Går ej att starta igång dator, konstig text dyker upp

Permalänk

Går ej att starta igång dator, konstig text dyker upp

Hej!

Plötsligt när jag skulle starta upp min dator så dök detta upp så fort jag startat den. Detta kommer upp varje gång jag startar upp datorn och har hållt på så nu i ett par dagar. Den står bara och tuggar så här i några minuter sen kommer det upp ytterligare en mening " no boot filename recieved", sedan börjar den om från början. Vad kan det bero på? Det är en Acer Aspire Tnågonting och är snart 6 år gammal. Någon som har en aning om vad jag ska göra? Svara gärna så detaljerat som möjligt då jag kan väldigt lite om datorer och inte förstår så många datortermer

Permalänk

okej jag vet inte om bilden funkar men här är länken till bilden!

http://tinypic.com/r/2nk0tht/5

Permalänk

Antar att det är scream/annat

Permalänk
Medlem

Det går att stänga av i BIOS, bör stå under network boot eller PXE.

Anledningen till att det har blivit så här skulle kunna vara att hårddisken har glappat ur eller helt enkelt gått sönder.

Du kommer in i BIOS med någon av följande knappar precis sekunderna efter att datorn har startat: F1, F2, ESC, Delete, F10, F12. Vilken av dem kan jag inte veta utan att veta vilken dator det är, men om du googlar på din datormodell och bios kan du få reda på vilken, det eller så testar du alla.

Skrivet av m1n1h0p:

Antar att det är scream/annat

Huh? Vad pratar du om?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliciawsvensso:

Hej!

Plötsligt när jag skulle starta upp min dator så dök detta upp så fort jag startat den. Detta kommer upp varje gång jag startar upp datorn och har hållt på så nu i ett par dagar. Den står bara och tuggar så här i några minuter sen kommer det upp ytterligare en mening " no boot filename recieved", sedan börjar den om från början. Vad kan det bero på? Det är en Acer Aspire Tnågonting och är snart 6 år gammal. Någon som har en aning om vad jag ska göra? Svara gärna så detaljerat som möjligt då jag kan väldigt lite om datorer och inte förstår så många datortermer

http://tinypic.com/r/2nk0tht/5

Gå in i bios och titta efter om du ser din hårddisk där, troligen är det väl den som har slutat fungera alternativt har ditt bios tappat inställningarna för hur den skall boota och då får du fixa bootordningen bara.

Permalänk

Hur gör man det då? Förklara som att jag vore helt korkad (vilket jag är på datorer)!!

Permalänk
Medlem

Precis. Datorn försöker boota över nätverket vilket den inte ska. Du verkar också ha något problem med caps lock?

Permalänk
Medlem

beror ju på hur det ser ut, men bara leta efter boot devices eller boot order och se till att hårddisken du har windows på är satt som primär. pxe-booten kan du ta bort, vet du inte hur och inte orkar leta är det bara trycka esc när texten dyker upp så skiter den i att försöka pxe-boota.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har du svårt att hitta i bios så läser du texten långsamt och tänker efter ordentligt. Leta systematiskt från vänster till höger. Uppifrån och ner.

Permalänk
Medlem

Beror nog på att hårddisken (där den lagrar all information) är trasig. Alternativt glappkontakt. PXE är att han söker på nätverket efter en server som kan tillhandahålla ett operativsystem att köra istället för det på hårddisken.

Permalänk

Okej men när jag har klickat på F2 som gör att jag kommer in på menyn, vad ska jag gå in på då??

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har redigerat rubriken. Du behöver inte använda stora bokstäver, du får hjälp ändå.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliciawsvensso:

Okej men när jag har klickat på F2 som gör att jag kommer in på menyn, vad ska jag gå in på då??

Du ska kunna se om en hårddisk är ansluten på förstasidan. Ta en bild och skicka upp här. Ibland står det HDD-model och ibland skriver de s-ata/ide/atapi och namnet på hårddisken. Ibland finns det inbyggd diagnostik för hårddisken där han kollar hur den mår.