AMD introducerar Mantle API i Battlefield 4

Permalänk
Medlem

OpenGL är en öppen standard som finns på alla plattformar. Varför inte använda den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Halv-ot fråga: är det Jacob vid 8:48 här? Sjukt lik om inte annat.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=DZ1j...

De var det fanimej!! hahaaa..

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Inväntar prestandatester innan jag uttalar mig. Jag har kört Nvidia-kort det senaste men i teorin låter det ju bra med bättre prestanda och en pungspark åt Microsofts dominans, så vi får se hur det blir.

Smart också av dem att välja BF4 som för många är ett "måste ha" spel och tjuriga fanboy-argument lär inte räcka för att avstå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

OpenGL är en öppen standard som finns på alla plattformar. Varför inte använda den?

OpenGL bestäms väl av en grupp som kanske inte har så mycket intresse i spel eller snabb utveckling av standarden. Jag vet inte mycket om det så kanske inte stämmer.

Dags för Nvidia att köra igång Glide?

Permalänk
Medlem

Om detta är så effektivt som det framställs så fungerar det säkert absolut bäst för AMDs grafikkort så att det är open source spelar ingen roll. Nvidia har då säkert något liknande på gång. Kanske det i framtiden kommer att finnas två versiener av spel till PC, en för AMD och en för NVIDIA.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Om detta är så effektivt som det framställs så fungerar det säkert absolut bäst för AMDs grafikkort så att det är open source spelar ingen roll. Nvidia har då säkert något liknande på gång. Kanske det i framtiden kommer att finnas två versiener av spel till PC, en för AMD och en för NVIDIA.

Det räcker med att spelen implementerar stöd för olika renderare, vilket är något de flesta spelen redan har idag. Det är väldigt sällan man kodar spel direkt mot OpenGL/Direct3D utan någon form av abstraktion.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Jag personligen skulle inte bli förvånad om detta kan vara Valves 3rd utannonsering. För problemet med att konvertera spelen är att Windows använder DX och Linux OpenGL. Kommer då konsolerna med AMD hårdvaran använda någon form av Mantle blir konverteringen mellan alla plattformar helt plötsligt mycket lättare.

Bara spekulationer, ska bli kul och se vad Valve har att visa upp.

Det tycker jag känns jävligt osannolikt med tanke på vad de två tidigare utannonseringarna handlat om. Deras announcements har hittills bara handlat om steam i vardagsrummet, och det lär den tredje också göra. Min gissning ligger på steambox eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Z68XP-UD3P | Intel Core i5 2500k | Antec Kühler 620 | Corsair CL9 Vengeance (4x 4096) | MSI GTX770 TwinFrozr (4gb) | CM Real Silent PRO M2 720W
Kringutrustning: Func KB-460 MX brown | Steelseries Rival | AOE G2460PQU | QPAD QH-90 | Steam Link + Controller

Permalänk
Medlem

Initiativet är väl helt ok, en god tanke. Och om BF4 kommer med Mantle stöd out of the box vid release, så blir det ju väldigt intressant att se hur mycket bättre det kör jämfört med DirectX. Sen om PS4/Xbone också kan köra Mantle out of the box.. Fine, så kanske fler spelmakare får upp ögonen. Potentialen på marknaden för Mantle borde vara stor. Är det så lätt och så bra som AMD hävdar så är det väl bara en tidsfråga innan vi ser många titlar stödja Mantle. EA får väl gå i bräschen och visa vägen, dom är stora nog.
Jag välkomnar något som tar oss ifrån DirectX.. Men det finns så många andra alternativ som hävdat att dom är the next best thing since sliced bread. Men vi är fortfarande slavar under MS och DirectX.. Jag fullkomligt hatar MS's marknadsföringsstrategi när dom gör nyare DirectX versioner exclusiva för att pusha sin försäljning av OS. Vi har sett det med XP till Vista och nu med Win7 till Win8.. och det lär hända igen så länge vi är slavar under DirectX.

DirectX be gone!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evulme:

De var det fanimej!! hahaaa..

Nog är det han alltid.

Caught on tape!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Shit, om AMD håller vad de lovar så ligger NVidia risigt till. Om BF4 presterar signifikant bättre på Mantle än på DirectX så blir det ett väldigt stort argument för att välja Radeon framför GeForce, speciellt när man tänker på att Frostbite 3 inte bara driver BF4, utan är EAs "goto-motor" för alla AAA-spel i nästa generation (NFS: Rivals, Dragon Age, Mirror's Edge 2, Mass Effect etc). Sen inser man att eftersom AMD kontrollerar all grafik på next-gen konsolerna så kommer alla konsolportar indirekt bli optimerade för Mantle också.

Ska bli sjukt intressant att se de första prestandatesterna med BF4 när korten kommer ut till recensenterna.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Skrivet av Jay-C:

Shit, om AMD håller vad de lovar så ligger NVidia risigt till. Om BF4 presterar signifikant bättre på Mantle än på DirectX så blir det ett väldigt stort argument för att välja Radeon framför GeForce, speciellt när man tänker på att Frostbite 3 inte bara driver BF4, utan är EAs "goto-motor" för alla AAA-spel i nästa generation (NFS: Rivals, Dragon Age, Mirror's Edge 2, Mass Effect etc). Sen inser man att eftersom AMD kontrollerar all grafik på next-gen konsolerna så kommer alla konsolportar indirekt bli optimerade för Mantle också.

Ska bli sjukt intressant att se de första prestandatesterna med BF4 när korten kommer ut till recensenterna.

Äntligen någon som reagerade på samma sätt som jag, haha. Ska indeed bli sjukt intressant att se hur det går, BF4 releasen blev genast hästlängder intressantare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600 @ 4.1gHz/1.285Vcore & 3.6gHz mem, STRIX 3070Ti @ 2.1+gHz/1.067V gpu & 10.5gHz mem

Permalänk

Låter riktigt intressant, längtar efter siffrorna i BF4-testerna...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Dags att gå över till amd grafikkort. Nu när konsolerna är så pass lika vanliga datorer så kommer amd kort att vara mycket bättre förberedda för nästa generations AAA spel. Jag har haft nvidia hitills tack vare stödet/optimeringar i de flesta pc spel, nu är det över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Färre? Det finns väl i princip bara DirectX?

OpenGL.

Skrivet av Buio:

OpenGL bestäms väl av en grupp som kanske inte har så mycket intresse i spel eller snabb utveckling av standarden. Jag vet inte mycket om det så kanske inte stämmer.

Dags för Nvidia att köra igång Glide?

Nej det stämmer inte. OpenGL specarna skrivs av bl.a Intel, Nvidia och AMD så det har minst lika många features som DirectX, OpenGL är heller inte beroende av version på operativsystem, utan beror på drivrutinen. DirectX ska tydligen vara lättare att arbeta med dock. Men OpenGL är superior i alla andra avseenden.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tror ni det tar tills Nvidia gör det samma eller åtminstone lanserar projektet?

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Hedersmedlem

Wow, AMD har tryckt gasen i botten! Uppenbart ett mycket bra beslut att rensa ut i ledning och mellanskikt och in med nytt folk. Konkurrenterna kommer svettas. Väldigt bra med alternativ till DirectX. Förhoppningsvis slut med Microsofts utpressning att byta OS för att få senaste grafikstandard. SteamOS, here I come!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

En kul notis är att Mantle ska vara optimerat för 8 kärnor, som av en slump så råkar ny Xbox och PS ha 8 kärnor från AMD. Däremot så är flera av intels 'gaming-cpus' 4-kärniga, hur ska det gå för dem?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Det här är väldigt intressant och AMD har en potentiell stor fördel i att de har hårdvara i alla next-gen plattformar, d.v.s ett stort incitament för utvecklare att implementera Mantle. Kan de koda spelet i samma API på alla plattformar borde det underlätta stort och ta optimeringar mellan pc och konsolversioner.
Ska bli intressant hur nvidia reagerar, känns inte så troligt att de kommer börja stödja Mantle då det som sagt är optimerat för AMD:s hårdvara, samtidigt som repi sa i streamen så har EA/Dice fört diskussioner och dialoger med grafikkortstillverkarna, så är nog inte helt orealistiskt att nvidia vetat om eller haft aningar om att det fanns en önskan åt mer direkt insyn i hårdvaran. Nvidia kan ju då släppa sin egen motsvarighet, men de har inte fördelen av att ha hårdvara i övriga plattformar, så det borde snarare bli mer jobb för utvecklarna att koda för ännu ett API. Finns en risk/möjlighet att framtidens spel kommer komma i DX/OGL variant för kompatibilitet och sen ett tillverkarspecifikt API vardera för AMD och nvidia, frågan är hur mycket det skiljer sig mot idag, då nvidia och AMD-kort även nu i många fall som jag förstått det i.a.f. i större spel kör kod optimerad för respektive tillverkare redan.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Märkligt om MS vill stödja en nedläggning av deras egna DirectX, indirekt gör man ju detta när man valt AMD komponenter i nästa generations Xbox.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Tänkte direkt jag såg artikeln... "Klick - 3DFX Glide" -När man ändrade i settings. Såg nu att någon annan nämnde Glide också! <Puussst> Känner mig ung igen Ska dock bli sjukt intressant att se hur detta kommer att fungera/prestera. AMD överraskade mig ordentligt denna gång, en riktigt all-in!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan se denna presentation någonstans i efterhand?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bellasoda:

En kul notis är att Mantle ska vara optimerat för 8 kärnor, som av en slump så råkar ny Xbox och PS ha 8 kärnor från AMD. Däremot så är flera av intels 'gaming-cpus' 4-kärniga, hur ska det gå för dem?

Slå upp ordet "optimerat" i en ordbok så får du svaret.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

En kul notis är att Mantle ska vara optimerat för 8 kärnor, som av en slump så råkar ny Xbox och PS ha 8 kärnor från AMD. Däremot så är flera av intels 'gaming-cpus' 4-kärniga, hur ska det gå för dem?

Intels "4 kärniga" cpu's, har 8 logiska kärnor så det ska inte vara några problem.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

DirectX kanske helt enkelt inte är bra nog, men jag tycker det låter som att amd gör en nvidia här och jag gillar det inte. Det låter som nvidia physx vilket jag är emot. Att nvidia, amd och intel inte kan samarbeta och ta fram ett api som passar dem alla så spel inte skall behöva se olika ut (physx) på olika plattformar eller få olika prestandafördelar för att ett spelföretag valt att anpassa sig till en grafikkortstillverkare.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur det blir. Alltid gillat AMDs kort och deras väldigt bra pris/prestanda, men tyvärr gick jag över till nVidia efter att ha haft ett HD5850 som verkligen aldrig fick uppdaterade drivrutiner i tid för nya spel... Alltid konstiga buggar, instabilitet och diverse problem som fixades typ tre månader efter spelsläpp. Bytte till ett 460 efter det, sedan 560 och nu 670.

Om de får koll på drivrutinerna denna gång och jobbar så mycket med utvecklare som de verkar att göra så är AMD klart mer intressant än nVidia som mest verkar harva på.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Märkligt om MS vill stödja en nedläggning av deras egna DirectX, indirekt gör man ju detta när man valt AMD komponenter i nästa generations Xbox.

Det ena utesluter inte det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

En kul notis är att Mantle ska vara optimerat för 8 kärnor, som av en slump så råkar ny Xbox och PS ha 8 kärnor från AMD. Däremot så är flera av intels 'gaming-cpus' 4-kärniga, hur ska det gå för dem?

optimerat är inte en uteslutande term. Att något är "optimerat för 8 kärnor" betyder inte att det inte är optimerat för 4 kärnor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IceDread:

DirectX kanske helt enkelt inte är bra nog, men jag tycker det låter som att amd gör en nvidia här och jag gillar det inte. Det låter som nvidia physx vilket jag är emot. Att nvidia, amd och intel inte kan samarbeta och ta fram ett api som passar dem alla så spel inte skall behöva se olika ut (physx) på olika plattformar eller få olika prestandafördelar för att ett spelföretag valt att anpassa sig till en grafikkortstillverkare.

Helt annat eftersom nVidia gjorde PhysX proprietärt och låst för alla andra. Mantle är en öppen standard, fritt för alla att använda. Inte jämförbart.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej det stämmer inte. OpenGL specarna skrivs av bl.a Intel, Nvidia och AMD så det har minst lika många features som DirectX, OpenGL är heller inte beroende av version på operativsystem, utan beror på drivrutinen. DirectX ska tydligen vara lättare att arbeta med dock. Men OpenGL är superior i alla andra avseenden.

Enligt Johan Andersson på DICE är OpenGL sämre än DX.

http://m.neogaf.com/showthread.php?p=83736509#post83736509

Permalänk
Medlem

Låter nästan lite som PhysX, även ifall det inte är samma sak. Liksom, PhysX fungerar bäst på Nvidia-kort, men kan köras på CPU:n också om man har AMD-GPU.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money