Reklamfilmer från Samsung och AMD rör upp känslor på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

...jag lägger av här. Nej, jag tror INTE att alla kvinnor är lika dumma som hon i filmen framstår som. Det är det som är hela poängen! Att jag INTE tror det!

I'm out

Och skillnaden på dig och mig är att jag VET att kvinnor är lika smarta eller smartare än män.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Könsdiskriminering fungerar precis som rasism. Det går bara åt det ena hållet. Jag blir så jävla trött på allt sånt här skitsnack. Ja kvinnan i reklamen råkade vara den minst kunniga, men det är väl så IT-världen ser ut? Självklart finns det kunniga kvinnor inom IT, och antalet växer, men nu handlade det om en hemmafru, och majoriteten av alla hemmafruar kan inte ett skit om elektronik.

Ingen tycks tänka på hur diskriminerande vissa reklamer är för män. Åh en pappa kan inte ta hand om sitt barn, och då är det helt plötsligt skitroligt? Bara att acceptera att vi män håller på att bli överkörda av alla feministkärringar. Det handlar inte längre om jämställdhet, utan dom är bara ute efter makt. Exempelvis så vill man byta namn på brandman, men våldtäktsman och gärningsman får vara oberört, trots att det finns betydligt fler kriminella kvinnor än kvinnliga brandmän i landet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Kvinnor? Nej. En karaktär som råkar vara kvinna? Ja.
Tycker du helt ärligt att skapare av filmer eller TV shower etc inte ska få välja hur sina karaktärer ska vara och vilka egenskaper de ska ha? En karaktär är inte nödvändigtvis en syn på karaktärens roll. Att en karaktär i en reklam inte skulle få ha dessa egenskaper är väldigt mer diskriminerande mot de kvinnor som faktiskt är så här, eller menar du att det absolut inte finns någon chans att det finns någon kvinna i världen som är så? Killar då? Om reklamen skulle varit exakt så fast könen var utbytta?

Du har ju också missat poängen. Scenariot är 1 kvinna som framställs dum, 2 män som framställs produktiva och kunniga. Det är problemet. Hade det fortfarande varit ett problem om det hade varit ombytta roller? Ja.
Missta mig inte för en rabiat feminist, man kan faktiskt stå för könsneutralitet ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Du får gärna utveckla, men jag kan inte garantera att jag inte kommer kräkas över dina efterblivna argument.

Majoriteten av tjejer/kvinnor har inte samma teknik-intresse som killar/män har. Det betyder inte att de är dumma, det är väl inget du behöver gå och reta upp dig på och bli upprörd över?

Permalänk
Medlem

Jag ser inget problem med dessa två reklamfilmerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Könsdiskriminering fungerar precis som rasism. Det går bara åt det ena hållet. Jag blir så jävla trött på allt sånt här skitsnack. Ja kvinnan i reklamen råkade vara den minst kunniga, men det är väl så IT-världen ser ut? Självklart finns det kunniga kvinnor inom IT, och antalet växer, men nu handlade det om en hemmafru, och majoriteten av alla hemmafruar kan inte ett skit om elektronik.

Ingen tycks tänka på hur diskriminerande vissa reklamer är för män. Åh en pappa kan inte ta hand om sitt barn, och då är det helt plötsligt skitroligt? Bara att acceptera att vi män håller på att bli överkörda av alla feministkärringar. Det handlar inte längre om jämställdhet, utan dom är bara ute efter makt. Exempelvis så vill man byta namn på brandman, men våldtäktsman och gärningsman får vara oberört, trots att det finns betydligt fler kriminella kvinnor än kvinnliga brandmän i landet.

http://www.youtube.com/watch?v=XTYOBtRQfGU

Jag förutspår att Gudrun Schyman tar på sig en slöja igen i dagarna för att protestera...

Självklart borde det ju dessutom heta brandhen, våldtäktshen och gärningshen.

Permalänk

Verkar som många har förutfattade meningar om vem kvinnan i reklamen är och hur hennes liv ser ut. Hon kanske inte behöver skyddas eller räddas från förtrycket som ni projicerar på henne. Men det är en ny "stereotyp" på framgång i västvärlden där vissa i brist på verkliga problem letar orättvisor med ficklampa.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Majoriteten av tjejer/kvinnor har inte samma teknik-intresse som killar/män har. Det betyder inte att de är dumma, det är väl inget du behöver gå och reta upp dig på och bli upprörd över?

Jag blir upprörd över att hon porträtteras dum. Jag ger blanka fan i om HON, personen i filmen, är raketforskare i verkligheten.
Hennes roll i filmen är att representera kvinnor, det är ganska solklart.

Du kanske dessutom ska ta dig en funderare över varför kvinnor inte är lika teknikintresserade som män?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Har gått 6 år i IT-relaterade kurser på gymnasium och högskola, under den tiden har det i princip alltid varit 95% killar i klassen. Killar är mer teknikintresserade än tjejer, dock har detta inget med reklamen att göra då alla i den tydligen är helt omedvetna om vad en SSD är..

Hur som helst, jag håller med om att kvinnan i denna video är väldigt "stereotypisk", men det är även männen. Asiaten spelar spel och den vita är affärsman. Att enbart hålla på och klaga på hur folk porträtterar kvinnor är lika sexistiskt som att porträttera dem på det sättet från första början. Jag blir så trött på folk som enbart ser kvinnorna och skiter i männen.

Reklamen i sin helhet är dålig och korkad, det känns som att den är gjord för någon kass komedi-sketch. Inte undra på att de tog ner den med en gång. Men som ett teknikföretag borde de veta att ifall någonting hamnar på Internet så kommer det i princip alltid finnas på Internet.

Håller med till 100%. Går på El- och energiprogrammet, totalt i hela programmet på skolan går det endast ca 3 eller 4 tjejer
av totalt 50 pers ungefär. Korkat att man ska se det som negativt, vad är dåligt eller kränkande med det?
En del saker kanske det finns nästan bara kvinnor som jobbar inom men det är inte kränkande för män?
Allting är så dumt, män sitter och "bestämmer" vad som är rättvist och orättvist för kvinnor, vad som är kränkande och inte.
Får inte kvinnan tala för sig själv om vad hon tycker? Dessa män tycker jag är mer kränkande och orättvis mot båda kön.
Struntar i vad kvinnan själv tycker osv, och skiter till fullo om männen, är ju t.o.m deras egna kön så lite skumt.
Rena rama röran alltihop.

F.ö känner jag mig inte kränkt av att se reklam eller videor om en datornörd,
och ärligt talat tror jag inte att kvinnor känner sig kränkta alls om dom nu skulle se denna videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Du har ju också missat poängen. Scenariot är 1 kvinna som framställs dum, 2 män som framställs produktiva och kunniga. Det är problemet. Hade det fortfarande varit ett problem om det hade varit ombytta roller? Ja.
Missta mig inte för en rabiat feminist, man kan faktiskt stå för könsneutralitet ändå.

Själv så tycker jag att det är okej hur de visar karaktärerna, tycker det skulle vara okej med ombytta roller. Jag tycker att individer får vara hur de vill och att de inte skall styras av att de inte får vara på ett visst sätt men motsatsen är implicerat om man förbjuder reklamer att ha karaktärer med dessa personers egenskaper. Det är en reklam som visar hur dessa tre personer är, inte hur män och kvinnor är, att tänka i dem banorna är i min åsikt kontraproduktivt i syftet med jämställdhet. Men om reklamen skulle ha 5 kvinnor och 5 män och alla kvinnor skulle vara som kvinnan i den här reklamen och alla män skulle vara som männen i reklamen så kan jag se ett problem, nu är det dock bara en karaktär och att säga att Samsung ser alla kvinnor på det här sättet och porträtterar kvinnor är för mig långsökt.

Permalänk
Medlem

Lalala, majoriteten av kvinnorna är inte IT kunniga blablabla. Majoriteten av män kan mer om IT blabla.

Det är såhär det är i dagens samhälle kan ni inte förstå att Samsung bara försöker sälja så mycket SSD:er som de kan. De bryr sig inte om hur mycket kvinnor kan om IT eller hur mycket män kan om IT, bara de kan sälja sina produkter till så många som möjligt. Och just denna reklam ska locka så många kunder de kan till att köpa deras produkter.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 Blackout | MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB/3600MHz/DDR4/CL16 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 Ti 8GB STRIX GAMING | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB | PSU: Corsair RM750X V2 750W | CPU Cooler: Fractal Design Celsius S24 240mm | |O/S: Windows 10 Pro 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigCheese:

Verkar som många har förutfattade meningar om vem kvinnan i reklamen är och hur hennes liv ser ut. Hon kanske inte behöver skyddas eller räddas från förtrycket som ni projicerar på henne. Men det är en ny "stereotyp" på framgång i västvärlden där vissa i brist på verkliga problem letar orättvisor med ficklampa.

+1 på en som missat poängen, så vi tar det igen!
Hon porträtteras dum och det framställs som en stereotyp representativt för kvinnor överlag. Det är ingen projicering, och kvinnan i just den här filmen har inget att göra med problemet som den här filmen skapar.

Permalänk
Avstängd

Samsung reklamen var ju bara pinsam, fy vad dålig.

AMD reklamen var iaf inte lika dålig som deras första Fixer reklam som var sjukt dålig.

Permalänk
Medlem

The fixer reklamerna är roliga! Vill ha mer sånt ^^

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

+1 på en som missat poängen, så vi tar det igen!
Hon porträtteras dum och det framställs som en stereotyp representativt för kvinnor överlag. Det är ingen projicering, och kvinnan i just den här filmen har inget att göra med problemet som den här filmen skapar.

Varför översköljer du kvinnan i reklamen med alla dessa attribut? Hon är ju bara en hemmafru som inte kan så mycket om datorer. Såg du nån special edition behind the scenes variant av reklamfilmen eller?

Denna film skapar ett problem? Herregud människa. Inte har man många problem om denna film är ett problem.

White knight deluxe. Det är ju bra att män går feministers ärenden. Du borde nog bära klänning vid det här laget.

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Håller helt och fullt med.
No offence men män är mer intresserade av teknik generellt sett.

Nej det är de inte, men däremot så finns det fler män som är intresserade av teknik.

Permalänk
Medlem

Jag förstår hur ni tänker, men det är nog ni som är sexistiska att ni ens tänker på att det är en kvinna som inte kan om datorer. Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Vet någon vilket spel killen körde i samsung reklamen?

Permalänk
Skrivet av fredlovebot:

+1 på en som missat poängen, så vi tar det igen!
Hon porträtteras dum och det framställs som en stereotyp representativt för kvinnor överlag. Det är ingen projicering, och kvinnan i just den här filmen har inget att göra med problemet som den här filmen skapar.

Nja snarare att du projicerar din uppfattning om hennes "dum-het". Hennes okunskap när det gäller teknik (specifikt datorer) har inget att göra med hennes generella intelligens. Gissningsvis är hon inte intresserad av tekniken bakom hon vill bara att det skall fungera bra.

Hennes "stereotyp" är något som du formar i ditt huvud likaså problemet som du inbillar dig filmen skapar.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Testpilot

Tyckte båda reklamfilmerna var grymt underhållande på sitt egna vis!

Och vafan... Alla vet vid det här laget vet att män är det överlägsna könet och kvinnan hör hemma i köket, om man inte vet det har man spenderat för lite tid på internet!

Jokes aside; Om man seriöst blir butt hurt av reklamer som dessa så har man alldeles för mycket I-landsproblem, helt ärligt.
Visst kanske det är lite väl stereotypiskt med en "dum" kvinna som är uppenbarligen ett porträtt av en hemmafru utan några som helst tekniska kunskaper, men faktum är att det ser VÄLDIGT mycket ut sådär världen över, speciellt i Asien.
Och ska man vinkla detta så får det ju män att se ut som övertekniska och penga-giriga kontorsnissar hela bunten.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Varför översköljer du kvinnan i reklamen med alla dessa attribut? Hon är ju bara en hemmafru som inte kan så mycket om datorer. Såg du nån special edition behind the scenes variant av reklamfilmen eller?

Denna film skapar ett problem? Herregud människa. Inte har man många problem om denna film är ett problem.

White knight deluxe. Det är ju bra att män går feministers ärenden. Du borde nog bära klänning vid det här laget.

Visst, fri tolkning osv.. Kvinnan framställs dum, männen framställs produktiva och kunniga. Jag ser ett problem med det.
Även om det är representativt för hur del konsumenter är, varför vill man framställa dem så negativt?
Filmen skapar ett problem genom att propagera stereotyper. Nej det är inget världsproblem, men det är tråkigt.

Men det är fint att du tycker att män inte ska få ha några åsikter alls kring könsroller!

Permalänk
Inaktiv

Som jag skrev på facebook också!

Sluta vara så jävla rädda hela tiden! Dem gör HELT RÄTT! Ni som säger att "hon framstår som korkad", det innebär att er syn om någon inte kan någonting så är denne "korkad"? Bra där. Det är ju shysst. Men framförallt så är detta en stereotyp, det är mycket ovanligare med kvinnliga datorentusiaster även om det blir lite vanligare så är det fortfarande inte vanligt. Ställ er frågan, hur många kvinnliga bekanta har ni som klarar att byta hårddisk i sin laptop själv? Absolut jag har både män och kvinnor i min umgängeskrets som inte är några genier i datorteknikvärlden, men 9/10 ggr jag får en förfrågan om att fixa något på en dator eller byta minne/hårddisk or whatnot så är det en kvinnlig bekant som hör av sig.

Sen ur reklamsyfte så gör dem helt rätt i detta! Tjejer av stereotypen ointresse för datorer/teknik som tycker sin dator är slö är nog automatiskt lite fega för att springa och köpa en ny SSD disk för 1200;- och sätta in den i datorn. Här ser dem "aha, den där hemmafrun som inte kunde så mycket, hon kunde byta ut den själv, det kanske jag också skulle prova då!"

SAMSUNG gör helt rätt! Sluta vara så jävla politiskt korrekta och rädda för att visa hur samhället faktiskt ser ut! Vill ni ändra på den stereotypen så sluta uppfostra era döttrar i rosa klänningar och leksakskök medans pojkarna bär dödskalletröjor hänger med er i källaren och meckar med datorer/bilar/motorcyklar or whatnot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Vet någon vilket spel killen körde i samsung reklamen?

Blade & Soul

Permalänk
Avstängd

Vad är problemet? Den kvinnan använder datorn som alla andra kvinnor som jag känner.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Om detta med samsungreklamen var så farligt så är ju amerikanska filmindustrin i fara. Låt oss bara måla upp en typisk film eller tv-serie som utspelar sig på en skola, där alla de olika grupperingarna finns.

De som gillar sport bär baseballjackor och är stora och elaka. Nördarna bär rutiga skjortor med hängslen och har glasögon eller är smått/ till kraftigt överviktiga, de smarta tjejerna är "fula" och de som ser bra ut ska verka pålitligt pantade.

Visst finns det alltid regissörer som strävar mot normer, men stereotyper kommer alltid att finnas, att en teknikjätte tar del av detta är ingenting nytt precis..

Gillar man det inte får man ta det hela med en nypa salt och som någon annan nämnde så är det bara karaktärer, inte en återspegling av världens alla män & kvinnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk

Såna här trådar är rätt roliga, för man får så snabb se vilka som är riktiga "bad eggs" här på Swec, precis som i tråden om prutare där folk glatt förklarade hur illa de tyckte om invandrare.

Hur som helst tycker jag det är överdrivet att säga att Samsung framställt alla kvinnor som puckade, de har trotts allt bara med en kvinnlig karaktär, som knappast kan väntas symbolisera ett helt kön.

Filmen var urkass, med bara dåliga skådespelare, och de hade kanske inte behövt få kvinnan att framstå som helt förståndshandikappad som skulle sitta och leta med klossar medan de andra visste precis vad som var på gång. Bara för att man jobbar på kontor får man inte magiskt mer kunskap om datorkomponenter än om man är hemma med barnen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

De flesta barnteatrar med förskoleelever har mer inlevelse än personerna i samsungs reklam.

Tycker inte att den bild de målade av personerna behöver vara stötande, det finns hemmafruar, det finns hemmagubbar med, i detta fallet valde de att ha en "hemmafru" med i reklamen bara för att demonstrera hur simpelt det är och jag tycker det är bra på så sätt att det kanske avskräcker folk och får dem att sluta låta sig utnyttjas av servicetekniker som tar betalt 200-500kr för att byta en hårddisk på en laptop, det tar ju inte ens 5 minuter!

Måste varit slumpen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Tror inte direkt det handlar om Samsungs kvinnosyn utan snarare den reklambyrå dom anlitat i detta fallet.

Jag blir kanske inte upprörd men visst visar den upp en, FÖR OSS EUROPEÉR, helt uråldrig stereotyp. Ni ska veta att USA är i stor utsträckning ett ganska konservativt samhälle, både när det gäller religion och kultur. Jag är inte det minsta förvånad att amerikanska företag visar upp denna bild av en kvinna. Kanske inte så förvånande från ett land som skapat Desperate Housewifes. Många amerikanska män skulle aldrig kunna dela på en nota med en kvinna utan är helt inbitna på att dom ska försörja familjen själv och kvinnan ska "få möjlighet" att va hemma och ta hand om barnen.

Sen vet jag inte om detta forum passar för en diskussion av denna karaktär, de flesta här är på tok för unga.

Ps. Ni som säger att det bara är karaktärer har ju missat hela grejen. Det är ju hur de väljer att visa upp denna, den kvinnliga karaktären, som är precis hela poängen.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Avstängd

Som vanligt så har ni alla som klagar för lite att bry er om, hurfan orkar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Skulle inte säga att Samsungs reklam är i toppklass, däremot kan jag inte fatta hur folk kan bli upprörda över hur kvinnan porträtterats och behandlats? En reklam är ju gjord för att göra intryck och därför vill man ju att åskådare skall kunna associera till sig själva och jag skulle absolut tro att en markant del av kvinnliga befolkningen (även manliga) inte vet vad en SSD är och hur den skall installeras.

Snygg Kvinnosyn MacRyhage!!! ...Det luktar jävligt unket på Sweclockers forum just nu!!!

Kvinnor ska "associera till sig själva", då menar du att kvinnor ska vara hemmafruar, vara klädda som ur en 50-tals TV-serie, ha ett perfekt skinande hem och bara tänka på barnen hela dagarna, göra sina "chores" (tvätta, diska, städa) medans mannan är ute och jobbar kommer hem med degen.

Det är däremot helt OK att inte känna till SSD eller att vara oteknisk, hade varit jävligt tråkigt om vi alla var lika!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns