SLI val finns inte i Nvidias Kontrollpanel.

Permalänk
Medlem

SLI val finns inte i Nvidias Kontrollpanel.

Hej!
Hjälper en kompis som har problem med sin dator.
Han köpte nyss ett till grafikkort (msi 660ti power edition 2gb) exakt samma som sitt gamla kort men han kan inte aktivera SLI i Kontrollpanelen.
Vi har ominstallerat drivrutiner samt svept bort gamla, bytt sli bryggor, bytt plats på korten.
Han hittar båda korten i Enhetshanteraren men inte båda i Nvidias Kontrollpanel, endast ett kort.
Vi har även uppdaterat BIOS och chipset på moderkortet.
Kanske en liten ledtråd vi fick var detta:

Hjälp!

Specs:
Mobo: Msi p67a-gd65 rev b3
prolle: i7-2600k
Minne: 8gb Corsair 1600mhz (2*4)
Nätagg: AX 750w
Annan spec hjälper inte att lösa problemet tycker jag.

EDIT: Här är två bilder på korten i GPU-Z:

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Moderkortet var msi p67a-gd65 b3.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Moderkortet var msi p67a-gd65 b3.

ojs sorry. my bad!

testat det nya kortet ensamt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

ojs sorry. my bad!

testat det nya kortet ensamt?

Nej, det håller vi just nu på att göra men eftersom vi bytte plats på korten så trodde vi att det fungerade som det ska.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem och gjorde en BIOS uppdatering på moderkortet vilket löste det. Sen är kontakterna på SLI bryggan lite väl stora så bryggan kan lätt falla av/tappa kontakt vilket bland annat gav mig artefakter.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hade liknande problem och gjorde en BIOS uppdatering på moderkortet vilket löste det. Sen är kontakterna på SLI bryggan lite väl stora så bryggan kan lätt falla av/tappa kontakt vilket bland annat gav mig artefakter.

Oj, kanske skrev lite skevt, vi uppdaterade BIOS:et och Chipset drivers på moderkortet, inte grafikkorten
Som sagt så fungerade det inte heller.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Oj, kanske skrev lite skevt, vi uppdaterade BIOS:et och Chipset drivers på moderkortet, inte grafikkorten
Som sagt så fungerade det inte heller.

Nej nej, du skrev helt korrekt. Bara jag som är sjukt trött Sorry.

Hoppas det hjälper att testa ett kort var för sig. Hos mig blev det som så att drivisarna fick lite spel när man slängde in det andra kortet (ensamt) efter reboot varför jag fick installera om dem.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nej nej, du skrev helt korrekt. Bara jag som är sjukt trött Sorry.

Inget annat du kommer på?
Han börjar bli lite otålig och jag känner mig dålig på datorer då jag inte löser det på direkten...

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Framgick inte om ni har provat köra driversweeper och sen installerat drivrutinerna igen för grafikkorten.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 64GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | ROG PG32ucdm
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

Framgick inte om ni har provat köra driversweeper och sen installerat drivrutinerna igen för grafikkorten.

Skrev svepte men ja, vi använde driversweeper i felsäkert läge för att ta bort dom, nvidia physX samt display.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Inget annat du kommer på?
Han börjar bli lite otålig och jag känner mig dålig på datorer då jag inte löser det på direkten...

Dum fråga kanske men båda korten har väl rätt strömförsörjning? Ni har pluggat in kabel i båda?
När båda är på plats, strömmen är OK, bryggan är på och datorn startas, drivrutiner installeras så ser ni det du pastade i kontrollpanelen?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Dum fråga kanske men båda korten har väl rätt strömförsörjning? Ni har pluggat in kabel i båda?
När båda är på plats, strömmen är OK, bryggan är på och datorn startas, drivrutiner installeras så ser ni det du pastade i kontrollpanelen?

Båda korten har strömförsörjning ja, kontakterna är i som det ska och problemet kvarstår fortfarande.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Båda korten har strömförsörjning ja, kontakterna är i som det ska och problemet kvarstår fortfarande.

Jättemysko. Enda jag kan komma på är ominstallation av OS men det känns ju lite overkill för en sådan sak.

Funkade korten en och en?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har ni provat att installerat drivrutinerna som administratör ?

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jättemysko. Enda jag kan komma på är ominstallation av OS men det känns ju lite overkill för en sådan sak.

Funkade korten en och en?

Han tog ett litet break men det ska testas.

Skrivet av s029dg:

Har ni provat att installerat drivrutinerna som administratör ?

Eftersom han är admin på datorn och har ingen UAC så borde det inte ha någon effekt.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Hedersmedlem

Har ni testat med flera olika drivisar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har ni testat med flera olika drivisar?

Nej, ska också göras!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Jag sitter med EXAKT samma problem, ser precis likadant ut. Också 660 Ti... Skall försöka hitta något, säg till om ni hittar någon lösning!

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade till senaste BIOS och det löste allt!

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fapa:

Jag uppdaterade till senaste BIOS och det löste allt!

Som sagt så har vi också uppdaterat till det senaste BIOS, uppdaterade du rakt till den senaste eller tog du alla 1 för 1?
Jag har hört att det är bäst att göra så men låter bullshit.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Båda korten har strömförsörjning ja, kontakterna är i som det ska och problemet kvarstår fortfarande.

Hur har ni kopplat? Hur många sladdar från nätagget.

När jag skaffade SLI för ett par månader sedan så använde jag en grenad sladd från nätagget. Alltså en sladd som delades till två kontakter till grafikkortet och detta gav inte tillräckligt.
Löste det genom att köra en grenad som jag delade till de två korten och varsin "dedikerad" sladd till korten (öö det där blev luddigt, svårt att förklara).

Alltså jag gick från att använda två till tre uttag på nätägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Som sagt så har vi också uppdaterat till det senaste BIOS, uppdaterade du rakt till den senaste eller tog du alla 1 för 1?
Jag har hört att det är bäst att göra så men låter bullshit.

Man laddar ned senaste BIOS, slänger in på USB sticka och kör uppdateringen via UEFI och INTE via Windows. Detta är den officiella versionen, den inofficiella är att du går in på MSIs forum och letar upp din polares moderkort för att se om det står något speciellt. I mitt fall så hade nämligen tech killarna på forumet utvecklat ett eget verktyg som inkluderade massa säkerhetsåtgärder. Tyvärr minns jag inte om jag följde allt till punkt och pricka eller om jag bara körde Flash tool via UEFI...men tror jag gjorde det sistnämnda vilket fungerade utan problem.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Galarix:

Som sagt så har vi också uppdaterat till det senaste BIOS, uppdaterade du rakt till den senaste eller tog du alla 1 för 1?
Jag har hört att det är bäst att göra så men låter bullshit.

Glöm vad du hört för det stämmer inte. Den senaste eller den som du anser dig behöva är den du ska flasha till, och förslagsvis genom USB-stickemetoden i bios/UEFI.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)