Anmäl dig till Roborock Challenge!

gfx kort att driva 3st 2560x1440

Permalänk

gfx kort att driva 3st 2560x1440

Tjena, ska precis inhandla 3st skärmar med upplösningen 2560x1440 (EIZO FLEXSCAN EV2736W 27").
Just nu har jag ett ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII i datorn.
Jag är ingen hardcore gamer så jag kan leva med att dra ner grafiken lite så frågan jag ställer mig är:

Hur långt kommer jag med ovan nämnda kort om jag vill lira lite Nvidia surround (eller eyefinity).

Jag antar att det kan bli lite tungrott så nu funderar jag på att eventuellt köpa ett eller två till likadana kort.. ALTERNATIVT
köpa 2 kort av nyare modell.

Som sagt jag e ingen hardcore gamer så jag vill nog inte slänga ut allt för mycket pengar på det hela..

Edit: har ingen koll på gfx marknaden, om det är så att en ny generation med supersnabba kort e bakom hörnet så kan jag även vänta på det, men inte mer än ett halvår

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Medlem

Geforce GTX Titan är nog det bästa valet vid den upplösningen.

Permalänk

Ja oj, den rockade loss på 8 laxar också.. Hoppas det räcker med 1 titan.. eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Titan alternativt 2 780s.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rackarpelle:

Ja oj, den rockade loss på 8 laxar också.. Hoppas det räcker med 1 titan.. eller?

Borde räcka fint på ett titan med lite nerskruvade inställningar ^^

Permalänk
Skrivet av rackarpelle:

Edit: har ingen koll på gfx marknaden, om det är så att en ny generation med supersnabba kort e bakom hörnet så kan jag även vänta på det, men inte mer än ett halvår

AMD:s 8000-serie är på G, släpps i September-Oktober. Kan vara värt att vänta på.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

AMD:s 8000-serie är på G, släpps i September-Oktober. Kan vara värt att vänta på.

Och sedan vänta 6-12 månader på att dom får drivrutinerna i skick igen ?
Nej 1+ titans är vad du behöver.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

kommer inte konkurera med titan. amd har redan sagt det.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slaktardej:

Har för mig att den skulle heta 9000.
http://www.nordichardware.se/Grafik/amds-prestandakort-i-limb...

OT: Två stycken 780 eller tre 7970 skulle jag kört på eller kanske väntat på AMDs kommande serie.

Permalänk
Medlem

Titan absolut. 3 GB kan u räcka för 3x 1080p skärmar, men 1440 är ganska extremt. jag hade tagit 2 titan, för den upplösningen. Minst. Men Tvelander kan säkert ge något gott råd, han har väl samma upplösning? Och 3 Titan.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Skaffa ett till 670 om du kan tänka dig köra vid lägre spelinställningar men behålla samma upplösning. GTX 670 är rätt billiga nu eftersom korten blir utfasade och du får även bättre prestanda än titan.

Permalänk

Tack för alla tips, jag postade även på HardOCP och fick ungefär samma vibbar. Jag köper ett extra 670 för nu (2794:-) och hankar mig fram ett par månader tills nästa lass med bättre/billigare kort släpps. Kanske hinner samla ihop nån extra peng till dess också och köpa nåt värsting.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Titan absolut. 3 GB kan u räcka för 3x 1080p skärmar, men 1440 är ganska extremt. jag hade tagit 2 titan, för den upplösningen. Minst. Men Tvelander kan säkert ge något gott råd, han har väl samma upplösning? Och 3 Titan.

1 titan är för svag för att trycka ut grafik nog för att ens gå över 3GB vram. Då är det bättre att lägga ut 2000kr till och köra på dubbla 780 och få ca 80% högre prestanda.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rackarpelle:

Tack för alla tips, jag postade även på HardOCP och fick ungefär samma vibbar. Jag köper ett extra 670 för nu (2794:-) och hankar mig fram ett par månader tills nästa lass med bättre/billigare kort släpps. Kanske hinner samla ihop nån extra peng till dess också och köpa nåt värsting.

Låter inte så ekonomiskt men okej.... Själv skulle jag ha sålt GTX 670't du har nu och köpt ett Titan alternativt ett eller två GTX 780'n på direkten då de nya korten som kommer i höst/vinter från AMD kommer vara lite sämre än Titan för ett lite förmånligare pris och 3GB minne, 6GB minne kan vara väldigt bra och ha med tre 1440p-skärmar. (Dock så har jag för mig att Titan endast kan utnyttja ungefär 4-4.5GB minne effektivt men det får någon rätta mig på)

Det nya "HD 9970" som blir AMD's flaggskepp är tänkt att konkurrera med just GTX 780 så man kan väl tänka sig att GTX 780 då sänks till drygt 4500-5000kr så då blir det ju en bra tid att handla grafikkort men att köpa ett till GTX 670 nu känns verkligen som pengar i sjön...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

1 titan är för svag för att trycka ut grafik nog för att ens gå över 3GB vram. Då är det bättre att lägga ut 2000kr till och köra på dubbla 780 och få ca 80% högre prestanda.

Ja, det kan du nog ha rätt i. Jag hade nog tänkt mer än ett Titan isånafall, annars är 2x 780 såklart bättre.
Men bara idén att köpa skärmar för 15k tycker jag låter som en dålig idé. För den uppsättningen hade jag i alla fall velat ha 3 stycken 780/7970/Titan. 3 skärmar har man väl mest för att spela på, och har man inte råd med grafikprestandan som krävs till dem är det bara slöseri med pengar.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Ja, det kan du nog ha rätt i. Jag hade nog tänkt mer än ett Titan isånafall, annars är 2x 780 såklart bättre.
Men bara idén att köpa skärmar för 15k tycker jag låter som en dålig idé. För den uppsättningen hade jag i alla fall velat ha 3 stycken 780/7970/Titan. 3 skärmar har man väl mest för att spela på, och har man inte råd med grafikprestandan som krävs till dem är det bara slöseri med pengar.

Kan ju också vara så att man behöver arbetsytan? Han skrev ju t.o.m att han inte var någon super gamer.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Skrivet av olle_gamer98:

Huvuddelen av tiden framför skärmarna kommer bestå av jobbande och musikproducerande, spelandet i surround/eyefinity är egentligen bara bonus. Jag har redan innan jag bestämde mig för en multiskärm setup förstått att det krävs lite kräm för att lira så just nu försöker jag bara göra det bästa av situationen och få till hyffsat drägligt spelande. Jag kommer leva med dessa skärmar ett par år och beroende på hur kul det är att lira såhär, eventuellt satsa under 2014 på kraftigare grejer när jag känner att pris/prestanda matchar plånbokens vilja att öppna sig lite mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rackarpelle:

Huvuddelen av tiden framför skärmarna kommer bestå av jobbande och musikproducerande, spelandet i surround/eyefinity är egentligen bara bonus. Jag har redan innan jag bestämde mig för en multiskärm setup förstått att det krävs lite kräm för att lira så just nu försöker jag bara göra det bästa av situationen och få till hyffsat drägligt spelande. Jag kommer leva med dessa skärmar ett par år och beroende på hur kul det är att lira såhär, eventuellt satsa under 2014 på kraftigare grejer när jag känner att pris/prestanda matchar plånbokens vilja att öppna sig lite mer.

I såna fall stämmer jag in i kören: 2x 780!
Annars 2x 7970. Du kunde ta och försöka sälja ditt 670 eller byta det mot ett 7970 och sen skaffa ett till, så du har 2. Annars sälj 670 och köp 780. Det finns ju tester på både 7970 och 780 så du får själv bestämma hur mycket du vill lägga på det.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB @ 3200MHz | Moderkort: MSI Z390I | GPU: EVGA Geforce RTX 2080ti 11gb | CPU: Intel i5 9600k @ 3.7 GHz | PSU: Corsair SF850 | Lagring: x2 Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 i RAID 0

Permalänk
Medlem

nej fy satan. Dubbla 7970 för 5000kr då kör man hellre på dubbla 780!

EDIT: 5000kr styck!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken