Överklockning av GPU, inget händer?

Permalänk

Överklockning av GPU, inget händer?

Jag har testat i flera olika program nu att öka prestandan på mitt grafikkort så att jag kanske blir av med lite problem jag haft (flimmrande videos osv) för jag har läst på att grafikkortet kan gå ner på så låg volt eller spänning eller vad det nu heter att det kan orsaka sånna problem.

Jag har testat Rivatuner, Afterburner, Gigabyte Easyboost och säkert något fler.

Jag vill öka prestandan några enstaka procent för att se om det hjälper men det verkar aldrig bli någon skillnad i gpu clock eller memoryclock hur jag än gör, och tempen ändras inte heller. Och jag har testat både spara profil och "verkställ".
"Overdrive" är avslaget i CCC.

Jag har ett Gigabyte 5750 silent series.

Vad gör jag för fel???

La in bild..
Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Ifall du använder CCC med AMD OverDrive är det ganska klokt att bocka i rutan "Aktivera Graphics OverDrive". Ska räcka att du kör med OverDrive ifall du bara vill öka klockfrekvensen lite.

Permalänk

Grejen är ju det att det står "Klockinställningar används endast när GPU:n körs i läge med höga prestanda". Jag vill öka prestandan så den har en högre nedre gräns än den har just nu.
Dvs direkt då Windows har startats vill jag ha några procent starkare prestanda än vad det normalt har även idle för att se om det fixar mina problem.

Men jag verkar inte kunna justera prestandan alls i något program förutom kanske CCC just då det är något krävande som körs....

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

tror inte det är överclocka du vill. Tror det du vill är att höja grund spaningen till kortet med några 10-30milivolt. (50-60 i värsta fall. det kommer dok påverka tempen markant.) Göra rent grafikkortet med tryckluft på burk kan även vara en bra ide.

Edit:
Jag använde Msi Afterburner för att göra det med mitt gtx 480. Fast det var för att få minnena stabila vid OC.
Har tyvärr inte pillat på 5xxx serien på länge. Även om jag har ett 5770 liggande som ska stabilitets testas. Har inte tänkt kolla det på ca 2 veckor åt minst.

Hur som helst tror jag du ska byta ut kortet så fort som möjligt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Ja! Där har vi det jag menar! Du har helt rätt hACmAn! Jag har nyss rengjort kortet och även satt fast en 120mm fläkt på det (passivt kort egentligen men 120mm körs på 5v så det hörs inte)

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk

Kan du beskriva dina problem bättre? Får du problem i spel som kan härledas till grafikkortet? Typ som artefakter eller liknande?
Om det flimrar så det kan vara skärmen du har problem med. Sitter sladden rätt?

Prova en annan videospelare, typ en som är bra:
http://arkiv.idg.se/pfa/program/K-Lite_Codec_Pack_980_Full.ex...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Glömde kanske skriva det. MyZk0, majtymicke beskrivning tyder på att minnena räknar fel eller minneskontroller inte är stabil.
majtymicke om du inte snabbt hittar hur du höjer spänningnen. kan du testa att idiot underklocka minnena och se om felet försvinner. Om det fungerar underklocka minnena lite bara för att se om det är minnes kontollern eller minnena som har problem. Ditt problem liknar det som nvidia korten hade då det var fel på lödtennet på 8000 och 9000 serien. De kunda man baka för att en temporär fix. (har bakat ett g80 och ett g92, så det är ingen skröna) men har inte hört om det problemet med amd någon gång.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Hmm, ja alltså det som händer är i princip flimmer vid all videouppspelning och flashspel/videos då och då.
Jag har skaffat ny skärm, bytt moderkort (samma modell då usb portar var defekta och det gick på garantin), bytt nätagg, skaffat en ssd som systemdisk, testat andra minnen, testat ett Gigabyte 5770 (samma drivrutiner till det som till 5750 dock då man laddar hem det), testat olika drivers både nya och gamla, testat köra vga och även bägge dvi portarna. Testat andra kablar från nätagget och ssdn och säkert något mera.

Det enda som stoppat det någorlunda är att jag kör igång Windows Media Player för då slutar det.
Så nu sen ett halvår har jag WMP på autostart och repeat så den spelar en kort slinga konstant. Det blev klart bättre så men nu har jag märkt att det börjat med hackandet igen av någon anledning. Jag märker inte av det när jag spelar spel (som ej är flashbaserade) men jag märker av det när jag ser film pavsett filformat eller spelare, eller spelar Candy Crush eller kikar videos på youtube (oavsett om jag kör html5 eller inte).

Det känns som jag uteslutit det allra mesta.......

Det som finns kvar är väl i princip att grafikkortet inte är helt kompatibelt med moderkortet trots att de bägge är Gigabyte (Senaste bios på moderkortet btw och hittar inte några bios att flasha in på grafikkortet)

Jag kan varken över eller underklocka för programmen jag nämnde tidigare gör inget då jag ber dem ändra prestandan.
Jag är desperat efter svar

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.