Matematiktråden – få hjälp med dina matematikproblem här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjtarN:

Hur löser man uppgiften här? http://i.imgur.com/OvdMsaO.jpg

Jag drog en diagonal från den nedre vänstra hörnet till det övre högra och försökte räkna ut på så sätt, men fick fel då.

Gör så, räkna ut hypotenusan.
Sen har du en triangel där du vet alla tre sidor, då borde du kunna använda typ sinussatsen eller cosinussatsen. Var ett tag sen jag höll på med sånt där dock.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det första du gjorde är rätt. Den första övre sidan kan du räkna ut bara genom att ta

( 5,25 * 6,08 ) / 2

Men det funkar inte på andra triangeln eftersom ett hörn inte är rättvinkligt, det ovanstående sättet fungerar bara för rätvinkliga trianglar.
Du kan då använda Heron's formula, den kräver bara att du har alla tre sidor, och diagonalens längd kan du lätt räkna fram:

Jag kör nu från vinkeln längst ner till vänster, men du kan göra den längst upp till höger och få samma svar.

tan(vinkel) = 6,08 / 5,25
vinkel = arctan(6,08/5,25)

sin(vinkel) *6,08 = diagonalen.

Sen har du alla 3 längder, diagonalen, 4,5 6,02.

http://en.wikipedia.org/wiki/Heron's_formula

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Gör så, räkna ut hypotenusan.
Sen har du en triangel där du vet alla tre sidor, då borde du kunna använda typ sinussatsen eller cosinussatsen. Var ett tag sen jag höll på med sånt där dock.

Skrivet av Swiifty:

Det första du gjorde är rätt. Den första övre sidan kan du räkna ut bara genom att ta

( 5,25 * 6,08 ) / 2

Men det funkar inte på andra triangeln eftersom ett hörn inte är rättvinkligt, det ovanstående sättet fungerar bara för rätvinkliga trianglar.
Du kan då använda Heron's formula, den kräver bara att du har alla tre sidor, och diagonalens längd kan du lätt räkna fram:

Jag kör nu från vinkeln längst ner till vänster, men du kan göra den längst upp till höger och få samma svar.

tan(vinkel) = 6,08 / 5,25
vinkel = arctan(6,08/5,25)

sin(vinkel) *6,08 = diagonalen.

Sen har du alla 3 längder, diagonalen, 4,5 6,02.

http://en.wikipedia.org/wiki/Heron's_formula

Okej tack så mycket. Har inte lärt mig Herons formula ännu så kan inte använda den. Finns det något annat sätt att få fram arean av den nedre triangeln med hjälp av någon sats?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur långt ni har kommit och vilka metoder ni har för att räkna ut Arean på en triangel, men generellt sätt, du har alla 3 sidor, med cosinussatsen kan du få fram alla 3 vinklar, då borde de inte vara något problem att få fram Arean.

Permalänk
Medlem

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cosinussatsen

Borde funka bra. Lös ut cos för valfri vinkel.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Jag vet inte hur långt ni har kommit och vilka metoder ni har för att räkna ut Arean på en triangel, men generellt sätt, du har alla 3 sidor, med cosinussatsen kan du få fram alla 3 vinklar, då borde de inte vara något problem att få fram Arean.

Skrivet av Kalium:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cosinussatsen

Borde funka bra. Lös ut cos för valfri vinkel.

Då får jag detta, vilket låter fel.

8.03^2 = 6.02^2 + 4.50^2 - 2*6.02*4.50*cos v, vilket leder till: cos v = 6.02^2 + 4.50^2 - 8.03^2 / 2*6.02*4.50. Men detta blir helt fel, vad har jag gjort för fel?

Permalänk
Medlem

Du delar ju 6.02^2/(6.02*4.50) = 6.02/4.50

Permalänk
Medlem

Glöm inte att se till att du kollar på rätt vinkeln och använder rätt a,b,c när du gör cosinussatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Du delar ju 6.02^2/(6.02*4.50) = 6.02/4.50

Skrivet av Swiifty:

Glöm inte att se till att du kollar på rätt vinkeln och använder rätt a,b,c när du gör cosinussatsen.

Om jag har: 8.03^2 = 6.02^2 + 4.50^2 - 2*6.02*4.50*cos v

så blir cos v= 6.02^2 + 4.50^2 - 8.03^2 / 2*6.02*4.50

Permalänk
Medlem

Nej, dela båda sidorna på 2*6.02*4.50, då får du

8.03^2 / (2*6.02*4.50) = 6.02^2 / ( 2*6.02*4.50) + 4.5^2 / ( 2*6.02*4.50) - ( 2*6.02*4.50) / ( 2*6.02*4.50) * cosv

8.03^2 / ( 2*6.02*4.50) = 6.02 / (2*4.5) + 4.5 / (2*6.02) - cosv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Nej, dela båda sidorna på 2*6.02*4.50, då får du

8.03^2 / (2*6.02*4.50) = 6.02^2 / ( 2*6.02*4.50) + 4.5^2 / ( 2*6.02*4.50) - ( 2*6.02*4.50) / ( 2*6.02*4.50) * cosv

8.03^2 / ( 2*6.02*4.50) = 6.02 / (2*4.5) + 4.5 / (2*6.02) - cosv

Okej, och sen flyttar man över 6.02 / (2*4.5) + 4.5 / (2*6.02) till vänsterled?

Permalänk
Medlem

Försök att inte tänka på ett ekvationssystem som flytta etc utan tänk mer som, det du gör på vänstersidan, måste du göra på högersidan och vice vertsa.
Det enklaste i det här fallet är att addera cosv på högersidan, och därmed måste vi addera på vänster sidan också för att det ska gå jämt ut som jag sa tidigare. Sedan subtraherar vi 8.03^2 / ( 2*6.02*4.50) på vänstersidan, och därmed måste vi subtrahera på höger sidan och då får vi:

cosv = 6.02 / (2*4.5) + 4.5 / (2*6.02) - 8.03^2 / ( 2*6.02*4.50)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Försök att inte tänka på ett ekvationssystem som flytta etc utan tänk mer som, det du gör på vänstersidan, måste du göra på högersidan och vice vertsa.
Det enklaste i det här fallet är att addera cosv på högersidan, och därmed måste vi addera på vänster sidan också för att det ska gå jämt ut som jag sa tidigare. Sedan subtraherar vi 8.03^2 / ( 2*6.02*4.50) på vänstersidan, och därmed måste vi subtrahera på höger sidan och då får vi:

cosv = 6.02 / (2*4.5) + 4.5 / (2*6.02) - 8.03^2 / ( 2*6.02*4.50)

Okej. Vad får du om du slår det på räknaren? Jag fick -836.30 och jag använde paranteser.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Okej då slog jag fel. Vad gör man sen?

Permalänk
Medlem

Kolla vad formeln för arean för en triangel är, sen se vad den ekvationen innehåller och ta reda på de variablarna och sen räkna ut.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen från förra frågan, det löste sig. Har en ny fråga jag inte riktigt vet hur jag ska lösa: I triangeln ABC är A=90grader. Visa att sin B = cos C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjtarN:

Tack för hjälpen från förra frågan, det löste sig. Har en ny fråga jag inte riktigt vet hur jag ska lösa: I triangeln ABC är A=90grader. Visa att sin B = cos C.

Vinkelsumman för en triangel är 180°, så:
90° + B + C = 180° ... subtrahera 90°
B + C = 90° ... subtrahera C
B = 90° - C ... ta sinus av båda sidorna
sin(B) = sin(90° - C) ... ta fram enhetscirkeln eller sin/cos-kurvor så ser du att cos(φ) = sin(90° - φ), alltså:
sin(B) = cos(C)
q.e.d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e5150:

Vinkelsumman för en triangel är 180°, så:
90° + B + C = 180° ... subtrahera 90°
B + C = 90° ... subtrahera C
B = 90° - C ... ta sinus av båda sidorna
sin(B) = sin(90° - C) ... ta fram enhetscirkeln eller sin/cos-kurvor så ser du att cos(φ) = sin(90° - φ), alltså:
sin(B) = cos(C)
q.e.d.

Tack så mycket för hjälpen, nu förstår jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zAjtarN:

Det framgår väl också ganska tydligt av definitionerna för sinus och cosinus (kvoter mellan kateter och hypotenusa).

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/y6UYywY.jpg På fråga nummer 4 här så tar man 180 - denvinkelnmanfår, men på uppgift 5 som är typ likadan så gör man inte det. Någon som kan förklara varför?

På fråga 4 var vinkeln v 58 eller 122 grader, och på 5an var det bara 42 grader enligt min lärares uträkningar/facit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zAjtarN:

http://i.imgur.com/y6UYywY.jpg På fråga nummer 4 här så tar man 180 - denvinkelnmanfår, men på uppgift 5 som är typ likadan så gör man inte det. Någon som kan förklara varför?

Nja, om man bara får en vinkel är det väl inte så lätt att göra så? I båda uppgifterna kan man dock till exempel använda sinussatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, om man bara får en vinkel är det väl inte så lätt att göra så? I båda uppgifterna kan man dock till exempel använda sinussatsen.

Ja, alltså jag använder sinussatsen på båda uppgifterna. Men på fråga 4 så fick man fram 58 grader. Då tog man 180-58, så svaret blev: 58 eller 122 grader. Sen på fråga 5 så fick man fram 42 grader efter att ha använt sinussatsen. Men varför tar man inte 180-42 på fråga 5 med tanke på att frågorna är typ likadana och vinklarna är trubbiga?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zAjtarN:

58 eller 122 grader

Är det inte främst detta som är konstigt? Man vet ju som sagt att vinkeln är trubbig, så 58 grader är ju ett orimligt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är det inte främst detta som är konstigt? Man vet ju som sagt att vinkeln är trubbig, så 58 grader är ju ett orimligt svar.

Jo, det är sant. Då har min lärare gjort fel på lösningarna. Vad blir svaret på fråga 4 om du löser uppgiften med hjälp av sinussatsen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zAjtarN:

Jo, det är sant. Då har min lärare gjort fel på lösningarna. Vad blir svaret på fråga 4 om du löser uppgiften med hjälp av sinussatsen?

Beräkningarna är nog korrekta; han har nog bara glömt att utnyttja informationen om att vinkeln är trubbig för att förkasta 58-alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Beräkningarna är nog korrekta; han har nog bara glömt att utnyttja informationen om att vinkeln är trubbig för att förkasta 58-alternativet.

Okej så svaret är 122 grader på fråga 4. Vad blir det isåfall på fråga 5? Där fick han 42 grader men en trubbig vinkel kan ju inte ha 42 grader.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zAjtarN:

Okej så svaret är 122 grader på fråga 4. Vad blir det isåfall på fråga 5? Där fick han 42 grader men en trubbig vinkel kan ju inte ha 42 grader.

180 - 42 grader. x och 180 - x är de möjliga alternativen i det tvetydiga fallet (som detta verkar vara en övning i).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

180 - 42 grader. x och 180 - x är de möjliga alternativen i det tvetydiga fallet (som detta verkar vara en övning i).

Alright så då blir vinkeln v 138 grader på fråga 5. Läraren hade fel då Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Hur bestämmer man arean av det område som begränsas av kurvorna y=x^2-2x och y=2x-x^2? Sätter man y=x^2-2x=2x-x^2 för att få ut integrationsgränserna?