Sista kollen innan köp! Budget 13-14 k

Permalänk

Sista kollen innan köp! Budget 13-14 k

Tja! Gick från en budget på 20 k till 15-16 och nu nere på 13-14 k.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3788143/mojligen2

Jag har bestämt mig vid detta men funderar om jag ska byta ut kylaren och processorn till en (i7). Kylaren verkar vara prisvärd.

Har ni något annat tips?
Vad tror ni om grafikkortet? Valde det för att den har 4gb som jag tror blir bättre i längden, och ifall man köper en till senare så blir det ju en riktig boost om det börjar bli segt.

Vad använder jag datorn till?
Har aldrig spelat höga fps spel så ska börja med bf3-4
Kommer nog aldrig photoshopa om det inte är för skolan. Har gjort det på min E8400 och det har funkat.
Spelar lol, pluggar, streamar dlna. Vill inte bli begränsad för som nu att jag har en skit dator, att den inte pallar mer.
Kollar mycket film + serier.

Det är väl det jag gör.

PS. Hur lägger man till fraktfritt på inet?

Permalänk
Medlem

Tycker du har prickat bra komponering i ett balanserat system.

Dock kan jag inte undgå att tycka att vissa delar är lite onödigt påkostade, speciellt om du har en tight budget. Som du beskriver vad du ska använda datorn kan jag inte se att du behöver 16 gb RAM. Om du bara spelar på en skärm så räcker det fint med 2 gb grafik-RAM, även om du kör SLI.

Likvärdig prestanda till en mindre peng
www.inet.se/kundvagn/visa/3788201/2013-08-29

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av sesam2k:

Tycker du har prickat bra komponering i ett balanserat system.

Dock kan jag inte undgå att tycka att vissa delar är lite onödigt påkostade, speciellt om du har en tight budget. Som du beskriver vad du ska använda datorn kan jag inte se att du behöver 16 gb RAM. Om du bara spelar på en skärm så räcker det fint med 2 gb grafik-RAM, även om du kör SLI.

Likvärdig prestanda till en mindre peng
www.inet.se/kundvagn/visa/3788201/2013-08-29

Skickades från m.sweclockers.com

Skärm får vänta någon månad, får ta och sitta på min nuvarande, som är helt okej, dock gammal.
Hur funkar det om man skaffar sig 3 skärmar då? Med 2gb alltså

Permalänk

Funderar på denna skärmen http://www.inet.se/produkt/v100206/benq-24-xl2411t-nvidia-3d-... ja i trippelkit, skulle det grafikkortet jag valt kunna köra dessa 3 problemfritt?

Eller http://www.inet.se/produkt/2303529/samsung-27-s27a950d-led-12..., gillar att det är högblankt.

Grafikkortsmässigt, blir det nog den eller lightning versionen. eller den för -500

Permalänk

Ska man ta i5 eller i7?

Permalänk
Hjälpsam

Har man ingen budget att hålla o vill va framtidsäker är i7an given. . . .men kollar man va du skall ha datorn till bör i5an räcka....

Sen skall du köra 3st skärmar är ju GTX780 jäkligt trevligt att ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungenaik:

Funderar på denna skärmen http://www.inet.se/produkt/v100206/benq-24-xl2411t-nvidia-3d-... ja i trippelkit, skulle det grafikkortet jag valt kunna köra dessa 3 problemfritt?

Eller http://www.inet.se/produkt/2303529/samsung-27-s27a950d-led-12..., gillar att det är högblankt.

Grafikkortsmässigt, blir det nog den eller lightning versionen. eller den för -500

Hade inte köpt någon av dom skärmarna alls...
Trippelkit BenQ: pga 144 hz frekvens, då måste du nästan köra gtx 780 3-4 gb vram i SLI för att få tillräckligt hög FPS så att den matchar 144 hz. GTX 780 i SLI finns inte i din budget.
Samsung 27": samma problem med frekvensen, FPS och budget, du kommer få spela på low-medium för att uppnå 120 FPS med ett gtx 770. Men alldeles för låg upplösning, 1920x1080 räcker inte på 27". Läs lite tester och omdömen av 27 tummare. Problemet är att när du ökar antalet tum utan att öka pixeltätheten så växer också pixlarna och många upplever skärmarna som väldigt gryninga i bilden. Dessutom, kul design... i 5 minuter, men efter något år är man nog väldigt less på att den ser ut som något j-vla ufo.
TN paneler är inte riktigt min grej, framförallt inte snabba TN skärmar. Har alltid själv kört IPS, kommer allltid göra det.

Hoppas du kan få lite köpråd av någon annan vad gäller skärmen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av thli72:

Har man ingen budget att hålla o vill va framtidsäker är i7an given. . . .men kollar man va du skall ha datorn till bör i5an räcka....

Sen skall du köra 3st skärmar är ju GTX780 jäkligt trevligt att ha

Vad tycker du om paketet? Är kylaren något att ha?

Skrivet av sesam2k:

Hade inte köpt någon av dom skärmarna alls...
Trippelkit BenQ: pga 144 hz frekvens, då måste du nästan köra gtx 780 3-4 gb vram i SLI för att få tillräckligt hög FPS så att den matchar 144 hz. GTX 780 i SLI finns inte i din budget.
Samsung 27": samma problem med frekvensen, FPS och budget, du kommer få spela på low-medium för att uppnå 120 FPS med ett gtx 770. Men alldeles för låg upplösning, 1920x1080 räcker inte på 27". Läs lite tester och omdömen av 27 tummare. Problemet är att när du ökar antalet tum utan att öka pixeltätheten så växer också pixlarna och många upplever skärmarna som väldigt gryninga i bilden. Dessutom, kul design... i 5 minuter, men efter något år är man nog väldigt less på att den ser ut som något j-vla ufo.
TN paneler är inte riktigt min grej, framförallt inte snabba TN skärmar. Har alltid själv kört IPS, kommer allltid göra det.

Hoppas du kan få lite köpråd av någon annan vad gäller skärmen.

Aja får väl se över det senare, som sagt det var en tanke.

Permalänk
Hjälpsam

Satt o lekte med din korg lite, tror jag skulle offrat det lyxiga moderkortet o 16Gb minne o tagit GTX780

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3790384/2013-08-29
Sen skulle jag nog bytt PSU beroende på om du har SLI planer eller inte....då 750W är mycket för ett GTX780. . .o nästan lite för dubbla GTX780

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Jag har låst tråden eftersom det inte är tillåtet att korsposta:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Uppdatera en av dina olåsta trådar på samma ämne med ny information. Att budgeten ändrats är inget giltigt skäl att skapa en ny tråd, för det handlar fortfarande om samma köpråd av dator.

/KimTjik