Versarien gör porös koppar för bättre och billigare vattenkylning

Permalänk
Medlem

Vilket skämt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SpaceMan:

Första gången jag inte håller med dig i en tråd.
Kudoz till din saklighet!

I detta fallet måste jag däremot gå emot dig.
Beståndsdelar i slangar löses ut i vattnet och kleggar igen porer, "jets" och microfins.
Ett av dessa kallas plasticid och är vanligt förekommande i Silikon- och Tygon-slangar.
Hade detta problem med min förra loop (100% silikonslang, 100% vatten) där mina flänsar i blocket satte igen.

Byggde ny loop nu till Haswell och körde då på Tygon istället och en liten tillsats av Waterwetter i mitt dest.vatten.
Nu ser jag på returslangen från CPU-blocket att jag har ett rätt gott undertryck där, så jag misstänker att nytt guck sitter i flänsarna.
Inte många månader sen...

Summa sumarum, det är inte bara tillsatser som skapar problem att saker sätter igen.

Två andra problem som inte nämnts ang. porösa material till block:

Porösa material leder värmen sämre än solida.

Hur skapar man en homogen yta för kontakt mot IHS/CPU?
Den yta man ser på bilden är ju lite mindre spegelblank än mitt autosol-polerade block...

Så man har dåliga och billiga material i slangarna och gnäller sedan på att saker geggar igen? Det låter som om problemet är relativt lätt att lösa genom att inte använda billig slang.

Jag misstänker att du menar plasticizer, eller mjukgörare på svenska, eftersom plasticid inte är ett ord vad jag kan hitta. Det är ett måste om man vill ha PVC hyfsat hanterbar. Så man får leta andra material.

Tygon används ju i labb så den borde vara hyfsat stabil. Den är däremot inte designad för långtidsexponering av vissa organiska lösningsmedel. Din WaterWetter innehåller blandade etrar.

Angående ledning så behöver det inte vara ett problem då du vill leda värme till fluiden och inte runt i metallen egentligen. Ledningen i tunna fenor är inte heller så stor. Jag funderade också ett tag på hur man löser kontaktytan men det borde inte vara så svårt egentligen. Antingen löder man bara på en svamp på en kopparbas eller ännu hellre så bygger man svampen direkt på en kopparplatta under tillverkningen. Eftersom man bevisligen smälter kopparpulver så borde det gå att smälta fast det i en kopparbas också. Så den biten borde gå att lösa. Antar att man även vill ha väggar i ett solitt block för att undvika att alltför mycket vätska bara strömmar förbi svampen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Känns som att med massa hål så borde ju kontaktytan tvärtom minska jämfört med en platt yta emot det man ska kyla som också är platt???

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

förstår inte, den har ju en massa hål och hål = luft luft = "termos", ska inte man leda bort värmen? Inte hålla den kvar väl?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Cooling Stuff
Skrivet av deadich:

Känns som att med massa hål så borde ju kontaktytan tvärtom minska jämfört med en platt yta emot det man ska kyla som också är platt???

tanken bakom denna produkt är billigare tillverkning av vattenkylning, det som kostar mest är timmar på CNC maskin som fräser kanaler, tror denna typ av produkt är tänkt att montera inne i block så att vatten tar upp värme, block botten blir säkert platt

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Så man har dåliga och billiga material i slangarna och gnäller sedan på att saker geggar igen? Det låter som om problemet är relativt lätt att lösa genom att inte använda billig slang.

Jag misstänker att du menar plasticizer, eller mjukgörare på svenska, eftersom plasticid inte är ett ord vad jag kan hitta. Det är ett måste om man vill ha PVC hyfsat hanterbar. Så man får leta andra material.

Tygon används ju i labb så den borde vara hyfsat stabil. Den är däremot inte designad för långtidsexponering av vissa organiska lösningsmedel. Din WaterWetter innehåller blandade etrar.

Angående ledning så behöver det inte vara ett problem då du vill leda värme till fluiden och inte runt i metallen egentligen. Ledningen i tunna fenor är inte heller så stor. Jag funderade också ett tag på hur man löser kontaktytan men det borde inte vara så svårt egentligen. Antingen löder man bara på en svamp på en kopparbas eller ännu hellre så bygger man svampen direkt på en kopparplatta under tillverkningen. Eftersom man bevisligen smälter kopparpulver så borde det gå att smälta fast det i en kopparbas också. Så den biten borde gå att lösa. Antar att man även vill ha väggar i ett solitt block för att undvika att alltför mycket vätska bara strömmar förbi svampen.

Väldigt många ord för att försöka komma runt det faktum att vatten är ett lösningsmedel i sig och inga kända slangar släpper noll partiklar eller är 100% täta. Ju porösare desto sämre värmeledningsförmåga, dvs värdelöst nära värmekällan. Mao en specialdesignad lösning med avtagande densitet är att föredra och ingen porös svamp kan ge 10ggr bättre avledning.

Permalänk
Cooling Stuff
Skrivet av SpaceMan:

Första gången jag inte håller med dig i en tråd.
Kudoz till din saklighet!

I detta fallet måste jag däremot gå emot dig.
Beståndsdelar i slangar löses ut i vattnet och kleggar igen porer, "jets" och microfins.
Ett av dessa kallas plasticid och är vanligt förekommande i Silikon- och Tygon-slangar.
Hade detta problem med min förra loop (100% silikonslang, 100% vatten) där mina flänsar i blocket satte igen.

Byggde ny loop nu till Haswell och körde då på Tygon istället och en liten tillsats av Waterwetter i mitt dest.vatten.
Nu ser jag på returslangen från CPU-blocket att jag har ett rätt gott undertryck där, så jag misstänker att nytt guck sitter i flänsarna.
Inte många månader sen...

Summa sumarum, det är inte bara tillsatser som skapar problem att saker sätter igen.

det är inte riktig så, samma sak för Zotamedu

att ha färgämne och andra "tillsatser" betyder inte till 100% att man får problem, det är tänkt att produkter som används är neutrala och allt ska vara bra men...

precis som att köra bara med destillerat vatten blir det fel ibland, eller faktisk blir det fel till slut
Batterivatten, aka destillerat/avjoniserat vatten är mycket ren, den är inte lämplig att dricka och av samma anledning ska inte användas utan tillsatser i LC system. Sånt vatten är "frätande", dvs så rena att den försöker dra till sig joner och annat så om man använder det i en system med bara koppar osv, med tiden vatten tar upp den och oxiderar på koppar, vatten blir också strömledande så det blir inte rolig vid läckage
biocide eller silver coil hjälper bara mot alger/bakterier så det behövs något mot korrosion, glykol används oftast

kör man med färg kan blir också problem om PH ändras och visa delar börjar oxidera, då färgen dras till såna platser
Själv har jag aldrig haft problem med loop trots att jag kör bara med färgade vätskor

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MartenKL:

Väldigt många ord för att försöka komma runt det faktum att vatten är ett lösningsmedel i sig och inga kända slangar släpper noll partiklar eller är 100% täta. Ju porösare desto sämre värmeledningsförmåga, dvs värdelöst nära värmekällan. Mao en specialdesignad lösning med avtagande densitet är att föredra och ingen porös svamp kan ge 10ggr bättre avledning.

Nu tror jag att du har glömt av din kemi från högstadiet. Jag är fullt medveten om att vatten är ett lösningsmedel. Fast allt är inte lösligt i vatten. Testa att ta ett glas vatten och häll lite matolja så ser du konceptet. Olja löser sig inte i vatten. Exakt varför det blir så kräver lite kunskaper i termodynamik och kemisk bindning. Så ja, vatten är ett lösningsmedel men långtifrån allt är lösligt i vatten. På samma sätt är inte allt lösligt i olja. Ett till litet experiment du kan göra hemma är att hälla en nypa salt i lite vatten och i lite olja. Vad händer med saltet i de olika vätskorna?

Plast är inte vattenlösligt. Det är därför man tillverkar vattenledningar av plast. HDPE för färskvatten och PVC för avlopp. Däremot kan mjukgörare vara lösliga då de inte är kemiskt bundna till polymeren på samma sätt. För övrigt så bör du titta lite på hur plast faktiskt kemiskt är uppbyggt.

Just mjukgörare pratas det mycket om just nu eftersom till exempel ftalater är hormonstörande.

Poängen är fortfarande att få över värmen till fluiden, inte att leda runt värmen i metallen. Så det skulle kunna vara en bra idé ut rent teknisk synpunkt men det är fortfarande ett högre tryckfall att hantera.

En annan intressant poäng är att tänka på livstiden. Det går inte att komma undan små mängder skit. Frågan är hur lång tid tar det innan det börjar bli ett problem. Hur länge använder man samma kylblock i praktiken? Fem år? Tio år?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

(..) regleras genom att tillföra mer eller mindre saltkorn

Måste mena "fler eller färre"?

- Z

Permalänk
Inaktiv

Jag trodde det var kakor eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Känns som att med massa hål så borde ju kontaktytan tvärtom minska jämfört med en platt yta emot det man ska kyla som också är platt???

Tanken måste väl ändå vara att det ska ersätta de nuvarande radiatorerna. Cpu- och gpublock kommer ju fortfarande användas.

Men man måste fortfarande kapsla in det på nåt sätt och fläktar är fortfarande nödvändigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zear0x:

Måste mena "fler eller färre"?

- Z

Jag vet inte, men jag skulle tro att det är större eller mindre saltkorn som faktiskt används.
Borde få den effekten att hålen blir större eller mindre vid sintringen.

Skrivet av Zotamedu:

Så man har dåliga och billiga material i slangarna och gnäller sedan på att saker geggar igen? Det låter som om problemet är relativt lätt att lösa genom att inte använda billig slang.

Jag misstänker att du menar plasticizer, eller mjukgörare på svenska, eftersom plasticid inte är ett ord vad jag kan hitta. Det är ett måste om man vill ha PVC hyfsat hanterbar. Så man får leta andra material.

Tygon används ju i labb så den borde vara hyfsat stabil. Den är däremot inte designad för långtidsexponering av vissa organiska lösningsmedel. Din WaterWetter innehåller blandade etrar.

Angående ledning så behöver det inte vara ett problem då du vill leda värme till fluiden och inte runt i metallen egentligen. Ledningen i tunna fenor är inte heller så stor. Jag funderade också ett tag på hur man löser kontaktytan men det borde inte vara så svårt egentligen. Antingen löder man bara på en svamp på en kopparbas eller ännu hellre så bygger man svampen direkt på en kopparplatta under tillverkningen. Eftersom man bevisligen smälter kopparpulver så borde det gå att smälta fast det i en kopparbas också. Så den biten borde gå att lösa. Antar att man även vill ha väggar i ett solitt block för att undvika att alltför mycket vätska bara strömmar förbi svampen.

Hittat väldigt lite information om vad det egentligen är över huvud taget.
Problemet verkar inte uppstå på så många andra platser än i datorsystem, och det är inte så många stora företag som lägger ner så mycket anslag på att forska inom detta område...

WaterWetter innehåller väldigt liten mängd lösningsmedel, och min loop väldigt lite WaterWetter.
Tygon är ju enligt tillverkaren fruktansvärt motståndskraftigt, men uppenbarligen inte tillräckligt.
Långtidsexponering tycker jag inte att jag hunnit utsätta den för.
Inte med tanke på hur långa experiment slangar utsätts för i många labbmiljöer.
Anywho..

Något tips på slang att använda om denna anses som för billig?

Sen menade jag ledningen från IHS till vattnet, inte ledningen runt i den.
Men som du skriver skulle ju denna kunna ersätta microfinns och därmed slipper man det fräsmomentet.
Då blir det ju bara från block till vatten.
Däremot ser jag ingen större besparing i blocktillverkning på det sättet.
Detta moment måste bli dyrare än enbart spårfräsningen för fläns när stycket ändå sitter i maskinen när man fräser resten av blocket.
Enda sättet jag ser att man skulle kunna spara slantar på detta är ju om det går att gjuta blocket i sin helhet, förutom en botten och en topp.
Annars tillför man ju bara ytterligare ett moment i tillverkningen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på framtida block skapade med friformsmaskiner..

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är trög eller, var ska man ha dessa kopparbitar med hål i?
Direkt mot värmekällan vill man ha en solid yta för att maximera värmeöverföringen.... så var kommer denna lilla pryl in?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Den här diskussionen påminner mig om varför jag gick tillbaka till luft kylning när Core2 cpu'erna släpptes...

Permalänk
Entusiast

Är det bara jag som ser att alla utom slutkunden kommer att vinna på det här?
Porös koppar = lättare än solid koppar, utan att det försämrar värmeledningsförmågan nämnvärt.
Lättare kopparblock = sparade materialkostnader.
Sparade materialkostnader = mer pengar till tillverkaren av en produkt, som högst troligt komemr att sälja produkterna till samma pris som om de vore tillverkade i solid koppar.

Det kunden vinner är att kylblocket blir lättare, men inget mer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Nu tror jag att du har glömt av din kemi från högstadiet. Jag är fullt medveten om att vatten är ett lösningsmedel. Fast allt är inte lösligt i vatten. Testa att ta ett glas vatten och häll lite matolja så ser du konceptet. Olja löser sig inte i vatten. Exakt varför det blir så kräver lite kunskaper i termodynamik och kemisk bindning. Så ja, vatten är ett lösningsmedel men långtifrån allt är lösligt i vatten. På samma sätt är inte allt lösligt i olja. Ett till litet experiment du kan göra hemma är att hälla en nypa salt i lite vatten och i lite olja. Vad händer med saltet i de olika vätskorna?

Plast är inte vattenlösligt. Det är därför man tillverkar vattenledningar av plast. HDPE för färskvatten och PVC för avlopp. Däremot kan mjukgörare vara lösliga då de inte är kemiskt bundna till polymeren på samma sätt. För övrigt så bör du titta lite på hur plast faktiskt kemiskt är uppbyggt.

Just mjukgörare pratas det mycket om just nu eftersom till exempel ftalater är hormonstörande.

Poängen är fortfarande att få över värmen till fluiden, inte att leda runt värmen i metallen. Så det skulle kunna vara en bra idé ut rent teknisk synpunkt men det är fortfarande ett högre tryckfall att hantera.

En annan intressant poäng är att tänka på livstiden. Det går inte att komma undan små mängder skit. Frågan är hur lång tid tar det innan det börjar bli ett problem. Hur länge använder man samma kylblock i praktiken? Fem år? Tio år?

Eftersom vattnet inte står still så är det en mekainisk nötning som inte ens plast står emot, speciellt inte i varierande temperatur som komprimerar och expanderar materialen under drift i olika utsträckning på olika delar av loopen. I ett storkök så vet man att man får ärgning varhelst ett konstant droppande förekommer pga de kopparmolekyler som lösgörs i ledningarna. Koppar är förvisso vattenlösligt men till extremt låg grad. Samma sak gäller med plaster, allt dricksvatten innehåller plaster efter att ha färdats i plastledningar, mängderna är så klart så små att det inte påverkar oss men det var inte ämnet för diskussion. Dessutom är väl inte kylslangar i närheten av HDPE.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Är det bara jag som är trög eller, var ska man ha dessa kopparbitar med hål i?
Direkt mot värmekällan vill man ha en solid yta för att maximera värmeöverföringen.... så var kommer denna lilla pryl in?

Du är inte ensam.

Det enda jag kan komma på vore väl ifall denna svampkoppar skulle ersätta flänsarna innuti kylblocken och på så sätt ge högre avledningsyta, men detta skulle äncå kräva ett solitt kopparblock, så jag fattar inte..

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Ber om rättigheten att vara skeptisk.
Känns som materialet är ett bra idee men känns som dom måste lösa en massa saker när det kommer till tex kylning av cpu med vatten.
Porösa material pallar oftast inte för några extrema tryck och håller absolut inte tätt och är än värre att försöka täta emot.

Löser dom detta så skall det fortfarande leta sig ut på marknaden. Som en nämnde här tidigare så finns andra "coola" alternativ kommit men aldrig hittat ut till oss användare.

Tror inte trycket är "extremt" handlar troligtvis om <2 bar eftersom det är vad de flesta radiatorer är testade för.

Så klart kan inte hela blocket vara poröst, tror framför allt de handlar som artikeln nämner, om att öka yta på "flänsarna i blocket" (större yta större kylförmåga). Dock kan ju de bli problem med smuts och annat i systemet som täpper dessa håligheter och ger reducerad kylning över tid. Svårt att veta hur stor den påverkan är för än tekniken testats. men man kan ju hoppas att deras försök blir lyckade, för teoretiskt hade det varit en klar vinning.

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem

Ingen ny teknik, detta används redan med gott resultat. Man ökar kontaktytan och därigenom kylningen.
För er som är orolig för att det kommer att sätta igen sig så sätter man bara ett partikelfilter på slangen som man sen lätt byter en gång om året eller när trycket på primärsidan blir för högt. (finns i 5, 10, 25, 50 eller 100 micron)

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carmaq:

Tanken måste väl ändå vara att det ska ersätta de nuvarande radiatorerna. Cpu- och gpublock kommer ju fortfarande användas.

Men man måste fortfarande kapsla in det på nåt sätt och fläktar är fortfarande nödvändigt...

I blocken handlar det troligtvis om att öka ytan på flänsarna och låta kontaktytan vara solid, små gropigheter och dyl ger extremt mycket större kontaktyta.

(slarvigt beskriven tanke nedan) tänk att man tar en sådan här bit porös koppar gjuter ihop den med botten sidorna av blocket för att sedan på något finurligt sätt fräsa det utan att förstöra det porösa materialet. blocket hade i så fall fått mycket större kontaktyta mot vattnet och där med ökat energiutbytet mellan vattnet och blocket

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att tunna skivor av detta material på en luftkylare bidrar till större yta som avger värme och därmed ger bättre prestanda. Ett vattenblock i detta material med massa kanaler i samt en fast platta där kylaren har kontakt med cpu/gpu/minne kan ju också fungera men det handlar knappast om flera hundra procent högre prestanda som de påstår utan et lär handla om några få grader isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Ingen ny teknik, detta används redan med gott resultat. Man ökar kontaktytan och därigenom kylningen.
För er som är orolig för att det kommer att sätta igen sig så sätter man bara ett partikelfilter på slangen som man sen lätt byter en gång om året eller när trycket på primärsidan blir för högt. (finns i 5, 10, 25, 50 eller 100 micron)

Körde en sådan i en loop för många år sedan.
Problemet är bara kombon tyst, kompakt och flöde.
Tätt filter skapar ju rätt stort motstånd/yta.
Vill man ha flöde med liten och tyst pump, då får man se till att öka filterytan.

Jag skippade kompakt-delen och hängde ett filterhus för dricksvatten med bomullsfilter på utsidan av chassit.
Inte snyggt, inte lätt, men slapp absolut alla problem med igensättningar.
Dessutom så ser det ju jäkligt hardcore ut.
Har kvar det för försäljning om intresse finnes

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Skrivet av ThinZilly:

Vad roligt det kommer att bli att göra rent den när porerna är igensatta.

blokeras av vad ? anväder man den i vattenkylare så tillförs ju inget smuts. läst att vissa färger kan klumpa ihop sig men finns ju alternativ, ska man ta bort oxid på koppar så funkar vinäger väldigt bra, annars finns det ju kylarglykol för bilar som hindrar just oxidering/kristallisering.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Idag finns det vissa vattenblock med transparent topp. Ska man ha det så hade inte varit så kul med en sån här 'svamp'. Mycket snyggare med frästa fins i blankpolerad koppar, eller med nickelplätering.
Om man nu bryr sig om hur det ser ut i datorn.

Vill man bara ha något billigt så tror jag att luftkylning fortfarande är det bästa.

Permalänk
Medlem

Tydligen så pågår fortfarande utvecklingen av Sandia Cooler (roterande kylflänsen som refereras till här i kommentarsfältet). En artikel från i Augusti. http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=2722

De ger där sina svar på många av de frågor som cirkulerat. Vi får se om de har en fungerande design snart som någon faktiskt kan testa. Annars kommer det alltid vara "Varporware".

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Idag finns det vissa vattenblock med transparent topp. Ska man ha det så hade inte varit så kul med en sån här 'svamp'. Mycket snyggare med frästa fins i blankpolerad koppar, eller med nickelplätering.
Om man nu bryr sig om hur det ser ut i datorn.

Vill man bara ha något billigt så tror jag att luftkylning fortfarande är det bästa.

använda större porer, vid nikelplätering så används nog elektronplätering så vore rätt najs ha en nickelsvamp, sen skulle det nog funka med plexiglas bara det att porerna inte kan vara direkt mot plasten.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Problemet med vattenkylning är knappast överföringen block till vatten. Block är relativt billiga och dyra block gör inte särskilt stor skillnad på vattentemperatur. För fina hål ger bättre värmeöveföring men flödet hindras och ofta har man hellre bra flöde och tyst pump än kraftfull pump och effektivt block. Det finns mycket mer vinst i att införskaffa större radiatorer i den mån det finns plats då den största begränsningen är vatten till luft. Visserligen kan kanske detta material även användas i radiatorer till viss fördel.

Sen har vi redan nämnt att dessa små hål fungerar som ett ofrivilligt filter som samlar upp plastrester och annat klegg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Nu tror jag att du har glömt av din kemi från högstadiet. Jag är fullt medveten om att vatten är ett lösningsmedel. Fast allt är inte lösligt i vatten. Testa att ta ett glas vatten och häll lite matolja så ser du konceptet. Olja löser sig inte i vatten. Exakt varför det blir så kräver lite kunskaper i termodynamik och kemisk bindning. Så ja, vatten är ett lösningsmedel men långtifrån allt är lösligt i vatten. På samma sätt är inte allt lösligt i olja. Ett till litet experiment du kan göra hemma är att hälla en nypa salt i lite vatten och i lite olja. Vad händer med saltet i de olika vätskorna?

Plast är inte vattenlösligt. Det är därför man tillverkar vattenledningar av plast. HDPE för färskvatten och PVC för avlopp. Däremot kan mjukgörare vara lösliga då de inte är kemiskt bundna till polymeren på samma sätt. För övrigt så bör du titta lite på hur plast faktiskt kemiskt är uppbyggt.

Just mjukgörare pratas det mycket om just nu eftersom till exempel ftalater är hormonstörande.

Poängen är fortfarande att få över värmen till fluiden, inte att leda runt värmen i metallen. Så det skulle kunna vara en bra idé ut rent teknisk synpunkt men det är fortfarande ett högre tryckfall att hantera.

En annan intressant poäng är att tänka på livstiden. Det går inte att komma undan små mängder skit. Frågan är hur lång tid tar det innan det börjar bli ett problem. Hur länge använder man samma kylblock i praktiken? Fem år? Tio år?

Först ett enkelt förlöjligande av mina kunskaper och min person och sedan ett raljerande med avancerade termer och ord för att nedvärdera andra. Enkelt uttryckt, en klassisk härskarteknik.

Poängen som jag och fler vill göra är att vi ser brister med tekniken utifrån egna erfarenheter och sunt förnuft. Vi kanske inte har samma bildning och terminologi som du. Jag kanske gör det själv med detta men hävdar att du bryter mot forumreglerna med uttalanden som "För övrigt så bör du titta lite på hur plast faktiskt kemiskt är uppbyggt.".

Med förhoppning om ett trevligare forum.