Permalänk
Skrivet av dallasen8:

Jag satte växlingsfilen på 1024, men vad ska maximum vara på? Satte den på 4096?

Vad är Hibernate för något? Jag förstår inte hur man tar bort det, trots din länk. :s

Sätt båda till 1024, så går den aldrig över det värdet.

Precis som yellowtown skriver är hibernate en sak som skapades för att man skulle kunna stänga av datorn helt (och spara ström) och samtidigt ha sina program igång. Men eftersom en modern bärbar drar så lite ström i viloläget och startar på några sekunder från avstängt tillstånd tror jag att få använder hibernate.

2. To Disable Hibernate
NOTE: This step will disable hibernation, delete the hiberfil.sys file, and remove the Allow hybrid sleep and Hibernate after Power Options under Sleep. This will also disable fast startup in Windows 8.

1. Open a Elevated Command Prompt. (sök på cmd.exe högerklicka, öppna som administratör)

2. In the elevated command prompt, type powercfg -h off and press Enter.

3. Close the elevated command prompt.

Upptäcker man att funktionen är något man saknar är den lätt att sätta på igen

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Jo, diskutrymmet är ett problem på en ssd. Men några fler knep finns som kan ge ganska mycket utrymmet.

Växlingsfilen: Sätt manuellt till 1024 (från 4096 som den stod på för mig)
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/change-the-s...

Hibernate: Ta bort, liten förlust då datorn startar så snabbt. Sparar 8gb om man har 8gb ram
http://www.sevenforums.com/tutorials/819-hibernate-enable-dis...

Och som sagt, ta bort recovery: 16gb (på egen risk)
http://forum.notebookreview.com/sony/488090-how-can-i-delete-...

27 gb mer utrymme är ganska bra.

Skrivet av Accipiter46:

Sätt båda till 1024, så går den aldrig över det värdet.

Precis som yellowtown skriver är hibernate en sak som skapades för att man skulle kunna stänga av datorn helt (och spara ström) och samtidigt ha sina program igång. Men eftersom en modern bärbar drar så lite ström i viloläget och startar på några sekunder från avstängt tillstånd tror jag att få använder hibernate.

2. To Disable Hibernate
NOTE: This step will disable hibernation, delete the hiberfil.sys file, and remove the Allow hybrid sleep and Hibernate after Power Options under Sleep. This will also disable fast startup in Windows 8.

1. Open a Elevated Command Prompt. (sök på cmd.exe högerklicka, öppna som administratör)

2. In the elevated command prompt, type powercfg -h off and press Enter.

3. Close the elevated command prompt.

Upptäcker man att funktionen är något man saknar är den lätt att sätta på igen

Det är okey att jag ta med detta i den nya tråden för support?

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Det är okey att jag ta med detta i den nya tråden för support?

Om det hjälper någon, självklart.

Edit: Glömde citera...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Ang. trackpad: mycket tycke och smak antar jag men nu har jag stängt av all scroll utom lodrät scroll medelst "Chiral Scrolling". Inställningen finns under Mus-->enhetsinställningar-->inställningar...-->rullning
Jag ändrade även området där man kan starta sin scroll till att vara betydligt bredare än det var i grundinställningen.

Jag visste inte vad chiral scroll var innan men kika på t ex youtube och se om det kan vara något som passar dig!

Skrivet av pepefatha:

Så!

Då har min SVP13 kommit. Tidigare än beräknat faktiskt, valde 2 september på TNT's hemsida och fick bekräftelse på det också.
Blev dock levererat idag, tur att min sambo var hemma och kunde kvittera ut det.

Testade bredbandskollen över WLAN efter alla standarduppdateringar var klara. 5Mbit/s... Brukar ligga på 24-27Mbit/s (Telia 30).
Installerade senaste drivisen från sony.se och vips, 25Mbit/s! Helnöjd.

Ändrade även till Silent och drog hem nya BIOS från sony.se. Vilken magi! Underbart tyst.

Tycker tangentbordet är helt magiskt skönt, härligt ljud osv. Inga problem med "flexandet", märker knappast av det.

Nu måste jag bara finjustera pekdonet, tycker den är lite bråkig, speciellt vid scrollning både vertikalt och horizontellt. Någon som har tips på det? Ska läsa igenom tråden och se vad jag kan hitta också.

Och usch vad ovan jag är med Win8... Har tagit bort i princip alla appar, har bara Mozilla och lite VAIO UPDATE osv där nu.. Vet inte riktigt vad man ska ha det till?

Några tips och trix ni sitter på är varmt välkomna

Mvh pepefatha

Permalänk
Medlem

Heja Sony, från att först ha haft en förväntad leveranstid 20-21:a augusti som de sedan sköt till 30:e-4:e september fick man idag ett mail om att produktionen är ännu 2-3 veckor försenad. Det sög ju minst sagt ganska hårt med tanke på att jag flyttar till Frankrike i helgen och de hade ingen möjlighet att skicka den dit istället trots att exakt samma erbjudande finns i Frankrike.

Lär avbeställa den nu och får köpa något fysiskt i en butik istället. Har sett att när man beställer den online går den under beteckningen SVP1321C5E och att de som finns i butik heter SVP1321L1E. Har inte sett någon skillnad i specarna men någon skillnad lär det ju vara? Någon som vet?

Tack!

Permalänk
Skrivet av Arnst:

Heja Sony, från att först ha haft en förväntad leveranstid 20-21:a augusti som de sedan sköt till 30:e-4:e september fick man idag ett mail om att produktionen är ännu 2-3 veckor försenad. Det sög ju minst sagt ganska hårt med tanke på att jag flyttar till Frankrike i helgen och de hade ingen möjlighet att skicka den dit istället trots att exakt samma erbjudande finns i Frankrike.

Lär avbeställa den nu och får köpa något fysiskt i en butik istället. Har sett att när man beställer den online går den under beteckningen SVP1321C5E och att de som finns i butik heter SVP1321L1E. Har inte sett någon skillnad i specarna men någon skillnad lär det ju vara? Någon som vet?

Tack!

Det beror på vad confade du den med för saker?

Ang leverans: min är inte ens byggd och det är från den 19. dom trodde dom skickar den om "ett par veckor"

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk

TNT verkar ju vara lite röriga... Fick bestämma datum på deras hemsida, valde 2 september och fick bekräftelse på det också. Datorn blev levererad 28 augusti. Idag, 29 augusti får jag ett SMS samt ett mail om att "din dator levereras idag!"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnst:

Heja Sony, från att först ha haft en förväntad leveranstid 20-21:a augusti som de sedan sköt till 30:e-4:e september fick man idag ett mail om att produktionen är ännu 2-3 veckor försenad. Det sög ju minst sagt ganska hårt med tanke på att jag flyttar till Frankrike i helgen och de hade ingen möjlighet att skicka den dit istället trots att exakt samma erbjudande finns i Frankrike.

Lär avbeställa den nu och får köpa något fysiskt i en butik istället. Har sett att när man beställer den online går den under beteckningen SVP1321C5E och att de som finns i butik heter SVP1321L1E. Har inte sett någon skillnad i specarna men någon skillnad lär det ju vara? Någon som vet?

Tack!

Oftast medföljande windowsversion som är skillanden.
Kolla prisjakt där brukar man kunna klura skillnaderna.

Sen är det ju så fult att samma produkt heter olika bara för att elektronikkedjorna ska få ha sin "unika" variant.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

För mig stämde mailet bra.

Sammanfattning:
1. Känn på den och njut av utsikten
2. Starta upp den och kör winodws update tills det inte finns några fler uppdateringar kvar att installera. Installera sedan alla "Senaste Nedladdningar"(allt som inte finns under förinstallertat) från http://www.sony.se/support/sv/product/SVP1321C5E/updates
3. Ta bort allt som inte har "Vaio" i namnet.
4. Finn inställningar för skärmstyrkan( högerklick -> grafikegenskaper -> Energi -> På batteri -> Ta "AV" på det som finns där), touchpad:en( kontrollpanelen -> maskinvara och ljud -> mus. Vaio Control Center(finns i Modern UI) -> input device -> details(touchpad)).
5. Installera de program du vill ha installerade.
6.(när du får tid) Skapa en recovery(behövs ett USB på 16GB). Efter det kan du ta bort recovery:n som finns på hårddisken och därmed frigöra 16 GB.
7. GLHF

Ska man verkligen avinstallera allt som inte har Vaio dvs allt från Intel,Microsoft C++ osv?

Permalänk
Medlem

Har läst om ett par stycken av er som fått mail om att datorn ni beställt kommer bli försenad. Jag läste på nootebookreview att det tydligen går rykten om en refresh och undrar om det potentiellt kan ha med förseningarna att göra?

Quote från nootebookreview: "I contacted Flingshot about the Vaio 13 i7/256Gb availability and they said they weren't ordering anymore in because a new model was due in a fortnight... Very interesting. If they sort out the technical problems and give us 8Gb RAM, I'm in for sure."

Permalänk
Medlem

Dom är iaf sjukt osmidiga när man ska skicka tillbaka sin datorn.
Hade en defekt USB port på datorn ringde supporten och dom skulle hämta upp den.
Då ska jag ange ett ställe där jag är mellan 9-17, jag kan inte angiva ett specifik datum eller tid, dom kommer heller inte ringa innan utan bara dyka upp.

Stort minus då detta är ganska osmidigt för mig då jag inte befinner mig på ett ställe hela tiden när jag jobbar, jag kan ju inte sitta hemma och vänta varje dag tills dom kommer.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Saishiro:

Har läst om ett par stycken av er som fått mail om att datorn ni beställt kommer bli försenad. Jag läste på nootebookreview att det tydligen går rykten om en refresh och undrar om det potentiellt kan ha med förseningarna att göra?

Quote från nootebookreview: "I contacted Flingshot about the Vaio 13 i7/256Gb availability and they said they weren't ordering anymore in because a new model was due in a fortnight... Very interesting. If they sort out the technical problems and give us 8Gb RAM, I'm in for sure."

Även om det är en uppgraderat variant så tvivlar jag på att vi som beställde innan kommer få denna! Vore högst O Sony att göra det!
Dock vet jag ju inte vad det är som kan tänkas vara i denna "uppgraderade" varianten.
Men tror knappast att som han du citerade skriver ge oss 8GB ram, att vi som beställt med 8GB ram kommer får någon som helst kompenasation för detta! Man får det inte ens om den är försenad med nästan en månad!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Även om det är en uppgraderat variant så tvivlar jag på att vi som beställde innan kommer få denna! Vore högst O Sony att göra det!
Dock vet jag ju inte vad det är som kan tänkas vara i denna "uppgraderade" varianten.
Men tror knappast att som han du citerade skriver ge oss 8GB ram, att vi som beställt med 8GB ram kommer får någon som helst kompenasation för detta! Man får det inte ens om den är försenad med nästan en månad!

Tror han menade att han hoppas att man kommer kunna köpa en version med 8gb ram i butik, vilket man för tillfället bara kan få genom sonys hemsida om jag förstått det hela rätt.

Permalänk
Skrivet av Saishiro:

Tror han menade att han hoppas att man kommer kunna köpa en version med 8gb ram i butik, vilket man för tillfället bara kan få genom sonys hemsida om jag förstått det hela rätt.

Aha okej! Hade varit trevligt om det redan nu hade gått men man kan inte få allt här i världen!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Vad jag blev besviken på datorn efter uppstart, den är vacker till utseendet och vikten är fantastisk men den fungerar ju inte. Har suttit här en dag och provat med olika inställningar och drivrutiner. Jag får inte Wifi att fungera lika bra som på varken min 5 år gamla Acer Extensa 5630 eller Sony VAIO Duo 11. Problemet är att datorn är väldigt långsam på min 802.11n router, men på 802.11g ligger alla enheter på samma fart.

Ytterligare är fläkten mycket mer högljudd än SVD11, det blev lite bättre efter BIOS uppdateringen men så fort datorn gör någonting låter fläkten mer än SVD11. Datorn är på Silence med en i5.

Har någon annan problem med NFC? Det enda som händer är att telefonen säger "Bring devices together again".

På energisparläge så hackar en enkel youtube video(i Google Chrome) på min SVP13 med i5 medans på SVD11 med en i3 går det utmärkt. Konstigt nog funkar youtube mycket bättre i IE10 än i Google Chrome. ......jag blir så ledsen med tanke på hur stor prisskillnad det är mellan dem (6k vs 10k).

Jag skulle absolut inte rekommendera denna dator till någon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saishiro:

Har läst om ett par stycken av er som fått mail om att datorn ni beställt kommer bli försenad. Jag läste på nootebookreview att det tydligen går rykten om en refresh och undrar om det potentiellt kan ha med förseningarna att göra?

Quote från nootebookreview: "I contacted Flingshot about the Vaio 13 i7/256Gb availability and they said they weren't ordering anymore in because a new model was due in a fortnight... Very interesting. If they sort out the technical problems and give us 8Gb RAM, I'm in for sure."

blir otroligt ledsen då

köpte just min

Permalänk
Medlem

Har nu fått min SVP! Mitt första intryck av datorn är mycket bra.

Trots att jag läst igenom hela tråden i väntan på min dator så har jag några saker som jag undrar över för att verkligen få den "optimerad".

1. Om man bortser från Windows Update och endast talar om Sonys uppdateringar. Räcker det då endast att ladda ner dessa uppdateringar (http://www.sony.se/support/sv/product/SVP1321C5E/updates) eller måste jag även in här (http://esupport.sony.com/US/p/model-home.pl?mdl=SVP1321CPXB&L...) och leta?

2. Under ser ni en bild med alla program som jag har kvar efter att jag avinstallerat sånt som jag tyckt verkat onödigt. Tycker fortfarande att det är mycket kvar som jag inte ens vet vad det gör! Vad skulle ni saga att jag mer kan ta bort?

3. Är det något mer ni tycker att jag måste göra nu bortsett från recovery (har just nu inget 16GB mine)?

Tack på förhand och ledsen om någon fråga besvarats tidigare i tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnst:

Heja Sony, från att först ha haft en förväntad leveranstid 20-21:a augusti som de sedan sköt till 30:e-4:e september fick man idag ett mail om att produktionen är ännu 2-3 veckor försenad. Det sög ju minst sagt ganska hårt med tanke på att jag flyttar till Frankrike i helgen och de hade ingen möjlighet att skicka den dit istället trots att exakt samma erbjudande finns i Frankrike.

Lär avbeställa den nu och får köpa något fysiskt i en butik istället. Har sett att när man beställer den online går den under beteckningen SVP1321C5E och att de som finns i butik heter SVP1321L1E. Har inte sett någon skillnad i specarna men någon skillnad lär det ju vara? Någon som vet?

Tack!

SVP1321C5E är namnet de ger alla Vaio Pro 13 som är konfigurerade på nätet. Högst upp i den här tråden "relaterade produkter" finns de modeller som finns hos återförsäljare.

Skrivet av prick:

Ska man verkligen avinstallera allt som inte har Vaio dvs allt från Intel,Microsoft C++ osv?

Hehe, nej, jag uttryckte mig lite dåligt där Har skrivit det där flera gånger tidigare och råkade den här gången utelämna slutet på meningen, avinstallera allt som inte har Vaio i namnet utav Sonys förinstallerade bloatware.

Skrivet av MacRyhage:

Har nu fått min SVP! Mitt första intryck av datorn är mycket bra.

Trots att jag läst igenom hela tråden i väntan på min dator så har jag några saker som jag undrar över för att verkligen få den "optimerad".

1. Om man bortser från Windows Update och endast talar om Sonys uppdateringar. Räcker det då endast att ladda ner dessa uppdateringar (http://www.sony.se/support/sv/product/SVP1321C5E/updates) eller måste jag även in här (http://esupport.sony.com/US/p/model-home.pl?mdl=SVP1321CPXB&L...) och leta?

2. Under ser ni en bild med alla program som jag har kvar efter att jag avinstallerat sånt som jag tyckt verkat onödigt. Tycker fortfarande att det är mycket kvar som jag inte ens vet vad det gör! Vad skulle ni saga att jag mer kan ta bort?
http://i.imgur.com/HtrLS8q.png

3. Är det något mer ni tycker att jag måste göra nu bortsett från recovery (har just nu inget 16GB mine)?

Tack på förhand och ledsen om någon fråga besvarats tidigare i tråden!

1.Den första länken borde räcka.
2. Jag skulle inte ta bort något av det där.
3. Nej, inget på rak arm. Du verkar good to go and enjoy

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Är inte speciellt insatt vad gäller datorer men har fått upp ögonen för denna snygging och överväger starkt ett köp. Hur som helst så flyttar jag utomlands om 10 dagar och måste därför köpa den i butik vilket betyder att jag får hålla tillgodo med 128gb och 4 gb ram. För att surfa, ladda ner filmer och streama sport borde det räcka gott och väl? Spelar inga spel.

En andra sak som oroar mig är att jag läste på en hel del ställen att det var något krångel med Wifi anslutningen, stämmer detta eller är det åtgärdat? eftersom jag som sagt inte är något snille vad gäller datorer vill jag helt enkelt bara att det jag köper ska fungera fint! Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

SVP1321C5E är namnet de ger alla Vaio Pro 13 som är konfigurerade på nätet. Högst upp i den här tråden "relaterade produkter" finns de modeller som finns hos återförsäljare.

Hehe, nej, jag uttryckte mig lite dåligt där Har skrivit det där flera gånger tidigare och råkade den här gången utelämna slutet på meningen, avinstallera allt som inte har Vaio i namnet utav Sonys förinstallerade bloatware.

1.Den första länken borde räcka.
2. Jag skulle inte ta bort något av det där.
3. Nej, inget på rak arm. Du verkar good to go and enjoy

Okej, tack!

EDIT: För er andras info. Tog även bort Vaio Gesture Control. Detta program har endast att göra med olika kommandon man kan ge datorn via kameran, då jag vet att jag inte kommer sitta och vifta med armarna för att höja ljudet eller liknande så tog jag bort detta.

Skrivet av Jeeeerka:

Är inte speciellt insatt vad gäller datorer men har fått upp ögonen för denna snygging och överväger starkt ett köp. Hur som helst så flyttar jag utomlands om 10 dagar och måste därför köpa den i butik vilket betyder att jag får hålla tillgodo med 128gb och 4 gb ram. För att surfa, ladda ner filmer och streama sport borde det räcka gott och väl? Spelar inga spel.

En andra sak som oroar mig är att jag läste på en hel del ställen att det var något krångel med Wifi anslutningen, stämmer detta eller är det åtgärdat? eftersom jag som sagt inte är något snille vad gäller datorer vill jag helt enkelt bara att det jag köper ska fungera fint! Tacksam för svar!

Har precis fått min och endast använt den under 1 dag nu men kan säga att jag verken stör mig det minsta på Wifi eller fläkt problemen som tidigare rapporterats! Dessa problem har säkerligen blivit åtgärdade för jag märker då inga problem med detta.

Det som jag dock tycker är lite halv dåligt är byggkvaliteten i min dator. Nu menar jag inte flexandet och materialvalet utan snarare att hela ihop byggandet/limmandet av datorn verkar lite kexigt. Bland annat så har listen som kamera linsen är integrerad i börjat flexa ut och släppa så man kan se ner bakom skärmen när jag viker upp datorlocket. Dessutom så låter (glappar) trackpaden till och med när man endast touch-klickar försiktigt mitt på den.

Tycker datorn ser otroligt bra ut men jag får inget direkt kvalitetsintryck när jag handskas med den. Vet inte hur jag skall göra med denna, riktigt synd i alla fall.

Permalänk
Medlem

1) Nån som vet hur mycket det extra batteriet väger? Det som ligger under datorn. Det ser ganska tungt ut.

2) Dessutom, varför finns Ethernet WIFI-dongel som tillval? Fattar inte vad vitsen med den är. Finns det ingen ethernetport i datorn? Finns det vara inbyggd WiFi? Eller är det tvärtom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

1) Nån som vet hur mycket det extra batteriet väger? Det som ligger under datorn. Det ser ganska tungt ut.

2) Dessutom, varför finns Ethernet WIFI-dongel som tillval? Fattar inte vad vitsen med den är. Finns det ingen ethernetport i datorn? Finns det vara inbyggd WiFi? Eller är det tvärtom?

1. Inte vägt det men jag som har det på just nu tycker verkligen inte det är för tungt. Ganska diffust svar av mig men men..

2. Nej, som många andra av dagens ultraportabla datorer så finns ingen ethernet port inbyggd och därför kan man köpa en dongel om man känner behovet av en sådan port.

Permalänk
Skrivet av guermantes:

1) Nån som vet hur mycket det extra batteriet väger? Det som ligger under datorn. Det ser ganska tungt ut.

2) Dessutom, varför finns Ethernet WIFI-dongel som tillval? Fattar inte vad vitsen med den är. Finns det ingen ethernetport i datorn? Finns det vara inbyggd WiFi? Eller är det tvärtom?

Skrivet av MacRyhage:

1. Inte vägt det men jag som har det på just nu tycker verkligen inte det är för tungt. Ganska diffust svar av mig men men..

2. Nej, som många andra av dagens ultraportabla datorer så finns ingen ethernet port inbyggd och därför kan man köpa en dongel om man känner behovet av en sådan port.

Värt att notera är att ethernetadaptern man köper från sony är en router. Man får alltså ingen trådad anslutning av den, utan datorn kör fortfarande trådlöst. Vill man ha trådat får man köpa usb-ethernet av någon annan butik.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Extrabatteriet väger c a 300 gram

Permalänk
Medlem

Är det någon som har problem med sprakande högtalare vid uppspelning av video, tex. Youtube eller uppspelning av 720p filer? Jag får inte detta när jag spelar upp via hörlurar, men vid uppspelning genom datorns högtalare så sprakar ljudet rejält bitvis och är outhärdligt. Tips på hur man kommer runt detta skulle uppskattas, med andra oljud går det ofta att stänga av något eller ändra någon setting, är det så även här? Det känns som om datorn inte orkar med att driva filen och sprakandet uppstår pga. detta. Spotify spelar rent och fint, så det är inte fel på mina högtalare rent fysiskt. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saftkorg:

Vad jag blev besviken på datorn efter uppstart, den är vacker till utseendet och vikten är fantastisk men den fungerar ju inte. Har suttit här en dag och provat med olika inställningar och drivrutiner. Jag får inte Wifi att fungera lika bra som på varken min 5 år gamla Acer Extensa 5630 eller Sony VAIO Duo 11. Problemet är att datorn är väldigt långsam på min 802.11n router, men på 802.11g ligger alla enheter på samma fart.

Ytterligare är fläkten mycket mer högljudd än SVD11, det blev lite bättre efter BIOS uppdateringen men så fort datorn gör någonting låter fläkten mer än SVD11. Datorn är på Silence med en i5.

Har någon annan problem med NFC? Det enda som händer är att telefonen säger "Bring devices together again".

På energisparläge så hackar en enkel youtube video(i Google Chrome) på min SVP13 med i5 medans på SVD11 med en i3 går det utmärkt. Konstigt nog funkar youtube mycket bättre i IE10 än i Google Chrome. ......jag blir så ledsen med tanke på hur stor prisskillnad det är mellan dem (6k vs 10k).

Jag skulle absolut inte rekommendera denna dator till någon.

Detta låter konstigt, själv upplever jag inga av ovanstående problem med min dator.
Ville bara meddela detta till er som blir avskräckta av dessa kommentarer.

Har du kört klart alla uppdateringar för Windows och Vaio update? Dubbelkolla att du verkligen har de senaste drivrutinerna.
Senaste drivrutinerna hittar du här efter att du skapat en användare/profil: https://www.sony.se/mysony?site=odw_sv_SE

Jag kör Chrome och i silence-läge via wifi, och för mig så funkar Youtube klockrent.

Visa signatur

Sony VAIO PRO 13 SVP1321C5E; 13.3 IPS fullHD Triluminos, i5-4200U, Intel HD 4400, 256 GB SSD, 8 GB RAM.

Permalänk
Medlem

Har någon av er som fått tag på en testat enklare spel typ baldurs gate 2 eller liknande? Undrade mest hur enklare spel påverkar fläktljud/värmeutveckling.

Permalänk

Någon som upplevt problem med Netflix? Ljudet blir osynk och scratchar till ibland, stora kvalitetsproblem. Har inga sådana problem på två andra laptops jag har bredvid mig.

Permalänk
Medlem

Hej! (Jag har en pro 13 i5 8gb)

Jag har också upplevt problem med netflix (i hd), framförallt när jag kör på silence och energisparläge. Det blir bättre när man kör på standard/performance, men bilden kan ändå sega och ljudet blir osynk. Det är dock inga problem alls på netflix appen som finns i store, där flyter HDserier på hur bra som helst.

Någon som tror sig veta varför?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag kan väl lika gärna säga att vi nu har Sony Vaio Pro 13 inne för test och arbetar för fullt på en recension! Konfigurationen som testas är med pekskärm, Core i7-4500U, 4 GB RAM och 128 GB SSD, men jag kommer även gå in på vilka konfigurationsmöjligheter som finns tillgängliga! För den som undrar bör jag få hem det utökade batteriet någon gång i veckan.

En sak förbryllar mig och det är att jag får ut nästan 8 timmar(!) batteritid i videouppspelning, vilket är dryga 2 timmar mer än vad den borde få med batterikapaciteten och plattformen i åtanke. Vid surfning ligger det på mer realistiska ~5:30. Både testerna har i vanlig ordning utförts med 150 cd/m² i ljusstyrka, vilket på mitt testexemplar är 70% av ljusstyrkan.

Någon som haft datorn under en längre period får gärna berätta om sina erfarenheter! I synnerhet ni filmentusiaster är av stort intresse

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner