sätta upp router med wlan

Permalänk
Inaktiv

sätta upp router med wlan

Hej!

Har precis installerat min hemmaserver som kör win2012.

Eftersom den har ett wlan kort i sig så vore det fint om jag kunde använda det och få den att agera rouiter åt bärb ara datorer i hemmet.

Jag har aktiverat routing och dhcp men nu är jag fast. Måste jag aktivera något speciellt efterosm det är wlan kort eller stödjer win server 2012 helt enkelt inte routing med wlan?

har tyvärr bara ett ethernet kort i datorn så kan tyvärr inte dubbelkolla att jag gjort allt rätt heller.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Du har ett trådburet kort och ett trådlöst? I så fall lär du väl få brygga anslutningarna så det som ansluter trådlöst får lov att komma igenom till ditt andra kort och vidare ut till din brandvägg och sedan ut på internet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HerrNilsson:

Du har ett trådburet kort och ett trådlöst? I så fall lär du väl få brygga anslutningarna så det som ansluter trådlöst får lov att komma igenom till ditt andra kort och vidare ut till din brandvägg och sedan ut på internet.

Altså ett ethernet kort som kör WAN och sedan ett trådlöst som ska stå för WLAN i huset. Precis som vilken modern hemma router som helst bortsett från att det inte finns några LAN portar.

Hm har aldrig riktigt förstått det där med bryggningar. Behövde inte göra det förut när jag hade router med två ethernet kort istället (wan + lan). Är du säker?

Permalänk
Inaktiv

Problemet är väl egentligen att jag inte får igång någon typ av "broadcasting" eller vad man skulle kunna kalla det..

Finns inget för andra datorer att ansluta sig till. Kanske bara så enkelt att server 2012 inte stödjer WLAN routing? Ganska B i såfall..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Medlem

DHCP och routing behöver du sällan köra i servern. Du vill få den att vara accesspunkt. Till Windows 7 provade jag ett program som heter connectify för länge sedan. Så jag vet att det är möjligt.

Hur ser ditt nätverk i ut i övrigt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

DHCP och routing behöver du sällan köra i servern. Du vill få den att vara accesspunkt. Till Windows 7 provade jag ett program som heter connectify för länge sedan. Så jag vet att det är möjligt.

Hur ser ditt nätverk i ut i övrigt?

Provat köra netsh men det funkade inte speciellt bra på server 2012. Tack för tipsen om Win 7 accesspunkterna!

Får väl ta bort server 2012 och köra en windows 7 som server istället med apache och filzilla lr nåt istället
Noip appen för dynamisk ip vägrade ju också installeras på jävla skit server 2012.

Less is more eller vad ska man säga? Tack för era tips

I mitt nätverk är det inte så mycket i övrigt. Har en router/switch som hör till ISPn vid entredörren. Tänkte koppla servern direkt till den. Finns sedan 3 ytterligare utgångar på den som har sladdar ikopplade mot de 3 rum som finns i lägenheten. Har inget wifi i lägenheten nu.
Eftersom servern knappt är större än en router och har wifi kort och måste sitta där ändå så tänkte jag det är lika bra att spara lite el och plats genom att använda den för wlan istället för att koppla in ytterligare en låda. Har inga datorer som använder ethernet idag så det är inget problem att LAN porterna hamnar på "fel sida" av nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Provat köra netsh men det funkade inte speciellt bra på server 2012. Tack för tipsen om Win 7 accesspunkterna!

Får väl ta bort server 2012 och köra en windows 7 som server istället med apache och filzilla lr nåt istället
Noip appen för dynamisk ip vägrade ju också installeras på jävla skit server 2012.

Less is more eller vad ska man säga? Tack för era tips

I mitt nätverk är det inte så mycket i övrigt. Har en router/switch som hör till ISPn vid entredörren. Tänkte koppla servern direkt till den. Finns sedan 3 ytterligare utgångar på den som har sladdar ikopplade mot de 3 rum som finns i lägenheten. Har inget wifi i lägenheten nu.
Eftersom servern knappt är större än en router och har wifi kort och måste sitta där ändå så tänkte jag det är lika bra att spara lite el och plats genom att använda den för wlan istället för att koppla in ytterligare en låda. Har inga datorer som använder ethernet idag så det är inget problem att LAN porterna hamnar på "fel sida" av nätverket.

Jag tror det borde fungera i 2012. Du provade att köra kommandona och även programmet som länkades? Har inget wifi i min server så jag kan inte prova.

Jag kör noip i 2012 utan problem.

Permalänk

Man måste aktivera ttådlöst i "add features" i serverhanteraren

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!