Permalänk
Medlem

Ser Grannens router på mitt LAN ?!

Tjena swec!

Jag är just nu väldigt fundersam då jag ser att efter jag uppgraderat min routers mjukvara (Asus RT-N66U).
Så ser jag en okänd router på mitt LAN. Det gör mig tokig för jag vill inte att grannarna ska kunna komma åt mitt lan.
Sitter i en studentlägenhet med fiber.
Saken är den att jag ser modellen på routern, en TP-link TL-WR841N Men lyckas inte se den varken i anslutna enheter i routern eller IP-adressen på den.
Den syns dock under Network infrastructure fliken i windows.

Jag är inte rädd för att gräva vidare, använda wireshark, göra om min raspberry pi till roguepi eller va fan som helst.
Bara jag får veta hur i hela friden denna enheten syns under mitt lan och vad jag behöver göra för att förhindra detta!?

Edit: ser nu att det ploppat upp ännu en router där. Denna en Dir-505 (kombienhet).
Upptäckte att jag ser macadresserna på dessa.
Ser nu även en telefon, Nexus 4.
Det är bara på min laptop med windows 8 på som jag har detta skumma fenomen. Är det någon skum inställning med win 8 tro?

Här kommer en print på vad jag ser.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Keeper of the Bamse

Snacka med din ISP, antagligen konstig routing nere i källaren, ni kanske sitter på samma vlan eller nåt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Antagligen är det samma vlan men inga separerade enheter..blabla
Men borde han inte ha sett routen även innan uppdateroing isf?

Permalänk
Medlem

Kan du testa att köra med kabel?
Antingen är det en bugg i routerns mjukvara eller så kan det vara dina grannars trådlösa nät som syns där.

Skrivet av Printscreen:

Snacka med din ISP, antagligen konstig routing nere i källaren, ni kanske sitter på samma vlan eller nåt

Skrivet av tcntad:

Inte så vanligt med ett vlan per kund då man brukar dela ip-nät med andra i en /24 som exempel.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Rekordmedlem

Det där ser ungefär ut som den lista över tillgängliga accesspunkter,som syns när man gör en wireless scan/survey från routern för att kunna sätta upp bryggor eller välja bästa kanal, så här ser det ut om jag gör det från min tomatoenhet då ser jag alltså alla andra accesspunkter den känner av men inga hostar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Skrivet av tcntad:

Som svar på er båda så har jag för mig att jag kollade detta det första jag gjorde när jag flyttade in för ett år sedan. Med hjälp av kabel rakt in i väggen. Men kan ju hända att något har ändrats... Får kika på det.

Skrivet av maniak:

Kan du testa att köra med kabel?
Antingen är det en bugg i routerns mjukvara eller så kan det vara dina grannars trådlösa nät som syns där.
Inte så vanligt med ett vlan per kund då man brukar dela ip-nät med andra i en /24 som exempel.

Hittade en väldigt lik fråga på ett annat forum där andra också sa att det var trådlösa lan som syntes. Det jag dock inte fattar är varför en mobil syns (iofs kan man ju köra wifi hotspot på mobilen) och 2 routrar när den datorn får in ca 20 olika AP's, borde inte de andra också synas då ?

Skrivet av mrqaffe:

Det där ser ungefär ut som den lista över tillgängliga accesspunkter,som syns när man gör en wireless scan/survey från routern för att kunna sätta upp bryggor eller välja bästa kanal, så här ser det ut om jag gör det från min tomatoenhet då ser jag alltså alla andra accesspunkter den känner av men inga hostar.
http://forumbilder.se/CF894/wifiscan.PNG

Hmm, kan vara något sådant, för det är nämligen bara på den laptopen med windows 8 som jag får in detta på. Min trådade "main" dator med win 7 får jag inte upp något av detta på.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |

Permalänk
Medlem

Jag hade kört igång wireshark och kollat efter om du ser några arp eller kommunikation från grannarnas routrar. Asus fuskar med styrkan på det trådlösa och har säkerhetshål i deras molndelningsfunktion så de kan ju fuckat upp här med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag hade kört igång wireshark och kollat efter om du ser några arp eller kommunikation från grannarnas routrar. Asus fuskar med styrkan på det trådlösa och har säkerhetshål i deras molndelningsfunktion så de kan ju fuckat upp här med?

Har kikat nu och det enda som skickar ARP requests verkar vara routern och mina egna enheter.
Skummt.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror det handlar om "omvärldsanalys" så att du ska vara medveten om vad som finns i etern runt dig.
Eller är det datorn som skannar efter accesspunkter, blir det skillnad beroende på om du har wifi av eller på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.