AMD introducerar Mantle API i Battlefield 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Folk här verkar inte fatta vilken gamerchanger detta kan bli eller vad mantle överhuvudtaget är.

Samma optimeringar som gör att en 7 år gammal konsoll kan ha riktigt bra grafik även dag kan bli verklighet på PCn!!

Båda nextgen konsollers har amd gpu och samma optimeringar som ger bra fart på deras relativt långsamma hårdvara kan nu komma att användas DIREKT på PCn med monsterkort som R9 290X!!

Detta är grymt stort, så stort att det kan bli GAME OVER för nvidia om dom inte lyckas implementera detta på något sätt.

HAHA nu tar du väl i och behöver lugna ner dig tror jag.Sån jävla revolution är det inte + är öppen så Nvidia,Intel har tillgång till denna revolution som vissa vill få det som..

Tror knappast det är game over för det gröna laget..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Vad får du alla siffror ifrån när det första spelet med stöd för Mantle inte ens är släppt än?

tekniska biten med Raja Koduri från AMD säger 2018 power idag, 9x mer draw call kraft.
överslag med DX, 3 generationer grafikkort till 2018.
dra av max då allt tenderar att vara en medelväg så 20% bör vara nåbart med tex 7970 och BF4 i december.
Även om jag antar att 290x lär dra mest nytta av Mantle och kommande generationer.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Om nu detta kommer ge stora prestandafördelar och om Nvidia inte kan eller vill använda Mantle så har de säkert en egen lösning för att kunna konkurrera prestandamässigt även i framtiden. Frågan är dock om spelutvecklarana tycker det det är värt att stöda Nvidia för en relativt liten bråkdel av spelköparna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Detta är precis vad PC gaming behöver och den stora uppsvinget som AMD behöver, någon som äntligen skriver om reglerna på riktigt och dessutom gör det med besked.

För första gången på länge ser vi inte en pappers release med massa tomma löften om en ljus framtid.

AMD visade igår hur framtiden kommer att se ut och att framtiden är här på riktigt redan i oktober med Battlefield 4, dessutom att många av de största i PC gaming industrin redan utvecklar titlar med Mantle och Trueaudio.

Jag för en kommer nu, efter många år hos Nvidia, utan tvekan gått tillbaka till AMD/ATI och köpa det fetaste grafikkortet de har att erbjuda.

Jag vill visa mitt stöd till AMD för att ge dem motivation att gör PC gaming till den ultimata spelplattformen så att den inte stagnerar och halkar efter konsolerna när det kommer ny grafikhårdvara.

Mantle garanterar att PC gaming kommer utnyttja ny grafikhårdvara maximalt hur uråldriga än konsolerna blir när de halkar efter PC:n, sätt ett slut till kassa konsol portningar, hjälp till att stödja AMD med deras framtidsvision.

AMD och Matles framgång är givetvis inte garanterat, men om vi PC gamers INTE chippar in och hjälper AMD så är det dömt att misslyckas redan innan det börjat.

Vi måste ge AMD en chans att visa vad de går för, lägg era surt förvärvade pengar på AMD grafikkort denna gången och visa AMD att vi PC gamers stödjer deras vision om framtiden.

Red Team +1, Green Team 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har redan skrivit om det i tråden. I teorin är det öppet ja men vad har Nvidia och Intel för motivation att satsa på detta? Än så länge är det en generation grafikkort, snart två som stöds. Utöver det finns det en spelmotor, nya Frostbite som stödjer det. That's it. Hur får man fler utvecklare att använda ett API som har en så liten del av marknaden? Vad har Nvidia för intresse av att stödja ett API som är optimerat för en konkurrents hårdvara? Det kommer ju dröja ett bra tag innan de lyckas optimera sin egen hårdvara efter det. Vi kan ju säkert anta att Maxwell är för långt gången så det skulle betyda tidigast två år innan de kan vara med och leka med hårdvaran.

Nästa generations konsoller har AMD i sig och om flera stora utvecklare/utgivare sattsar på att få bra prestanda på konsollerna så kommer nvidia (och Intel) nästan tvingas till att lägga in stöd för det.

Permalänk
Skrivet av fermia:

HAHA nu tar du väl i och behöver lugna ner dig tror jag.Sån jävla revolution är det inte + är öppen så Nvidia,Intel har tillgång till denna revolution som vissa vill få det som..

Tror knappast det är game over för det gröna laget..

Nej då, inte alls.Alla spel till nextgen konsoll kommer optimeras 100% till amd på hårdvarunivå by default. Klappat och klart att köras på amds grafikkort på dator. Om inte nvidia kan/vill hänga på det tåget kommer dom ligga hjälplöst efter i många storspel. Vem förutom en fanatisk nvidafanboi skulle köpa ett kort om prestandan var 50% sämre i många populära spel tex?

Väldig illa att jag köpte ett nvidia kort nyss, nån som vill byta ett nästan nytt Asus 680 DirectCUII mot ett motsvarande 7970 DirectCUII?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Källa: http://www.maximumpc.com/amd_r9_290x_will_be_much_faster_tita...

Citat:

We had a chance to sit down with AMD Product Manager Devon Nekechuck to see how AMD’s new top dog R9 290X stacks up against the green team’s best single-GPU offering. According to Nekechuck, even though the R9 290X uses a 438 square mm die, which is significantly smaller than the Titan’s 550 sq. mm GK110 offering, it “will definitely compete with the GTX 780 and Titan.” When we asked what this means in real-world terms, he stated, “with Battlefield 4 running with Mantel (AMD’s new graphics API), the card will be able to ‘ridicule’ the Titan in terms of performance.”

Is the R9 290X the Titan killer? AMD seems to think so.

When we asked him what he meant by “ridicule,” he simply stated that it will run Battlefield 4 “much faster than the Titan.” Again, this is provided that you run the game using AMD's Mantel API, which is set to launch in December.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

OpenGL bestäms väl av en grupp som kanske inte har så mycket intresse i spel eller snabb utveckling av standarden. Jag vet inte mycket om det så kanske inte stämmer.

Dags för Nvidia att köra igång Glide?

OpenGL utvecklas av Khronos Consortorium.
Tror många inblandande i OpenGL utvecklingen kommer från CAE, CAD, scientific visualization, medicinsk grafik, etc.
Så tror inte de har lika mycket fokus vad gäller spel på OpenGL sidan som på DirectX.

Nvidia borde open sourca gamla antika utdöda Glide som ett historiskt museumföremål.

Skrivet av bellasoda:

En kul notis är att Mantle ska vara optimerat för 8 kärnor, som av en slump så råkar ny Xbox och PS ha 8 kärnor från AMD. Däremot så är flera av intels 'gaming-cpus' 4-kärniga, hur ska det gå för dem?

Jag tror inte det spelar så mycket roll om det är 4-kärnor, 8-kärnor eller 16-kärnor.
Bygger det på en skalbar arkitektur med parallellisering så ska det skala.
Att de specifikt nämner 8 kärnor är väl i marknadsföringssyfte för att de är senaste hypen, att alla konsoler använder 8 kärnor och för att Intel inte har någon 8 kärnig processor.

Skrivet av mitrix:

Det här är väldigt intressant och AMD har en potentiell stor fördel i att de har hårdvara i alla next-gen plattformar, d.v.s ett stort incitament för utvecklare att implementera Mantle. Kan de koda spelet i samma API på alla plattformar borde det underlätta stort och ta optimeringar mellan pc och konsolversioner.
Ska bli intressant hur nvidia reagerar, känns inte så troligt att de kommer börja stödja Mantle då det som sagt är optimerat för AMD:s hårdvara, samtidigt som repi sa i streamen så har EA/Dice fört diskussioner och dialoger med grafikkortstillverkarna, så är nog inte helt orealistiskt att nvidia vetat om eller haft aningar om att det fanns en önskan åt mer direkt insyn i hårdvaran. Nvidia kan ju då släppa sin egen motsvarighet, men de har inte fördelen av att ha hårdvara i övriga plattformar, så det borde snarare bli mer jobb för utvecklarna att koda för ännu ett API. Finns en risk/möjlighet att framtidens spel kommer komma i DX/OGL variant för kompatibilitet och sen ett tillverkarspecifikt API vardera för AMD och nvidia, frågan är hur mycket det skiljer sig mot idag, då nvidia och AMD-kort även nu i många fall som jag förstått det i.a.f. i större spel kör kod optimerad för respektive tillverkare redan.

Jag tror det mest är marknadsföringssnack från AMDs sida att Mantle är "optimerad" för AMD grafikkort.
Jag tror Mantle lätt kan portas och implementeras effektivt på alla grafikkort oavsett tillverkare.
Kan komma Nvidia grafikkort som implementerar Mantle och bara snabbare än AMDs grafikkort.
Men AMD vill nog att man assioscerarar Mantle med AMD likt dom gör med slogans som "Radeon is gaming" och Nvidias "The Way It's Meant to be Played".
Det vore dumt av Nvidia att göra en "me too" med en egen motsvarighet.
Nvidia får helt enkelt evaluera Mantle och kolla om de lever upp till hypen eller inte för att sedan implementera eller ignorera.

Skrivet av BerraJobb:

Märkligt om MS vill stödja en nedläggning av deras egna DirectX, indirekt gör man ju detta när man valt AMD komponenter i nästa generations Xbox.

Kanske kände inte Microsoft till Mantle när de skrev kontrakt med AMD för kretsar till Xbox One?

Skrivet av Buio:

Enligt Johan Andersson på DICE är OpenGL sämre än DX.

http://m.neogaf.com/showthread.php?p=83736509#post83736509

OpenGL är bara ett renderingsbibliotek.
DirectX är ett helt multimedia ramverk för grafik, ljud, nätverk, input, etc.
Så man kan inte jämföra OpenGL med DirectX och säga att OpenGL är sämre in DirecX, isfåfall får man jämföra OpenGL med Direct3D och hävda att OpenGL är sämre än Direct3D.

En jämförelse vore OpenGL vs Direct3D, och SDL vs DirectX.

Skrivet av Orici:

Dags att avbeställa BF4

Varför?
Du kan ju fortfarande köra BF4 på DirectX om du inte gillar Mantle.

Skrivet av dozix:

Får ju hoppas på lite fler stora spelsläpp till linux då. Nu när det finns ett bättre alternativ till directx och steamOS är på ingång.

Är verkligen Mantle ett alternativ till DirectX?
Som jag förstått det är Mantle inte ett ramverk likt DirectX, utan ett renderingsbibliotek som då konkurerar med OpenGL och Direct3D.

Skrivet av IceDread:

Nej det är inte något helt annat eftersom det är ett företag som står bakom produkten och kan anpassa och ändra den efter sitt eget tycke så de andra får problem då de måste hoppa efter amd's noter. Amds produkt är dock också proprietär, eller trodde du att amd hade skänkt bort Mantle?

I artiklen så står det ju att Mantle ska vara öppet.

AMD borde skapa en ny organisation, typ Mantle Consortorium eller Mantle Foundation som oberoende från AMD sköter Mantle, och sedan bjuda in folk från Intel, Nvidia, Matrox, ARM, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Nästa generations konsoller har AMD i sig och om flera stora utvecklare/utgivare sattsar på att få bra prestanda på konsollerna så kommer nvidia (och Intel) nästan tvingas till att lägga in stöd för det.

Antingen kommer dom rätta sig i ledet, eller så fortsätter dom på sitt spår vilket kommer ge sämre spelupplevelse och då försvinner köparna.
Fast! Vi har ju inte sett om Mantle kommer bli en hit eller inte, men chansen är rätt stor att AMD gjort något bra denna gång.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

I artiklen så står det ju att Mantle ska vara öppet.

AMD borde skapa en ny organisation, typ Mantle Consortorium eller Mantle Foundation som oberoende från AMD sköter Mantle, och sedan bjuda in folk från Intel, Nvidia, Matrox, ARM, etc.

Att något är öppet betyder inte att produkten inte är "proprietär".

Produkten är inget värd för nvidia och andra på marknaden. Det borde vara som du skriver senare där och som jag skrev i min första post, dvs de borde tillsammans arbeta fram ett api som utvecklarna kan koda mot.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det är intressant att man försöker boosta prestandan genom optimeringar, får se hur det faller ut. nVidia försökte göra detta för ca 10 år sedan eftersom de då fann att DirectX inte gav så mycket som de ansåg att det borde ha gjort. Problemet då var att nVidia byggde sina GPU:er med fokus på sitt eget API vilket gjorde att det inte skalade väl över hela registret mot DirectX och därmed tappade prestanda. Inga spelutvecklare vågade dock satsa på deras API vilket ledde till att nVidia gled av banan för en stund då konkurenterna fokuserade sina designer helt mot DirectX och då stod som vinnare.

Som några varit inne på vet vi idag inte hur andra företag kommer ta emot detta API, ej heller hur mycket som AMD anpassar sina egna GPU:er mot detta. Skulle dock tippa på att de som utvecklar CoD osv inte kommer bry sig om Mantle, jag menar har man inte brytt sig om att ändra sin spelmotor nämnvärt under 8 år så varför bry sig nu? Fortsättningen blir kul att följa.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Att något är öppet betyder inte att produkten inte är "proprietär".

Produkten är inget värd för nvidia och andra på marknaden. Det borde vara som du skriver senare där och som jag skrev i min första post, dvs de borde tillsammans arbeta fram ett api som utvecklarna kan koda mot.

Vad menar du med "produkt"?

Produkten är grafikkortet, det är proprietärt. Produkten använder AMDs drivrutiner som är proprietära.
Men de proprietära drivrutinerna implementerar Mantle som är öppet.

Det är möjligt att Nvidia kan läsa specifikationerna för Mantle och göra en egen implementation utav Mantle för sina grafikkort.
Om då spel som använder Mantle på Nvidias grafikkort presterar bättre än vad de gör med DirectX då är ju Mantle värt något för Nvidia.

En trejdeparts utvecklare skulle kunna läsa specifikationerna och utveckla en öppen implementation.
Tex Mesa skulle kunna skapa en öppen implementation av Mantle genom att göra implementera Mantle som en state tracker för Gallium3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad menar du med "produkt"?

Produkten är grafikkortet, det är proprietärt. Produkten använder AMDs drivrutiner som är proprietära.
Men de proprietära drivrutinerna implementerar Mantle som är öppet.

Det är möjligt att Nvidia kan läsa specifikationerna för Mantle och göra en egen implementation utav Mantle för sina grafikkort.
Om då spel som använder Mantle på Nvidias grafikkort presterar bättre än vad de gör med DirectX då är ju Mantle värt något för Nvidia.

En trejdeparts utvecklare skulle kunna läsa specifikationerna och utveckla en öppen implementation.
Tex Mesa skulle kunna skapa en öppen implementation av Mantle genom att göra implementera Mantle som en state tracker för Gallium3D.

Nej produkten vi talar om är mantle som kan användas av grafikkort, som givetvis också är produkter.

Nvidia och Amd har högst troligen helt skiljda sätt att göra sina saker på. Skiljda mängd anrop som tar emot olika många parametrar. Om då Nvidia anpassar Produkten Mantle och anpassar den till sitt sätt, så kan inte ett spelföretag koda mot Mantle utan måste koda mot två olika implementationer av Mantle och då har produkten förlorat sitt värde.
Amd äger produkten mantle, de har inte gett bort den till någon. Nu har inte jag läst avtalet, men jag har svårt att se värde i att Amd skulle tillåta andra att koda om den och ändra Api, eftersom produkten då saknar värde pga förklaringen jag just givet. Så med hösta sannolikhet är mantel amd's proprietära produkt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrPepper:

Antingen kommer dom rätta sig i ledet, eller så fortsätter dom på sitt spår vilket kommer ge sämre spelupplevelse och då försvinner köparna.
Fast! Vi har ju inte sett om Mantle kommer bli en hit eller inte, men chansen är rätt stor att AMD gjort något bra denna gång.

Det skulle vara väldigt kul ifall de lyckas införa ett nytt bättre API än DirectX och som dessutom är öppet, då kanske de kommer in mer på marknaden och börjar göra vinst och gör så nvidia inte kan sälja grafikkort för 8000kr som bara är ca 20% bättre än AMD:s kraftigaste som kostar mindre än hälften.

Permalänk

Det här är exakt som PhysX! Ingen skillnad!

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Nej produkten vi talar om är mantle som kan användas av grafikkort, som givetvis också är produkter.

Nvidia och Amd har högst troligen helt skiljda sätt att göra sina saker på. Skiljda mängd anrop som tar emot olika många parametrar. Om då Nvidia anpassar Produkten Mantle och anpassar den till sitt sätt, så kan inte ett spelföretag koda mot Mantle utan måste koda mot två olika implementationer av Mantle och då har produkten förlorat sitt värde.
Amd äger produkten mantle, de har inte gett bort den till någon. Nu har inte jag läst avtalet, men jag har svårt att se värde i att Amd skulle tillåta andra att koda om den och ändra Api, eftersom produkten då saknar värde pga förklaringen jag just givet. Så med hösta sannolikhet är mantel amd's proprietära produkt.

Grafikkorten använder inte mantle. Grafikkorten vet inte att mantle existerar. Mantle däremot använder grafikkorten. Har du någonsin programmerat ett API? Förklaring du ger för att detta inte ska funka är ju precis det API:er är till för att lösa. Ett API till flera olika hårdvaror är ju inget konstigt och att ha olika många parametrar till "samma" anrop är ju busenkelt att lösa. Det är nog inte skitenkelt för nVidia att göra jobbet men inte skitsvårt heller. Men vill dom göra jobbet? det är frågan..

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Man får vänta och se, men detta verkar bara skapa fragmentation eftersom detta kontrolleras av AMD.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Det blir mer om Mantle under AMD Developer Summit 11-14 november. Bland annat "partner announcements".

Innan det vet vi väldigt lite.

Det vi vet är att det måste implementeras i drivrutinen för att det ska fungera som de tänkt sig (på PC), möjligen att vi kan anta att den kör GNM på PS4. Det finns alltid flera olika sätt att nå ut till plattformar. På PS3 hade Sony själva t ex lågnivå LibGCM, PSGL (OpenGL ES-baserat + Cg) samt PhyreEngine sista där rullar även på PS4, PSP, PS Vita osv. PS Mobile/Suite är det närmaste du kommer OpenGL på Sonyprodukter, dvs deras ramverk för OpenGL ES 2.0 för PS Vita och Android. Från Tredje part finns det andra verktyg.

X1 har inget lågnivå-API, så där är det D3D som gäller hela vägen. Playstation 4 kan du köra din egen API/Runtime ovanpå GNM, du kan även köra GNMX som är lite högre nivå, eller PhyreEngine, eller någon annan middleware eller spelmotor som skrivs mot GNM. Så de har lite att konkurrera emot som middleware.

Permalänk
Medlem

http://www.maximumpc.com/amd_r9_290x_will_be_much_faster_tita...

Citat:

When we asked what this means in real-world terms, he stated, “with Battlefield 4 running with Mantel (AMD’s new graphics API), the card will be able to ‘ridicule’ the Titan in terms of performance.”

When we asked him what he meant by “ridicule,” he simply stated that it will run Battlefield 4 “much faster than the Titan.” Again, this is provided that you run the game using AMD's Mantel API, which is set to launch in December.

De verkar dock ha svårt att få namnet rätt. Mantel

Permalänk

Kul att se amd ge lite kärlek till utvecklare, på rätt många fronter inte bara mantle

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Holy sh@t, med tanke på att både xbox och ps4 kör amd-kort så lär detta kunna bli minst sagt välanvänt. Om du microsoft vill låta det hela köras på deras xbox.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Starkt skeptisk.
Grejen med D3D och OpenGL är att de är standardiserade
och fungerar oavsett hur hårdvaran under ser ut, det gör
att de funkar fortfarande fast GPUerna har ändrats massor.

Mantle däremot är väldigt optimerat för denna hårdvara,
vilket kommer funka bra så länge AMD kör på GCN och
kanske för nästa. Men snart kommer detta komma tillbaka
och bita AMD där bak då ett så hårdvarunära API inte
fungerar i längden.

Är även skeptisk till hur stor prestandaökningen kommer
bli i verkligheten, ofta är shaders det tyngsta lasset och
som jag förstår innehåller inte Mantle ett nytt shaderspråk?

Tror att detta kommer bli lite som PhysX.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Nej produkten vi talar om är mantle som kan användas av grafikkort, som givetvis också är produkter.

Nvidia och Amd har högst troligen helt skiljda sätt att göra sina saker på. Skiljda mängd anrop som tar emot olika många parametrar. Om då Nvidia anpassar Produkten Mantle och anpassar den till sitt sätt, så kan inte ett spelföretag koda mot Mantle utan måste koda mot två olika implementationer av Mantle och då har produkten förlorat sitt värde.
Amd äger produkten mantle, de har inte gett bort den till någon. Nu har inte jag läst avtalet, men jag har svårt att se värde i att Amd skulle tillåta andra att koda om den och ändra Api, eftersom produkten då saknar värde pga förklaringen jag just givet. Så med hösta sannolikhet är mantel amd's proprietära produkt.

Mantle är ingen produkt.
Mantle är en specifikation och som AMD har en implementation för.

Tredjeparter kan ska egna implementationer som implementerar specifikationen.

Men det stämmer att Mantle ägs till vis del av Mantle då de förvaltar och skriver specifikationen.
Men det är fritt fram ett implementera specifikationen.

Men AMD borde skapa ett oberoende konsortorium som förvaltar Mantle och bjuda in Intel, AMD, etc till styrelesen.

Permalänk

Det här har dom nog mest gjort för att både ps4 och xboxOne är GCN baserade, så detta kommer för det mesta vara till nytta för alla med next gen konsoller. Men på PC så får vi se, där lär det bli mer som en slags PhysX för AMD, nånting som AMD använder för att sälja fler grafikkort (om den nu är/blir så bra som påstås)....

Så jag gillar det, för det kommer betyda bra prestanda på min framtida PS4, och bra att AMD utnyttjar sin monopol inom nextgen till något bra. Men däremot i pC världen kanske det inte är bra, för där kommer det kanske dela upp som sagt (fragmentera) mer än sammanföra.

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Nästa generations konsoller har AMD i sig och om flera stora utvecklare/utgivare sattsar på att få bra prestanda på konsollerna så kommer nvidia (och Intel) nästan tvingas till att lägga in stöd för det.

Men kan deras APU:er dra nytta av det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Anandtech har en bra genomgång om vad det handlar om:

http://www.anandtech.com/show/7371/understanding-amds-mantle-...

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Det kanske kan hjälpa migrationen till linux för steam, om det har bra linuxstöd, men det står att dom tycker multiplattform är viktigt så det förväntar jag mig. Kanske hjälper utvecklare att porta spelen enklare än till OpenGL och göra spelen snabbare på sämmre hårdvara, vilket jag förmodar steambox kommer att ha eftersom dom är så små.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Mantle är ingen produkt.
Mantle är en specifikation och som AMD har en implementation för.

Tredjeparter kan ska egna implementationer som implementerar specifikationen.

Men det stämmer att Mantle ägs till vis del av Mantle då de förvaltar och skriver specifikationen.
Men det är fritt fram ett implementera specifikationen.

Men AMD borde skapa ett oberoende konsortorium som förvaltar Mantle och bjuda in Intel, AMD, etc till styrelesen.

Nej, Mantle är en produkt Amd har hittat på, skapat. Du kanske borde slå upp vad ordet produkt betyder? Jag kan hjälpa dig, lättaste formuleringen ger wiki, "Produkt är resultatet av utfört arbete.".

Så, repetera efter mig: Mantle är en produkt

Visst ser det ut som att det är fritt fram för någon att implementera produkten mantle. Men läste du vad jag tidigare skrev? Inte troligt att någon får speca om api't som mantle har. Därmed finns det inget värde för mantle då det inte är framtaget och accepterat av de andra parterna på marknaden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Grafikkorten använder inte mantle. Grafikkorten vet inte att mantle existerar. Mantle däremot använder grafikkorten. Har du någonsin programmerat ett API? Förklaring du ger för att detta inte ska funka är ju precis det API:er är till för att lösa. Ett API till flera olika hårdvaror är ju inget konstigt och att ha olika många parametrar till "samma" anrop är ju busenkelt att lösa. Det är nog inte skitenkelt för nVidia att göra jobbet men inte skitsvårt heller. Men vill dom göra jobbet? det är frågan..

//Knight

Du arbetar inte som utvecklare uppenbarligen och har därmed missat strukturen.

Grafikkortets kan du kommunisera med och skicka instruktioner till. Hur och på vilket sätt du får det att utföra dina instruktioner skilljer sig mellan amd och nvidia. Därmed så har ett api utvecklat av amd för amd's grafikkort inget värde för nvidia som inte varit del av att arbeta fram detta api. Grafikkorten kan göra olika saker och ta emot olika instruktioner på olika sätt och därav borde du väll kunna förstå att ett api framtaget av amd saknar värde för nvidia? Kom igen nu.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!