Antagningsbesked till Universitet 2013

Permalänk
Medlem

Antagningsbesked till Universitet 2013

Hejsan, hur gick det för er alla som har sökt utbildning till hösten?

Själv så kom man som:
reserv 42 av 306 på Chalmers
reserv 47 av 67 på Göteborgs universitet
antagen till Karlstads universitet.

Finns det någon chans att komma in på Chalmers? Visst, en liten chans kanske det finns men inget man kan hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Hejsan, hur gick det för er alla som har sökt utbildning till hösten?

Själv så kom man som:
reserv 42 av 306 på Chalmers
reserv 47 av 67 på Göteborgs universitet
antagen till Karlstads universitet.

Finns det någon chans att komma in på Chalmers? Visst, en liten chans kanske det finns men inget man kan hoppas på.

Vilket program sökte du?

Själv har jag blivit antagen på till civilingenjör i datateknik på LTH vilket var mitt förstahandsval.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equadex:

Vilket program sökte du?

Själv har jag blivit antagen på till civilingenjör i datateknik på LTH vilket var mitt förstahandsval.

Sökte basår, gick ju IT så fick inte alla behörigheter....Ska välja Civilingenjör inom Datateknik senare

Permalänk
Entusiast

Jag var sent ute så mina två ansökningar till två kurser har inte behandlats än tyvärr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

ajdå :/

Permalänk

Kand. Datavetenskap i Umeå.

Så nu gäller det bara att hitta boende

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Kand. Datavetenskap i Umeå.

Så nu gäller det bara att hitta boende

Åh grattis!
Joo samma här, att hitta boende i Göteborg är inte det lättaste! haha

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dragzone:

Åh grattis!
Joo samma här, att hitta boende i Göteborg är inte det lättaste! haha

Som student löser det sig oftast hyfsat snabbt om man kommer en bit bortifrån. Det är att hitta något annat än studentlägenhet som är omöjligt. Jag har sökt runt 2000 lägenheter de senaste två åren och inte ens fått gå på visning. Nej det är inte en överdrift, jag menar verkligen runt 2000 lägenheter. Se till att skaffa konto på boplats genast, helst för ett år sedan

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Som student löser det sig oftast hyfsat snabbt om man kommer en bit bortifrån. Det är att hitta något annat än studentlägenhet som är omöjligt. Jag har sökt runt 2000 lägenheter de senaste två åren och inte ens fått gå på visning. Nej det är inte en överdrift, jag menar verkligen runt 2000 lägenheter. Se till att skaffa konto på boplats genast, helst för ett år sedan

Har gjort precis som du, inte en enda visning hahah

Permalänk
Medlem

Kom in som 4-6 lärare i Lkpg, mitt förstaval så det ska bli roligt!

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem

Ett tips till dig som skall plugga i Gbg: Sök lägenhet även i närliggande kommuner (typ Partille eller Lerum). Inte mycket längre restid till skolan än det är från de mer avlägsna stadsdelarna i Gbg. Det tar, från Partille/Lerum 10-20 min in till centrala Gbg, sedan ytterligare 10 min till Chalmers. Hyran är också i de flesta fall något lägre än motsvarande lägenhet i Gbg.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PeCe:

Ett tips till dig som skall plugga i Gbg: Sök lägenhet även i närliggande kommuner (typ Partille eller Lerum). Inte mycket längre restid till skolan än det är från de mer avlägsna stadsdelarna i Gbg. Det tar, från Partille/Lerum 10-20 min in till centrala Gbg, sedan ytterligare 10 min till Chalmers. Hyran är också i de flesta fall något lägre än motsvarande lägenhet i Gbg.

Jag har inte sett någon större skillnad på priserna mellan Partille och GÖteborg. Däremot skiljer det en faktor tio i söktryck. Lägenheter i Göteborg har typiskt någonstans mellan 1000 och 5000 sökande per lägenhet medan i Partille ligger de på 200-300 per lägenhet. Ja siffrorna är helt absurda i Göteborg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Någon som kom in på Chalmers Informationsteknik? Jag kommer vara på Götaplatsen för att ta emot de nya antagna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Förstahandsval: Teknisk fysik (Chalmers). Reserv 28 av 190 via betyg, reserv 7 av 177 via HP.
Andrahandsval: Maskinteknik (Chalmers). Antagen.

Med tanke på att HP-kvoten är 40 elever stor har jag en hyffsad chans att komma in via högskoleprovet, men jag är nöjd med mitt andrahandsval. Det verkar vara en mindre teoretisk utbildning, men många av masterprogrammen är gemensamma så jag antar att skillnaden inte blir så stor i slutändan. Hoppas ändå på att jag efter utbildningen hamnar inom fordonsindustrin, och då är maskinteknik ett ganska självklart val.

Har köat 1,5 år på Boplats och ett år på SGS, sökt kanske 100 lägenheter men inte fått någon.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eas@tetris:

Förstahandsval: Teknisk fysik (Chalmers). Reserv 28 av 190 via betyg, reserv 7 av 177 via HP.
Andrahandsval: Maskinteknik (Chalmers). Antagen.

Med tanke på att HP-kvoten är 40 elever stor har jag en hyffsad chans att komma in via högskoleprovet, men jag är nöjd med mitt andrahandsval. Det verkar vara en mindre teoretisk utbildning, men många av masterprogrammen är gemensamma så jag antar att skillnaden inte blir så stor i slutändan. Hoppas ändå på att jag efter utbildningen hamnar inom fordonsindustrin, och då är maskinteknik ett ganska självklart val.

Har köat 1,5 år på Boplats och ett år på SGS, sökt kanske 100 lägenheter men inte fått någon.

Det brukar vara ett betydande bortfall från just Teknisk fysik (F) den första tiden (~första terminen), så även om din reservplats inte utmynnar i en programplats så kan du säkerligen byta inom Chalmers när du väl kommit in på ett annat civilingenjörsprogram. Jag vet de som gjort just bytet från Maskinteknik (M) till F efterhand (även om det är mycket vanligare med byten från F, vilket också är enklare iom den matematikbas som ges där).

Beroende på hur snabbt det kan ordnas så kan det bli mer eller mindre extraarbete för att komma i fas, men studievägledarna brukar göra sitt bästa för att fixa liknande situationer.

F är så teoretiskt det blir vad gäller civilingenjörsprogrammen på Chalmers. Om du redan nu vet att du vill sikta på ett masterprogram på M-sektionen så ska ju M i sig duga som grundplåt (möjligen beroende på kursval inom programmet) enligt programmens egna förkrav. F ger å andra sidan access till de flesta masterprogrammen på Chalmers direkt, eller efter någon kompletterande kurs.

M innehåller hyfsat skiljda saker beroende på om du väljer att läsa en mer designorienterad eller en mer tekniskt orienterad väg. Om du redan nu (vilket är högst osannolikt, och hinner säkert ändras tio gånger under din tid på Chalmers) vet att du vill doktorera på M så är det dock inte fel att gå vägen via F, just med anledning av den starkare teoretiska basen. Jag vet flertalet som vandrat just den vägen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag kom in på mitt förstahandsval: Systemvetenskapliga programmet i Örebro

Ska bli såå kul, nervöst och spännande. Hoppas på trevliga klasskamrater att plugga tillsammans med, för jag kommer vara hyfsat grön inom ämnet.

Visa signatur

Spelnördig tjej med ASUS G75VW-T1351H som min plugg- och speldator.

Permalänk
Medlem

Sambon kom in på juristprogrammet i Göteborg :)!

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk

Teknisk Fysik på KTH, någon annan som skall börja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Sambon kom in på juristprogrammet i Göteborg :)!

Trophy husband snart då

(En aningen glamorös bild av jurist yrket)

Permalänk
Medlem

Grattis till alla er som kommit in Tänkte lämna ett lite tips också, ett minstag som jag lärde mig den hårda vägen. Plugga 40h i veckan, lata inte, själv sitter jag med 5 tentor till hösten som ska göras parallelt med 2a året. Se till att hitta en kompis som är amitiös och du pluggar bra med, det gör tillochmed tyngre matematik rolig.

Var med på nollningen i den utsträckning du vill, plåga dig lite, det lönar sig. Man kommer in i klassen mycket bättre så. Var med ofta, även om du inte vill stanna hela tiden.

Mycket är säkert uppenbart för vissa, men det kan behövas en spark i arslet ibland, hoppas jag hjälpte någon

Permalänk
Medlem

Kom in på System Engineering and Management på GU, mitt andra val. Står som 4e reserv på Systemvetarprogrammet som var mitt första val.

Ska bli kul att plugga efter ett års uppehåll.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Kom in på System Engineering and Management på GU, mitt andra val. Står som 4e reserv på Systemvetarprogrammet som var mitt första val.

Ska bli kul att plugga efter ett års uppehåll.

Spännande Är systemvetarprogrammet också på GU?

Visa signatur

Spelnördig tjej med ASUS G75VW-T1351H som min plugg- och speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeLou:

Spännande Är systemvetarprogrammet också på GU?

Ja det ska bli toppen! Yes! Så hur det nu blir spelar det inte så stor roll eftersom det endast är byte av program.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Kom in på Högskoleingenjör Maskinteknik vid KTH, känns bra

Permalänk
Medlem

Blir linjebyte från statsvetenskap till systemvetenskap nere i Linköping, känns helt rätt

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Kul att fler ska läsa Systemvetenskap!

Vi får ha en samlad tråd med diskussioner och våra framtida problem

Visa signatur

Spelnördig tjej med ASUS G75VW-T1351H som min plugg- och speldator.

Permalänk
Medlem

Stolpe in för mig på Agronom - Ekonomi vid SLU. Hade nätt och jämnt tillräckligt höga betyg. Utan högskoleprovet hade jag inte haft en chans

Permalänk
Medlem

Äntligen! Efter ett par år av väntan och slit kom jag in på läkarprogrammet i Göteborg
Hoppas ni alla andra får mycket kul på era kommande utbildningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det brukar vara ett betydande bortfall från just Teknisk fysik (F) den första tiden (~första terminen), så även om din reservplats inte utmynnar i en programplats så kan du säkerligen byta inom Chalmers när du väl kommit in på ett annat civilingenjörsprogram. Jag vet de som gjort just bytet från Maskinteknik (M) till F efterhand (även om det är mycket vanligare med byten från F, vilket också är enklare iom den matematikbas som ges där).

Beroende på hur snabbt det kan ordnas så kan det bli mer eller mindre extraarbete för att komma i fas, men studievägledarna brukar göra sitt bästa för att fixa liknande situationer.

F är så teoretiskt det blir vad gäller civilingenjörsprogrammen på Chalmers. Om du redan nu vet att du vill sikta på ett masterprogram på M-sektionen så ska ju M i sig duga som grundplåt (möjligen beroende på kursval inom programmet) enligt programmens egna förkrav. F ger å andra sidan access till de flesta masterprogrammen på Chalmers direkt, eller efter någon kompletterande kurs.

M innehåller hyfsat skiljda saker beroende på om du väljer att läsa en mer designorienterad eller en mer tekniskt orienterad väg. Om du redan nu (vilket är högst osannolikt, och hinner säkert ändras tio gånger under din tid på Chalmers) vet att du vill doktorera på M så är det dock inte fel att gå vägen via F, just med anledning av den starkare teoretiska basen. Jag vet flertalet som vandrat just den vägen.

Du verkade kunna lite om de olika programmen, har du någon susning om det är stort bortfall på basåren? alltså att folk väljer bort de.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Itchago:

Grattis till alla er som kommit in Tänkte lämna ett lite tips också, ett minstag som jag lärde mig den hårda vägen. Plugga 40h i veckan, lata inte, själv sitter jag med 5 tentor till hösten som ska göras parallelt med 2a året.

Min rekommendation är att inte stressa ihjäl sig: det brukar vara gott och väl tillräckligt att göra i perioderna ändå, utan extra parallella kurser, och tid finns över åren.

Vad gäller omtentor, så även om det känns som att eftersläntrande kurser hopar sig: gör en i taget, och försök undvika att läsa dessa kurser parallellt med nya. På åtminstone Chalmers så finns omtentaperioder då man inte ska ha något annat skolmässigt för sig: slutet av augusti (efter sommaruppehåll), början av januari (efter juluppehåll) samt två veckor under påsk för utvalda kurser som inte erbjöds i januari, men den perioden är mer komprimerad (på masternivå så hade jag visserligen en kurs som lade en oöverträffat massiv hemtenta över hela juluppehållet, men det är inte normen, och emot en riktlinje eller två ).

Det viktiga är att metodiskt beta av de gamla kurserna, och framför allt inte tappa fler bakom sig. Att försöka skriva fyra tentor under en och samma period ger en icke försumbar risk för att få fyra underkända kurser på den nivå som krävs på högskola, och då är det lätt att börja se mörkt på studiemöjligheterna. "Tenta" kan betyda olika saker, men jag menar vanlig salstenta som ska spegla 7.5 hp ingenjörsämnen, på ett ungefär.

En kurs i taget, men utan några som helst oklarheter över G-gränsen när man går in genom dörren till examinationen. Tentamenskampen ska handla om högsta betyg eller ej. Utfallet kommer alltid kunna pendla en del, så om man ständigt bara "siktar på G" så kommer man ofelbart missa kurser med tiden (dålig dag, hjärnsläpp på en uppgift, etc.).

Under en femårsperiod med ett 30-tal tentor så kommer många även missa någon eller några tentor pga externa omständigheter som t ex personlig sjukdom ändå, så det är väldigt kortsiktigt att ständigt ligga "på gränsen" på de tentor där man har möjligheten att göra bättre. Det är en björntjänst att någonsin gå in med den inställningen, och det kommer generera extraarbete, då det är mycket mer jobb i slutändan att behöva läsa om kurser. Det går inte att jämföra.

När man hör någon säga "det finns omtentor, men inga omfester!" och liknande klyschor så himla med ögonen och notera att det finns bra mycket mer tid att festa om man undviker omtentor.

Skrivet av Dragzone:

Du verkade kunna lite om de olika programmen, har du någon susning om det är stort bortfall på basåren? alltså att folk väljer bort de.

Kan inte tänka mig att det är stort bortfall på basåren, men har inga siffror utöver att jag vet bekanta som läst basår för vilka det gått alldeles galant.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.