Microsoft inleder volymproduktionen av Xbox One – trimmar klockfrekvensen

Permalänk
Medlem

Vad som hänt här och var på mässor, are you kidding me - hur stor andel av gamingbefolkningen tror ni bryr sig? Get real!
Vad som kommer att ge genomslag för merparten av köparna är i följande ordning:

* vilka spel som släpps
* pris
* prestanda
* möjligtvis ljudnivå & helheltsintryck på kvalite

(* och för min del, kanske högst upp - möjligheten att köra homebrews/modda. Där ligger xbox traditionellt sett bättre till)

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Vad som hänt här och var på mässor, are you kidding me - hur stor andel av gamingbefolkningen tror ni bryr sig? Get real!
Vad som kommer att ge genomslag för merparten av köparna är i följande ordning:

* vilka spel som släpps
* pris
* prestanda
* möjligtvis ljudnivå & helheltsintryck på kvalite

(* och för min del, kanske högst upp - möjligheten att köra homebrews/modda. Där ligger xbox traditionellt sett bättre till)

Vad som kommer få genomslag för merparten av köparna i SVERIGE är när konsolerna släpps.

Playstation 4 - 29 November

Xbox One - Någon gång under 2014 (Kan ju lika gärna vara i maj)

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Vilket är ett figher-spel som kör i 720p för att få stabila 60fps. Vilken prestanda de nya maskinerna har!
http://gamingbolt.com/killer-instinct-dev-anything-that-hinde...

Prestandan är inte så viktig för mig, utan anledningen att jag inte köper är alla självmål som Microsoft gjort med konsolen.

Det första killer instinct kördes väl i 320x240 och 24fps, men det var lika kul för det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

I slutändan så kommer de vara ganska likvärdiga i grafikprestanda och utvecklare kommer ändå anpassa spelen så att de funkar lika bra på båda konsolerna. Jag tror kriget kommer handla mer om konsolunika titlar, kinekt vs move, samt hur bra online-features fungerar + prissättning för tjänster. Jag tror inte man kommer bli missnöjd med någon av konsolerna som kund, är man riktigt inbiten så lär man köpa båda för att spela alla unika titlar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Varför skall man gömma undan en konsol? Visst det finns väl en och annan men, gör merparten det tror du?

Tror det är rätt många, kan bara tala för mig själv, men jag försöker gömma & kamouflera undan så mycket av AV utrustning som möjligt i vardagsrummet. Tv, stereo och tvspel får gärna finnas där, men helst inte synas mer än nödvändigt.

Visa signatur

"I used to be with it, but then they changed what *it* was. Now what I'm with isn't *it*, and what's *it* seems weird and scary to me."

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag tycker det är ganska komiskt att se hur många som fortfarande gnäller över vad MS sa om konsollen för flera månader sen. Faktum är ju att MS har lyssnat på sina kunder och faktiskt ändrat vissa specifikationer! Borde ni inte vara tacksamma för att dem faktiskt lyssnar istället för att bra gnälla?

Och angående prestandan så spelar den faktiskt ingen större roll, titta bara på nuvarande generation, Xbox presterar grafikmässigt bättre i dem spel som släpptes över både PS3 och Xbox. Dessutom så är jag ganska säker på att folk väljer konsoll efter dem exklusiva spelen och inte enbart efter prestandan, även om dessa personer också självfallet finns!

Visa signatur

Fractal Design R2 Titanium-gray | Corsair TX750W | ASRock Z77 EXTREME4 | i5-3570k@3,4GHz | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon HD4870 | Auzentech X-Plosion 7.1 Cinema | Samsung SSD Basic 830-series 120GB, Corsair Force 60GB SSD, WDCaviar Black 4TB, WDCaviar GP 2.5TB | 2x BENQ FP241W | M-Audio BX8

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar starkt på att någon kommer välja bort att köpa xbox one bara för att Microsoft i slutändan kommer leverera en bättre och snabbare produkt än de ursprungligen informerade om.

Vad som dock är pinsamt tydligt är att inte ens en positiv nyhet gällande Microsoft kan godtas utan det vanliga gänget måste i alla lägen försöka vinkla det till något negativt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av nonac:

Tror det är rätt många, kan bara tala för mig själv, men jag försöker gömma & kamouflera undan så mycket av AV utrustning som möjligt i vardagsrummet. Tv, stereo och tvspel får gärna finnas där, men helst inte synas mer än nödvändigt.

JAg gömde nyligen undan min PS3 i en skrivbordslåda, den blev dock så var matt jag blev orolig för överhettning.. men det löstes ganska lätt med biltemas multiverktyg med sågklinga.. bort med baksidan av skrivbordet och vips så blev det tystare och svalare i skåpet.

Permalänk

Hoppas att kylningen löser sig på denna konsol jämfört med Xbox 360 Slim...

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Röstkommandon för Xbox One finns inte i alla länder

Lite OT: Också en intressant aspekt att ta in när det gäller Xbox One tycker jag (Se rubrik)

Får man tro artikeln så kommer det inte ens finnas röststyrningen till apparaterna som kommer till Sverige? I Vart fall inte röststyrning på svenska. Ska man sitta där lite awkward i vardagsrummet och snacka engelska då? Jag förstår inte riktigt hur man kan hypa röststyrning då...

http://se.ign.com/news/5312/roestkommandon-foer-xbox-one-finn...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Prestandan är inte så viktig för mig, utan anledningen att jag inte köper är alla självmål som Microsoft gjort med konsolen.
Det första killer instinct kördes väl i 320x240 och 24fps, men det var lika kul för det

Då kan du ju behålla 360:n eftersom den också lär klara spelet i 720p. Varför behöver man ens köpa en ny konsol om inte prestandan/teknologiska utvecklingen är viktig? Jag hade hoppats att de nya konsolerna hade hyfsad prestanda så de inte drog ner PC-utvecklingen så mycket, men det lär inte hända nu när de redan är många år efter en standard spel-PC.

Permalänk
Medlem

Det där är faktiskt riktigt imponerande - kanske kan bli nått av kinect trots allt.

Fast att XBOX lanserar så långt efter PS4 är nog största problemet - kommer bli grymt svårt att ta igen.

Sedan läste jag att PS4 eventuellt ska stödja oculus rift alternativt att de ska göra sin egen VR-headset.... så det kan ju bli rätt häftigt också om det stämmer.

Permalänk
Sötast
Skrivet av leafbranch:

Som sagt, har lite funderingar kring kylningen och ljudnivån samt ev livslängden på konsolerna.

Xbox One har nog en stor fördel, så är det kylning och ev ljudnivå.

Xbox One = Nästan dubbelt så stort chassi, mycket ventilations hål, nätdel utanför, svagare grafik och minne = svalare?
PS4 = Kompakt chassi, begränsad ventilation endast baktill, nätdel inbyggd,krafullare grafik och minne som bör alstra mer värme.

Faktum är att jag är på snudden att förboka ett PS4 för att sedan nästa år kanske köpa en Xbox One.

Tittar vi sen historiskt vis så har xbox360 varit totalt urusel jämfört med ps3 om man räknar:
Ljudnivå
Hållbarhet
Värme
Krashbenägenhet (första åren)

Kollar man inuti 360 så är det bara en klumpkylare med fläkt medans ps3an har en riktigt intelligent och snyggt bygg insida med taktiskt placerad fläkt och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Lite OT: Också en intressant aspekt att ta in när det gäller Xbox One tycker jag (Se rubrik)

Får man tro artikeln så kommer det inte ens finnas röststyrningen till apparaterna som kommer till Sverige? I Vart fall inte röststyrning på svenska. Ska man sitta där lite awkward i vardagsrummet och snacka engelska då? Jag förstår inte riktigt hur man kan hypa röststyrning då...

http://se.ign.com/news/5312/roestkommandon-foer-xbox-one-finn...

Är inte röststyrning ärligt talat lite av en gimmick oavsett? Jag vet att jag skulle testa det och sedan inte använda det igen, mer eller mindre, då jag föredrar fjärrkontroller över att behöva göra mig hörd över hela vardagsrummet.

Men det kanske bara är jag, det kanske blir världens grej.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Prestandan är inte så viktig för mig, utan anledningen att jag inte köper är alla självmål som Microsoft gjort med konsolen.

Det första killer instinct kördes väl i 320x240 och 24fps, men det var lika kul för det

Tyvärr så glömmer folk bort att spel ska vara kul, de flesta tittar blint på hårdvaran. Visst bra grafik är ett plus men det ska ju även vara kul att spela.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Avstängd

Försök efter försök att göra något i sista sekund ......

När ska dom förstå att dom helt enkelt förstört hela konceptet gällande Xbox med denna lanseringen?

Det går inte att chocka liv i något som redan är döfött.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Buio:

Då kan du ju behålla 360:n eftersom den också lär klara spelet i 720p. Varför behöver man ens köpa en ny konsol om inte prestandan/teknologiska utvecklingen är viktig? Jag hade hoppats att de nya konsolerna hade hyfsad prestanda så de inte drog ner PC-utvecklingen så mycket, men det lär inte hända nu när de redan är många år efter en standard spel-PC.

I det hänseendet är plattformen betydligt viktigare. Det är inte alla som sitter med senaste och bästa hårdvaran i sin rigg, så prestandan är inte så viktig. Däremot att båda konsolerna utgår från en x86-plattform och kör directx är högintressant enligt min mening, eftersom det underlättar enormt för spelutvecklare. Kanske man slipper se så många katastrofalt dåliga portningar i framtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Då kan du ju behålla 360:n eftersom den också lär klara spelet i 720p. Varför behöver man ens köpa en ny konsol om inte prestandan/teknologiska utvecklingen är viktig? Jag hade hoppats att de nya konsolerna hade hyfsad prestanda så de inte drog ner PC-utvecklingen så mycket, men det lär inte hända nu när de redan är många år efter en standard spel-PC.

Jag har ingen 360, jag har inte köpt någon konsol sedan SNES.

Jag hade gärna köpt killer instinct oavsett konsol, men nu kommer det ju just till XB1 och då hade det varit tvungen att bli den, om det inte vore för alla felsteg.

Men ja, jag håller helt med om att det är synd att de inte klämmer in mer prestanda i konsolerna eftersom PC blir lidande, dock så lär ju inte några megahertz hit eller dit göra skillnad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik0719:

Däremot att båda konsolerna utgår från en x86-plattform och kör directx är högintressant enligt min mening
Skickades från m.sweclockers.com

PS4an kör väl inte directX ? Varför skulle MS tillåta det? Är ju ett trumfkort för att locka utvecklare som inte behöver lära sig nytt system.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Är inte röststyrning ärligt talat lite av en gimmick oavsett? Jag vet att jag skulle testa det och sedan inte använda det igen, mer eller mindre, då jag föredrar fjärrkontroller över att behöva göra mig hörd över hela vardagsrummet.

Men det kanske bara är jag, det kanske blir världens grej.

Jag blev väldigt besviken och är fortfarande över att Siri till iPhone finns som bäst på engelska. Jag hade använt den funktionen varje dag om det inte vore för språket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag blev väldigt besviken och är fortfarande över att Siri till iPhone finns som bäst på engelska. Jag hade använt den funktionen varje dag om det inte vore för språket.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är om du gjort det om mobilen alltid legat tre meter bort...

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

PS4an kör väl inte directX ? Varför skulle MS tillåta det? Är ju ett trumfkort för att locka utvecklare som inte behöver lära sig nytt system.

Får man göra så?
Skulle den köra OpenGL då eller vad? Blir det inte märkbart stora skillnaden i grafiken mellan konsollerna isåfall?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Sötast
Skrivet av Mocka:

Får man göra så?
Skulle den köra OpenGL då eller vad? Blir det inte märkbart stora skillnaden i grafiken mellan konsollerna isåfall?

Om man får?

Microsoft är skaparen och ägaren av DirectX och de bestämmer därför helt och hållet över sin produkt.

PS4 kör OpenGL ja, precis som ps3 och ps2 också.

OpenGL är hyfsat fullfjädrat idag och grafikmässigt så är det inte så mycket som skiljer mellan de två.

Skrivet av http://www.extremetech.com/gaming/133824-valve-opengl-is-faster-than-directx-even-on-windows:

The Valve Linux Team breaks it down on their shiny new blog: With an Nvidia GTX 680, Intel i7-3930k, and 32GB of RAM, Windows 7 and DirectX, Left 4 Dead 2 maxes out at 270.6 fps. With the same hardware, but different software — Ubuntu 12.04 and OpenGL — L4D2 scores 315 fps, almost 20% faster than Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag blev väldigt besviken och är fortfarande över att Siri till iPhone finns som bäst på engelska. Jag hade använt den funktionen varje dag om det inte vore för språket.

Skickades från m.sweclockers.com

Lägg till apple i ekvationen , Då förstår du varför siri är som det är Ont så tycker jag att microsoft är fåniga som först säger nej till begagnat osv och sen fegar ur helt och hållet hade jag inte gillat min saturn så mycket hade jag lagt mina pengar på PS4

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om man får?

Microsoft är skaparen och ägaren av DirectX och de bestämmer därför helt och hållet över sin produkt.

PS4 kör OpenGL ja, precis som ps3 och ps2 också.

OpenGL är hyfsat fullfjädrat idag och grafikmässigt så är det inte så mycket som skiljer mellan de två.

Jo det är klart...är lite sömnig tror jag.

Förstår även att OGL och D3D ändrats en del under det senaste decenniet. Minns bara att jag jämförde Half-Life 1 D3D och OGL när det släpptes och tyckte alltid att OGL hade snyggare färger men flöt sämre än D3D versionen som var plattare och tråkigare

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Varför klagar alla?
Okej de har gjort väldigt mycket fel från start men det åtgärdar det i alla fall

Dessutom att de klockar upp gpu och cpu lite ger ju bara mer prestanda för pengarna
Så varför klaga när det förbättrar konsolen?
Tror inte de blir speciellt mycket varmare/ostabilare för en fjuttig oc på 10%
Men det kan ändå göra skillnad i fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tittar vi sen historiskt vis så har xbox360 varit totalt urusel jämfört med ps3 om man räknar:
Ljudnivå
Hållbarhet
Värme
Krashbenägenhet (första åren)

Kollar man inuti 360 så är det bara en klumpkylare med fläkt medans ps3an har en riktigt intelligent och snyggt bygg insida med taktiskt placerad fläkt och så vidare.

Problemet är att enligt min mening är PS3 en bluray spelare med spelfunktion

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag tror som andra att microsofts sram lösning kommer kosta utvecklare utvecklingstid för optimering om inte microsoft kan presentera ett enkelt sätt att göra det genom en sdk.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

jag ser båda konsollerna som spelmaskiner..bryr mig inte om innehållet (dvs prestandan)..desutom är det nästintill samma skrot i båda konsollerna iaf i grund o botten...spelen avgör..och ja ms har gjort en del puckade saker..men oxå ändrat dom..så sluta vara så tjurskalliga o trångsynta.."meen dom gjorde ju så förut"......vem bryr sig..kolla istället hur det är nu..elr när det släpps. sitt inte o kasta skit på nått ni inte provat..det var EXAKT likadant när 360 o ps3 skulle släppas..samma löjliga tjafs om det ena elr det andra..kolla när dom släpps istället o prova båda se vilken som kontrollen ligger skönast i handen på elr vilken som har roligast spel osv...

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Varför klagar alla?
Okej de har gjort väldigt mycket fel från start men det åtgärdar det i alla fall

Dessutom att de klockar upp gpu och cpu lite ger ju bara mer prestanda för pengarna
Så varför klaga när det förbättrar konsolen?
Tror inte de blir speciellt mycket varmare/ostabilare för en fjuttig oc på 10%
Men det kan ändå göra skillnad i fps

För att det är alltid ett jäkla klagande på sweclockers när Xbox tas upp. Själv tycker jag Microsoft har lyssnat och fixat näst intill allt som folk klagade på. Men då ska något annat klagas på. Som ett dagis i kommentarfältet.

Sen så ska man nog komma ihåg att vi är en minoritet här. Dom flesta som köper en konsol bryr sig nog inte om hårdvara, överklockning, osv.