Energimyndigheten testar bildskärmar – påvisar stor besparingspotential

Permalänk
Melding Plague

Energimyndigheten testar bildskärmar – påvisar stor besparingspotential

I syfte att uppmärksamma en bortglömd eltjuv testar Energimyndigheten tio av "Sveriges mest populära skärmar" och påvisar att det finns stora skillnader mellan modellerna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

... skriver ni till medlemmar som brinner för att övecklocka sina processorer, grafikkort, minnes och brödrosten

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Väldigt törstiga 27-tummare de hittat. Kan det vara så att de mäter dem i defaultinställningar med 100% brightness?
Min 27" från BENQ drar väl sisådär 25W har jag för mig med normala inställningar.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Okej? Gud vad löjligt, minska ljusstyrkan och massa skit för att spara el ? Ser heldre vad som står på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Eizo foris 2331 har energisparläge och ljussensor. Detta är aktiverat från start (har 4 sådana själv). De mäter och reglerar själv ljusstyrkan. Något jag självklart stängt av ).

Och massa andra funktioner. Dock drar ccfl belysningen antagligen mycker mer än ips led panelerna.

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid med lägsta ljusstyrkan på min skärm. Inte för att spara el, men för att den är så jäkla ljus annars imo. ^^

Jag ser inget fel med detta, bara för att man överklockar en sak så betyder det väl inte att ALLT måste dra mycket eller?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

När bildskärmar börjar gå på batteri ska jag börja bry mig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

Det kan nog vara bra om energimyndigheten gör något åt det för att det ska bli lättare att välja strömsnåla skärmar.

Speciellt vid stora installation som hos regering, företag, skolor, sjukhus, etc där det finns hundratals, tusentals eller tiotusenstals datorer, då finns det stora besparingar att göra!

Permalänk
Medlem

Att ha krav tvingar bara företag att göra bättre grejer, det förlorar vi ju inte på.
Självklart kan man behålla en skärm som drar mer, har man det redan så spelar det ju ingen roll.
Dom kommer ju inte precis gå hem till folk och knacka dörr för att se hur energieffektiv din skärm är.

Permalänk
Medlem

Tycker de borde kunna pressa ner slukandet i bildskärmarna såpass att man slipper strömkabeln. Då hade det varit nice.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skäggig legend

Som en grafisk designer säger jag: Ge fan i automatisk ljusreglerare.

Men för övrigt; Bra.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det kan nog vara bra om energimyndigheten gör något åt det för att det ska bli lättare att välja strömsnåla skärmar.

Speciellt vid stora installation som hos regering, företag, skolor, sjukhus, etc där det finns hundratals, tusentals eller tiotusenstals datorer, då finns det stora besparingar att göra!

Hm, på mitt arbete vill jag då ha de allra bästa verktygen.

Permalänk
Medlem

länge sen man såg en TCO 99-märkning på en skärm

Av rätt så självklara skäl, men ändå.
Edit: De kontrollerade tydligen betydligt mer grejer än bara strömförbrukning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av waspen123:

Okej? Gud vad löjligt, minska ljusstyrkan och massa skit för att spara el ? Ser heldre vad som står på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok? Nu är det ju ingen som påstår att du ska sitta framför en svart skärm, utan syftet är att inte slösa energi i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

... skriver ni till medlemmar som brinner för att övecklocka sina processorer, grafikkort, minnes och brödrosten

...Med processorer, grafikkort, minnen och brödrostar som drar allt mindre ström

Allting är relativt!

Permalänk
Medlem

EU och alla dess bestämmelser... Vad hände med lagarna om att grafikkort skulle bli dyrare och till slut förbjudna ju högre minnesbandbredd de hade?

Skickades från m.sweclockers.com

ninjaedit: http://extreme.idg.se/2.1030/1.471048/darfor-kan-en-ny-eu-lag...

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Uh, om de tvingas investera i nya skärmar, lassa deras "äldre och icke grönfärgade fyrklöverskärmar" på en byråkratisk skala så... Klart som fasen att du som kund kommer drabbas då den investeringen ska tas in nånstans.

Kommentaren är riktad mot tillverkarna, inte övriga företag.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ. Tycker dock EU kunde göra något liknande och sätta realistiska krav som pressar företagen att satsa på strömsnålare skärmar. Går ju kanske att beskatta dom lite mindre precis som man gör med elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kass_best:

Kommentaren är riktad mot tillverkarna, inte övriga företag.

Oj, behöver mina ordkex nu. Läste fel o/

Permalänk
Medlem

Drar verkligen däck ström? Trodde dom gick på luftryck

Visa signatur

Corsair 700D Corsair HX1000W Intel 980X 4,5Ghz 133x34 1.375V Corsair H70 Intel 320120GB Corsair F120 120GB Intel 320 120GB----[RAID 0] Intel 320 120GB ----[RAID 0] 2000GB Seagate Barracuda XT GTX TITAN stock 12GB 6x2GB Corsair XMS3 1600MHZ Gigabyte GA-EX58-UD5 Samsung Blu-ray player NZXT Sentry 2

Permalänk
Medlem

Ja de här kan vara de mest positiva idén. För vem vill ha en eller fler skärmar som dra el och käka cash ur bankkortet, de kanske inte bli mycket men de kommer märkas att den 100 kr sedeln är borta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tycker det verkar ganska efterblivet att lägga kraften här?
totalt med två skärmar, en Samsung 24" och en Dell2713hm + i5 3570k processor, två mekaniska diskar, en ssd, 6850grafikkort. ligger jag på 190watt. utslaget på en användning 6 timmar per dag i ett år kostar den 450:-

skärmarna kostar mig, påslagna 6 timmar om dygnet, i ett helt år, sammanlagt 110kronor....
Det kostar alltså 11cheesburgare totalt per år att ha igång mina två skärmar 6 timmar per dag, att tjäna 5 cheesburgare genom att aktivera automagisk strömreglering känns ju, mest efterblivet....

gissar bestämt att elförbrukning och koldioxidutsläpp de presterat i samband med detta test, utan problem är tyngre än den eventuella besparing som Sveriges befolkning kan åstakomma genom deras rapport, på flera år.

---
som tidigare industriarbetare ser jag betydligt fler ställen att spara energi på, betydligt mer energi.
varmluft från maskiner pumpas rakt ut i luften utanför, samtidigt som vi betalar bra med pengar för att hålla en dåligt isolerad byggnad varm och go, dygnet runt. en snittförbrukning på 40kw, i två ugnar, hade klarat av att värma upp många lokaler.

och det här är knappast någon enskild företeelse.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Bra med snåla defaultinställningar på datorutrustning generellt. Många står bara igång o tuggar på diverse företag och myndigheter utan att nån bryr sig.

Vi nördz kan ju alltid ändra inställningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske vore en bättre ide att skrota alla stadsjeepar?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk

Så man satt alltså av en ren slump på den strömsnålaste skärmen i riket? Härligt, då slipper man skämmas lika mycket för att inte stänga av skärmen när man lämnar den

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att detta är ett värdelöst test.
De borde testa många fler skärmar och dela in dem i kategorier beroende vilken bildskärmsteknik som används.
Sen så verkar de glömma att skärmar inte behöver ha strömsparfunktioner på samma sätt som en TV då skärmar kan sättas i standby av OSet som man själv kan ställa in!

Permalänk
Medlem

Automatisk ljusreglerare ääärrr......... det FÖRSTA som stängs av.
Hur var testet utformat? 100% ljusstyrka/kontrast på? Sånt lär ju bränna sönder ansiktet efter ett par timmar. Knappt nån som kör med full ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

Min Dell U2711 drar 123 Watt, förlåt naturen.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @4,2GHz CPU-kylning: Corsair Hydro H100 RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) 1866Mhz Vengance MB: AsRock P67 Extreme6 Gen3 Chassi: Cooler Master ATCs 840 Silver Nätaggregat: Corsair AX 1200W Gold Grafikkort: 2 x Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 SLI HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Corsair Force GT 120GB Skärm: Dell ultrasharp 27" u2711 Mus: Roccat Kova Tangentbord: SteelSeries 6G v2

Permalänk
Medlem

Power Consumption (Typical): 113W (without audio and USB connection)

Här spar vi inte på strömmen!
Skärmen går i snitt 10h om dagen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Bristfälliga energisparfunktioner!?!?!?

Även om Eizo Flexscan EV2736W är en av de "törstigare" modellerna när den drar som mest har den redan flera besparings-funktioner.

---
Auto EcoView
Skärmen har en sensor som kallas Auto EcoView som mäter omgivningen ljusstyrka och justerar därefter ljusstyrkan automatiskt. Detta innebär en minskad strömförbrukning med nästan 40 % samtidigt som ögontröttheten minskar, som annars skulle bli ett resultat av en skärm som är för ljus eller för mörk.

Minska energiförbrukningen med 30%
En ny funktion som kallas EcoView Optimizer 2 minskar strömförbrukningen med upp till 30 % genom att sänka bakgrundsbelysningens ljusstyrka och öka färgdynamiken. För att behålla bildkvaliteten ökar EcoView Optimizer 2 endast färgdynamiken på en skärm som visar mestadels mörkt innehåll.

Närvarosensor sparar energi
EcoView Sense är en inbyggd närvarosensor som ser till att bildskärmen övergår till energisparläge när ingen befinner sig vid skärmen i mer än 70 sekunder och som återställer skärmen till normalläge när användaren kommer tillbaka. För att felfritt övergå till och förbli i energisparläge då användaren inte befinner sig vid skärmen går det med EcoView Sense-tekniken till och med att skilja mellan levande och döda föremål, så skärmen övergår till energisparläge även om ett föremål såsom ryggstödet på en stol identifieras.
---

Snacka om att vara helt fel på bollen, något som däremot bör granskas är hur datorn i övrigt kan minska förbrukningen för det är där den riktiga boven är. Prestandagrafikkort tillexempel.