Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk
Medlem

Det fungerar med en passiv dp till vga. Så körde jag när jag hade 5850, 150 kr från ebay.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Det fungerar med en passiv dp till vga. Så körde jag när jag hade 5850, 150 kr från ebay.

Ses den som active displayport eller inte?

Visa signatur

https://www.youtube.com/user/abatheswedishdude02
HD 7950 - Define R4 - XPG Black Edition - i5 4670K - Gigabyte Z87 UD3H - 250G SSD - 1.5 TB - CX600M -Philips ULTRAWIDE Monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinJohansson:

Ses den som active displayport eller inte?

active.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinJohansson:

Hmm....konstigt eftersom det står att alla displayport-vga är aktiva?

Vad jag vet så står det alltid om en adapter e aktiv, gör det inte det så e den passiv. Kan ha fel men har aldrig sett en aktiv adapter där det inte stått i produktbeskrivningen att den har varit aktiv.

Permalänk

jag har bara hdmi kontakter i min skärm så om jag ska använda DP måsta jag skaffa en SL-DVI till DP och sen en dvi -> hdmi ? funkar det för att kunna köra Nvidia surround?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2024 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

jag har bara hdmi kontakter i min skärm så om jag ska använda DP måsta jag skaffa en SL-DVI till DP och sen en dvi -> hdmi ? funkar det för att kunna köra Nvidia surround?

Förstår inte frågan... Har du nvidia surround så behöver du väl inte använda DP?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kommer förmodligen nu i vår att införskaffa mig ett eyefinity-system men har några frågor jag hoppas Sweclockers goda medlemmar kan svara på. Har just nu en vanlig 24" Benq och tänker då komplettera med två till. Skärmen är dock inte 120hz och jag har då inte heller några planer på att de nya skärmarna ska vara 120hz.

Är det ovärt att köra eyefinity med tre st 60hz skärmar? Vad är skillnaden?

Sen var det ju det här med GPU... Sitter med ett Radeon HD6970 just nu och vet att det inte räcker för att kunna spela tex. BF3 i god upplösning. Jag har en begränsad budget och har inte råd att köpa ett GTX 690 utan överväger billigare lösningar. Den jag tycker verkar mest lämpad är att införskaffa ett begagnat 6970 och köra CF. Den andra varianten är att införskaffa mig ett 680 eller 7970. Det här bränner dock i plånboken och jag skulle ju föredra lösningen med ett till 6970.

Funkar eyefinity bra med två kort? Vilket val tycker ni är mest passande?

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Matheeeew:

Kommer förmodligen nu i vår att införskaffa mig ett eyefinity-system men har några frågor jag hoppas Sweclockers goda medlemmar kan svara på. Har just nu en vanlig 24" Benq och tänker då komplettera med två till. Skärmen är dock inte 120hz och jag har då inte heller några planer på att de nya skärmarna ska vara 120hz.

Är det ovärt att köra eyefinity med tre st 60hz skärmar? Vad är skillnaden?

Sen var det ju det här med GPU... Sitter med ett Radeon HD6970 just nu och vet att det inte räcker för att kunna spela tex. BF3 i god upplösning. Jag har en begränsad budget och har inte råd att köpa ett GTX 690 utan överväger billigare lösningar. Den jag tycker verkar mest lämpad är att införskaffa ett begagnat 6970 och köra CF. Den andra varianten är att införskaffa mig ett 680 eller 7970. Det här bränner dock i plånboken och jag skulle ju föredra lösningen med ett till 6970.

Funkar eyefinity bra med två kort? Vilket val tycker ni är mest passande?

Tack på förhand!

Ovärt med 3 skärmar på 60hz? Tvärtom. Försöker du spela på tre skärmar och uppnå 120 fps så måste du ha monster GPU uppsättningar. Tror inte du klarar det om du inte kör med väldigt små krav på spelet i så fall.

Så tre skärmar på 60hz är standard, det som de flesta kör med.

Två 6970, hm...ska se om vi har något test med CF 6970...återkommer strax.

Här kan du se hur starka två CF 6970 är (iof sig nästan ett halvår sedan) i förhållande till andra kort på en 1920x1080 skärm på ultra inställning. Du uppnår då cirka 82 FPS som bäst. Egentligen så kan man inte säga att tre skärmar innebär tre ggr högre krav och därmed ta 82/3=27-28 fps för det är inte riktigt så enkelt. Meeen som riktlinje kan det duga. Med två 6970 så skulle inte jag räkna med att du kan lira på tre skärmar med 60 FPS på annat än medium/high inställningar. Absolut inte ultra.

PS: Ett 7970 klarar inte Ultra heller på 5760x1080.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ovärt med 3 skärmar på 60hz? Tvärtom. Försöker du spela på tre skärmar och uppnå 120 fps så måste du ha monster GPU uppsättningar. Tror inte du klarar det om du inte kör med väldigt små krav på spelet i så fall.

Så tre skärmar på 60hz är standard, det som de flesta kör med.

Två 6970, hm...ska se om vi har något test med CF 6970...återkommer strax.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3202?k=5dea7483b7cd8...

Här kan du se hur starka två CF 6970 är (iof sig nästan ett halvår sedan) i förhållande till andra kort på en 1920x1080 skärm på ultra inställning. Du uppnår då cirka 82 FPS som bäst. Egentligen så kan man inte säga att tre skärmar innebär tre ggr högre krav och därmed ta 82/3=27-28 fps för det är inte riktigt så enkelt. Meeen som riktlinje kan det duga. Med två 6970 så skulle inte jag räkna med att du kan lira på tre skärmar med 60 FPS på annat än medium/high inställningar. Absolut inte ultra.

PS: Ett 7970 klarar inte Ultra heller på 5760x1080.

Tack så hemskt mycket för ett väldigt bra svar! Kanske är mer värt att spara pengarna och köpa ett riktigt bra kort istället?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Matheeeew:

Tack så hemskt mycket för ett väldigt bra svar! Kanske är mer värt att spara pengarna och köpa ett riktigt bra kort istället?

Mjae, kolla igen i prestandakartan. Två 6970 presterar bättre än ett 680 eller ett 7970, på en skärm. Sedan har vi ju lite olika förutsättningar när vi satsar på tre skärmar och 7970's 3gig är inte fel.

Så jag har rört till det lite för dig. Skulle nog vilja påstå att ett 7970 är något starkare men vi måste hitta en bättre jämförelse.

Här finns en del av en artikel som handlar om multiskärmsspelande: http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970-gigahertz-edition/20#pagehead

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Mjae, kolla igen i prestandakartan. Två 6970 presterar bättre än ett 680 eller ett 7970, på en skärm. Sedan har vi ju lite olika förutsättningar när vi satsar på tre skärmar och 7970's 3gig är inte fel.

Så jag har rört till det lite för dig. Skulle nog vilja påstå att ett 7970 är något starkare men vi måste hitta en bättre jämförelse.

Här finns en del av en artikel som handlar om multiskärmsspelande: http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970-gigahertz-edition/20#pagehead

Det är nog den bästa hjälpen jag någonsin fått på ett forum, är evigt tacksam! Får väl hålla utkik efter ett begagnat 6970 på marknaden. Det enda jag tänkte på också är att kanterna på min nuvarande skärm är ganska tjocka och dåligt formade för att ställas bredvid varandra, man kanske tjänar på att köpa tre stycken nya fräscha skärmar istället för två till lika tjocka? (min nuvarande har dessutom gått ur sortimentet, det är denna: https://www.inet.se/produkt/2203315/benq-tft-24-gl2440hm)

Vilka skärmar är att föredra isåfall? Kanske lika bra att köra på 27"? Tack så mycket på förhand Lan!

Permalänk
Medlem

Problem.

Nu när jag bytt ut mitt GTX 670 mot ett Titan och en 60 Hz-skärm mot en 120 Hz-skärm kan jag inte längre få 5760x1080 i surround. Det blir i stället 3820x1024.
Kör man skärmarna i vanlig "extend mode" eller vad det kallas där man INTE har surround går det bra med 3x 1920x1080.

Någon som vet varför, och vad man kan göra åt det?
Provat runt lite allt möjligt, men lyckas inte få till det =(

edit: när jag går in i "change resolution" kan jag endast välja 3840 x 1024 i 75 Hz vilket ju är helt fel eftersom 2 av mina skärmar endast är 65 Hz =(

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Problem.

Nu när jag bytt ut mitt GTX 670 mot ett Titan och en 60 Hz-skärm mot en 120 Hz-skärm kan jag inte längre få 5760x1080 i surround. Det blir i stället 3820x1024.
Kör man skärmarna i vanlig "extend mode" eller vad det kallas där man INTE har surround går det bra med 3x 1920x1080.

Någon som vet varför, och vad man kan göra åt det?
Provat runt lite allt möjligt, men lyckas inte få till det =(

edit: när jag går in i "change resolution" kan jag endast välja 3840 x 1024 i 75 Hz vilket ju är helt fel eftersom 2 av mina skärmar endast är 65 Hz =(

Så, det var bara att skapa en egen upplösning och ändra polaritet i avancerade inställningar i Nvidia control panel.
Så nu vet ni det

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Hejsan jag undrar ifall om det är möjligt att köra 4st skärmar på ett GTX 780 och vad för adaptrar som man måste köpa till. Har 3 st dator skärmar som jag kopplar med DVI sladd och en tv som använder en HDMI sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkviki:

Hejsan jag undrar ifall om det är möjligt att köra 4st skärmar på ett GTX 780 och vad för adaptrar som man måste köpa till. Har 3 st dator skärmar som jag kopplar med DVI sladd och en tv som använder en HDMI sladd.

780 har en dual link DVI-D, en dual link DVI-I, en HDMI samt en displayport så om du måste koppla dem med DVI funkar det ej om du inte skaffar adapter.

Permalänk

Tjena!
Är det någon som kan bekräfta om det funkar att köra nvidia surround med asus GTX 660 Top?
Hur funkar det i skrivbordsmiljöer och hur funkar det i spel?

Kommer köra med 3 st 24" skärmar på 60Hz isf..

Permalänk
Medlem
Skrivet av spac3mak3r:

Tjena!
Är det någon som kan bekräfta om det funkar att köra nvidia surround med asus GTX 660 Top?
Hur funkar det i skrivbordsmiljöer och hur funkar det i spel?

Kommer köra med 3 st 24" skärmar på 60Hz isf..

http://www.dustinhome.se/product/5010653276/asus-geforce-gtx-...

Om det är det kortet så står det att det ska klara av 3st skärmar. Tror inte kortet är så starkt att det kan dra typ BF3 i kanske medium på 3 skärmar med hyffsad fps...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Tjena jag undrar ifall det är värt att köpa 2 xl2410t 120hz till för cirka 2500-3000kr?
Eller ska jag sälja den jag har nu och köpa 3 60hz skärmar....
Speccs i7 2600,gtx 680....

mvh tom

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

http://www.dustinhome.se/product/5010653276/asus-geforce-gtx-...

Om det är det kortet så står det att det ska klara av 3st skärmar. Tror inte kortet är så starkt att det kan dra typ BF3 i kanske medium på 3 skärmar med hyffsad fps...

Nej det är inget 660 Ti, utan det vanliga GTX 660, dock samma variant, Top-modellen!

Någon annan som kan bekräfta?

Permalänk
Moderator
Moderator

Kolla själv ifrån test centret, detta är ifrån testet på GTX 760.

760 på ultra har runt 28-26 FPS. Drar man ner till medium/low på 5760x1080 så bör 760 vara spelbart på 60+. Vilket gör att jag tvekar på 660 och medium. Du bör nog hitta någon som kan bekräfta att det går ifrån egen erfarenhet, det känns lite marginellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter idag på två 1080p skärmar och tänkte köra eyefinity. Jag stör mig dock på att så fort jag kör eyefinity och öppnar ett fönster så kommer det mitt på kanten i mitten, vilket är väldigt störande. Kan man ställa in så man ändå har en huvudskärm trots man kör eyefinitiy?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Skrotnisse92:

Sitter idag på två 1080p skärmar och tänkte köra eyefinity. Jag stör mig dock på att så fort jag kör eyefinity och öppnar ett fönster så kommer det mitt på kanten i mitten, vilket är väldigt störande. Kan man ställa in så man ändå har en huvudskärm trots man kör eyefinitiy?

Vill du köra Eyefinity på två skärmar?

Du vet om att det är avsett att köras på tre minst? Att Eyefinity simulerar att dina skärmar är en enda. Vad blir mitten i så fall om simuleringen lägger ihop dina två skärmar?

Tre alternativ:
Kör inte Eyefinity
Kör utökat läge/extended mode och välj huvudskärm
Skaffa en tredje skärm, kör Eyefinity och välj huvudskärm i Catalyst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Vill du köra Eyefinity på två skärmar?

Du vet om att det är avsett att köras på tre minst? Att Eyefinity simulerar att dina skärmar är en enda. Vad blir mitten i så fall om simuleringen lägger ihop dina två skärmar?

Tre alternativ:
Kör inte Eyefinity
Kör utökat läge/extended mode och välj huvudskärm
Skaffa en tredje skärm, kör Eyefinity och välj huvudskärm i Catalyst

Var inte medveten om det, fast åh andra sidan så hade jag inte heller planerat att köra Eyefinity. Tänkte mer om att man kunde ändå få behålla eyefinity och fortfarande ha en primär skärm.

Tack för svaren, det blir extended. synd bara att eyefinity var så grymt snyggt i vissa spel

Permalänk

det är ingen som riktigt bekräftat om det funkar något vidare bra med surround på 660, men tänkte testa ialf.

Men nu till frågan, i början av denna tråd stod en bra guid till hur man koppar in eyefinity, men ingen om nvidia surround..
Så är det någon som kan ge en snabb instruktion bara hur man kopplar in skärmarna? Behöver man någon "aktiv adapter" på nvidias kort med?

Min skärm har inte displayport heller, är det ett måste? Eller funkar det med HDMI med? För tänkte köpa två lika dana till då. Om det inte funkar utan displayport, kan man köra två av dem jag har till DVI och sen ha en annan skärm på 24" till DVI?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av spac3mak3r:

det är ingen som riktigt bekräftat om det funkar något vidare bra med surround på 660, men tänkte testa ialf.

Men nu till frågan, i början av denna tråd stod en bra guid till hur man koppar in eyefinity, men ingen om nvidia surround..
Så är det någon som kan ge en snabb instruktion bara hur man kopplar in skärmarna? Behöver man någon "aktiv adapter" på nvidias kort med?

Min skärm har inte displayport heller, är det ett måste? Eller funkar det med HDMI med? För tänkte köpa två lika dana till då. Om det inte funkar utan displayport, kan man köra två av dem jag har till DVI och sen ha en annan skärm på 24" till DVI?

Lite googlande.

En film om hur du gör i Nvidias drivrutiner.

Nvidias egen instruktion på engelska för adapters och installation.

Visa signatur

Permalänk

Tack för svar!
Har en snabb fråga, måste skärmarna ha Displayport eller HDMI för att kunna köra nvidia surround? Eller funkar det med adaptrar?
Jag kör Benq 2420HDBL som bara har DVI och VGA utgångar, så funkar det att köra surround på dessa skärmar?

Permalänk
Medlem

Hej, har just satt upp tre skärmar i Nvidia Surround. I windows (8) fungerar det "ok". Alla skärmar agerar som en skärm tillsammans.

Problem 1: Startar jag upp ett spel (har provat tex Mass Effect 3) så är muspekaren på den vänstra skärmen och jag kan inte flytta den till någon annan skärm (och alltså inte ens starta ett nytt spel i ME3).

Problem 2: I windows händer en del skumma saker som att drop-down menyer inte hålls öppna utan stänger sig igen direkt innan man hinner välja något.

Någon som kan hjälpa mig med dessa promlem? Har försökt googla, men hittar inte något... :/

En annan konstig detalj är att när jag ställer in surround så kommer "vägen" som ska hjälpa en att ställa in bezel correction inte mellan skärmarna, utan hamnar på den vänstra skärmen.... då kan jag klicka på vägbilden och tillbaka på inställningsfönstret, så hoppar vägbilden till mellan skärmarna ca 0,5 sek, och sen tillbaka till vänstra skärmen...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Hej, har just satt upp tre skärmar i Nvidia Surround. I windows (8) fungerar det "ok". Alla skärmar agerar som en skärm tillsammans.

Problem 1: Startar jag upp ett spel (har provat tex Mass Effect 3) så är muspekaren på den vänstra skärmen och jag kan inte flytta den till någon annan skärm (och alltså inte ens starta ett nytt spel i ME3).

Problem 2: I windows händer en del skumma saker som att drop-down menyer inte hålls öppna utan stänger sig igen direkt innan man hinner välja något.

Någon som kan hjälpa mig med dessa promlem? Har försökt googla, men hittar inte något... :/

En annan konstig detalj är att när jag ställer in surround så kommer "vägen" som ska hjälpa en att ställa in bezel correction inte mellan skärmarna, utan hamnar på den vänstra skärmen.... då kan jag klicka på vägbilden och tillbaka på inställningsfönstret, så hoppar vägbilden till mellan skärmarna ca 0,5 sek, och sen tillbaka till vänstra skärmen...

Problem 1 "löst".
Finns en inställning i nvidia control panel att maximera fönster över alla skärmar eller bara en skärm. När jag valde alla skärmar istället för en skärm så verkar spelen fungera

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Problem med eyefinity

Hej jag får ett problem som jag inte vet om jag haft tidigare då jag nyligen införskaffade så att jag har 3 st identiska skärmar och enbart testat detta kortare period, var iväg med datorn och två av mina skärmar men nu när jag skall ställa i ordning allting igen så får jag inte rätt på upplösningen.

Upplösning jag skall köra när jag kör eyefinity är 5760 x 1080, vilket jag kan ställa genom windows egna upplösningsinställningar, men när jag gör någon form av förändring vid "adjust bezel Compensation" så byter CCC upplösning till 6068 x 1080, byter jag tillbaka till rätt upplösning (via windows) så kan jag inte längre använda pilarna i "adjust bezel Compensation".
Varför sker detta, är det någon form av gpu scaling som jag har aktiverat som beter sig konstigt?
Jag testade att avinstallera hela CCC och hämta hem allt på nytt men det beter sig fortfarande på samma vis när jag försöker finjustera genom "adjust bezel Compensation".

Edit: har två skärmar inkopplad via min displayport och mittenskärmen via sin DVI.

Tacksam för svar. (eller är detta något normalt och jag är bara dum?)

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att skaffa eyefinity, vad ska man köpa för skärmar? Duger detta?
http://www.inet.se/produkt/v100206/benq-24-xl2411t-nvidia-3d-...

Förmodligen behöver jag uppgradera min dator också.

Nuvarande spec
MK ASRock Z77 EXTREME4 Z77, ATX
CPU Core i5 3570K 3,4Ghz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL 9 VENGEANCE 1600Mhz
Noctua NH-D14 CPU Kylare
GK PCIe MSI GF GTX 680 OC 2GB
Antec TruePower TruePower TP-650 650W
SSD 256GB Samsung SATA 2.5'', 830-Series, Basic

Räcker det med ett till GTX 680 eller är det något mer jag behöver uppgradera?