Copyswede - varför betalar vi privatkopieringsavgift?

Permalänk
Medlem

Copyswede - varför betalar vi privatkopieringsavgift?

Hej, som det står i trådnamnet, varför finns denna avgift?
Är detta ett sätt att få in pengar för att kompensera olaglig fildelning?
Varför ska de som inte håller på med det behöva betala extra isf?

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är en modifiering på kasettbandsavgiften som fanns för att kompensera för den musik som folk spelade in på kasetter via en vanlig bandspelare eller liknande. Nu har man valt att lägga den avgiften på allt där du kan lagra en låt i princip.

Permalänk
Medlem

Nej, för att kompensera laglig fildelning. T.ex. om du köper en skiva/DVD (som i de flesta fall är kopieringsskyddad.....), så får du göra en egen kopia eller rippa till MP3 m.m och ha på olika medium. Du får även göra en kopia (om du lyckas..) t.ex. till någon i din bekantskapskrets..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Varför? För att ett gäng personer har hittat en lag de kan tjäna pengar på. Med andra ord så försöker de driva ett lobbyföretag som försörjer sig på att leva som en parasit på dina inköp. Se det som en skatt som inte tas in av staten eller ens kontrolleras av staten. Vad vi vet så kan de lika gärna gå 100% ner i deras egna fickor. Och varför kan de göra så här? Jo, helt enkelt pga. att politikerna saknar kunskapen till den grad att de sitter som nickedockor trots att lagen rent av säger emot vad Copyswede gör.

Lagen tillkom när kassettbanden började bli vanligare och folk började spela in direkt från radion och delade vidare. Och som vi alla vet så räknar dessa sorters företag helt skevt.. De räknar varje innehav som en förlorad kund. Vilket de flesta vet inte stämmer in med verkligheten eftersom dessa antagligen inte skulle ha köpt produkten om det inte fanns ett sätt att få den billigare eller tom. gratis.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Nej det är inte för att kompensera för något alls utan är en ersättning för intrång som lagen gör i deras ensamrätt att själva bestämma hur deras verk används.

Du får inte kopiera något som är skyddat av en teknisk åtgärd (kopieringsskydd), du kan inte överföra en inspelning från TVn / boxen om kanalen sänder krypterat i DVB-T2 och kräver CI+. De betalar inte ut någon ersättning för något annat än TV, radio, musik som finns utgiven på CD och i framtiden även ljudböcker. Det är inget intrång när du använder en digital tjänst där du givits rätt i att flytta på filen bäst du vill, rätt i att använda flera enheter samtidigt eller där det helt enkelt utgör en funktion i tjänsten. Du får inte spela in webbradio och liknande.

Datorprogram får du inte kopiera för privat bruk överhuvudtaget och böcker enbart i väldigt begränsad form. E-böcker inte alls då du inte får ta bort kopieringsskyddet och därför kan inte dina vänner läsa denna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nej det är inte för att kompensera för något alls utan är en ersättning för intrång som lagen gör i deras ensamrätt att själva bestämma hur deras verk används.

Du får inte kopiera något som är skyddat av en teknisk åtgärd (kopieringsskydd), du kan inte överföra en inspelning från TVn / boxen om kanalen sänder krypterat i DVB-T2 och kräver CI+. De betalar inte ut någon ersättning för något annat än TV, radio, musik som finns utgiven på CD och i framtiden även ljudböcker. Det är inget intrång när du använder en digital tjänst där du givits rätt i att flytta på filen bäst du vill, rätt i att använda flera enheter samtidigt eller där det helt enkelt utgör en funktion i tjänsten. Du får inte spela in webbradio och liknande.

Datorprogram får du inte kopiera för privat bruk överhuvudtaget och böcker enbart i väldigt begränsad form. E-böcker inte alls då du inte får ta bort kopieringsskyddet och därför kan inte dina vänner läsa denna.

Nej. Har jag köpt en bok så får jag dela med den på torget om jag vill. Jag har även rätt att läsa högt till alla som går förbi ur den. Det luddiga är att jag faktiskt betalt för skivan.. då borde jag faktiskt ha rätt att privatkopiera den lite hur jag vill. Men så är inte fallet och lagen tar inte upp detta. Däremot så lever ändå Copyswede på det som de parasiter de är. Hoppas Samsung kör över dårarna så slipper vi denna onödiga och helt föråldrade skräp till lag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Har jag köpt en bok så får jag dela med den på torget om jag vill. Jag har även rätt att läsa högt till alla som går förbi ur den. Det luddiga är att jag faktiskt betalt för skivan.. då borde jag faktiskt ha rätt att privatkopiera den lite hur jag vill. Men så är inte fallet och lagen tar inte upp detta. Däremot så lever ändå Copyswede på det som de parasiter de är. Hoppas Samsung kör över dårarna så slipper vi denna onödiga och helt föråldrade skräp till lag.

Du får dela med dig av en skyddad DVD-skiva också, ett datorspel eller tv-spel som inte kräver någon aktivering, en oskyddad CD-skiva, en filmplansch eller vad som helst. För du pratar om originalet! Du får inte kopiera hela pappersböcker, eller gå runt krypteringen på e-böcker för att dela med dig till dina vänner. Inte ens för enskilt bruk!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Du får dela med dig av en skyddad DVD-skiva också, ett datorspel eller tv-spel som inte kräver någon aktivering, en oskyddad CD-skiva, en filmplansch eller vad som helst. För du pratar om originalet! Du får inte kopiera hela pappersböcker, eller gå runt krypteringen på e-böcker för att dela med dig till dina vänner. Inte ens för enskilt bruk!

Nej, datorspel faller inte in under privatkopieringen.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk

Avgiften uppstod för att de insåg att det finns ett beteende de vill förbjuda, men som de inser att de omöjligen skulle kunna hålla under kontroll även om det var förbjudet och därför istället tar en avgift för möjligheten till det förbjudna.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Vilka partier har gått ut med att de vill slopa avgiften, utöver piratpartiet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Samsung? Copyswede?

Är det något jag missat?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nej, för att kompensera laglig fildelning. T.ex. om du köper en skiva/DVD (som i de flesta fall är kopieringsskyddad.....), så får du göra en egen kopia eller rippa till MP3 m.m och ha på olika medium. Du får även göra en kopia (om du lyckas..) t.ex. till någon i din bekantskapskrets..

Det är olagligt att bryta kopieringsskyddet trots privatkopieringavg

Permalänk
Medlem

Är det verkligen olagligt i Sverige att kringgå kopieringsskyddet? Jag har inte sett någon lag som påvisar att det är olagligt, skulle vara intressant att läsa den (jag är seriöst intresserad och vill veta om det finns någon sådan lag).

För är det olagligt att kringgå kopieringsskyddet så borde man ju inte behöva betala maffiaavgiften för de skivor/(ljud)böcker/filmer(?) man äger.
Om jag enbart äger kopieringsskyddad media, borde jag inte behöva betala avgiften för lagringsmediat/telefonen/datorn/musikspelaren jag har köpt. Men det är ju svårt att som konsument slippa att betala avgiften (om jag handlar i en Svensk butik).

Är det rätt att ett företag (CopySwede) driver in avgifter på andra företags produkter (blank media/teknikfretagen) för att man skulle kunna använda dessa produkter för att (lagligt) mångfaldiga ett tredje företags produkter (t.ex musikbolagens)?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

http://m3.idg.se/2.1022/1.473808/samsung-och-copyswede-om-kon...

Här kan du läsa.

Skrivet av Lifooz:

Samsung? Copyswede?

Är det något jag missat?

Copyswede kräver pengar av Sony och Samsung håller inte med och vill lagligt gå emot Copyswede i rätten som jag förstår det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Kopiera sin egen skiva ser jag inte vad de behöver ha några pengar för då det ju imho inte gör någon skillnad.

Att kopiera en väns skiva däremot är ju en annan femma men jag ser hellre att den kopieringen förbjuds (den förekommer ju rimligtvis knappt överhuvudtaget) alternativt att hela världen är ens vänner.

Permalänk
Medlem

Det betyder alltså att fildelning av copyrightat material är lagligt nu?

Permalänk
Medlem

Men om jag i framtiden vill klona mig själv, som jag givetvis vill(bygger en armé för att ta över jorden). Måste jag då betala Copyswede en avgift för varje klon?

Permalänk

Om det stämmer att man får kopiera till bekanta så måste det ju innebära att när jag och mina trevliga internetvänner från vissa sidor delar med oss av det material vi råkat komma över är detta nu lagligt, vi betalar ju till och med för detta nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extrapaj:

Det man laddar ner kommer från USA.

Denna skitavgift går till svenska artister etc som ingen laddar ner iallafall.

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Om pirat och privatkopiering vore samma sak skulle man kunna säga det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrberg:

Privatkopieringsavgiften gav mig en anledning att fortsätta fil dela.

Vill du dela lite fil med mig? Har långfil och söker efter A-fil!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Det är olagligt att bryta kopieringsskyddet trots privatkopieringavg

Det är tillåtet om det krävs för att du ska kunna ta del av filmen/musiken.
http://www.idg.se/2.1085/1.392497/sa-rippar-du-dvd-filmen-til...

Citat:

Webbplatsen Jureka.net, som drivs av en stiftelse med målsättning att bedriva gratis juridisk och ekonomisk rådgivning för allmänheten, säger följande: ”Det är tillåtet att gå förbi spärrar som hindrar dig från att till exempel lyssna på en cd-skiva i vilken apparat du vill. Du kan alltså lagligen gå förbi en spärr för att spela upp musik, filmer med mera på alternativa operativ-¤system. En förutsättning är dock att du har lovlig tillgång till det exemplar du vill lyssna eller titta på, till exempel genom att du köpt en cd-skiva.” De flesta dvd-skivor är kopieringsskyddade. Bd-skivor är alltid skyddade.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det är tillåtet om det krävs för att du ska kunna ta del av filmen/musiken.
http://www.idg.se/2.1085/1.392497/sa-rippar-du-dvd-filmen-til...

Det är aldrig tillåtet för att kopiera något. Formatskiftning är alltså inte tillåtet när det är skyddat av en teknisk åtgärd. Det går tydligt att läsa av lagen och förarbetena och är hela syftet med förbudet.

CD-skivorna med kopieringsskydd följde inte CD-standarden och räknas därför som defekta och utgivarna ersatte skivorna med oskyddade varianter. Så att man var tvungen att gå runt skydden där för att lyssna på dem hör inte riktigt hit längre. GNU/Linux har kommersiella dvd-spelare du kan köpa så det är egentligen inte fritt fram där heller och är aldrig fritt fram i syfte av att rippa. Det är verktygen och import/export som blir olagligt. Därför du inte får länka verktygen i t ex Tyskland också. Att webbsidor som uppmanar till brott säger att det inte är, är bara löjligt stå upp för det istället om ni förespråkar det att ni inte behöver ta några konsekvenser i Sverige är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Utgå ifrån att det, precis som Radiotjänst, är laglig stöld så vet du allt du behöver veta.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är aldrig tillåtet för att kopiera något. Formatskiftning är alltså inte tillåtet när det är skyddat av en teknisk åtgärd. Det går tydligt att läsa av lagen och förarbetena och är hela syftet med förbudet.

Hade varit intressant att läsa de paragraferna, lust att länka eller hjälpa till med söktermer för att kunna förkovra sig mer i dessa lagar?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Hade varit intressant att läsa de paragraferna, lust att länka eller hjälpa till med söktermer för att kunna förkovra sig mer i dessa lagar?

Upphovsrättslagen, du är själv skyldig att kunna lagen.

Citat:

Skydd för tekniska åtgärder

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.
Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

52 e § Det är förbjudet att tillverka, importera, överföra, sprida genom att exempelvis sälja eller hyra ut, eller i förvärvssyfte inneha anordningar, produkter eller komponenter eller att tillhandahålla tjänster som
1. marknadsförs eller utannonseras i syfte att kringgå en teknisk åtgärd,
2. utöver att kringgå en teknisk åtgärd endast har ett begränsat intresse från förvärvssynpunkt eller ett begränsat förvärvsmässigt användningsområde, eller
3. huvudsakligen är utformade, konstruerade, anpassade eller framtagna i syfte att möjliggöra eller underlätta kringgående av en teknisk åtgärd. Lag (2005:359).

Proposition Prop. 2004/05:110 med mera får du gärna läsa själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrberg:

Privatkopieringsavgiften gav mig en anledning att fortsätta fil dela.

Ja verkligen. Förstår precis hur du tänker. Själv brukar jag springa runt och måla ner folks hus med sprejfärg. Jag menar, jag betalar ju redan för saneringskostnaderna genom skatten.

Men det kan man ju inte göra hela tiden så ibland tar jag ledigt från det och går runt och krossar skyltfönster istället. Jag menar, jag betalar ju också gör en försäkring.

Det gav dig inte en anledning, det gav dig en förbannat dålig ursäkt för att fildela. Fildela på om du vill det men var inte en sån hycklare att du gömmer dig bakom papperstunna argument. Du fildelar för att du vill ha saker gratis, så stå för det då istället för att försöka rättfärdiga det för dig själv och andra med hittepåargument.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

http://m3.idg.se/2.1022/1.473808/samsung-och-copyswede-om-kon...

Här kan du läsa.

Copyswede kräver pengar av Sony och Samsung håller inte med och vill lagligt gå emot Copyswede i rätten som jag förstår det.

Nu är jag med.
Då får vi hoppas att om Samsung vinner, att dom stämmer skiten eller gör så mycket skada dom kan mot Copyswede, att skiten går i graven, då Copyswede och deras avgifter, är lika "Up to date" som TV-licensen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

CD-skivorna med kopieringsskydd följde inte CD-standarden och räknas därför som defekta och utgivarna ersatte skivorna med oskyddade varianter. Så att man var tvungen att gå runt skydden där för att lyssna på dem hör inte riktigt hit längre. GNU/Linux har kommersiella dvd-spelare du kan köpa så det är egentligen inte fritt fram där heller och är aldrig fritt fram i syfte av att rippa. Det är verktygen och import/export som blir olagligt. Därför du inte får länka verktygen i t ex Tyskland också. Att webbsidor som uppmanar till brott säger att det inte är, är bara löjligt stå upp för det istället om ni förespråkar det att ni inte behöver ta några konsekvenser i Sverige är en annan sak.

Privatkopieringen ger mig rätt att kopiera mina inköpta skivor. Jag använder MakeMKV för att lägga in filmerna på HTPCn. Jag är inte ens medveten om det finns ett eventuellt kopieringsskydd på filmen i fråga. Jag har således inte gjort någon medveten aktiv handling för att kringå ett kopieringsskydd.

Jureka.net tolkar lagen som att man får kringgå kopieringsskydd, och jag har hög tilltro till deras tolkning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Nej du har bara gått mot lagstiftarna och använt verktyg som inte får säljas i EU. Det finns en anledning till att de som säljer AnyDVD befinner sig på ett örike.

Privatkopiering är ytterst begränsad, därför de inte har rätt enligt lagen att lägga avgift på allt. Men varken du eller Copyswede följer lagen. Att ljuga ihop anledningar är dåligt.