ASUS N56JR - 15" GTX 760m på 2.7kg

Permalänk
Medlem

ASUS N56JR - 15" GTX 760m på 2.7kg

Hejsan,

Jag har nu väntat ganska länge på Gigabytes P35K som skulle vara en tunn laptop med ett GTX 765m men tack vare förseningar och att konstruktionen inte verkar vara den hållbaraste så har jag istället fått upp ögonen för ASUS N56JR

Asusen är lite billigare även om jag köper till en Samsung 840 EVO ssd men jag hittar inga övriga diskussioner på asusen (lite svårt eftersom den inte är släppt). Men finns det några erfarenheter med Asus datorer med dugliga grafikkort (inte G-serien)? Brukar konstruktionen, skärmen, kvalitén på ramen, bloatware, styrplattan osv vara bra?

Alla åsikter och tips mkt välkomna

Permalänk

Ja det är ganska svårt att hitta info om den datorn bortsett från det som står på återförsäljarnas sidor. Alla bilder jag sett genom dom så har det vanligt bilder som jag antar är direkt tagna från Asus N56VZ förra generationen alltså med GT650m och Ivy Bridge processor. Frågan är vad datorn kommer ha för chassi. N550JV finns ju också och ser det som en uppföljare till N56VZ tycker den är mer stilren framförallt genom att skärmen har den upphängningen den har. Men N550JV har sämre tangentbord än N56VZ.

Väntar också på den här datorn tror den kan blir riktigt grym med en EVO SSD. Generellt sett tycker jag Asus N datorer är riktigt bra när det gäller byggkvalité och så även styrplattorna. Men man vill ha det bästa från varje i en och samma modell när det gäller chassi och tangentbord. Ja vi får se. Vore fantastiskt om Kompletts preliminära leverans datum stämmer hyfsat!

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt lik "gamla" N56-serien och den är riktigt trevligt ihopskruvad.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortel:

Hejsan,

Jag har nu väntat ganska länge på Gigabytes P35K som skulle vara en tunn laptop med ett GTX 765m men tack vare förseningar och att konstruktionen inte verkar vara den hållbaraste så har jag istället fått upp ögonen för ASUS N56JR

Asusen är lite billigare även om jag köper till en Samsung 840 EVO ssd men jag hittar inga övriga diskussioner på asusen (lite svårt eftersom den inte är släppt). Men finns det några erfarenheter med Asus datorer med dugliga grafikkort (inte G-serien)? Brukar konstruktionen, skärmen, kvalitén på ramen, bloatware, styrplattan osv vara bra?

Alla åsikter och tips mkt välkomna

om du kan tänka dig gå upp till 17" så har du alltid den datorn jag har som alternativ! MSI GE70 2OE med I7a och 765m
http://www.inet.se/produkt/1970819/msi-ge70-2oe?utm_source=pr...

helt underbar dator enligt mig och så länge man installerar GeForce experience så man får senaste drivarna till grafikkortet så är den helt grym!

ända som finns att klaga på den enligt mig är att Msata ssderna som sitter i raid0 är extremt slöa! (och då kom jag från stationär med en vertex max iops om jag mins rätt..

samma vikt som asusen fast aningen större men det är fasen inte med mycket 7mm tjockare, 4cm bredare och ca 1,5 cm djupare

Edit: samt på msi'n så får man byta ut minnen, hårddisken och msata ssderna utan att garantin försvinner vilket jag är osäker på hur det ligger till med på asus datorer..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

om du kan tänka dig gå upp till 17" så har du alltid den datorn jag har som alternativ! MSI GE70 2OE med I7a och 765m
http://www.inet.se/produkt/1970819/msi-ge70-2oe?utm_source=pr...
...
Edit: samt på msi'n så får man byta ut minnen, hårddisken och msata ssderna utan att garantin försvinner vilket jag är osäker på hur det ligger till med på asus datorer..

Vill nog hålla mig till 15" och helst utan alltför mkt märken och "gamer design". Dock så är det schysst att man kan byta ut ram och ssd med garanti, det måste jag kolla upp för asusen!

Skrivet av ilstallione:

Trevligt att höra! Vet du om garantin fortfarande gäller om jag sätter in en egen ssd på Asusar?

Skrivet av karlkalleman:

Ja det är ganska svårt att hitta info om den datorn bortsett från det som står på återförsäljarnas sidor. Alla bilder jag sett genom dom så har det vanligt bilder som jag antar är direkt tagna från Asus N56VZ förra generationen alltså med GT650m och Ivy Bridge processor. Frågan är vad datorn kommer ha för chassi. N550JV finns ju också och ser det som en uppföljare till N56VZ tycker den är mer stilren framförallt genom att skärmen har den upphängningen den har. Men N550JV har sämre tangentbord än N56VZ.

Väntar också på den här datorn tror den kan blir riktigt grym med en EVO SSD. Generellt sett tycker jag Asus N datorer är riktigt bra när det gäller byggkvalité och så även styrplattorna. Men man vill ha det bästa från varje i en och samma modell när det gäller chassi och tangentbord. Ja vi får se. Vore fantastiskt om Kompletts preliminära leverans datum stämmer hyfsat!

Mm, jag har också noterat att bilderna inte verkar stämma överallt. Speciellt är det stor skillnad mellan bilderna på prisjakt och på komplett..
Håller helt med om det preliminära leveransdatumet, jag har väntat på en laptop sen augusti. Samma fråga till dig, vet du om garantin gäller med en egen ssd?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mortel:

Trevligt att höra! Vet du om garantin fortfarande gäller om jag sätter in en egen ssd på Asusar?

Jag vet inte men har ytterst svårt att tro det.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Jag vet inte men har ytterst svårt att tro det.

på N56 chassit så är det bara en lucka på baksidan för att byta Hårddisken. Har du inte sönder något under uppgraderingen så blir du inte av med garantin när du byter disk på den modellen.
Vi rekommenderar dock alltid att spara orginal disken om man skulle behöva skicka in datorn på reparation etc för då vill vi gärna att den skickas med orginaldelar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

de kommer vara samma chassi som tidigare N56. varför vi använt N56 och inte N550 är för att N56 hanterar kylningen bättre och därför klarar av ett GTX760.
N550 är aningen tunnare och därför väljer vi att stanna vid GT750 på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

på N56 chassit så är det bara en lucka på baksidan för att byta Hårddisken. Har du inte sönder något under uppgraderingen så blir du inte av med garantin när du byter disk på den modellen.
Vi rekommenderar dock alltid att spara orginal disken om man skulle behöva skicka in datorn på reparation etc för då vill vi gärna att den skickas med orginaldelar.

Riktigt bra! Tack för infon.

Permalänk
Medlem

Jag vill uppdatera min n56vz nu....

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, ser nu att jag formulerat mig fel. Vad jag menade var att jag vet inte om garantin upphör men har ytterst svårt att tro att den skulle göra det för ett byte till SSD alternativt uppgradering av ram. Precis som Asus "informatör" skriver är det vettigt att spara originaldisken med alla partitioner orörda för eventuella framtida garantireparationer, det blir smidigast så.
Vet inte hur det är i N56, klöv dock en S56 idag och såg inga sigill som bröts. plockade även ur panelen för att se vad det satt och det var tyvärr ingen höjdare, definitivt inte samma som i det exemplar notebookcheck recenserar. För säkerhets skull kikade jag i några stycken så det var inte enstaka ex. Kanske en slump att det sitter en betydligt bättre panel i recensionsexet.
Ska riva ner en N56:a i dagarna så får vi se hur det ser ut, S56 var mycket lättskruvad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

wow asus laptopen gjorde mig ju riktigt avis för första gången sen ja införskaffade min Asus K56cb. Dock är jag ändå väldigt nöjd med min laptop och den presterar sjukt bra med sin i7 3537u och gt740m. körde in en 250gb samsung, sjuuuukt nöjd :). 2 års garanti kan man inte bråka med heller hehe.

chassit ser ut o va liknande me min laptop, och har då en lucka med 2 skruvar man tar bort för att sedan dra ut locket, alltså man lyfter den inte.

Jag tycker chassit e sjukt bra designat, även i flera timmars bf3 game:ande så är inte palmresten nå varm, hettan hamnar på undersidan istället.

varje fall så har asus 5000kr och uppåt laptops underbar kvalité och kylningsförmåga. stod mellan en acer och denna, så glad att ja valde den här.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

de kommer vara samma chassi som tidigare N56. varför vi använt N56 och inte N550 är för att N56 hanterar kylningen bättre och därför klarar av ett GTX760.
N550 är aningen tunnare och därför väljer vi att stanna vid GT750 på den.

Just ja, nu kom jag på en sak. Ett plus med N550JV är att den har minidisplayport istället för HDMI som gör att den klarar av 1440p skärmar. Är det ngt som kommer ändras till N56JR så att den också har minidisplayport till skillnad från N56VZ. Ett plus då jag har en 1440p skärm.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av karlkalleman:

Just ja, nu kom jag på en sak. Ett plus med N550JV är att den har minidisplayport istället för HDMI som gör att den klarar av 1440p skärmar. Är det ngt som kommer ändras till N56JR så att den också har minidisplayport till skillnad från N56VZ. Ett plus då jag har en 1440p skärm.

nej tyvärr, den kommer på det sättet vara precis som N56. HDMI och VGA

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

nej tyvärr, den kommer på det sättet vara precis som N56. HDMI och VGA

Okej. Tack så mycket för svaret! Blir med stor säkerhet en sådan här ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer bf4 flyta på bra på denna? I så fall vilka settings kommer man kunna köra på?

Permalänk
Medlem

N550 har ju IPS skärm. Nån som vet hur det är med N56JR?

Permalänk
Skrivet av MagnusC:

N550 har ju IPS skärm. Nån som vet hur det är med N56JR?

http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

I den här tråden finns det svar på vad det med stor säkerhet kommer vara för paneltyp i N56JR, TN panel. Glömde av att den infon fanns så fick senare avbeställa N56JR'n jag lagt en order på. N550JV får duga tillräckligt för mig angående med grafikkraft (GT750M DDR3) så har beställt en sådan istället. Hoppas på att leveransdatumet på den 2 november stämmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

finns det 2st HDD platser så man kan sätta in en SSD också?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

I den här tråden finns det svar på vad det med stor säkerhet kommer vara för paneltyp i N56JR, TN panel. Glömde av att den infon fanns så fick senare avbeställa N56JR'n jag lagt en order på. N550JV får duga tillräckligt för mig angående med grafikkraft (GT750M DDR3) så har beställt en sådan istället. Hoppas på att leveransdatumet på den 2 november stämmer.

Tack! Så det blir TN.
Jag har gjort tvärtom och beställde först en N550JV och ändrade häromdagen till en N56JR.
Nu undrar jag om jag gjorde rätt. Får ta en riktig funderare på detta... :-/

Permalänk
Hedersmedlem

Underskatta inte en bra TN-panel, det finns versioner som är riktigt vassa.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MagnusC:

Tack! Så det blir TN.
Jag har gjort tvärtom och beställde först en N550JV och ändrade häromdagen till en N56JR.
Nu undrar jag om jag gjorde rätt. Får ta en riktig funderare på detta... :-/

Chassi kvalite mässigt skulle jag säga dem är likvärdiga, lite skillnader men i stort sätt känns dem lika Premium.
Så för- och nackdelarna är egentligen IPS (med eller utan touch på N550) skärm mot TN och GT750 mot GTX760 grafik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

finns det 2st HDD platser så man kan sätta in en SSD också?

ej, det finns bara 1st plats. Så de är en SSD eller en HDD som gäller. Personlingen brukar jag rekommendera Hybrid SSH disk till dessa. Jag tycker de är en rätt bra lösning.

Permalänk
Medlem

Har någon fått hem och testat den än ?

Undrar mest hur den hanterar värmen och hur lång battertid den har vid surf/word och allmänt bruk.

Permalänk
Medlem

Är för lång leverans tid på N56JR så beställde Asus N550JV-CN157H idag.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

står att det är 1-2 dagars lev tid på komplett. Hur står sig den du beställde mot N56JR?

Kommer denna gå att spela på? förstår om den inte maxar typ bf4, men den överhettas inte osv?

Permalänk
Medlem

Jupp jupp den finns i lager enligt komplett.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=794542#extra

Permalänk
Medlem

760m presterar som ett GTX 550 Ti på desktopsidan ungefär så det är ingen monsterspelburk precis

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jo det förstår jag, är mest intresserad av att spela LoL, och bf4 lite på high settings om det går. Tänkte beställa en sån här i alla fall.
Har dock hittat två varianter, såvitt jag kan se så är skillnaden att den andra har 4gb mer ram. Kommer det göra någon större skillnad?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=794542&cks=ASS&assoc=B99...
http://www.inet.se/produkt/1972343/asus-n56jr-i7-quad-core-12...

Permalänk
Medlem

Förmodligen inte man kan säkert uppgradera ram själv sen om man nu vill det.