Sökes: 27" med bra svärta, endast för konsolspelande
Jag har letat mig fördärvad efter en passande skärm, så nu vänder jag mig till er, ni som är duktiga på sådant här.
Jag letar efter en skärm som endast kommer att användas för att spela Xbox 360 och så småningom PS4 på. Just nu har jag en Samsung 24" som är cirka 4-5 år gammal, som faktiskt är helt okej. Den är dock i 16:10-format, och därmed så får jag antingen en beskuren bild eller svarta kanter. Jag tänkte uppgradera mig till en lite bättre skärm, och då kan jag likaväl ta något som är lite större. Många tycker att Full-HD är en för låg upplösning för en 27-tummare, men då jag sitter bakåtlutad med kontrollen i nävarna så blir det ändå en liten bit ifrån, så jag tycker inte att det är ett problem.
Jag köpte först en Philips med IPS, men den kändes väldigt grådassig. Min gamla TN-skärm var betydligt bättre! Så jag lämnade tillbaka den och skaffade en AOC e2752Vq istället, då jag har läst väldigt goda omdömen om den. Den var helt okej, men inget speciellt. Det visade sig även att den har flera döda pixlar, så jag måste ändå lämna tillbaka den. Jag valde också den skärmen för att den hade en USB-hubb, så jag tänkte att jag kunde exempelvis ladda min mobil på ett smidigt sätt när jag sitter och spelar, men det visade sig att den inte fick ström från skärmen, utan hämtade sin ström från en dator via en annan USB-kabel, och då försvinner hela syftet med den.
Det jag är ute efter är en skärm med bra svärta, då det är något jag annars kan störa mig på, men jag har hört att många VA-skärmar ska vara sådär att spela med. Det finns inte heller ett lika stort utbud av skärmar som om man väljer IPS eller TN. Nu vet jag inte heller riktigt om jag vågar satsa på en IPS-skärm igen. Alla verkar förespråka sådana, men jag vill absolut inte ha grådassig svärta. Det kanske bara var min Philips som var kass, men jag har hört att IPS-glow är relativt vanligt, och då blir ju svärtan inte den bästa.
Så:
* 27-tum
* Full-HD räcker bra, men jag kan tänka mig högre upplösning om bilden i övrigt är bra och det känns motiverat att lägga till pengarna. Märk väl att jag förmodligen aldrig kommer att använda den till något annat än konsolspel.
* Jämn bakgrundsbelysning, så lite backlight-bleeding som möjligt.
* Bra svärta
* Exakta färger är inte så viktigt
* Funkar bra att spela med
* 120hz eller 3D är helt ointressant
* Bonuspoäng om det är en eller ett par USB-portar på den (för ström)
* Minst en, men gärna två HDMI-portar
* Omkring 2000-4000 kr