Dator gick ej att stänga av, uppdaterade BIOS, nu är det KAOS!

Permalänk

Dator gick ej att stänga av, uppdaterade BIOS, nu är det KAOS!

Hej Sweclockers medlemmar,

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och gjort en windows update efter nyaste drivisarna.
Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: Asus SABERTOOTH Z77
Minne: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII +
Hårddisk: 500GB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s, samt SSD 120GB Intel 520 OEM
Nätaggregat: be quiet! Pure Power L7 730W 80+ Bronze
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x80mm utblås i lådan
Övriga komponenter: DVD±RW Samsung 24X DL Svart OEM
Temperaturer: Moderkort ca 30c Idle och 60c full belastning.

Det började med att datorn inte gick att stänga av, den stod bara och tuggade på "windows stänger av sig"-skärmen. Efter ca 10-15 min pep datorn till och startade om sig. Samma sak om jag valde "strömspararläge" eller "starta om".

Jag har, vilket var ett misstag i retroperspektiv (har jag lärt mig), uppdaterat BIOS i hopp om detta skulle fixa problemet. Jag uppdaterade först till BIOS 2104 (från ASUS hemsida, detta var den senaste uppdateringen) Detta gjorde saken värre, eftersom nu visade det sig att alla personliga inställningar på mitt konto är "försvunna". När jag loggar in på mitt konto ser det ut som att jag skapat en "ny användare".

Jag nedgraderade då BIOS till 1908 i hopp om att fixa detta men det gjorde ingen skillnad.

Det verkar som att datorn inte vill använda grafikkortet och windows beter sig märkligt när man ska flytta fönster (se bifogad bild), istället för att den flyttar hela fönstret blir det liksom en silver/genomskinlig rektangel dit sedan fönstret hoppar.

Inte nog med detta, datorn går fortfarande inte att stänga av/starta om/ sätta i strömspararläget.

Vad har jag gjort? Går det att lösa?

Tack på förhand!

Mvh,
Jonas

Permalänk

Går inte stänga av datorn - prova med windows recovery, kanske hjälper.

Grafikkort : googla på " ASUS GeForce GTX 680 driver", försök hitta lämplig drivrutin och installera.

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF