Permalänk
Medlem

Gtx 770 fps drop

Tjena har köpte en ny dator för cirka 1 månad sedan, och har nu fått lite problem med grafikkortet. När jag spelar t.e.x. LoL så får jag Fps drop, så min kompis sa att jag borde ladda ner EVGA Precision X. Och där så stod det att GPU clocken på 135 MHZ och jag kan ej höja den vad jag än hittills prövat nån som vet hur man fixar detta ?

här så ser ni mitt dilemma

Inlägg sammanfogade. Använd [Redigera].
Permalänk
Medlem

Det är nog något annat i datorn som spökar.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som att det klockat ned sig då gpu användningen är låg. Spelar du så bör klocken öka till 1137.
Ta ner MSI afterburner och kolla i det ist.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk

Har du senaste drivrutinen? Har du provat ta ut kortet och koppla tillbaka bara för sakens skull och sett om du får samma problem igen?

Permalänk
Medlem

Varför är det ett dilemma? Alla nyare högpresterande grafikkort anpassar klockfrekvens efter belastning/applikation som körs.

Permalänk
Medlem

Du kan gå in i Nvidias kontrollpanel och ändra under "Manage 3D settings", där kan man för alla 3Dprogram (fliken Global Settings) eller ett specifikt ett program (fliken Program Settings), tex bara för "League of Legends" (League of Legends.exe) i ditt fall, längre ned i listan till finner du "Power management mode", där kan du ändra till "Prefer maximum performance" och med denna inställning går inte kortet ned i klockfrekvens dvs inget strömsparläge under tiden du kör programmet.
Har du din Nvidia på svenska så får du leta dig fram, kontakta mig om du inte hittar inställningen.

Permalänk
Medlem

Tja tack för svaren jag har testat tagit ut kortet osv. Det är så att Clocken stannar på 135MHZ när jag kör lol, wow osv har ominstallerat drivrutiner osv