Sökes: 27" med bra svärta, endast för konsolspelande

Permalänk
Medlem

Sökes: 27" med bra svärta, endast för konsolspelande

Jag har letat mig fördärvad efter en passande skärm, så nu vänder jag mig till er, ni som är duktiga på sådant här.

Jag letar efter en skärm som endast kommer att användas för att spela Xbox 360 och så småningom PS4 på. Just nu har jag en Samsung 24" som är cirka 4-5 år gammal, som faktiskt är helt okej. Den är dock i 16:10-format, och därmed så får jag antingen en beskuren bild eller svarta kanter. Jag tänkte uppgradera mig till en lite bättre skärm, och då kan jag likaväl ta något som är lite större. Många tycker att Full-HD är en för låg upplösning för en 27-tummare, men då jag sitter bakåtlutad med kontrollen i nävarna så blir det ändå en liten bit ifrån, så jag tycker inte att det är ett problem.

Jag köpte först en Philips med IPS, men den kändes väldigt grådassig. Min gamla TN-skärm var betydligt bättre! Så jag lämnade tillbaka den och skaffade en AOC e2752Vq istället, då jag har läst väldigt goda omdömen om den. Den var helt okej, men inget speciellt. Det visade sig även att den har flera döda pixlar, så jag måste ändå lämna tillbaka den. Jag valde också den skärmen för att den hade en USB-hubb, så jag tänkte att jag kunde exempelvis ladda min mobil på ett smidigt sätt när jag sitter och spelar, men det visade sig att den inte fick ström från skärmen, utan hämtade sin ström från en dator via en annan USB-kabel, och då försvinner hela syftet med den.

Det jag är ute efter är en skärm med bra svärta, då det är något jag annars kan störa mig på, men jag har hört att många VA-skärmar ska vara sådär att spela med. Det finns inte heller ett lika stort utbud av skärmar som om man väljer IPS eller TN. Nu vet jag inte heller riktigt om jag vågar satsa på en IPS-skärm igen. Alla verkar förespråka sådana, men jag vill absolut inte ha grådassig svärta. Det kanske bara var min Philips som var kass, men jag har hört att IPS-glow är relativt vanligt, och då blir ju svärtan inte den bästa.

Så:
* 27-tum
* Full-HD räcker bra, men jag kan tänka mig högre upplösning om bilden i övrigt är bra och det känns motiverat att lägga till pengarna. Märk väl att jag förmodligen aldrig kommer att använda den till något annat än konsolspel.
* Jämn bakgrundsbelysning, så lite backlight-bleeding som möjligt.
* Bra svärta
* Exakta färger är inte så viktigt
* Funkar bra att spela med
* 120hz eller 3D är helt ointressant
* Bonuspoäng om det är en eller ett par USB-portar på den (för ström)
* Minst en, men gärna två HDMI-portar
* Omkring 2000-4000 kr

Permalänk
Medlem

Jo, jag har nog redan stirrat mig blind på Prisjakts listor, men tack ändå.

Jag hade hoppats på att någon hade svarat något i stil med "Själv kör jag med den här skärmen, ***. Den är IPS men har en grym svärta ändå. Kolla på den!".

Permalänk
Skrivet av Nerderer:

Jag hade hoppats på att någon hade svarat något i stil med "Själv kör jag med den här skärmen, ***. Den är IPS men har en grym svärta ändå. Kolla på den!".

Det är ganska vanligt att IPS-paneler (speciellt billigare) visar sämre svärta än TN-paneler, som jag har uppfattat det. Det var även något jag märkte när jag gick från en TN-panel till en PLS-panel (vilket är mer eller mindre samma sak som IPS, med samma för- och nackdelar).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nerderer:

Att du hittar en IPS-panel med bra svärta för det priset är väldigt osannolikt, skulle inte tro att det finns. Är ju största nackdelen med IPS skärmar. Det bästa borde vara en VA-panel skulle jag tro.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176498-samsung_ls27c7... denna skulle kanske kunna vara något, ser ju bra ut på pappret men har ingen aning annars. http://hardforum.com/showthread.php?t=1757553

Permalänk
Medlem

Ja, just den där Samsungen är en av de skärmarna som jag tycker känns mest intressant. Synd bara foten är så jäkla hög, det är egentligen det som gör mig mest osäker på den.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nerderer:

Ja, just den där Samsungen är en av de skärmarna som jag tycker känns mest intressant. Synd bara foten är så jäkla hög, det är egentligen det som gör mig mest osäker på den.

Den där foten ska väl vara höj och sänkbar ? Med andra ord så är det ju bara en fördel om den kan höjas mycket, även om du kanske inte vill ha den så.

Permalänk
Medlem

Har inte just den skärmen men när jag kollade runt efter den "perfekta" skärmen till mina päron som som börjar bli lite åldersynta så blev det en 27" med VA-panel och kan bara säga att färgerna är fantastiska på den. Nu har jag aldrig testat spela något snabbt FPS lir så vet inte hur bra den fungerar där men till allt annat jag testat är den underbar jämfört med en TN panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Den där foten ska väl vara höj och sänkbar ? Med andra ord så är det ju bara en fördel om den kan höjas mycket, även om du kanske inte vill ha den så.

Man hade kunnat tro det, men nej, det går inte. Det går att tilta skärmen, och vrida den till porträttläge, men att höja och sänka den går tyvärr inte. Vet inte hur Samsung har tänkt där...

Skrivet av lanbonden:

Har inte just den skärmen men när jag kollade runt efter den "perfekta" skärmen till mina päron som som börjar bli lite åldersynta så blev det en 27" med VA-panel och kan bara säga att färgerna är fantastiska på den. Nu har jag aldrig testat spela något snabbt FPS lir så vet inte hur bra den fungerar där men till allt annat jag testat är den underbar jämfört med en TN panel.

Minns du vilket skärm du valde?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nerderer:

Man hade kunnat tro det, men nej, det går inte. Det går att tilta skärmen, och vrida den till porträttläge, men att höja och sänka den går tyvärr inte. Vet inte hur Samsung har tänkt där...

Ber om ursäkt för den dåliga researchen från min sida, men jag skyller på att jag ALDRIG sett en skärm med pivot som är utan höj och sänkningsfunktionen.. Verkligen "speciellt" tänkande av Samsung där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerderer:

Minns du vilket skärm du valde?

Nu är det snart 2 år sen så just den skärmen verkar inte finnas kvar att köpa längre, men var en Benq EW2730V.

Nu har jag inte kollat på skärm marknaden direkt senaste tiden eftersom jag precis som så många andra bara väntar på att det ska släppas högre upplösning till ett vettigt pris. Men antar att VA panelerna inte har blivit sämre på 2 år i alla fall