Reklamfilmer från Samsung och AMD rör upp känslor på internet

Permalänk
Melding Plague

Reklamfilmer från Samsung och AMD rör upp känslor på internet

Två separata reklamklipp från Samsung respektive AMD får debattsugna att ta till tangentbordet. Det ena rör upp känslor runt kvinnosyn, det andra runt vilket grafikkort som ska väljas.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Pinsamt Samsung

Permalänk
Medlem

Samsungs reklam var ju den sämsta i år... Radeon reklamen (reklamerna) kommer inte långt efter.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Samsung reklamen var nog den sämsta reklamen jag någonsin har skådat..

Permalänk

Sweclockers om AMD-reklamen: "Precis som i föregångaren kryddas det hela med en god dos humor och glimten i ögat."

Vad var det jag missade?

Permalänk
Medlem

Det är som att de låtit Samsungs film regisseras av en person som inte vet något annat om människor än tio år gamla stereotyper och AMDs film av en YouTube-amatör.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha min tid tillbaks...

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk

Jag hade inget emot AMD-reklamen. Det var ju rätt roligt

Sansungs video var helt åt helvete dock...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Samsungs reklam var ju hemsk. Dock gillar jag AMDs humor första fixer var dock bättre.

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga att Samsungs reklam är i toppklass, däremot kan jag inte fatta hur folk kan bli upprörda över hur kvinnan porträtterats och behandlats? En reklam är ju gjord för att göra intryck och därför vill man ju att åskådare skall kunna associera till sig själva och jag skulle absolut tro att en markant del av kvinnliga befolkningen (även manliga) inte vet vad en SSD är och hur den skall installeras.

Permalänk
Medlem

De flesta barnteatrar med förskoleelever har mer inlevelse än personerna i samsungs reklam.

Tycker inte att den bild de målade av personerna behöver vara stötande, det finns hemmafruar, det finns hemmagubbar med, i detta fallet valde de att ha en "hemmafru" med i reklamen bara för att demonstrera hur simpelt det är och jag tycker det är bra på så sätt att det kanske avskräcker folk och får dem att sluta låta sig utnyttjas av servicetekniker som tar betalt 200-500kr för att byta en hårddisk på en laptop, det tar ju inte ens 5 minuter!

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Skrivet av MacRyhage:

Skulle inte säga att Samsungs reklam är i toppklass, däremot kan jag inte fatta hur folk kan bli upprörda över hur kvinnan porträtterats och behandlats? En reklam är ju gjord för att göra intryck och därför vill man ju att åskådare skall kunna associera till sig själva och jag skulle absolut tro att en markant del av kvinnliga befolkningen (även manliga) inte vet vad en SSD är och hur den skall installeras.

Håller helt och fullt med.
No offence men män är mer intresserade av teknik generellt sett.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Snusfri

Var absolut inget att bli upprörd över gällandes Samsungs reklam.
Kvinnan var bara en normal Svensson som aldrig skruvat i en dator förut.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Skulle inte säga att Samsungs reklam är i toppklass, däremot kan jag inte fatta hur folk kan bli upprörda över hur kvinnan porträtterats och behandlats? En reklam är ju gjord för att göra intryck och därför vill man ju att åskådare skall kunna associera till sig själva och jag skulle absolut tro att en markant del av kvinnliga befolkningen (även manliga) inte vet vad en SSD är och hur den skall installeras.

Så det är ok att associera en kvinna som hemmafru och oteknisk samtidigt som männen är väldigt tekniska och produktiva, bara för att det är precis så det ser ut runt om i världen?

Permalänk
Medlem

Wow, den samsung reklamen var ju ren jävla skit. Har dom ingen quality control på sina reklamer?

Den första Fixer var bättre. Har dock inget emot reklamen. Skulle vilja se nvidia kontra för skojs skull!

Permalänk
Medlem

Jag tyckte nästan det roligaste var när han säger "my computer can be very slow" precis samtidigt som dom filmar samsung märket på hans långsamma dator! Där har vi humorn!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Fixer var ju bara för skön!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Det är ju en webbutik som har lagt upp samsung reklamen. Den är inte gjord av det företaget kanske?

AMD's "diss" reklamer är så fruktansvärt tråkiga.

Permalänk
Medlem

Jag blir faktiskt arg på hur folk reagerar på sådant här med kön. Vafan män och kvinnor är HELT olika kön, live with it...

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Bra humor i båda ju!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Samsungs reklam var ju oerhört pinsam. Jag gillade AMD's dock. Hoppas han inte kommer och pajjar mitt 780 bara!

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

haha skratta när hon satt i köket, jag själv tänker aldrig i de banorna men det är kul när man får det serverat på silverfat haha!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Skulle inte säga att Samsungs reklam är i toppklass, däremot kan jag inte fatta hur folk kan bli upprörda över hur kvinnan porträtterats och behandlats? En reklam är ju gjord för att göra intryck och därför vill man ju att åskådare skall kunna associera till sig själva och jag skulle absolut tro att en markant del av kvinnliga befolkningen (även manliga) inte vet vad en SSD är och hur den skall installeras.

Tack. Dock rätt tragiskt att en så pass stor del av befolkningen låter sig bli så upprörd. Ett tecken på att den primitiva mobbmentaliteten hos människan inte ligger långt under ytan och bubblar. Och att kvinnor är svaga och inte kan stå upp för sig själva. (Detta kan appliceras på fler grupper)
Detta är något som Svenskar i synnerhet är experter på dom anser sig ha tolkningsföreträde över resten av världen på vad som är rätt och fel.

Permalänk
Medlem

AMD vet FASIKEN i hur man ska göra reklam ^^

Men samsung, ptja.... lite klantig reklam kanske? eller skapar dom en debatt om deras produkt som leder pr för dom? :0

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Samsungs reklam var riktigt dålig. Dock hade det inget med "unken kvinnosyn" att göra.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk

Sååååå dåligt att män och kvinnor har olika könsorgan alltså! När ska det fixas till så det blir jämställt på den fronten då?

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Skrivet av MacRyhage:

Skulle inte säga att Samsungs reklam är i toppklass, däremot kan jag inte fatta hur folk kan bli upprörda över hur kvinnan porträtterats och behandlats? En reklam är ju gjord för att göra intryck och därför vill man ju att åskådare skall kunna associera till sig själva och jag skulle absolut tro att en markant del av kvinnliga befolkningen (även manliga) inte vet vad en SSD är och hur den skall installeras.

Skrivet av Slaktardej:

Håller helt och fullt med.
No offence men män är mer intresserade av teknik generellt sett.

Skrivet av THB:

Var absolut inget att bli upprörd över gällandes Samsungs reklam.
Kvinnan var bara en normal Svensson som aldrig skruvat i en dator förut.

Två män på kontor som pratar om att dela filer och arbeta. En kvinna i ett kök som pratar om att ta hand om barn och surfa. Det här är mer än att män i regel är mer teknikintresserade (Jag vet, vi 27 killar och 5 tjejer i klassen. Det är ju ingen slump direkt). Det bygget helt på idén om en dum kvinna som är hemma och tar hand om barn och lagar mat medans de smarta engagerade männen sitter på kontoret och utför viktigt arbete och har full koll på vad de gör. Säger ni på allvar att ni inte ser något fel i det?!

Permalänk
DingDongerMcDongface

Som tjej och intresserad av teknik blir jag först lite irriterad, men faktum är att när jag tänker efter så kan ju de flesta av mina tjejkompisar inget sådant, så även om just denna kanske var lite överdrivet stereotypisk finns det definitivt värre. Generellt sett är det väl inte det vanligaste intresset bland tjejer av olika anledningar, och poängen var ju att visa hur enkelt det är även för någon utan intresse eller omfattande kunskap. Så orka hetsa upp sig så mycket, egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Så det är ok att associera en kvinna som hemmafru och oteknisk samtidigt som männen är väldigt tekniska och produktiva, bara för att det är precis så det ser ut runt om i världen?

Jag ser inte att de associerar kvinnor på något sätt, inte män heller för den delen, bara för att de visar en karaktär med vissa drag så betyder det inte att de tror att alla är så. Kvinnan i videon är en karaktär, inte en syn på kvinnor, det är inte direkt som om de visade flera hundra kvinnor som alla var så där. Tycker själv att det verkar mer förolämpande att anklaga dem för något sådant då det kan finnas kvinnor som är exakt sådär som de visar i videon. Betyder det att kvinnliga karaktärer inte får ha vissa egenskaper i filmer etc? Ska vi verkligen förbjuda karaktärer? Ska vi också förbjuda dessa personer som är som karaktären från att vara sig själva i verkligheten?

Permalänk
Avstängd

och detta var något att bli upprörd över?