Mobilt bredband till sommarstugan, räcker 5mbit/s?

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband till sommarstugan, räcker 5mbit/s?

Kikar på uppkoppling i sommarstugan. Som namnet antyder är jag framförallt där på sommaren, men då jobbar jag en hel del därifrån.

Telia erbjuder 5g till sommarstugor med 5mbit/s uppkoppling för 129kr/månaden. Det känns väldigt prisvärt. Frågan är dock om det räcker till teamsmöten, vpn, etc? Kommer nog även ha det igång på vintern för att kunna slå på värmen innan jag åker dit.

Vad är era erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Skulle säga att 5Mbit inte räcker långt alls, men beror ju helt på vad man är van vid också.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

För gruppmöten med video i Teams är 5 Mbit verkligen på gränsen. För vpn beror det ju helt på vad du behöver göra via vpn, komma åt enstaka dokument kommer ju funka men ska man jobba med större filer kommer det ju bli väldigt jobbigt.

Låter mer som att det är ett abonnemang för att styra saker i sommarstugan än något annat.

Permalänk
Medlem

5Mbit räcker knappt till att surfa med nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Kikar på uppkoppling i sommarstugan. Som namnet antyder är jag framförallt där på sommaren, men då jobbar jag en hel del därifrån.

Telia erbjuder 5g till sommarstugor med 5mbit/s uppkoppling för 129kr/månaden. Det känns väldigt prisvärt. Frågan är dock om det räcker till teamsmöten, vpn, etc? Kommer nog även ha det igång på vintern för att kunna slå på värmen innan jag åker dit.

Vad är era erfarenheter?

Vad har du för abonnemang för din egna mobil idag?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

För gruppmöten med video i Teams är 5 Mbit verkligen på gränsen. För vpn beror det ju helt på vad du behöver göra via vpn, komma åt enstaka dokument kommer ju funka men ska man jobba med större filer kommer det ju bli väldigt jobbigt.

Låter mer som att det är ett abonnemang för att styra saker i sommarstugan än något annat.

Hmm, microsoft verkar ha 4mbit/s som deras "rekommenderade hastighet" för teams med skärmdelning och flera deltagare. Men jag tycker också det låter väldigt klent.

Skrivet av Nucky:

Vad har du för abonnemang för din egna mobil idag?

Halebop student 30GB, blåste slut all surf på ca 5 dagar i sommarstugan denna månad. Därför jag börjar kika på andra alternativ.

Enbart telias nät har duglig mottagning (och endast 5G. 4G är skräp) i stugan tyvärr. Så det är fello, halebop eller telia som gäller. Varav endast den sistnämnda erbjuder mobilt bredband.

Permalänk
Skrivet av tonii:

5Mbit räcker knappt till att surfa med nu för tiden.

De räcker gott och väl fortfarande sålänge man har något som förhindrar onödigt skit som anonser och shit på vägen.

Typ kopplad via en pihole hemma över vpn aka du ansluter till din bostad med vpn där du har filtret så att det enda som skickas till slutdestinationen är det du vill ta emot.

Men skulle säga att vill du kunna kolla någon form av video över nätet dock är nog iaf 8Mb ett minimum om man inte nöjer sig med typ 720p eller 480p video iom att strömmad video generellt är oftast kodad med iaf minst 4000-6000 kbps.

Men skulle nog ändå iaf rekomendera något som kan iaf leverera minst 10Mb både upp och ner hälst 20Mb eller mer.

Datamängedn som går åt varje månad är ju dock jobbigare att utgöra då det beror precis på vad man gör men generellt är det inte direkt svårt att bränna typ 20GB data på en månad om man kollar någon streamingtjänst i någon högre upplösning typ 1080p eller högre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hur ofta/länge är du där per gång?

jag skulle personligen klättra på väggarna med 5mbit, men beror ju alldeles på vad du ska ha det till.

Du kan ju uppgradera till 100 GB(du bör ganska snabbt spara ihop potten, så totalt 200GB) på Halebop och köra ett surfsim i en router för kortare visiter flera gånger per år.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem

Bara Netflix HD drar 25Mbit

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Hmm, microsoft verkar ha 4mbit/s som deras "rekommenderade hastighet" för teams med skärmdelning och flera deltagare. Men jag tycker också det låter väldigt klent.

Halebop student 30GB, blåste slut all surf på ca 5 dagar i sommarstugan denna månad. Därför jag börjar kika på andra alternativ.

Enbart telias nät har duglig mottagning (och endast 5G. 4G är skräp) i stugan tyvärr. Så det är fello, halebop eller telia som gäller. Varav endast den sistnämnda erbjuder mobilt bredband.

Om du gör slut på 30GB på 5 dagar så kan det ju iaf inte var helt omöjligt att klara sig på 200GB under 30 dagar. Halebop har nu dubbelsurf på sitt 100GB-abonnemang. De månader man hänger i sommarstugan kanske det är enklast och billigast att helt enkelt skaffa detta abonnemang till sin vanliga telefon och sedan köra en mobile hotspot från den? Löser ju inte vinteranvändning, eller användning när man inte är där, men, det kanske går att lösa på annat vis.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Du betalar idag ca 269kr/mån och beredd på att teckna Telia för 129kr/mån - Totalkostnad 398kr/mån.

Oklart hur gammal du är men. Det förstnämnda alternativet nedan kostar 140kr mer i månaden än ovan alternativ och du får obegränsat med surf och mindre huvudvärk på köpet

Telia Mobilabonnemang Obegränsad Bas för 469kr/mån - Lägg till ett extra SIM för DATA för 69kr/mån = 538kr/mån. Är du under 28 år får du detta för 419+69 = 488kr/mån.

Om du får med dig någon familjemedlem eller så med 1-2 extra användare och splittar på hela kostnaden så blir det 378kr/mån eller 325kr/mån.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av jcee1993:

Hur ofta/länge är du där per gång?

jag skulle personligen klättra på väggarna med 5mbit, men beror ju alldeles på vad du ska ha det till.

Du kan ju uppgradera till 100 GB(du bör ganska snabbt spara ihop potten, så totalt 200GB) på Halebop och köra ett surfsim i en router för kortare visiter flera gånger per år.

Ja, 5mbit är då mest tänkt för jobbet, och att jag då använder telefonen när jag ska streama. Å andra sidan är 30GB också väldigt lite då.

Alternativet med halebop har jag också tänkt på. Hmm.

Skrivet av Pirum:

Om du gör slut på 30GB på 5 dagar så kan det ju iaf inte var helt omöjligt att klara sig på 200GB under 30 dagar. Halebop har nu dubbelsurf på sitt 100GB-abonnemang. De månader man hänger i sommarstugan kanske det är enklast och billigast att helt enkelt skaffa detta abonnemang till sin vanliga telefon och sedan köra en mobile hotspot från den? Löser ju inte vinteranvändning, eller användning när man inte är där, men, det kanske går att lösa på annat vis.

Bra förslag! Jag ska kolla om det är en vettig lösning. Så surt att 5G router ska vara så förbannat dyrt..

Skrivet av Nucky:

Du betalar idag ca 269kr/mån och beredd på att teckna Telia för 129kr/mån - Totalkostnad 398kr/mån.

Oklart hur gammal du är men. Det förstnämnda alternativet nedan kostar 140kr mer i månaden än ovan alternativ och du får obegränsat med surf och mindre huvudvärk på köpet

Telia Mobilabonnemang Obegränsad Bas för 469kr/mån - Lägg till ett extra SIM för DATA för 69kr/mån = 538kr/mån. Är du under 28 år får du detta för 419+69 = 488kr/mån.

Om du får med dig någon familjemedlem eller så med 1-2 extra användare och splittar på hela kostnaden så blir det 378kr/mån eller 325kr/mån.

Hmm jag kommer tvärr inte kunna ta del av <28 erbjudandet, men hur går det ihop att mobilabonnemanget obegränsat + surfsim är billigare än deras mobila bredband obegränsat?

Min bror kör telia 5g obegränsad hemma i sin lägenhet. Han verkar väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Netflix kör inte ens 25 Mbit i 4k.

Permalänk
Medlem

Glömde nämna hur ofta jag är i stugan.

När det är säsong (mitten av april till mitten av september) så är jag där ungefär 40% av tiden. Lite mer på sommaren, lite mindre på våren och hösten.

På vintern är jag bara där någon enstaka gång.

Permalänk

Själv kör jag Comviq kontantkort med fri surf för 399 kr nu under semestern.
Fungerar klockrent i båten med en billig, begagnad, fickrouter och får 30-50 mbps utan problem.

Men du skrev att Telia är det enda alternativet, har du verkligen testat alla andra?
5 mbps är perfekt för att kolla nyheterna och ett och annat Youtube-klipp men sen börjar det blir lite tråkigt om du ska streama video osv

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Själv kör jag Comviq kontantkort med fri surf för 399 kr nu under semestern.
Fungerar klockrent i båten med en billig, begagnad, fickrouter och får 30-50 mbps utan problem.

Men du skrev att Telia är det enda alternativet, har du verkligen testat alla andra?
5 mbps är perfekt för att kolla nyheterna och ett och annat Youtube-klipp men sen börjar det blir lite tråkigt om du ska streama video osv

Ja, det är till och med så pass dåligt att gäster i stugan inte har mottagning alls på sina mobiler. Just mitt område ligger dåligt till. 150m bort har tele2 också 5G-mottagning men i stugan är det bara telia som fungerar någorlunda. Innan de byggde ut 5G dit för ett år sedan var det också katastrof med 4G med Telia.

Ser att telia för sommarstugeabonnemanget har en möjlighet till "boost" dvs 24timmar respektive 7 dagar med 10-150mbit uppkoppling för 25 respektive 120kr.

Det låter inte så dumt känner jag spontant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Ja, 5mbit är då mest tänkt för jobbet, och att jag då använder telefonen när jag ska streama. Å andra sidan är 30GB också väldigt lite då.

Alternativet med halebop har jag också tänkt på. Hmm.

Bra förslag! Jag ska kolla om det är en vettig lösning. Så surt att 5G router ska vara så förbannat dyrt..

Hmm jag kommer tvärr inte kunna ta del av <28 erbjudandet, men hur går det ihop att mobilabonnemanget obegränsat + surfsim är billigare än deras mobila bredband obegränsat?

Min bror kör telia 5g obegränsad hemma i sin lägenhet. Han verkar väldigt nöjd.

Det finns skillnader i hastigheten vad jag kunde se snabbt. Ring och kika med dom.

Har din bror Telia 5G Obegränsad som mobilabonnemang eller Mobilt Bredband?

Om det är det förstnämnda kan han ta ut ett extra SIM kort till dig till en billig peng för just Data enkom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Det finns skillnader i hastigheten vad jag kunde se snabbt. Ring och kika med dom.

Har din bror Telia 5G Obegränsad som mobilabonnemang eller Mobilt Bredband?

Om det är det förstnämnda kan han ta ut ett extra SIM kort till dig till en billig peng för just Data enkom.

Det förklarar, hastigheten i sig spelar inte så stor roll. Dvs 1000mbit eller 50mbit är struntsamma för det jag ska använda det till..

Tyvärr så har han mobilt bredband endast. Annars hade det kunnat vara en lösning. Vart hittade du data-sim för 69kr dock? Jag kan endast läsa mig till e-sim till klockor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Det förklarar, hastigheten i sig spelar inte så stor roll. Dvs 1000mbit eller 50mbit är struntsamma för det jag ska använda det till..

Tyvärr så har han mobilt bredband endast. Annars hade det kunnat vara en lösning. Vart hittade du data-sim för 69kr dock? Jag kan endast läsa mig till e-sim till klockor.

Prislista Telia Mobil fr.o.m. 1 november 2023 (Länk)
- https://www.telia.se/privat/om/priser

Du får nog ringa och stämma av med dom ifall man då kan få extra kortet för 69kr/mån med "Mobilabonnemang Obegränsad Bas 469 kr/mån" - Som sagt extra kostnaden för dig per månad blir inte så mycket mer än vad du planerade på att gå över till om detta funkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Prislista Telia Mobil fr.o.m. 1 november 2023 (Länk)
- https://www.telia.se/privat/om/priser

Du får nog ringa och stämma av med dom ifall man då kan få extra kortet för 69kr/mån med "Mobilabonnemang Obegränsad Bas 469 kr/mån" - Som sagt extra kostnaden för dig per månad blir inte så mycket mer än vad du planerade på att gå över till om detta funkar.

Prislistan du skickar är tyvärr en gammal prislista(2019) i dagens portfölj erbjuder Telia inte surfsim. Det är dock fullt möjligt att använda en extra användare i routern, men det ligger högre i pris =219 och kräver ett Obeg Max = minst 569, totalt 788/mån. Betalar man för streamingtjänsterna Telia erbjuder finns det ju lite att spara i form av paketpris, men det är helt klart en dyr, men bra lösning.

Beroende på vad TS bror kör för abonnemang kan det ju finnas en variant där bror kör Obeg Max + 2st extra användare och TS swishar bror varje månad.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av jcee1993:

Prislistan du skickar är tyvärr en gammal prislista(2019) i dagens portfölj erbjuder Telia inte surfsim. Det är dock fullt möjligt att använda en extra användare i routern, men det ligger högre i pris =219 och kräver ett Obeg Max = minst 569, totalt 788/mån. Betalar man för streamingtjänsterna Telia erbjuder finns det ju lite att spara i form av paketpris, men det är helt klart en dyr, men bra lösning.

Beroende på vad TS bror kör för abonnemang kan det ju finnas en variant där bror kör Obeg Max + 2st extra användare och TS swishar bror varje månad.

Du har rätt. Mycket märkligt. Jag klickade på länken och kom fram till PDF:en som dök upp. Ringde Telia i annat ärende och som du säger dom har slutat med "surfanslutning" "extra kort" - Dom hänvisar då till "Obegränsad Max" och en "Extra Användare" för 219kr vilket är dyrt....

Rätt länk

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

HD drar 3. UHD drar 15.

https://help.netflix.com/en/node/306

Permalänk
Skrivet av Atotal:

Ja, det är till och med så pass dåligt att gäster i stugan inte har mottagning alls på sina mobiler. Just mitt område ligger dåligt till. 150m bort har tele2 också 5G-mottagning men i stugan är det bara telia som fungerar någorlunda. Innan de byggde ut 5G dit för ett år sedan var det också katastrof med 4G med Telia.

Riktantenn?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Som sagt var så har Telia slutat med extra surfkort. Så det är extra användare som gäller nu.
En fördel med extra användare är att det inte är begränsat till 100 Mbit/s vilket surfkort är.
Har kvar mina extra surfkort men priset går upp hela tiden började med 30kr och nu är det 99kr.

Angående riktantenn för att få in Tele2 så beror det på varför det inte når fram. Är det ett berg eller annat hinder i vägen så är det nog svårt. Om det bara är avstånd så borde det gå bra.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

5 mbit? Brodern vill tillbaka till nittiotalet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk

Lite väl lågt. Men för en ensam användare som inte gör något mer avancerat än att surfa och använda Teams kan det kanske vara acceptabelt. Se också till att inte ansluta något mer än bara den enhet som för tillfället ska användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Ser att telia för sommarstugeabonnemanget har en möjlighet till "boost" dvs 24timmar respektive 7 dagar med 10-150mbit uppkoppling för 25 respektive 120kr.

Det låter inte så dumt känner jag spontant?

Jag har abonnemanget & det fungerar bra, dessutom får du 5G-routern för väldigt bra pris, 2400 kr.

Välj Nokia fastmile utomhusantenn, för bästa mottagning.

Alternativt byter du mobilabonnemang till Telia Obegränsad MAX, och lägger till en extra användare som du använder som mobilt bredband, den lösningen har obegränsad datamängd, samt ger den hastighet nätet i aktuellt område kan ge utifrån belastning. Nokia fastmile går att köpa utan abonnemang, men till ordinarie pris.

Alternativt köper du Nokia fastmile ihop med Stugbredband, som du sedan säger upp när du hämtat ut paketet, sen byter du till lösningen med mobilabonnemang med obegränsad datamängd + en extra användare, som datakort.

Om Stugbredbandet inte går att teckna på stugans adress (måste finnas kapacitet i basstationen), ta då en adress i t.ex tätort där Telia inte levererar bredband via fiber.

Simkort & router levereras till postombud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

5 mbit? Brodern vill tillbaka till nittiotalet.

Nu var det nog megabit och inte millibit som avsågs, för inte ens på 90-talet var det så långsamt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Lite väl lågt. Men för en ensam användare som inte gör något mer avancerat än att surfa och använda Teams kan det kanske vara acceptabelt. Se också till att inte ansluta något mer än bara den enhet som för tillfället ska användas.

Så länge man har rimliga svarstider så fungerar det nog hyfsat så länge som det verkligen är 5 Mbit/s. Det är ju mycket värre när man har risig mottagning och hastigheten går ned av det skälet än om mottagningen är bra och uppkopplingen stabil, även om den är lite långsammare. Sedan kanske man inte ska försöka göra femtiotolv saker samtidigt, för då lär man sänka uppkopplingen rätt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 615O:

Jag har abonnemanget & det fungerar bra, dessutom får du 5G-routern för väldigt bra pris, 2400 kr.

Välj Nokia fastmile utomhusantenn, för bästa mottagning.

Alternativt byter du mobilabonnemang till Telia Obegränsad MAX, och lägger till en extra användare som du använder som mobilt bredband, den lösningen har obegränsad datamängd, samt ger den hastighet nätet i aktuellt område kan ge utifrån belastning. Nokia fastmile går att köpa utan abonnemang, men till ordinarie pris.

Alternativt köper du Nokia fastmile ihop med Stugbredband, som du sedan säger upp när du hämtat ut paketet, sen byter du till lösningen med mobilabonnemang med obegränsad datamängd + en extra användare, som datakort.

Om Stugbredbandet inte går att teckna på stugans adress (måste finnas kapacitet i basstationen), ta då en adress i t.ex tätort där Telia inte levererar bredband via fiber.

Simkort & router levereras till postombud.

Du har alltså sommarstugeabonnemanget?
När jag kikar på hemsidan så erbjuds bara nokia fastmile. Ingen router. Men vad jag förstår kopplas nokia enheten i en vanlig router för att ge den 5G kapabilitet?