RCA mellan Subwoofer och reciver

Permalänk

RCA mellan Subwoofer och reciver

Tjena

Fick en subwoofer av en bekant idag, är dock inte så duktig på att koppla ljud.

Räcker det att koppla en RCA kabel mellan min reciver som har "Pre-Out" Subwoofer
och subwooferns "Line in"?
Högtalarna är kopplade till recivern nu som innan, men såg att det fanns högtalarklämmor bak på subwoofern med.
Ska man koppla annorlunda?

Sub: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=207896
Reciver: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=827637

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Du ska köra RCA. inte högtalarkabeln. Den är om man vill koppla det till en förstärkare utan lågnivå ut.
OBS! Det är viktigt med en bra kabel till en sub för att få ut de allra djupaste tonerna som annars försvinner om man kör "Standard smal svart sladd med röd/vita kontakter som kom med stereon"

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Du ska köra RCA. inte högtalarkabeln. Den är om man vill koppla det till en förstärkare utan lågnivå ut.
OBS! Det är viktigt med en bra kabel till en sub för att få ut de allra djupaste tonerna som annars försvinner om man kör "Standard smal svart sladd med röd/vita kontakter som kom med stereon"

Ok då räcker det med andra ord att jag drar RCA-kabel mellan suben och recivern?

Duger denna? http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/sub-bas/sub-bas-kablar/nikabe-audio-sub-p69623

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

En rca räcker. högtalarklämmorna kan man använda om man saknar en förstärkare med subwoofer-utgång.

Skrivet av ZecretW:

Du ska köra RCA. inte högtalarkabeln. Den är om man vill koppla det till en förstärkare utan lågnivå ut.
OBS! Det är viktigt med en bra kabel till en sub för att få ut de allra djupaste tonerna som annars försvinner om man kör "Standard smal svart sladd med röd/vita kontakter som kom med stereon"

skulle gärna se ett test på såna sladdar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

En rca räcker. högtalarklämmorna kan man använda om man saknar en förstärkare med subwoofer-utgång.

skulle gärna se ett test på såna sladdar.

Ser överallt att folk skriver "köp inte för dyr kabel". Alltså att det inte alls är någon större skillnad på dem.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampabowie:

Ok då räcker det med andra ord att jag drar RCA-kabel mellan suben och recivern?

Duger denna? http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/sub-bas/sub-bas-kablar/nikabe-audio-sub-p69623

/S

Jag antar det. De säger ju att den ska duga till för SW. Försök hålla den så kort som möjligt bara.

Skrivet av deadich:

En rca räcker. högtalarklämmorna kan man använda om man saknar en förstärkare med subwoofer-utgång.

skulle gärna se ett test på såna sladdar.

Jag har bara min egen subjektiva bedömning att gå efter och jag märker en väldig skillnad på de tunna svarta sladdarna och de lite grövre suprakablarna iallafall.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sampabowie:

Ser överallt att folk skriver "köp inte för dyr kabel". Alltså att det inte alls är någon större skillnad på dem.

/S

Köpte själv den billigare varianten från Kjell och den funkar jättebra.. dock ett problem. Jag kan inte ha den analoga TV-kabel inkopplad i väggen för då jäklar.. buzzar, surrar och dånar som in i helvete.

Detta hade nog inte hänt med dyrare kabel då dessa är bättre avskärmade från störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampabowie:

Ser överallt att folk skriver "köp inte för dyr kabel". Alltså att det inte alls är någon större skillnad på dem.

/S

Självklart skiljer det i kvalité på dom sämsta skitkablarna och lite upp pga hur bra dom är skärmade och tjocklek på ledarna.

Men har inte förstått dom som köper dessa kablar som påstår sig göra under för extrema pengar och dessa
många kritiserar och undrar hur stor skillnad dessa gör.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Denna sortens Rca hade jag aldrig kört själv till subwoofer.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Sedan den du föreslog.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/sub-...

Självklart ser man skillnad bara att kolla på dom.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Det går jättebra med en vanlig lågnivåkabel.

Koppla som du nämnde, tänk på att Onkyo kopplar bort subwoofern i 'Direct' när det är en stereosignal. I direct körs den som en LFE-kanal, eller .1 om du så vill. Kör du 'stereo'-läget, så går den igång på inställd delning. Irriterande, men så är det.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem

Köp antenkabel med galvanisk avskilljare. Hjälpe mig i mitt kabelnät. Inge mer brum efter den kabeln

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Denna sortens Rca hade jag aldrig kört själv till subwoofer.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Sedan den du föreslog.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/sub-...

Självklart ser man skillnad bara att kolla på dom.

Den översta ska du verkligen inte använda till en sub eftersom det är en 75ohms kabel. Den används till video eller digitalt ljud.
Är det analogt ljud ska det vara 50ohms kablar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/kablar/bild-ljudkabel/XTZ-...

den kör jag med till mina subbar, prisvärda o funkar perfekt.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Den översta ska du verkligen inte använda till en sub eftersom det är en 75ohms kabel. Den används till video eller digitalt ljud.
Är det analogt ljud ska det vara 50ohms kablar.

Stämmer inte. Analogt ljud har förhållandevis lågfrekvent innehåll så impedanskaraktären på kabeln spelar ingen roll över normala avstånd. Videoöverföring är en annan sak eftersom du har mycket högre frekvens (kortare våglängd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Köpte själv den billigare varianten från Kjell och den funkar jättebra.. dock ett problem. Jag kan inte ha den analoga TV-kabel inkopplad i väggen för då jäklar.. buzzar, surrar och dånar som in i helvete.

Detta hade nog inte hänt med dyrare kabel då dessa är bättre avskärmade från störningar.

Jag har också en sån där tunn jävel. När recievern är avstängd så brummar subwoofern, att gå fram och stänga av och sätta på subben varje gång är såklart jobbigt, men det brummar ju inget alls om förstärkaren är påslagen, kan det ändå vara störningar pga dålig sladd? Känns som att störningarna borde finnas även när recievern är påslagen.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Stämmer inte. Analogt ljud har förhållandevis lågfrekvent innehåll så impedanskaraktären på kabeln spelar ingen roll över normala avstånd. Videoöverföring är en annan sak eftersom du har mycket högre frekvens (kortare våglängd).

Du gör som du vill...

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av deadich:

Jag har också en sån där tunn jävel. När recievern är avstängd så brummar subwoofern, att gå fram och stänga av och sätta på subben varje gång är såklart jobbigt, men det brummar ju inget alls om förstärkaren är påslagen, kan det ändå vara störningar pga dålig sladd? Känns som att störningarna borde finnas även när recievern är påslagen.

Utgången "flyter" och brumsymptomen kan ev påverkas av kabeln, det kan minska/försvinna med en semibalanserad kabel eller om du använder en trransformator/galvanisk avskiljare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tackar för alla svar! Blir till att köpa en kabel imorgon och försöka skrämma igång subwoofern

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Hade en billig kabel, den funkade dåligt med dålig kontakt bytte till en supra och alla problemen försvann.

Sen, gå inte på snacket om att det blir skillnad i ljudet för det är bara placebo.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Skrivet av mAster9:

Hade en billig kabel, den funkade dåligt med dålig kontakt bytte till en supra och alla problemen försvann.

Sen, gå inte på snacket om att det blir skillnad i ljudet för det är bara placebo.

Ok, hade inte tänkt att köpa det billigaste. Gör jag aldrig med grejer.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.