Permalänk
Medlem

Är det en brygga jag ska ha?

Jag vill göra så min förstärkare kopplar upp sig mot mitt trådlösa nätverk så jag kan använda en app för att styra den och även AirPlay.
Den har uppenbarligen inget wifi utan bara en ethernetport.
Har provat att lägga in DD-WRT på två routrar men får det inte att fungera! Förstärkaren kommer ut på nätet men appen (och AirPlay) hittar den inte. Kopplar jag in den med kabel direkt till min förstarouter fungerar det (men jag kan inte dra en kabel snyggt till routern så jag måste ha det trådlöst).

Jag ser inte förstärkarens IP-nummer när jag kollar i routerns webgrönssnitt för uppkopplade enheter men ändå kommer den ut på nätet. Å andra sidan ser jag ju den andra routerns ip så det känns som att den är i vägen för förstärkaren...

Jag sliter mitt hår, det här ska väl vara enkelt??

Tackar så mycket på förhand!
Mvh/Splix

Permalänk
Medlem

Okej, vad fan snackar du om. Du får bättre berätta hur du har kopplat allt, ge oss IP-adresserna på ALLA enheterna i nätverket och hur du hade tänkt att det skulle fungera.

Så här borde det funka:
Du kopplar din förstärkare till din router med kabel. Denna router har ett trådlöst nätverk din telefon ansluter till. Då finns alltså förstärkare och telefon i samma subnät och är direktkopplade via samma enhet. Då ska Airplay automatiskt hitta förstärkaren om allt är rätt konfat. Gör de inte det är något inte rätt konfat.

Jag vet inte varför du håller på och krånglar med DD-WRT och dubbla routrar.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du har dubbel nat och dhcp och då hamnar delarna på olika nät ? kan du beskriva hur du kopplat och löst adresseringen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du har dubbel nat och dhcp och då hamnar delarna på olika nät ? kan du beskriva hur du kopplat och löst adresseringen ?

Tack, det är säkert så!
Idag köpte jag ett par homeplug istället (trådlöst nätverk genom eluttaget) och det fungerade direkt så jag kör på det!

Många tack för hjälpen ändå!
Mvh/Splix

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Okej, vad fan snackar du om. Du får bättre berätta hur du har kopplat allt, ge oss IP-adresserna på ALLA enheterna i nätverket och hur du hade tänkt att det skulle fungera.

Så här borde det funka:
Du kopplar din förstärkare till din router med kabel. Denna router har ett trådlöst nätverk din telefon ansluter till. Då finns alltså förstärkare och telefon i samma subnät och är direktkopplade via samma enhet. Då ska Airplay automatiskt hitta förstärkaren om allt är rätt konfat. Gör de inte det är något inte rätt konfat.

Jag vet inte varför du håller på och krånglar med DD-WRT och dubbla routrar.

Först kanske du inte ska skriva om du ska vara otrevlig, vill jag ha otrevliga svar skulle jag inte skriva här. För det andra borde du läsa bättre, jag vill inte ha en kabel liggandes över hela golvet, alltså behöver jag ha trådlös uppkoppling till förstärkaren. Det var därför jag ville använda en router som brygga med hjälp av DD-WRT.
För det tredje tror jag ändå att du egentligen menar väl och vill hjälpa mig så jag tackar för det men har släppt det nu eftersom jag löste problemet med hjälp av "homeplug" istället!

Mvh/Splix