Permalänk
Medlem

E35m1-i deluxe startar inte

Hej!

Min gamla HTPC baserad på Asus E35m1-i deluxe slutade igår att starta. Standby-led lyser och överklocknings-switchen tänder sin led när man rör på den, allt sitter på plats men när jag trycker på startknappen så händer ingenting. Har jag en power led inkopplad så lyser den som om datorn vore på men ingen kraft skickas till fläkt eller skärm och processorn blir inte varm.

Jag har sökt på nätet men inte fått något bra svar, en verkade haft samma problem men det fungerade plötsligt igen och någon föreslog då glappkontakt i startknappen. Jag har därför testat två olika utan framgång. Jag ska försöka med ett annat PSU imorgon (riktigt ATX, det nuvarande är en Kina-variant av Pico-PSU) men om någon har något förslag så mottages det varmt. Jag har plockat bort CMOS-batteriet, haft det borta några minuter och satt tillbaka det igen.

Tacksam för hjälp, förslag och eventuellt hopp som kan finnas att få. Jag vill ju bygga ny HTPC med kraftigare komponenter men känns trist att inte kunna använda detta moderkort till NAS då det ändå har 5 SATA + 1 eSATA.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Testade att byta PSU till en fullstor ATX-lösning men det blev tyvärr ingen skillnad alls. Får nog ge upp det här kortet tyvärr men behåller det i källarens elektronik-låda/gravplats och om någon kommer med svar här eller tips om hur den kan fixas så vore jag väldigt glad och inte längre i behov av en NAS.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag använder samma moderkort i mitt NES PC som även agerar HTPC. Jag minns att jag hade liknande problem, däremot kanske det blev bild men oklart. Det finns en chassi instrusion connector som kanske strular till det?

Kolla i manualen under rubrik 7. Chassi intrusion connector.

Länk:
http://www.asus.com/Motherboards/E35M1I_DELUXE/#support

Jag kan minnas helt fel men dubbelkolla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_S:

Hej!
Jag använder samma moderkort i mitt NES PC som även agerar HTPC. Jag minns att jag hade liknande problem, däremot kanske det blev bild men oklart. Det finns en chassi instrusion connector som kanske strular till det?

Kolla i manualen under rubrik 7. Chassi intrusion connector.

Länk:
http://www.asus.com/Motherboards/E35M1I_DELUXE/#support

Jag kan minnas helt fel men dubbelkolla!

Hej och tack för förslaget!

Jag testade det utan framgång, tyvärr. Nu är nästa grej att plocka loss kortet och undersöka det noga, sätta in komponent för komponent och se vad som (sannolikt inte) sker. Nästa steg är troligen att köpa helt nytt, titta in vad mITX-marknaden har att erbjuda.

Edit: Och där dog alla drömmar. Det är uppenbarligen ström kvar i CMOS-batteriet (hade tänkt byta det annars men det slog blixtar när jag rörde det med en pincett (för just den effektens skull )) så jag ska inte testa nytt sådant. Behålla minne (kass men till video fungerar det även med en APU, inte bestämt mig för AMD eller Intel än. AMD för liten dator, Intel så jag kan stoppa i mitt gtx 460 och uppgradera storburkens. Svårt som sagt, blir kanske en tråd om detta framöver.

Visa signatur