Flera kablar i nätagget=bätte/sämre?

Permalänk
Medlem

Flera kablar i nätagget=bätte/sämre?

Hejsan,

Precis kopplat in ett GTX460 till för att köra SLI och stresstestade datorn med furmark och OCCT och har kommit fram till att det är nätagget som inte riktigt hänger med i 100% load på grafikkorten när jag kör furmark.
När jag kör OCCTs PSU stresstest så ser jag att den "gröna SLI stapeln" drar ihop sig och FPS går ned från ca 140 till 15-20 för att sedan hoppa upp igen.

http://cdnsupport.gateway.com/s/Vidcard/NVIDIA/6008166R/SLI_01.gif

Det är bara furmark som får datorn att boota, tempen på GPUerna är 85 på den undre och 80 på det övre kortet i furmark.

Först så kopplade jag bara in PCI-E splitterkablarna som följer med nätagget från de 2 PCI-E utgångarna på nätagget till var sitt grafikkort.
Sen testade jag att koppla in en PCI-E kabel från varje utgång på nätagget till var sitt grafikkort och sedan använde jag PCI-E adaptrar från 2st av 4 Pin anslutningarna och kopplade in dem i varsitt grafikkort men det upplevde jag som att det blev sämre.

Nu till frågan: Är det bättre eller sämre att ha flera kablar kopplade till nätagget? Det är ett single rail nätagg så det kanske är bättre att koppla allt på en och samma kabel?

Jag har detta nätagg: http://www.corsair.com/professional-series-hx650-80-plus-bron...

Min övriga utrutning är:

i5 2500k@4200Ghz@1.25V
2st ddr3 stickor@4Gb/st
3st HDD +1st SSD
Ljudkort(creative music)
H80 vatten kylning med 2st 120s fläktar
+4st 120 fläktar i resterande del av chassit
2st gigabyte GTX 460 i SLI i orginal stock

Tacksam för all hjälp och tips.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarumbar:

Hejsan,

Precis kopplat in ett GTX460 till för att köra SLI och stresstestade datorn med furmark och OCCT och har kommit fram till att det är nätagget som inte riktigt hänger med i 100% load på grafikkorten när jag kör furmark.
När jag kör OCCTs PSU stresstest så ser jag att den "gröna SLI stapeln" drar ihop sig och FPS går ned från ca 140 till 15-20 för att sedan hoppa upp igen.

http://cdnsupport.gateway.com/s/Vidcard/NVIDIA/6008166R/SLI_01.gif

Det är bara furmark som får datorn att boota, tempen på GPUerna är 85 på den undre och 80 på det övre kortet i furmark.

Först så kopplade jag bara in PCI-E splitterkablarna som följer med nätagget från de 2 PCI-E utgångarna på nätagget till var sitt grafikkort.
Sen testade jag att koppla in en PCI-E kabel från varje utgång på nätagget till var sitt grafikkort och sedan använde jag PCI-E adaptrar från 2st av 4 Pin anslutningarna och kopplade in dem i varsitt grafikkort men det upplevde jag som att det blev sämre.

Nu till frågan: Är det bättre eller sämre att ha flera kablar kopplade till nätagget? Det är ett single rail nätagg så det kanske är bättre att koppla allt på en och samma kabel?

Jag har detta nätagg: http://www.corsair.com/professional-series-hx650-80-plus-bron...

Min övriga utrutning är:

i5 2500k@4200Ghz@1.25V
2st ddr3 stickor@4Gb/st
3st HDD +1st SSD
Ljudkort(creative music)
H80 vatten kylning med 2st 120s fläktar
+4st 120 fläktar i resterande del av chassit
2st gigabyte GTX 460 i SLI i orginal stock

Tacksam för all hjälp och tips.

Det nätagget borde inte ha några problem att driva 2 st 460. Angående hur många kablar du kopplar in kvittar det eftersom allt som ska ha 12V går på samma "rail" ändå (i och med att du bara har en).

Vad menar du med att det bara är Furmark som får datorn att boota?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

När jag kör GPU stresstest i furmark så bootar datorn efter ca 15-20 min. Det blir inga grafikfel innan utan datorn stänger ned och startar om.
Kör jag OCCT PSU stresstest så ser jag att prestandan sviker eftersom FPS sjunker från ca 140 till 15-20 för att sedan hoppa upp igen och så håller den på i en timma tills jag stänger av stresstestet, dvs datorn hänger eller bootar inte.

Jag har även kört GPU error testet via furmark och det hittar inga fel.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem

Fungerar spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarumbar:

Nu till frågan: Är det bättre eller sämre att ha flera kablar kopplade till nätagget? Det är ett single rail nätagg så det kanske är bättre att koppla allt på en och samma kabel?

När jag kopplade in mina 660 Ti så körde jag med varsin splittad kabel till dem - och då startade den om under belastning.
Då gjorde jag om så att de fick varsin enkel dedikerad sladd och en splittad som de fick dela på - då fungerade det.

Permalänk
Medlem

Har inte testat spel men jag tror nog att det fungerar, iaf ett tag. Men jag vill inte sitta och lira D3 på hardcore och så dör datorn. Jag vill ha en 100% stabil dator, inte en 100% labil dator.

Nu har jag bara 2st PCI-E utgångar så jag kan bara köra en dedikerad sladd till vardera via dem. Resten kommer från 4 Pin anslutningarna som jag har satt PCI-E adaptrar på och där har jag kopplat ett kort per ingång i nätagget, även om det inte "ska" spela någon roll.

Någon som vet om det är bättre att ha allt på en sladd in till nätagget eller om det är bättre att dela upp på flera sladdar för att få ut max av nätagget.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem

Bytte plats på korten och nu verkar datorn stabil.

Visa signatur

Dont worry be happy