Permalänk
Medlem

Komma åt USB på router bakom router

Hej nätverksforumet!

Jag har efter lite renovering fått en finfin plats för mitt ADSL-modem med sladdar dragna i väggen till datorn en våning upp. Då det finns många datorer i nätverket tänkte jag försöka mig på att ordna en fattigmans-NAS i källaren genom att koppla in en USB-hårddisk i routern. Tyvärr hade inte min ZyXel från BBB någon sådan port och idéen dog lite. Sen hittade jag en gammal Siemens Gigaset SE 551 med USB-port och tänkte att den går nog att koppla in någonstans i kedjan.

Sagt och gjort, har den just nu inkopplad med sladd från LAN-port på ZyXel-routern vilket ger internet till Siemensen och datorerna kopplade till Siemensen syns i resten av nätverket. Problemet är att jag inte kommer åt USB-porten från ZyXelnätverket. Jag är i dagsläget inte intresserad av att köpa någon "vettigare" lösning då jag kommer få fiber om ett år och då ända ska köpa ny router samt ha NAS men det vore trevligt om man kunde lösa det lite snyggt bara.

Så min fråga är, kan man på något sätt få till så att man kommer åt USB-porten på Siemensen via ZyXeln? Siemens stöder WDS, ZyXel inte om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Koppla in Siemens-burken på en LAN-port o stäng av dess DHCP-server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Koppla in Siemens-burken på en LAN-port o stäng av dess DHCP-server.

Tack för ett snabbt svar, tyvärr fungerade det inte något vidare.

Har jag Siemensen inkopplad med kabel i ZyXels LAN till Siemens WAN med DHCP aktivt så får jag internet. Med DHCP avstängt får jag inte tillgång till vare sig internet eller nätverket från datorer inloggade på Siemens, oavset om kopplingen är LAN-WAN eller LAN-LAN. Dock så fungerar web-funktionerna från Siemensen på alla kopplade till ZyXel, detta oavsett inställning vid LAN-WAN. Jag kan dock inte komma åt USB-porten för att mappa den vilket jag helst skulle vilja, nu blir den bara som FTP vilket iofs kan fungera i nödfall, dock ej som backup-lösning.

Ytterligare förslag godtas med glädje, känner att jag tyvärr är rätt dålig på nätverk när det väl kommer till kritan (hur svårt kan det vara liksom?)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Tack för ett snabbt svar, tyvärr fungerade det inte något vidare.

Har jag Siemensen inkopplad med kabel i ZyXels LAN till Siemens WAN med DHCP aktivt så får jag internet. Med DHCP avstängt får jag inte tillgång till vare sig internet eller nätverket från datorer inloggade på Siemens, oavset om kopplingen är LAN-WAN eller LAN-LAN. Dock så fungerar web-funktionerna från Siemensen på alla kopplade till ZyXel, detta oavsett inställning vid LAN-WAN. Jag kan dock inte komma åt USB-porten för att mappa den vilket jag helst skulle vilja, nu blir den bara som FTP vilket iofs kan fungera i nödfall, dock ej som backup-lösning.

Ytterligare förslag godtas med glädje, känner att jag tyvärr är rätt dålig på nätverk när det väl kommer till kritan (hur svårt kan det vara liksom?)

Inte Zyxel LAN -> Siemens WAN utan
Zyxel LAN -> Siemens LAN

På så vis är Siemens-burken inte längre en router.

Permalänk
Medlem

Koppla som tanis säger. Men se till att dhcp-adress utdelning på lan-sidan i siemensen är avstängd. Se till att den har en fast adress som passar in i zyxels adress-spann.

Det du då har gjort är att den blivit en switch med inbyggd nas. Om det finns wifi i den kan den användas för att förbättra räckvidden på det trådlösa. Står de i samma skrubb, stäng av det trådlösa annars stjälps zyxel-routerns trådlösa (eller grannens). WAN-porten kan du inte använda för den jobbar som en router.

Skrev stycke #2
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Inte Zyxel LAN -> Siemens WAN utan
Zyxel LAN -> Siemens LAN

På så vis är Siemens-burken inte längre en router.

Skrivet av jocke92:

Koppla som tanis säger. Men se till att dhcp-adress utdelning på lan-sidan i siemensen är avstängd. Se till att den har en fast adress som passar in i zyxels adress-spann.

Det du då har gjort är att den blivit en switch med inbyggd nas. Om det finns wifi i den kan den användas för att förbättra räckvidden på det trådlösa. Står de i samma skrubb, stäng av det trådlösa annars stjälps zyxel-routerns trådlösa (eller grannens). WAN-porten kan du inte använda för den jobbar som en router.

Tack för hjälpen båda två. Jag hade redan testat LAN-LAN (stod lite gömt i texten) men har nu bestämt mig för att lägga det lite på is nu. Det verkar just nu som att Siemens enbart kan dela ut sin USB om den får vara router själv, nu kan jag inte ens hitta den (men det går bra att ansluta via dess WLAN till internetet som den tar från ZyXel). Jag känner att jag inte riktigt förstår logiken i det hela. Hmm.. får nog göra ett sista test, återkommer med hur det gick sen. Har inte satt routerns egna IP till något än (kommer inte åt det just nu) men ska försöka där om jag kommer åt konfigurationen igen.

EDIT: Måste älska det här forumet! Tack så mycket, efter att jag ändrade IP-adressen till en inom intervallet som ZyXel gav ut så fungerar det som tänkt. Tack!

Visa signatur