Har AMD mycket problem med sina drivers(catalyst)??

Permalänk
Medlem

Har AMD mycket problem med sina drivers(catalyst)??

hejhej vet inte riktigt om de finns nån sån här tråd redan, men jag hittade ingen när jag sökte på de så gör en nu iaf.

De är såhär, jag ska ju bygga dator och så och har alltid rekommenderat nvidia och intel till alla andra som har frågat mig vad jag tycker är bäst och så, men nu ser jag att AMD är bättre för den bugeten jag ska ha, men de som har gjort att jag inte gillat AMD är sina drivers till sina gpu:er, jag läser att många har problem med dom t.ex skärmen fryser sig i spel, konstiga färger, svarta render på skärmen osv...

Så jag frågar er som har en/flera AMD gpu:er i eran dator, Är de mycket problem med driversarna, för jag vill inte ha något krongel med mina drivers att man måste avinstallera och installera gammla drivers osv. jag vill att de ska funka bra. för nvidia har ju kommit med geforce experience som låter väldigt bra enligt mig

Tack för alla svar

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Hade AMD innan och då var det inga problem utom att
av någon anledning så blev skärmen svart när man installerade
en viss DirectX verison. Dock var det inte en av topp gpu'erna
och ett äldre kort med.
I alla fall så kan jag säga så att båda mina Nvidia har problem med
nya drivrutiner, därför har jag äldre för att slippa dom (för det mesta buggar i spel).
Så egentligen har båda problem, men just buggar osv har jag aldrig haft problem med AMD.
Sen så funkar inte en drivrutin korrekt så finns alltid flera och någon brukar fungera som de ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spokiii:

hejhej vet inte riktigt om de finns nån sån här tråd redan, men jag hittade ingen när jag sökte på de så gör en nu iaf.

De är såhär, jag ska ju bygga dator och så och har alltid rekommenderat nvidia och intel till alla andra som har frågat mig vad jag tycker är bäst och så, men nu ser jag att AMD är bättre för den bugeten jag ska ha, men de som har gjort att jag inte gillat AMD är sina drivers till sina gpu:er, jag läser att många har problem med dom t.ex skärmen fryser sig i spel, konstiga färger, svarta render på skärmen osv...

Så jag frågar er som har en/flera AMD gpu:er i eran dator, Är de mycket problem med driversarna, för jag vill inte ha något krongel med mina drivers att man måste avinstallera och installera gammla drivers osv. jag vill att de ska funka bra. för nvidia har ju kommit med geforce experience som låter väldigt bra enligt mig

Tack för alla svar

Två polare med 7970 är det inget problem med drivers.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har 1 GPU, har aldrig haft några problem själv med deras Drivrutiner.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Inaktiv

Det klagas bara vid två kort i crossfire. Ett ensamt kort körs riktigt bra.

Permalänk

Det är en myt tycker jag. Har haft problem med både AMD och Nvidia graffekort.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Har 4gpu,er drivrutiner slutar fungera då och då men bara I black obs 2 alla andra spel ok
Sen det här med drivrutiner, amd/NVidia är nog hugget som stucket, för visa funkar det perfekt andra inte

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Nvidia har strulat med sina annars så bra drivrutiner.Iallafall innan den senaste och från 306.97..Verkar som den senaste fungerar riktigt bra (iallafall för mig)

Så nvidia kan strula med.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Har dubbla 7970 och har inte stött på några problem sedan jag skaffade det första kortet.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd

haft mer problem med Nvidia korten än när ja kört ATI/AMD kort.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Beroende på vilket operativsystem som används är Nvidia bättre på Linux däremot är både Nvidia och AMD minst lika bra i Windows.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Inga problem med mitt kort.

Permalänk
Medlem

På AMD moderkort är det sällan problem med AMD grafikkort, fattas bara, när det är samma tillverkare.
Men med intel/AMD eller AMD/nvidia vet jag inte...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

På AMD moderkort är det sällan problem med AMD grafikkort, fattas bara, när det är samma tillverkare.
Men med intel/AMD eller AMD/nvidia vet jag inte...

Intel/amd inget problem två polare kör i5 och i7 med 7970 Om dom fått bra ex vet jag inte dock Kör nyaste driver den ena och en äldre den andra.

AMD/nvidia vet jag inte hur det ser ut i dagens läge Kan ju prova mitt 670 med amd 6000+

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tack o Tack allihopa, tror jag kommer köra på en AMD FX 8320 och ett xfx 7970 black edition då de passar min buget precis

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Intel/amd inget problem två polare kör i5 och i7 med 7970 Om dom fått bra ex vet jag inte dock Kör nyaste driver den ena och en äldre den andra.

AMD/nvidia vet jag inte hur det ser ut i dagens läge Kan ju prova mitt 670 med amd 6000+

Min bror köpte en stationär runt 10k för 7-8 år sedan som var amd/nvidia, Amd Athlon 3800+ och något gforce-kort. Det pajade förra året så vet inte vilket, men det borde väl inte spela någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spokiii:

Tack o Tack allihopa, tror jag kommer köra på en AMD FX 8320 och ett xfx 7970 black edition då de passar min buget precis

Detta kort är bättre http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1355707 Upplåst volt är det på kortet och tyst.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Min bror köpte en stationär runt 10k för 7-8 år sedan som var amd/nvidia, Amd Athlon 3800+ och något gforce-kort. Det pajade förra året så vet inte vilket, men det borde väl inte spela någon roll?

Körde med 8800gt med just amd 6000+ och inget problem alls. är bara 8800gt kort som pajat och det andra jag fick på garantin gick sönder med (var intorkad och för mycket pasta som var boven). Nu rullar det kortet faktiskt med Men kör med ett 5770 i den burken nu (svalare och strömsnålare kort):)

I detta fallet kunna veta om det fungerar smärfritt AMD/nvidia. så måste man ju prova på någon modernare rig. FX processor med am3+ , så kan man ju bekräfta om det fungerar

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

haha kanske låter lite petigt nu men, sapphire kortet hade en blå pcb, och jag gillar ju direkt inte en blå, helst svart eller en annan väldigt mörk färg ska de vara

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Skrivet av spokiii:

haha kanske låter lite petigt nu men, sapphire kortet hade en blå pcb, och jag gillar ju direkt inte en blå, helst svart eller en annan väldigt mörk färg ska de vara

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1081562

Asus har en svart PCB

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk
Permalänk
Medlem

Verkar väldigt beroende på vilka komponenter man har utöver grafikkortet. Jag brukar inte vara med om strul men första gången jag stötte på en vägg av problem vart med 2st 5870 i Crossfire. Jag vet inte om det vart korten som strulade med varandra eller om det vart drivrutierna. Blåskärm 24/7 samt otroliga problem med lagg och ojämnheter/krashande drivrutiner. Jag har inte använt AMD sedan denna händelsen. Blir säkertligen AMD hela vägen i nästa bygge dock. Intel och Nvidia börjar bli för giriga!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Har kört med amd i många år och aldrig haft något problem med drivrutiner.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Inaktiv

De senaste 5 - 6 åren har de ALDRIG krashat. Tidigare så hände det att de buggade ur.

Permalänk
Medlem

Hade ett AMD kort innan och det kraschade och buggade hela tiden... Min erfarenhet ä det

Permalänk
Medlem

Jo lite ligger det nog i nvidia & intels sätt att jobba, att smutskasta sina konkurrenter...
Det är ofta man hör om hur AMD trasslar på olika vis, men det är nog bara tillsammans med deras produkter.
Om det har strulat nått med drivisarna för mig, så har det oftast snabbt gått att åtgärda, med en uppgradering eller liknande...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Hade ett AMD kort innan och det kraschade och buggade hela tiden... Min erfarenhet ä det

Vilket kort var det? hur många år sedan?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd

jag körde 3 år med amd kort och hade aldrig några strul med drivrutinerna, men sen hade brorsan massvis med strul.
nu har jag nvidia kort och har lika mycket strul som han hade med amd kortet, medans han som också sitter på ett nvidia kort inte har något strul alls.

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk

Vet inte om detta är problem i windows 8 eller om det är Nvidia,
Med 7970 så flöt flash/film osv på sekundära skärmen hur bra som helst. (när man satt å spelade LOL/hon)
Dock gick det sönder, Valde pengarna tillbaka,
Så köpte ett GTX670 begagnat, Flash/Film osv laggar sönder på sekundära skärmen, när man spelar.

Annars skit samma badabo badabing, Båda funkar utmärkt i spel inte märkt av några problem.
Däemot så köper jag hällre AMD då dom behöver pengarna så väntar på 8970

Nehep, Nu blir det windows 7 igen, För många små problem i 8.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Jag har AMD gpu för tillfället och har aldrig upplevt några problem med drivers och dylikt.