Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

14 år bygga dator.

Hejsan sweclockers!

Nu har jag äntligen sparat klart till min dator och delarna borde komma om någon vecka (väntar på mitt Nzxt Phantom 530 att komma).
Jag ska som ni kanske förstod av rubriken bygga datorn själv, har ni något tips till en förstagångs byggare? Har sett en hel del guider på youtube så vet hur jag ska göra i stora drag men undrar om någon lite mera rutinerad har något tips.

//En förväntansfull kille med något oroliga föräldar.

Permalänk
Medlem

1. Inte ta på för mycket kylpasta om du har köpt en annan kylare (är redan applicerad på stockkylare).
2. Känn så processorn sitter ordentligt så du inte böjer några pins på processorn.
3. Ha bara SSD:n inkopplad när du installerar Windows om du har en sådan.

Kommer inte på nå mer i nuläget.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Skrivet av Carl.cc:

Hejsan sweclockers!

Nu har jag äntligen sparat klart till min dator och delarna borde komma om någon vecka (väntar på mitt Nzxt Phantom 530 att komma).
Jag ska som ni kanske förstod av rubriken bygga datorn själv, har ni något tips till en förstagångs byggare? Har sett en hel del guider på youtube så vet hur jag ska göra i stora drag men undrar om någon lite mera rutinerad har något tips.

//En förväntansfull kille med något oroliga föräldar.

Använda alltid ESD-armband för att vara på den säkra sidan. allt borde gå bra, jag byggde min första dator när jag var 13

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Mitt standardtips som ändå många glömmer bort:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Följ monteringsanvisningarna (glöm inte distanser till moderkortet, t.ex.), låter kanske fånigt men är rätt många som har problem som gjort sådana tabbar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Ifall moderkortet får någon kontakt med chassit så kommer det att kortsluta och det lär inte fungera igen, vet ej om processor, grafikkort minnen osv blir skadade. Att glömma distanserna vore inte kul.

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblaren:

Ifall moderkortet får någon kontakt med chassit så kommer det att kortsluta och det lär inte fungera igen, vet ej om processor, grafikkort minnen osv blir skadade. Att glömma distanserna vore inte kul.

Glömde distanserna förra gången. Tur att jag har automatsäkringar för jag testade typ 20 gånger utan att förstå vad felet va. Alla komponenter klarade sig i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren, ska ha det i minnet, men det om ESD-armband, måste man skaffa ett sånt även om man bygger på ett köksbord utan matta? Där det är fritt från saker som kan bygga upp statisk elektricitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Stoppa in nättagg, dvd och hårdiskar först. Montera kylare och ram innan du fäster moderkortet. Ta grafikkortet sist så det inte är i vägen när du drar sladdar.

Permalänk
Medlem

Ta det lungt. Läs gärna manualerna till diverse del.

Glöm inte distanserna :=)

Byggde min första när jag var 12 så det ska nog gå bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl.cc:

Hejsan sweclockers!

Nu har jag äntligen sparat klart till min dator och delarna borde komma om någon vecka (väntar på mitt Nzxt Phantom 530 att komma).
Jag ska som ni kanske förstod av rubriken bygga datorn själv, har ni något tips till en förstagångs byggare? Har sett en hel del guider på youtube så vet hur jag ska göra i stora drag men undrar om någon lite mera rutinerad har något tips.

//En förväntansfull kille med något oroliga föräldar.

Mitt bästa tips är att TA DE LUGNT. Gör varje moment ordentligt och strukturerat... Som att trycka ner komponenter som minnen och grafikkort vänligt men bestämt på sina platser. Läs i instruktionsboken hur startknapp och USB/Ljud ska kopplas in till moderkortet... Kan vara svårt att se annars. Men bara lugnt och sansat. Kommer gå bra

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Carl.cc:

Hejsan sweclockers!

Nu har jag äntligen sparat klart till min dator och delarna borde komma om någon vecka (väntar på mitt Nzxt Phantom 530 att komma).
Jag ska som ni kanske förstod av rubriken bygga datorn själv, har ni något tips till en förstagångs byggare? Har sett en hel del guider på youtube så vet hur jag ska göra i stora drag men undrar om någon lite mera rutinerad har något tips.

//En förväntansfull kille med något oroliga föräldar.

Lugnt med CPU montering sen distanser bara, skulle rekommendera att du kollar in tråden där folk hjälper dig att bygga mot fika. Jag rekommenderar alltid att ha en erfaren byggare brevid vid första bygget endast som assistans !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl.cc:

Tackar för svaren, ska ha det i minnet, men det om ESD-armband, måste man skaffa ett sånt även om man bygger på ett köksbord utan matta? Där det är fritt från saker som kan bygga upp statisk elektricitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det borde gå lika bra med en skalad kopparsladd (som man knyter fast någonstans i chassit, på bar metall)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Inaktiv

Better safe than sorry.

Permalänk
Medlem

Tycker du skall ta din tid ! ha inte brottom och dubbelkolla allt innan du startar osv. Sen om datorn inte går igång bli inte orolig utan gå tillbaka och se vad du gjort fel / vad som behöver justeras.

Byggt alla mina datorer själv sedan jag var typ 14 så ta din tid och gör allt snyggt o fint så kommer det gå bra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl.cc:

Tackar för svaren, ska ha det i minnet, men det om ESD-armband, måste man skaffa ett sånt även om man bygger på ett köksbord utan matta? Där det är fritt från saker som kan bygga upp statisk elektricitet.

Det räcker med väldigt små spänningsskillnader så kan komponenter ta skada (så små att du inte skulle känna av det). Alltid bra o va på säkra sidan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är ju inte speciellt komplicerat, så finns väl inte så väldigt många tips att ge annat än att tänka på distanserna, ESD-armband, och att följa instruktionerna. Har du problem med var du ska koppla sladdar så brukar det stå i manualen för moderkortet var de ska sitta.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Carl.cc:

Tackar för svaren, ska ha det i minnet, men det om ESD-armband, måste man skaffa ett sånt även om man bygger på ett köksbord utan matta? Där det är fritt från saker som kan bygga upp statisk elektricitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Den statiska elektriciteten kommer från dig själv. Peta på en omålad del av chassit innan du ska ta i en ESD-känslig komponent så laddar du ur dig. Det är bäst att vara barfota och ha lite svettiga fötter för då bygger du inte upp lika mycket statisk-elektricitet som om du har strumpor.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem

Tack igen för alla svar, ska ta det lungt och läsa manualerna noggrant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Räkna med att det tar tid! LÄS instruktionerna osv.
Första tar oftast längst tid!

Om du upptäcker något som känns konstigt t.ex. vart ska denna kabel sitta eller den räckte inte, ta det lungt och sansat och ryck inte till eller så utan metodiskt!

Lycka till!
Känslan när man byggt sin första är även den bästa!!!!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Carl.cc:

Tack igen för alla svar, ska ta det lungt och läsa manualerna noggrant.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du bygga med Intels standardkylare, se till att vrida pushpinsen rätt innan montering, annars riskerar kylaren lossna efter ett tag. Finns bra instruktionsfilm på Youtube i Intels egen kanal, annars har jag nyligen länkat i andra trådar om ämnet. Tror den visar socket 775, men det är samma kylartyp sedan dess.

Edit: Hittade videon:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

+1 på att LÄSA på INNAN man börjar. Både manualer och guider på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl.cc:

Tack igen för alla svar, ska ta det lungt och läsa manualerna noggrant.

Skickades från m.sweclockers.com

Det viktigaste av ALLT, sätt inte på chassiluckan innan du startat den. Då kommer den aldrig gå igång.

Permalänk
Avstängd

Bygga en dator är inget komplicerat. Det kan vara lite läskigt första gången bara då det ofta handlar om ganska mycket pengar, men svårt vill nog ingen påstå att det är. Men här är en rörig liten lista på små saker som du bör tänka på när du bygger en dator.

-Använd ESD armband-
Bortsätt från att leda bort statisk elektricitet så har detta armband en lungnande effekt för förstagångs byggare. Genom att använda det så har du tagit bort ett element som kan gå galet och det ger lung och förhindrar att nervös-tabbar sker.

-Glöm inte moderkorts distanserna.
Detta är ett klassiskt misstag som de flesta gör när dom bygger sin första dator och det kan ha ödesdigra konsekvenser. Funktionen av dessa distanser är att ta bort all kontakt moderkortet har med strömförande material, utan dessa så kan strömmen vandra vind för våg och kan kortsluta moderkortet + andra komponenter.

-Kylpasta: Mindre är mer!-
Denna datorbyggar kliché stämmer faktiskt och bör följas. Dra på en liten klick så nära mitten på processorn som det går, som ett riskorn räcker gott och väl. Du behöver inte smeta ut eller grisa runt pastan över hela prollen, det är överarbete då pastan fördelas fint när du sätter på kylflänsen.

-Använd ditt chassis kabelsortering-
Många förstagångs byggare är lata, överspelta och vill bara igång med att spela så dom struntar helt i att dra kablarna på ett vettigt sätt. Ta den tid det tar och dra kablarna snyggt och ordentligt(Inte liggandes kors och tvärs). Bra dragna kablar ökar luftflödet i burken och det blir bra mycket snyggare. Alltid kul att skryta till kompisarna med ett snyggt bygge

-Planera ditt bygge innan du bygger-
Tänk på i vilken ordning du sätter in dina komponenter och kablar så att du har så stor yta som möjligt att jobba med. För exempel; Koppla in småkablarna(LED/POWER/RESET Osv) det första du gör efter du installerat moderkortet. Ingen idea att brottas med GPU, RAM och kylflänsen innan du är klar med småpillet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ska du bygga med Intels standardkylare, se till att vrida pushpinsen rätt innan montering, annars riskerar kylaren lossna efter ett tag. Finns bra instruktionsfilm på Youtube i Intels egen kanal, annars har jag nyligen länkat i andra trådar om ämnet. Tror den visar socket 775, men det är samma kylartyp sedan dess.

Har beställt en Cooler Master hyper 212 evo. Har hört att det ska vara en prisvärd eftermarknads kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kommer att klara det jag var kanske 12 när jag byggde min dator och nu är jag 14 år så det blir nog bra.
När du ska bygga första gången ska du inte vara trött och bli varm, det var jag och blev arg lätt om den inte startade!

Permalänk

Har plats och tid över!

Det tar tid. För mig tar det nästan en hel dag att sätta ihop en dator. Man vill ju att alla sladdar ska sitta på rätt ställe. Var inte rädd för att plocka ut komponenter igen för att det är bättre att dra sladden på ett annat sätt.

Det tar plats. Se till att du har plats att lägga ut alla saker som ska användas. Det blir mycket komponenter, kartonger och verktyg när man bygger ihop det.

Manualen till moderkortet är bra! Varje moderkorts egen Bibel. Undrar du något så kolla där. Där står vilka minnesplatser man ska använda, vilka fläktkontakter som gör vad, var du ska koppla in sladdarna från chassit m.m. Där står allt om moderkortet.

Om du ska byta kylpasta är det bra att ha: rengöringsmedel (utan olja, jag använder kemiskt ren bensin), toalettpapper, bomullstopsar (bomullspinnar) och kylpasta.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Carl.cc:

Har beställt en Cooler Master hyper 212 evo. Har hört att det ska vara en prisvärd eftermarknads kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk då på att läsa igenom manualen till kylaren noga. Lägg ut alla delarna till monteringen framför dig och titta ut var de hör hemma. Var försiktig vid monteringen eftersom moderkortet är fullt med komponenter som kan skadas eller kortslutas om man är våldsam eller sätter någon del fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Carl.cc:

Tackar för svaren, ska ha det i minnet, men det om ESD-armband, måste man skaffa ett sånt även om man bygger på ett köksbord utan matta? Där det är fritt från saker som kan bygga upp statisk elektricitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Senaste gånger jag byggt så har jag inte använt esd armband. Och jag bygger alltid i köket utan matta. Bara man tar i chassit mellan varven så går det bra. Men jag säger inte att andra ska göra det. Det får man bestämma själv.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Hur gärna du än vill börja använda din dator direkt efter att den har kommit hem till dig så ge tid åt byggandet, det är värt det i längden. Se till att kabeldragningen ser bra ut, göm så mycket som möjligt på baksidan av chassit. Det ser inte bara bättre ut, luftgenomströmningen blir också bättre vilket bidrar till lägre temperaturer. Lycka till!