Kraschad hdd, flytta mailmappar till IMAP från .pst?

Permalänk
Medlem

Kraschad hdd, flytta mailmappar till IMAP från .pst?

Hej!

Min HDD kraschade häromdagen. Jag har kunnat rädda undan det mesta så det är okej.

Men nu sitter jag här med en .pst-fil(från outlook 2007 tror jag), Outlook 2013 (click to run), och har konfigurerat ett IMAP-konto enligt instruktion från min mailleverantör.

Det visar sig att de mappar jag tidigare hade i Outlook inte var IMAP(antar jag då?), för nu har jag bara inkorgen och skickat. Kan jag på något vis imortera in mina mappar och indelningar/kategoriseringar från pst-filen till mitt IMAP-konto?

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

Hela grejen med IMAP är att mailen sparas både lokalt och på servern.
Om du inte får fram mailen när du kopplar dig till servern nu har du antagligen använt POP3 innan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Hela grejen med IMAP är att mailen sparas både lokalt och på servern.
Om du inte får fram mailen när du kopplar dig till servern nu har du antagligen använt POP3 innan.

Jag har skummat igenom mina pst-filer nu och ingen innehåller mina strukturer. Jag hittar däremot en .ost-fil som verkar innehålla de mappar jag talar om.

OKej, jag kan nog ha använt POP3 innan, jag har inte så bra koll Kan jag få strukturen i min .ost att läsas in i mitt IMAP-konto då? Jag vill ha allt på mailservern i framtiden så jag inte behöver bry mig om mappstrukturer eller att bli av med mail om en framtida dator går sönder/jag byter dator.

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chuck:

Jag har skummat igenom mina pst-filer nu och ingen innehåller mina strukturer. Jag hittar däremot en .ost-fil som verkar innehålla de mappar jag talar om.

OKej, jag kan nog ha använt POP3 innan, jag har inte så bra koll Kan jag få strukturen i min .ost att läsas in i mitt IMAP-konto då? Jag vill ha allt på mailservern i framtiden så jag inte behöver bry mig om mappstrukturer eller att bli av med mail om en framtida dator går sönder/jag byter dator.

Tyvärr kan jag inte mycket om Outlook, jag tänkte bara att det kanske hjälpte att veta vilken typ av mailkonto som använts... :/

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Tyvärr kan jag inte mycket om Outlook, jag tänkte bara att det kanske hjälpte att veta vilken typ av mailkonto som använts... :/

Det är okej, jag är tacksam för dina svar!

Vad jag hittar är:

http://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/office_2013_r...

Det verkar som jag måste konvertera min OST till PST. Sedan kvarstår dock frågan om jag kan få in det i IMAP-kontot. Annars får jag väl nöja mig att ha det offline och hitta nån backuplösning istället.

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

Har du din struktur om du loggar in på webbmejlen? Annars har du bara haft en lokal kopia innan. Du kan tex ha kört inkorg, skickat osv. med imap men sedan resten av mapparna lokalt. Du kan kopiera tillbaka in i imap, men dumt gjort om du sedan får fullt.

Permalänk
Medlem

Jag har ett tillägg till Outlook så jag kan hantera mitt Hotmail konto i Outlook. Hotmail kontots datafil får namnet stigwi_hotmail.ost
Men alla hotmail breven ligger ju kvar på hotmailservern tills jag raderat dom. Jag har nyss installerat om min dator och .ost filen behöver jag inte röra. Däremot .pst filen måste man ju mixtra med för där har jag övrig epost. Vill Du ha hjälp med .pst filen så hör av Dej så förklarar jag. Mejla till stigwi@alltele2.se i så fall så jag slipper bevaka forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du din struktur om du loggar in på webbmejlen? Annars har du bara haft en lokal kopia innan. Du kan tex ha kört inkorg, skickat osv. med imap men sedan resten av mapparna lokalt. Du kan kopiera tillbaka in i imap, men dumt gjort om du sedan får fullt.

Nej på webmailen har jag bara inkorgen och skickat i princip. Så det har nog legat offline tidigare. Utrymmet på min webmail börjar tryta i och för sig, och mina pst/ost filer är på flera GB så ja, det kanske är en dum idé att ta in dessa dit då

Skrivet av stigw:

Jag har ett tillägg till Outlook så jag kan hantera mitt Hotmail konto i Outlook. Hotmail kontots datafil får namnet stigwi_hotmail.ost
Men alla hotmail breven ligger ju kvar på hotmailservern tills jag raderat dom. Jag har nyss installerat om min dator och .ost filen behöver jag inte röra. Däremot .pst filen måste man ju mixtra med för där har jag övrig epost. Vill Du ha hjälp med .pst filen så hör av Dej så förklarar jag. Mejla till stigwi@alltele2.se i så fall så jag slipper bevaka forumet.

Om jag öppnar min .ost-fil så verkar den innehålla mail/mappar/kontakter. Men min .pst-fil innehåller "bara" mail.

Det är väldigt snällt att du ställer upp och erbjuder dig att förklara, men jag tror jag ska testa mig fram lite istället och får se hur det blir.

Hittade Stellar OST to PST som jag kör nu för att konvertera mina ost-filer. Får väl helt enkelt testa å konvertera allt å sedan importera - se vad som händer

EDIT: Den kostade såklart pengar om man ville kunna spara också ... testar OST2 istället.
EDIT#2: Den kostade också... verkar som att alla gör det

Visa signatur

Shit happens