.

Permalänk

Jag skulle rekommendera att du sparar i några månader till. En dator för 5000 är inte mycket till speldator hur du än vrider och vänder på det, om du inte vill köpa begagnat. Jag skulle säga att smärtgränsen går runt 6500-7000 kr för en ny dator. Annars kan du lika gärna köpa en Xbox 360 eller PS3, eller vänta på den nya konsolgenerationen.

Det är ju inte direkt någon vits att köpa en speldator för att sitta och spela alla spel med lägsta inställningar för att få acceptabla FPS.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av alexyaow:

jag kan tänka mig att montera själv.. hur blir det då?

Det går att lösa lite bättre om du är bekväm med montering. För 6000kr kommer du få en hyfsad stationär för spel så gå till den prissumman istället.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2338022&view=b

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av 156Current:

Jag skulle rekommendera att du sparar i några månader till. En dator för 5000 är inte mycket till speldator hur du än vrider och vänder på det, om du inte vill köpa begagnat. Jag skulle säga att smärtgränsen går runt 6500-7000 kr för en ny dator. Annars kan du lika gärna köpa en Xbox 360 eller PS3, eller vänta på den nya konsolgenerationen.

Det är ju inte direkt någon vits att köpa en speldator för att sitta och spela alla spel med lägsta inställningar för att få acceptabla FPS.

Han sa att han skulle spela cod och lol, och det behöver man inte en bra dator för. Den jag länka för 5,5k funkar utmärkt för hans behov och han kommer inte behöva ha lägsta inställningarna. Min gamla skit med dualcore och Hd 5670 tar LoL på high/med med 60 fps och även t.ex mw3 med bra fps med rätt inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av samuelwa:

Han sa att han skulle spela cod och lol, och det behöver man inte en bra dator för. Den jag länka för 5,5k funkar utmärkt för hans behov och han kommer inte behöva ha lägsta inställningarna. Min gamla skit med dualcore och Hd 5670 tar LoL på high/med med 60 fps och även t.ex mw3 med bra fps med rätt inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man gillar CoD så vill man säkerligen spela Ghosts också när det kommer, och kanske även uppföljaren när den kommer, utan att behöva köpa ny dator eller dra ner inställningarna på det allra lägsta.

I Black Ops II får man enligt Tom's Hardware med ett 7850 i en i7-3960X @ 4.25 GHz 60 fps om man spelar med medium-inställningar. Går man upp på de högsta inställningarna så droppar det ner till runt 40. Nu vet inte jag exakt hur mycket processorn spelar in, men nog lär det vara en viss skillnad mellan en sexkärnig i7:a uppklockad till 4,25GHz och en 3GHz dualcore.

Det finns ingen anledning att tro att Ghosts skulle vara mindre krävande.

Visa signatur

[Phenom2 X4 940 BE@3,5GHz] [Gigabyte MA790X-UD4] [HIS IceQ HD6950 2GB] [Antec Three Hundred] [700w Cooler Master PSU] [4GB Corsair XMS-2 8500C5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 156Current:

Om man gillar CoD så vill man säkerligen spela Ghosts också när det kommer, och kanske även uppföljaren när den kommer, utan att behöva köpa ny dator eller dra ner inställningarna på det allra lägsta.

I Black Ops II får man enligt Tom's Hardware med ett 7850 i en i7-3960X @ 4.25 GHz 60 fps om man spelar med medium-inställningar. Går man upp på de högsta inställningarna så droppar det ner till runt 40. Nu vet inte jag exakt hur mycket processorn spelar in, men nog lär det vara en viss skillnad mellan en sexkärnig i7:a uppklockad till 4,25GHz och en 3GHz dualcore.

Det finns ingen anledning att tro att Ghosts skulle vara mindre krävande.

Sa ju att han kunde uppgradera processorn när det behövs, han kanske inte har pengarna just nu men om ett tag, då kan han ju köpa en bättre pocessor. Han sa även att "bara den funkar till att spela utan lagg så blir jag glad!" och då antar jag väl inte att han ska spela på högsta utan med inställningar så han får acceptabel fps (40-50).