Permalänk
Medlem

Läsa kurser

Har tänkte att läsa kurser så jag kan komma igång med jobb inom it/ data osv. någon bra som kan och vet vilken kurser man kan läsa för sen kunna få jobb?
jag vill inte ha massa kurser, liksom bara några allt inom denna stora branchen.

Permalänk
Medlem

Svenska A

Permalänk
Skrivet av tufflax:

Svenska A

ohh SNAP!

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk

Kurser? Du kanske ska ge lite mer bakgrund? Vad har du för utbildning i nuläget? och för att kunna få jobb o du vill inte läsa massa? jag går 3 årigt data program på stockholms universitet och är osäker om jag kommer få jobb på endast det. Om du räknar med att kunna läsa en 3-4 kurser utan någon förkunskap kan du ju tänka om.

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk
Avstängd

Som pressbyron är inne på så räcker det knappt med en universitetsutbildning för att få jobb inom IT-branschen.

Har ett par vänner som är utbildade civilingenjörer som fortfarande inte jobbar med det de utbildat sig till utan istället jobbar på ställen som McDonalds och som telefonförsäljare. Att läsa några korta randomkurser och sen hoppas på att få ett jobb bara sådär är inte så realistiskt.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Som pressbyron är inne på så räcker det knappt med en universitetsutbildning för att få jobb inom IT-branschen.

Har ett par vänner som är utbildade civilingenjörer som fortfarande inte jobbar med det de utbildat sig till utan istället jobbar på ställen som McDonalds och som telefonförsäljare. Att läsa några korta randomkurser och sen hoppas på att få ett jobb bara sådär är inte så realistiskt.

Håller med pressbyron men det du själv skrev låter väldigt överdrivet. Civilingenjörer är ofta väldigt eftertraktade och många studerar inte ens klart innan dom får jobb. Skulle nog säga att dina vänner om det nu är plural inte riktigt har networkat som man borde om dom nu jobbar på Mcdonalds.

Permalänk
Medlem

Börja med Tekniskt basår, sen om du klarat av den hoppar du på någon ingenjörsutbildning så ska du se att det kommer bli bra som tusan.

Permalänk
Medlem

Sök efter KY-utbildningar, större chanser till jobb på det sättet. Högskoleutbildningar leder sällan till definitiva jobb, om du inte utbildar som t.ex sjuksköterska eller lärare som fortfarande hamnar under högskoleutbildning, dom två yrkena skriker ju arbetsmarknaden efter.

http://www.kyutbildningar.se/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan idka självstuder på Youtube
http://www.professormesser.com/

och certifiera (compTia A+) dig som PC-tekniker, Närverkstekniker, Windows 7 mm.

Certifieringen är ett prov du gör, blir du godkänd får du ett certifikat som smäller högt i ditt CV.

http://www.youtube.com/results?search_query=professor+messer&...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gublo:

Håller med pressbyron men det du själv skrev låter väldigt överdrivet. Civilingenjörer är ofta väldigt eftertraktade och många studerar inte ens klart innan dom får jobb. Skulle nog säga att dina vänner om det nu är plural inte riktigt har networkat som man borde om dom nu jobbar på Mcdonalds.

Om det beror på dåligt närverkande eller ej kan jag inte svara på men några vettiga jobb har de tyvärr inte. Eller ja, killen som jobbar som telefonförsäljare tjänar betydligt bättre än vad en nyexaminerad civilingenjör gör men det är ju inte så stimluerande jobb kanske.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Hedersmedlem

Det första du måste bestämma dig för är ju vad du vill jobba som. "it/data osv" är ju tämligen brett.
Sedan får du nog vara beredd på att det krävs mer än några kurser för att komma dit. Men om man har ett gediget intresse brukar det inte vara några problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det verkar inte ha gått bra med att "köpa äkta mobiler". (http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1234944-kop...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Börja med Tekniskt basår, sen om du klarat av den hoppar du på någon ingenjörsutbildning så ska du se att det kommer bli bra som tusan.

Detta tips fungerar, precis vad jag gjorde. Ekonomi på gymnasiet, nu andra året Civilingenjör Datavetenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Svenska A

ja men de har inte med it/data och göra? och om du menar att min språk är dålig, så behöver jag inte lära mig mer svenska än de jag kan.
sen vet man inte om ens du kan svenska

Skrivet av iXam:

Det verkar inte ha gått bra med att "köpa äkta mobiler". (http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1234944-kop...)

joo då men de ska jag hålla på med på fritiden har jag tänkt.

för alla andra jag så har jag klarat gymnasiet med mycket bra betyg, gick då elprogrammet. har pluggat en kurs på 30hp den är(Databaser, HTML, CSS, JavaScript och PHP). så tror har en del kunskapar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Håller med pressbyron men det du själv skrev låter väldigt överdrivet. Civilingenjörer är ofta väldigt eftertraktade och många studerar inte ens klart innan dom får jobb. Skulle nog säga att dina vänner om det nu är plural inte riktigt har networkat som man borde om dom nu jobbar på Mcdonalds.

Får lov att hålla med. Är man inte socialt benägen så är det lätt att hamna lite varstans, oavsett utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emki11:

ja men de har inte med it/data och göra?

Inte direkt kanske. Men indirekt så har det med det att göra, för du måste kunna kommunicera bra om du ska kunna jobba effektivt.

Skrivet av emki11:

och om du menar att min språk är dålig, så behöver jag inte lära mig mer svenska än de jag kan.

Ja, jag menar att din svenska är undermålig. Och du behöver visst lära dig mer. Om jag hade ett företag så skulle jag inte anställa någon som hade så stapplig svenska som du. Jag säger inte detta för att vara elak, jag säger det för att det är sant.

Permalänk
Medlem

Ett tekniskt basår är vad jag skulle ha börjat med, om man klarar den utbildningen kan man gå vidare mot universitetsstudier i efterhand, att läsa på en yrkeshögskola skulle nog även fungera.

Angående språk så ger det inte direkt några pluspoäng att ha dålig grammatik och meningsbyggnad vid jobbsökande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Ja, jag menar att din svenska är undermålig. Och du behöver visst lära dig mer. Om jag hade ett företag så skulle jag inte anställa någon som hade så stapplig svenska som du. Jag säger inte detta för att vara elak, jag säger det för att det är sant.

Det måste jag faktiskt hålla med om.
Man kan tro att så länge man kan göra sig någorlunda förstådd så borde det räcka, men så är det tyvärr inte.
Ett enda stavfel på ett CV kan förstöra helhetsintrycket. Han/hon som läser tänker då att du inte haft en tillräckligt professionell attityd när du skrev CV:t och drar då slutsatser om att du kommer att ha samma attityd när du jobbar eller att du helt enkelt inte är så intresserad av jobbet du söker om du inte bemödar dig att skriva ett språkligt korrekt CV.

Är språket tillräckligt dåligt kan det också bli kommunikationsproblem på jobbet och det vill de flesta arbetsgivare undvika.

Men det är inget att skämmas över att man inte kan perfekt svenska som invandrad, lite dialekt kommer man garanterat alltid ha kvar.
Däremot bör man jobba hårt på att lära sig språket såpass bra att ingen kan skilja det man skriver från vilken infödd som helst.

Så att ta någon kurs i Svenska parallellt med programmeringen är nog faktiskt en god ide'.
Skulle nog även själv, som infödd, haft nytta av en sådan kurs på universitetet för att bättra på mina kunskaper.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

På somliga svenska arbetsplatser där arbetsspråket är engelska är givetvis engelska språket viktigare än svenska.
De som genomgått akademisk utbildning i Sverige hanterar engelska hyfsat eftersom stor del av litteraturen är på engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Inte direkt kanske. Men indirekt så har det med det att göra, för du måste kunna kommunicera bra om du ska kunna jobba effektivt.

Ja, jag menar att din svenska är undermålig. Och du behöver visst lära dig mer. Om jag hade ett företag så skulle jag inte anställa någon som hade så stapplig svenska som du. Jag säger inte detta för att vara elak, jag säger det för att det är sant.

för de första så kommer jag inte söka jobb i Sverige så behöver inte lära mig svenska, för kommer ändå inte få nytta av.

Skrivet av jookeer:

På somliga svenska arbetsplatser där arbetsspråket är engelska är givetvis engelska språket viktigare än svenska.
De som genomgått akademisk utbildning i Sverige hanterar engelska hyfsat eftersom stor del av litteraturen är på engelska.

de håller jag med. bra sagt

Permalänk
Medlem

Som någon annan i tråden nämnde, sök på KY-utbildningar för att få ett hyfsat jobb med så lite studietid nerlagd som möjligt.
Dock får du nog vara beredd på att lägga 2 år åtminstone.

Permalänk
Medlem

Ja, du verkar ju ha viljan att lära dig engelska iallafall:
"Vad är bästa sättet på att lära sig nya språk, jag vill kunna lära mig engelska på i tal och skrift och andra språk, jag kollar ganska mycket på engelska filmer. tror om en engelska talande männikor snackar med mig, så kommer jag förstå, men då blir det svårt att svara.
vad finns det för sätt för att lära sig tala?"

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Ja, du verkar ju ha viljan att lära dig engelska iallafall:
"Vad är bästa sättet på att lära sig nya språk, jag vill kunna lära mig engelska på i tal och skrift och andra språk, jag kollar ganska mycket på engelska filmer. tror om en engelska talande männikor snackar med mig, så kommer jag förstå, men då blir det svårt att svara.
vad finns det för sätt för att lära sig tala?"

aa precis samma här

Permalänk
Medlem
Skrivet av emki11:

aa precis samma här

Känner du inte igen din egen post?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Hedersmedlem

emki11, du kan behöva fixa till din attityd lite. Du kommer med väldigt lite information om vem du är men förväntar oss att kunna ge dig råd om hur du ska fortsätta. Jag skulle kunna rekommendera kurser i programvarutestning, designmönster och datastrukturer och algoritmer men utan att veta om du ens kan hantera sökfunktionen i valfri texteditor är rådet meningslöst. Så det leder mig då kanske till att rekommendera dig att lära dig kommunicera med andra människor. Fine, tycker du svenska inte är kul att jobba med kan nog väldigt många här engelska så kör på det.

Att du inte kommer jobba i Sverige är mycket möjligt men eftersom du är inne på ett svenskt forum och frågar om vad för kurser du ska läsa för att lättare få jobb så behöver du det svenska språket. När man ber någon om hjälp är det bra om man försöker mötas halvvägs och inte förväntar sig att den andra ska göra hela jobbet. Som att behöva ställa alla möjliga frågor om dig först innan man kan ge ett vettigt svar. Det är ändå information du kan bidra med först.

Så försök skriva ett inlägg där du beskriver lite av din bakgrund så man vet vad du redan kan och har för erfarenhet. Sen ska du se att du kan få lite ordentliga svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emki11:

för alla andra jag så har jag klarat gymnasiet med mycket bra betyg, gick då elprogrammet. har pluggat en kurs på 30hp den är(Databaser, HTML, CSS, JavaScript och PHP). så tror har en del kunskapar

Skrivet av Shimonu:

emki11, du kan behöva fixa till din attityd lite. Du kommer med väldigt lite information om vem du är men förväntar oss att kunna ge dig råd om hur du ska fortsätta. Jag skulle kunna rekommendera kurser i programvarutestning, designmönster och datastrukturer och algoritmer men utan att veta om du ens kan hantera sökfunktionen i valfri texteditor är rådet meningslöst. Så det leder mig då kanske till att rekommendera dig att lära dig kommunicera med andra människor. Fine, tycker du svenska inte är kul att jobba med kan nog väldigt många här engelska så kör på det.

Att du inte kommer jobba i Sverige är mycket möjligt men eftersom du är inne på ett svenskt forum och frågar om vad för kurser du ska läsa för att lättare få jobb så behöver du det svenska språket. När man ber någon om hjälp är det bra om man försöker mötas halvvägs och inte förväntar sig att den andra ska göra hela jobbet. Som att behöva ställa alla möjliga frågor om dig först innan man kan ge ett vettigt svar. Det är ändå information du kan bidra med först.

Så försök skriva ett inlägg där du beskriver lite av din bakgrund så man vet vad du redan kan och har för erfarenhet. Sen ska du se att du kan få lite ordentliga svar.

Där uppe ser du vad jag har för bakgrund och erfarenhet, mer än så tror jag inte du behöver vet!
svenska språket har jag redan, mer än så behöver jag inte lära mig, ändå om en del tycker att jag stavar fel. Jag kan hålla med dig att jag både lära mig att kommunicera bättre med människor, de försöker jag gör min bästa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emki11:

Där uppe ser du vad jag har för bakgrund och erfarenhet, mer än så tror jag inte du behöver vet!
svenska språket har jag redan, mer än så behöver jag inte lära mig, ändå om en del tycker att jag stavar fel. Jag kan hålla med dig att jag både lära mig att kommunicera bättre med människor, de försöker jag gör min bästa.

Kan vara bra att veta om det är samma inriktning du vill fortsätta att jobba med; inom webb vilket kursen du läste indikerar att du siktar på. Data/IT är ett enormt stort område så vad du ska plugga inom det är svårt att säga.

Lära dig versionshantering kan jag garantera är nyttig kunskap. Så kolla upp Subversion och Git till exempel.