Kylarbyte Gtx Titan Resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

http://www.youtube.com/watch?v=kg3FRGZ01Vg

Sitter det där limmet på minnena verkligen bra när minnena börjar värmas upp ?

Har du putsat dom ren med kemiskt ren bensin så, lär dom ju uppfylla sitt ändamål.

Permalänk
Avstängd

Vill också slå ett slag för Accelero-serien, min Arctic Mono Plus (en fläkt, inte tre) sänkte tempen med 30 grader på mitt 670!

Permalänk
Medlem

Trevliga resultat, kan du fota kortet så vi får se hur det ser ut?

Blev lite lockad själv när jag såg dina resultat men jag går i SLI-planer och är dessutom redan rätt så nöjd med referenskylaren (den är ju faktiskt helt fantastisk) så jag avvarar nog för stunden, men det är intressant ändå!

Permalänk
Medlem

Hur blir det med GPU Boost 2.0 nu då?
Har du fått bättre prestanda tack vare kylarbytet? GPU Boost 2.0 fungerar ju i princip så att ju lägre temperatur grafikkortet har desto högre kommer det överklocka sig själv.

Så kylarkvalité påverkar numera även prestandan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Tro det eller ej men ASUS är faktiskt grovt överskattade, EVGA har bättre support och RMA, Gigabyte har lägst antal RMA ärenden, Zotac har 2 år längre garanti, ändå hyllar de flesta ASUS till skyarna, speciellt i Sverige, inte bara ASUS utan även dess DirectCU II kylare, när den egentligen inte ens är i närheten av den bästa kylaren, inte ens i samma liga som Accelero Xtreme t.ex., varken på temperatur eller ljudnivå

Vad har support och antalet RMA med saken att göra egentligen?...
Visst att Asus kanske får in fler reklamationer, men antagligen för att de säljer mer också skulle jag tro.
Jag frågade gällande prestandan, och enbart prestandan, inte om vilket företag som får in minst antalet reklamationer..

Permalänk
Medlem

Verkar så komplicerat att sätta dit en ny kylare till GPUn. Äger ett Gainward GTX 770 (Dvs. inte Phantom), utan att ha fläkten på 100% så kan jag inte hålla kortet under 70c vid load. Förvisso är det överklockat med +120/400 men önskar ändå att det skulle kunna kyla tystare då fläkten låter riktigt mycket på max.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hövding:

Verkar så komplicerat att sätta dit en ny kylare till GPUn. Äger ett Gainward GTX 770 (Dvs. inte Phantom), utan att ha fläkten på 100% så kan jag inte hålla kortet under 70c vid load. Förvisso är det överklockat med +120/400 men önskar ändå att det skulle kunna kyla tystare då fläkten låter riktigt mycket på max.

Det är inte så jättekomplicerat, tog mig en timme ungefär och jag hade aldrig gjort det förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Hur blir det med GPU Boost 2.0 nu då?
Har du fått bättre prestanda tack vare kylarbytet? GPU Boost 2.0 fungerar ju i princip så att ju lägre temperatur grafikkortet har desto högre kommer det överklocka sig själv.

Så kylarkvalité påverkar numera även prestandan!

Har biosmoddat kortet.. Så stängt av gpu boost 2.0 och kör det i exakt det läger jag vill..

Ingen throttling alls och det fungerar prima..

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Trevliga resultat, kan du fota kortet så vi får se hur det ser ut?

Blev lite lockad själv när jag såg dina resultat men jag går i SLI-planer och är dessutom redan rätt så nöjd med referenskylaren (den är ju faktiskt helt fantastisk) så jag avvarar nog för stunden, men det är intressant ändå!

kan fota nästa gång jag rengör datorn, orkar inte plocka ut det och syns inte ett smack i detta dåliga ljus..

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Har du putsat dom ren med kemiskt ren bensin så, lär dom ju uppfylla sitt ändamål.

sitter som h-lvete kan jag säga.. Ingen riskt det lossnar dom närmsta åren iaf..

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

nee, dom håller ungefär samma oavsett sli eller 3-sli..

oh okej

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

Då beställer vi en Xtreme III till ett 680 DC2. Någon annan HÄR som har bytt och vill ge lite feedback?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FlytPojken:

Då beställer vi en Xtreme III till ett 680 DC2. Någon annan HÄR som har bytt och vill ge lite feedback?

Hmm, låter onödigt om du frågar mig.
Asus DCII-kylare är riktigt bra även fast den är liiite sämre än Xtreme III, den klarar helt klart av att kyla ett överklockat GTX 680 utan att låta för mycket.

Grejen med 600-serien är ju den att de inte begränsas av temperaturer på samma sätt som 700-serien med GPU Boost 2.0. Jag skulle jag köpt GTX 680't och provat hur man upplever kylarens ljudnivå/kylningsförmåga.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd lite då jag är intresserad av nytt kort nu när jag har köpt min 144hz skärm, skulle de gå att köpa ett 770 med referenskylare och få samma överklockning som om jag skulle köpa ett 770 från MSI som är brandat "Gaming-series"?? Är liksom TS mer intresserad av att ha det kallt isåfall än att betala samma pris men få pyttelite mer prestanda men mycket mer värme!

Är detta inlägg missplacerat tar jag såklart smällen för det, men tyckte de kunde vara värt att fråga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hmm, låter onödigt om du frågar mig.
Asus DCII-kylare är riktigt bra även fast den är liiite sämre än Xtreme III, den klarar helt klart av att kyla ett överklockat GTX 680 utan att låta för mycket.

Grejen med 600-serien är ju den att de inte begränsas av temperaturer på samma sätt som 700-serien med GPU Boost 2.0. Jag skulle jag köpt GTX 680't och provat hur man upplever kylarens ljudnivå/kylningsförmåga.

Lite? Ganska mycket sämre. Låter bra mycket mer med. Hade ett 770 med dc2 kylaren och det blev 75c..nu ett titan överklockat som knappt når 60c.

15c är ju ingen noterbar skillnad menar du?

Accelero-kylaren kör över alla luftkylare och gör mos av dom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Hmm, låter onödigt om du frågar mig.
Asus DCII-kylare är riktigt bra även fast den är liiite sämre än Xtreme III, den klarar helt klart av att kyla ett överklockat GTX 680 utan att låta för mycket.

Grejen med 600-serien är ju den att de inte begränsas av temperaturer på samma sätt som 700-serien med GPU Boost 2.0. Jag skulle jag köpt GTX 680't och provat hur man upplever kylarens ljudnivå/kylningsförmåga.

Tveksamt, du får gärna komma hem till mig och lyssna på min dator och själv höra att det är grafikkortet som låter som fan. Ljuder försvinner alltså när jag stoppar fläktarna på DC2 kylaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sneaky_rhino:

han kör 3kort i SLI och når 90, du kör 1 kort och når 85? något måste ju vara snett...

Det går inte att köpa titan med din kylare då?, tänkte nämligen inhandla 1 kanske 2 till senare...när de går ner i pris runt jul då jag inte behvöer dem nu..

Vad får dig att tro att de går ner i pris runt jul?

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Tveksamt, du får gärna komma hem till mig och lyssna på min dator och själv höra att det är grafikkortet som låter som fan. Ljuder försvinner alltså när jag stoppar fläktarna på DC2 kylaren.

Likadant hemma hos mig.
Cpu+ Casefans ligger runt 34-35dB i load, <30dB i Idle/Surf.

Dc2:
100% = 61dB
50% = 50dB
25%= 38dB.
<10% kan jag inte urskilja den från resten av fläktarna.

Mätt med en S2 och appen "Sound meter" med luren lagd på toppen av chassiet vid usb portarna.

Edit: Dock har jag 50% som absolut maxfart vid 80 grader, och kortet kommer upp i cirkus 70-75° så den är ju rätt effektiv även fast fläktarna är lite högljudda. Kör det i 1.15ghz@1.15v@20%PL

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Vad får dig att tro att de går ner i pris runt jul?

Varför skulle det inte :)?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av palusa:

Lite? Ganska mycket sämre. Låter bra mycket mer med. Hade ett 770 med dc2 kylaren och det blev 75c..nu ett titan överklockat som knappt når 60c.

15c är ju ingen noterbar skillnad menar du?

Accelero-kylaren kör över alla luftkylare och gör mos av dom

Skickades från m.sweclockers.com

jag hade två windforce 570, det ena kortet blev/skulle blivit över 100grader i msi burn in test, andra kortet (samma) spikade på 88grader... helt nya, testade flera gånger innan jag skrotade korten för 660sli som inte går över 70grader med DC2, så troligen dålig kylare eller felmonterad av fabrik? ingen vet..

testet varade i 5min på kort 1 och kort 2 i 45, ändå var de på samma RPM @fläktarna på båda.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

http://www.youtube.com/watch?v=kg3FRGZ01Vg

Sitter det där limmet på minnena verkligen bra när minnena börjar värmas upp ?

Jag har haft accelero hybrid i ett halvår och inget har lossnat ännu

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

jag hade två windforce 570, det ena kortet blev/skulle blivit över 100grader i msi burn in test, andra kortet (samma) spikade på 88grader... helt nya, testade flera gånger innan jag skrotade korten för 660sli som inte går över 70grader med DC2, så troligen dålig kylare eller felmonterad av fabrik? ingen vet..

testet varade i 5min på kort 1 och kort 2 i 45, ändå var de på samma RPM @fläktarna på båda.

Dock är inte 660 och 770 inte samma kort så ganska meningslöst att jämnföra dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Dock är inte 660 och 770 inte samma kort så ganska meningslöst att jämnföra dom.

Skickades från m.sweclockers.com

du läste inte va?... jag har haft många end kort innan jag gick till 570-660, bara för att kortet kyler konstigt betyder inte att kylaren är felet då det kan vara fel på "det kortet du har hemma" och inte alla andra. men du missförstod nog mig.

bara för att dit respektive kort inte kyler som det ska, betyder inte att alla kort av samma batch/serie gör det med samma kylare.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

du läste inte va?... jag har haft många end kort innan jag gick till 570-660, bara för att kortet kyler konstigt betyder inte att kylaren är felet då det kan vara fel på "det kortet du har hemma" och inte alla andra. men du missförstod nog mig.

bara för att dit respektive kort inte kyler som det ska, betyder inte att alla kort av samma batch/serie gör det med samma kylare.

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_770_Direc...

dock ser du 81c vid OC.. vilket är rätt kasst för en eftermarknadskylare.. sen låter den för jäkligt med..
Tex Twinfrozr kylaren håller 68c vid oc och hörs knappt alls.. Och ja, jag har testat båda korten i samma dator.

Asus kylare är inte särskilt bra.. kyler mediokert och låter alldeles för mkt.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sneaky_rhino:

Varför skulle det inte :)?

För att det inte kommer finnas nåt som konkurerrar med prestandan på den nivån.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

För att det inte kommer finnas nåt som konkurerrar med prestandan på den nivån.

vet inte om du trollar eller inte men men... tror knappast det kommer ligga runt 9-11k vid jul/efter. behöver inte gå ner flera tusen behöver inte prestandan nu, så jag kan vänta, så när det går ner kanske jag köper det ifall det är några hundra eller liknande

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

Det enda jag provat som är bättre än accellerro(accellerro 7970 i mitt fall) är vattenkylning.

Dom krossar Dcu2 kylarna fullkomligt, inget att jämföra ens, har 2 matrix och ett dcu2T så ingen är eller har vart defekt.

Som sagt, runt 65% fläkt speed börjar man höra accellerro'n. Har postat jämförelsebilder på accellero's kylfläns och tex. dcu2. När man ser dom så inser man varför accellero är så enormt mkt effektivare.

Om man har ett kort som redan har kylning för VRAM/VRM så är det bara dom fyra skruvarna som håller fast kylaren som man behöver skruva i. Har man ref. kylare tex så är det lite pill med kylflänsarna. Jag rekommenderar att man köper dubbelhäftande värmeledande tejp på inet tex. och fäster alla kylflänsar med det. Limmet som kom med min var rena skämtet, men har haft den ett tag och det ska va bättre lim nu har jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det enda jag provat som är bättre än accellerro(accellerro 7970 i mitt fall) är vattenkylning.

Dom krossar Dcu2 kylarna fullkomligt, inget att jämföra ens, har 2 matrix och ett dcu2T så ingen är eller har vart defekt.

Som sagt, runt 65% fläkt speed börjar man höra accellerro'n. Har postat jämförelsebilder på accellero's kylfläns och tex. dcu2. När man ser dom så inser man varför accellero är så enormt mkt effektivare.

Om man har ett kort som redan har kylning för VRAM/VRM så är det bara dom fyra skruvarna som håller fast kylaren som man behöver skruva i. Har man ref. kylare tex så är det lite pill med kylflänsarna. Jag rekommenderar att man köper dubbelhäftande värmeledande tejp på inet tex. och fäster alla kylflänsar med det. Limmet som kom med min var rena skämtet, men har haft den ett tag och det ska va bättre lim nu har jag hört.

Agree.
Testat windforce, twinfrozr och dc2 kylarna, ingen är ens i närheten av acceleron. Tror inte det finns något på marknaden (luft) som egentligen bräcker den. Nästa steg är vatten som du säger.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Japp, har haft ref och wf3 också(alla 7970's, även matrix och dcu2t. Av dom nämnda är dock dcu kylaren bäst, absolut.

Men accellerro är en annan dividison. Kör ghettomoddad antec 620 vattenkyl på ett matrix och den är bättre men som sagt vatten, dock bara en klen 120mm tunn rad men funkar över förväntan.

Och på det andra matrix kör jag fullcover EK block, det är nog ett par divisioner till ifrån. 41C är toppnoteringen på det hittils. Då med rätt saftig överklock, förstås! Och 25-27grader i lgh, längtar till vintern så man kan OC ordentligt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av palusa:

Lite? Ganska mycket sämre. Låter bra mycket mer med. Hade ett 770 med dc2 kylaren och det blev 75c..nu ett titan överklockat som knappt når 60c.

15c är ju ingen noterbar skillnad menar du?

Accelero-kylaren kör över alla luftkylare och gör mos av dom

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker inte att DC2-kylaren låter så mycket om man nu inte måste hålla kortet vid 60C för då snackar vi ju 100% fläkthastighet.
Det jag menar är att Accelero Xtreme III är en lite extrem *See what I did there?* kyllösning mot vad man egentligen "behöver".

Nästan varenda modern eftermarknadskylare klarar av att kyla ett grafikkort både utan och med överklockning utan några större oljud (Om man väljer rätt kylare). Visst blir det lite oljud men inte mycket och man kan på vissa kort dessutom få extra-komponenter på grafikkortet som ökar chansen för en högre överklockning.

Så man kan ju säga såhär: Vi har ett grafikkort X för 5000kr samt ett likadant grafikkort för 5300kr med eftermarknadskylare och utrustad med överklocknings-vänliga komponenter. Antingen kan man välja grafikkort X för 5000kr och köpa Accelero Xtreme III för drygt 600kr vilket landar på ett totalpris på 5600kr utan extra komponenter gjorda för överklockning vilket gör att man inte kommer lika högt än det andra alternativet men man kan dock sitta och spela helt ljudlöst i >60C.

Det handlar helt enkelt om hur mycket pengar man har och vad man prioriterar. Det skulle ju vara skam och elände om Accelero Xtreme III inte fullkomligt stampade på andra eftermarknadskylare då den faktiskt kostar 600kr och köper du ett grafikkort upp till GTX 770 och kanske till och med GTX 780 så är det en ganska betydelsefull summa.

Har man pengar så det räcker och blir över och vill kyla sitt GTX Titan effektivt som du i det här fallet så förstår jag väl det eftersom GTX Titan redan från början kostar en förmögenhet så varför inte betala lite mer för att få perfektion liksom? Men när det kommer till kort utöver GTX Titan så handlar 600kr nästan om ett snäpp upp i grafikkortshierarkin som GTX 660-670 till exempel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈