Kan man expandera en raid5 med fler diskar i en synology ds412+?
Som topic, kan jag lägga till en fjärde disk utan att formatera/bygga om raid'en om om jag kör tre diskar i raid 5 på den?
Är i svängen att handla ny nas, och tänkte köra på en x86-lösning nu, främst för att det finns så mycket mer applikationer till x86 kontra arm, kör ofta i väggen med min arm-nas pga att saker inte finns som arm-varianter, eller att den helt enkelt är för klen (ex som mediacenter).
Du kan både lägga till och byta ut de befintliga diskarna mot större med bibehållen data. Kollar bara upp diskarna först i Synologys kompabilitetslista som ligger på deras webb.
Och så ska du använda Synologys variant av Raid5, som de kallar SHR - Synology Hybrid Raid. Den är bättre än ren Raid5.
Jag bytte en fungerande 2TB disk mot en 4TB på min Synology DS411j (3 diskar med SHR) i förra veckan. Hela Repair processen att bygga upp raiden igen tog ca 30 timmar. NASen gick dock att använda under den tiden, även om jag lät bli att göra det.
Tänk också på att om du ska byta ut flera diskar, så måste du byta en disk i taget och låta NASen göra en fullständig Repair för varje disk. Annars kommer du att förlora data.