Permalänk

Nes handkontroller

Hej,

tänkte kolla med er om ni har någon erfarenhet av att fixa NES handkontroller.
Jag plockade fram mitt gamla NES för att förgylla fredagskvällen. Själva konsolen startade direkt, men dock ville ingen handkontroll fungera. Har provat dem i olika portar och startar om spelet m.m.

Den ända gången jag märker att kontrollen får kontakt med konsolen är i samband när jag har ett spel igång, och drar ut Player 1 och sätter in sladden igen. Då Pause:ar den spelat.

Det är säkerligen så att det är båda kontrollerna som är kassa. Men tycker det värkar väldigt märkliget att båda bara skulle lägga av

Kollade lite snabbt på google och youtube och där visar de hur de rengör kontroller med sprit och får vissa knappar att fungera. Har dock inte provat detta själv än, men ska försöka kolla om jag kan testa det nu till helgen. Återkommer i denna tråd om det hjälper.

Men om det är någon annan som sitter inne på information angående detta problem får ni gärna dela med er.
Vist kan man köpa nya kontroller för 100kr och uppåt, men känns onödigt om man kan fixa det på annat sätt

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk

Jag har med framgång skruvat upp och rengjort NES-handkontroller som inte fungerat. Det bildas någon slags oxid under knapparna efter några år som gör att det inte kan skapas kontakt med ledningsbanan under. Man bara skruvar upp kontrollen, rengör och sedan skruvar ihop den igen precis som den var innan.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Skrivet av Paddan1000:

Jag har med framgång skruvat upp och rengjort NES-handkontroller som inte fungerat. Det bildas någon slags oxid under knapparna efter några år som gör att det inte kan skapas kontakt med ledningsbanan under. Man bara skruvar upp kontrollen, rengör och sedan skruvar ihop den igen precis som den var innan.

Har testat det, men det hjälpte tyvärr inte... Men det gör inte så mycket, får jag igång dom är dom hela och rena

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO

Permalänk

Var ju längesedan man satt med nes nu men har för mig att nes:et ska generera en clock signal till kontrollen kan inte vara där felet ligger.

Här har du en sida om hur det fungerar.
http://blog.awesomecontroller.com/2012/11/25/the-crazy-ways-n...

Är ju så klart svårt att testa utan ett scope.

Permalänk
Skrivet av Plinkington:

Var ju längesedan man satt med nes nu men har för mig att nes:et ska generera en clock signal till kontrollen kan inte vara där felet ligger.

Här har du en sida om hur det fungerar.
http://blog.awesomecontroller.com/2012/11/25/the-crazy-ways-n...

Är ju så klart svårt att testa utan ett scope.

Det är mest troligt att felet ligger där och inte på själva kontrollen.
Har öppnat upp hela NES:et nu igen och gått igenom och felsökt över allt. Hittar inget direkt fel... Men det måste ligga på själva kontakterna som sitter i konsolen.
Tyvärr är det väldigt många sladdar och löddningar...

Slutsats än så länge blir: Inget fel på kontrollerna, då kanske det blir billigare att köpa en ny konsol än att hitta felet

Visa signatur

Permalänk

Om du vill göra dig av med konsolen kan jag tänka mig att ge en hundring för den, kan man laga den är det ju kul men annars har jag funderat länge på att skaffa ett defekt nes att slakta för lite roliga grejor.

Stavfel, finns säkert fler.
Permalänk
Medlem

www.kaptenkrok.se lagar konsoler.

Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake