Permalänk

Proppfullt RAM

Hilfe!
Efter att ha installerat om Windows 7 har jag fått problem med att RAM-minnet oavbrutet fylls på så att
datorn till slut storknar o måste startas om. Jag blir inte klok på det. Det verkar vara helt oberoende av
arbetsbelastning, även om jag låter burken stå "på tomgång" så fylls minnet upp allteftersom.
Som sagt, Windows nyligen installerat, 867GB ledigt av 931GB på hårddisken, inga krävande
processer i bakgrunden (bortsett från google chrome).
Vad är det frågan om??? :/

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem

stäng lite grejjer i chrome?

Permalänk
Medlem

Klicka på knappen "Visa processer för alla användare" och posta den skärmdumpen i stället.

Permalänk
Skrivet av King Grub:

Klicka på knappen "Visa processer för alla användare" och posta den skärmdumpen i stället.

Ska ske.

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk

ja där var det mer på gång! Windows ser ju ut o ta mycket resurser, men det var ju uppenbart inget problem
före ominstallationen... :/ Vad kan orsaken vara att minnet bara fylls på o fylls på o fylls på....?
Nu är det dags att starta om igen...

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Rekordmedlem

Ram ska alltid vara fullt annars gör det ingen nytta, jag har just nu 0-10 Mbyte ledigt av 16 Gbyte.
Om din dator verkligen blir seg beror det kanske på att du bara har 4Gbyte fysiskt ram och det är lite snålt idag och kör du 64 bit os kan det påverka läget till det sämre, idag bör man se 8Gbyte som normal ramstorlek.
Har du något verkligt problem eller är det bara "slut på ram" som gör att du vill starta om ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rundfunken:

ja där var det mer på gång! Windows ser ju ut o ta mycket resurser, men det var ju uppenbart inget problem
före ominstallationen... :/ Vad kan orsaken vara att minnet bara fylls på o fylls på o fylls på....?
Nu är det dags att starta om igen...

http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/proc2_zp...

RAM fungerar så att det cache'ar hela tiden saker, det ska fyllas upp med tiden.
Kolla endast på hur mycket som "används" under resurshanteraren eller liknande, det är det relevanta.
Jag har själv 4GB, varan 1.6GB används, 2.3GB är allokerat (cache'ade saker) och 10MB ledigt, datorn fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ram ska alltid vara fullt annars gör det ingen nytta, jag har just nu 0-10 Mbyte ledigt av 16 Gbyte.
Om din dator verkligen blir seg beror det kanske på att du bara har 4Gbyte fysiskt ram och det är lite snålt idag och kör du 64 bit os kan det påverka läget till det sämre, idag bör man se 8Gbyte som normal ramstorlek.
Har du något verkligt problem eller är det bara "slut på ram" som gör att du vill starta om ?

Fast det är ju egentligen ovidkommande om jag har 4 eller 8 (eller 16, eller 32, eller....) Det räckte gott o väl till för mina behov innan
ominstallationen, även med "hårdare belastning" än vad det är för tillfället. Jag bryr mig inte om ifall minnet jobbar på en konstant, till
en viss gräns, hög nivå. Problemet är ju att det bara fortsätter att fyllas på tills det är fullt o datorn fryser eller kraschar.
"Fysiskt" sett så är datorn identisk med före ominstallationen, jag har inte ändrat någon hårdvara.

Skrivet av WoG:

RAM fungerar så att det cache'ar hela tiden saker, det ska fyllas upp med tiden.
Kolla endast på hur mycket som "används" under resurshanteraren eller liknande, det är det relevanta.
Jag har själv 4GB, varan 1.6GB används, 2.3GB är allokerat (cache'ade saker) och 10MB ledigt, datorn fungerar hur bra som helst.

Som sagt, problemet är ju att det "fylls på för mycket"...

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rundfunken:

Som sagt, problemet är ju att det "fylls på för mycket"...

Vadå fylls på för mycket? Det enda relevanta är hur mycket som "Används". Det SKA vara helt fullt.
Om du menar att det som står som "Används" fylls upp till 4GB så har du garanterat en memory leak någonstans, kolla upp vilken process det gäller med resurshanteraren.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Varför använder explorer.exe så mycket kraft?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av WoG:

Vadå fylls på för mycket? Det enda relevanta är hur mycket som "Används". Det SKA vara helt fullt.

Det menas att det fylls på till 100% och då blir datorn obrukbar. Runt 90-95% börjar den sega, sen börjar den frysa o till sist krashar den.
Kan inte förklara det tydligare än så tyvärr.

Skrivet av Maskaren:

Varför använder explorer.exe så mycket kraft?

Beats me...

Skrivet av WoG:

Vadå fylls på för mycket? Det enda relevanta är hur mycket som "Används". Det SKA vara helt fullt.
Om du menar att det som står som "Används" fylls upp till 4GB så har du garanterat en memory leak någonstans, kolla upp vilken process det gäller med resurshanteraren.

Hur identifierar man en "memory leak"?

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Hedersmedlem

Installerade du alla drivrutiner från skiva eller tillverkarnas hemsidor efter ominstallationen? Man kan eller bör inte alltid lita på att Windows update ger en bästa möjliga.

Du har inte stängt av växlingsfilen av någon anledning?

Tips: Använd Citera flera för ökad läsbarhet och trevligare utseende.

*Inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Vad gör bonjour och incredimail i datorn ? Incredimail är lite halvskumt i allmänhet och bonjour? Betyder det att du har itunes eller nått liknade installerat, håller det i så fall på indexera nått ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du full disk så att den inte kan swappa ut RAM på det virtuella minnet? Eller har du stängt av det virtuella minnet?

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Installerade du alla drivrutiner från skiva eller tillverkarnas hemsidor efter ominstallationen? Man kan eller bör inte alltid lita på att Windows update ger en bästa möjliga.

Du har inte stängt av växlingsfilen av någon anledning?

Tips: Använd Citera flera för ökad läsbarhet och trevligare utseende.

*Inlägg sammanfogade*

Nja, jag är inte säker på vad det installerats för drivrutiner. Jag menar, jag installerar ju från skiva först, men sen när Windows
är up-and-running börjar det ju leta efter och installera uppdateringar. Eftersom jag kört länge på "originalinstallationen" så blev
det hundratals uppdateringar som hämtades för att s a s komma i fatt.

Växlingsfilen har jag aldrig rört, anser att det överstiger min kompetens.

( OK, ska vara uppmärksam på citeringsförfarandet )

Skrivet av mrqaffe:

Vad gör bonjour och incredimail i datorn ? Incredimail är lite halvskumt i allmänhet och bonjour? Betyder det att du har itunes eller nått liknade installerat, håller det i så fall på indexera nått ?

Incredimail har jag använt i 5 år, det har aldrig orsakat mig några bekymmer.
iTunes för att synka en iPhone.

Skrivet av dabman:

Har du full disk så att den inte kan swappa ut RAM på det virtuella minnet? Eller har du stängt av det virtuella minnet?

Som sagt, hårddisken har gott om ledigt utrymme.

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rundfunken:

Som sagt, hårddisken har gott om ledigt utrymme.

Ta gärna en skärmdump på virtuella minnes delen också, så man ser dina inställningar där.

Högerklick på Dator ikon, Egenskaper, Avancerade Systeminställningar, Flik avancerat, Knapp under prestanda - inställningar, Flik avancerat, Knapp under Virtuellt minne - Ändra. Skärmdumpa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tips: Använd Citera flera för ökad läsbarhet och trevligare utseende.

Skrivet av Rundfunken:

( OK, ska vara uppmärksam på citeringsförfarandet )

Skrivet av Rundfunken:

Incredimail har jag använt i 5 år, det har aldrig orsakat mig några bekymmer.
iTunes för att synka en iPhone.

Skrivet av Rundfunken:

Som sagt, hårddisken har gott om ledigt utrymme.

Hur gick det egentligen med att citera flera?
Bara för att det inte skadar - kan det vara någon idé att köra en memtest? Eller är det uteslutet att detta är ett hårdvarufel, som uppstått med taskig tajming? (om än osannolikt)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Hur gick det egentligen med att citera flera?
Bara för att det inte skadar - kan det vara någon idé att köra en memtest? Eller är det uteslutet att detta är ett hårdvarufel, som uppstått med taskig tajming? (om än osannolikt)

Jag vet inte, hur gick det? Ska man lägga på citat efter citat hela tiden? Det blir ju tårta på tårta, nu blev jag förvirrad.
Nåväl, memtest har jag kört o minnena är okej.

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rundfunken:

Jag vet inte, hur gick det? Ska man lägga på citat efter citat hela tiden? Det blir ju tårta på tårta, nu blev jag förvirrad.
Nåväl, memtest har jag kört o minnena är okej.

Vad menar du? Tryck Citera flera på alla utom det sista du ska citera och skriv sedan svaren under respektive citat. Hur är det tårta på tårta?

*Inlägg sammanfogade igen*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Vadå fylls på för mycket? Det enda relevanta är hur mycket som "Används". Det SKA vara helt fullt.
Om du menar att det som står som "Används" fylls upp till 4GB så har du garanterat en memory leak någonstans, kolla upp vilken process det gäller med resurshanteraren.

Så det man skall inte ha någon ledig plats i RAM'et?

För mig så ser det ut så här i resursövervakaren:

Maskinvaruresurser: 32MB
Används: 1982 MB
Ändrat fysiskt minne: 122 MB
Allokeringsbart: 788 MB
Ledigt: 5266 MB

Tillhängligt: 6056 MB
Cachelagrat: 910 MB
Totalt: 8160 MB
Installerat: 8192 MB

Betyder det att RAM'et inte används till fullo?, går det att ändra?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rundfunken:

Det menas att det fylls på till 100% och då blir datorn obrukbar. Runt 90-95% börjar den sega, sen börjar den frysa o till sist krashar den.
Kan inte förklara det tydligare än så tyvärr.

Beats me...

Hur identifierar man en "memory leak"?

Skrivet av Rundfunken:

Nja, jag är inte säker på vad det installerats för drivrutiner. Jag menar, jag installerar ju från skiva först, men sen när Windows
är up-and-running börjar det ju leta efter och installera uppdateringar. Eftersom jag kört länge på "originalinstallationen" så blev
det hundratals uppdateringar som hämtades för att s a s komma i fatt.

Växlingsfilen har jag aldrig rört, anser att det överstiger min kompetens.

( OK, ska vara uppmärksam på citeringsförfarandet )

Incredimail har jag använt i 5 år, det har aldrig orsakat mig några bekymmer.
iTunes för att synka en iPhone.

Som sagt, hårddisken har gott om ledigt utrymme.

Skrivet av Rundfunken:

Jag vet inte, hur gick det? Ska man lägga på citat efter citat hela tiden? Det blir ju tårta på tårta, nu blev jag förvirrad.
Nåväl, memtest har jag kört o minnena är okej.

Dold text

Såhär citerar man flera, för att få det på en post istället för 7.

Du har fortfarande inte svarat på frågan, starta resurshanteraren och kolla hur mycket som ANVÄNDS. Det är inte ens säkert att det är minnet som är orsaken till att datorn hänger sig.
Kolla i resurshanteraren under minne, där sorterar du på processen som tar upp mest minne. Om det nu faktiskt är så att minnet tar slut så ser du direkt vilken process som är boven.

Skrivet av Selmalagerlöf:

Så det man skall inte ha någon ledig plats i RAM'et?

För mig så ser det ut så här i resursövervakaren:

Maskinvaruresurser: 32MB
Används: 1982 MB
Ändrat fysiskt minne: 122 MB
Allokeringsbart: 788 MB
Ledigt: 5266 MB

Tillhängligt: 6056 MB
Cachelagrat: 910 MB
Totalt: 8160 MB
Installerat: 8192 MB

Betyder det att RAM'et inte används till fullo?, går det att ändra?

Det betyder att för tillfället använder du endast 2800MB typ, men när du använder datorn vid vanligt bruk så kommer den siffran stiga. Det skadar aldrig att ha mer cache'at, då kommer du komma åt program och liknande snabbare.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av dabman:

Ta gärna en skärmdump på virtuella minnes delen också, så man ser dina inställningar där.

Högerklick på Dator ikon, Egenskaper, Avancerade Systeminställningar, Flik avancerat, Knapp under prestanda - inställningar, Flik avancerat, Knapp under Virtuellt minne - Ändra. Skärmdumpa den.

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk

Resursövervakaren för 1 min sedan.

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem

Bara som exempel:

Du kan se att mängden ledigt är mindre än tillgängligt, eftesom lite mer än 2GB är används som cache.
Du kan också se att trots det raporterar inte min dator att det avänds nere till höger. Så det ser inte ut som att det är cachen som är ditt problem. Om du sorterar program på minnesavänding, har du något som tar gätte mycket då?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Lovar att försöka lära mig hur man citerar korrekt.

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rundfunken:

Bra, nu närmar du dig. Skicka nu en bild när du sorterar minnesanvändningen efter hur mycket minne processen tar, dvs störst överst. Då får vi reda på vilken/vilka processer som tar upp så mycket.

Dvs Dedikerat/Arbetsminne, osäker på vilken av dem, kolla båda

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

ett ögonblick...

@hacman: ska kolla din bild också

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Dold text

Såhär citerar man flera, för att få det på en post istället för 7.

Du har fortfarande inte svarat på frågan, starta resurshanteraren och kolla hur mycket som ANVÄNDS. Det är inte ens säkert att det är minnet som är orsaken till att datorn hänger sig.
Kolla i resurshanteraren under minne, där sorterar du på processen som tar upp mest minne. Om det nu faktiskt är så att minnet tar slut så ser du direkt vilken process som är boven.

Det betyder att för tillfället använder du endast 2800MB typ, men när du använder datorn vid vanligt bruk så kommer den siffran stiga. Det skadar aldrig att ha mer cache'at, då kommer du komma åt program och liknande snabbare.

Kan man ändra så datorn kan cache'a mera minne eller sköts det automatiskt?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Kan man ändra så datorn kan cache'a mera minne eller sköts det automatiskt?

Euhm, nu är vi lite utanför min kompetens, men av de 20 år jag jobbat med datorer har jag aldrig behövt ändra något eller haft problem med cache'ning, så det ska vara lugnt

(okej, typ 18 kanske, har för mig jag var 3 när jag fick min första dator)

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

störstöverst

går segtsomfan, startar om...

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10