Gtx 780 skadat av mild överklockning?

Permalänk
Medlem

Gtx 780 skadat av mild överklockning?

Hej, har ett gtx 780 Evga Classified.

Provade att i gtx manager lr vad det heter driva upp inställningarna lite.

Kom tillslut till max på Fan och den ovanför. Allowed Voltage eller vad det hette.

Core och memory sattes på ungefär 400 båda 2.

Vet ej varför. Hade läst nånstans att det var lämpligt...

Hursomhelst. Startade unique heaven.

Och skärmen blev helt grå med lila, blåa prickar.

Så jag tvångs stängde av den och startade om.

Allting funkar som vanligt nu..

Men, finns det någe sätt att få reda på ifall jag har skadat kortet?

Ursäkta för stavfel. Skrev på luren. Mvh.

Permalänk
Medlem

Ough, var försiktig med överklockandet pojk om du inte vet vad siffrorna betyder! Det ska väl en hel del till att skada kortet men du kan ju inte bara gasa på med siffror utan att veta vad de betyder, allra helst när du sitter med en gpu för 6k~
Du kan väl börja med att köra en runda Unique Heaven utan överklock och hålla utkik efter artifakter/prickar/flimmer osv.

Permalänk
Entusiast

Du kan inte döda kortet bara sådär om du inte köper en EVBOT eller vad det heter så att kortet kan komma upp i 1.35V för då kan den nog dö väldigt snabbt om du inte håller temperaturerna låga men kortet är helt klart inte skadat.

Det som hände var bara en krasch och en stor sådan eftersom du ökade core clock med 400MHz vilket förmodligen inte kommer gå då det är en enorm överklockning.

Sen så vet jag inte vad "GTX Manager" är, har verkligen aldrig hört talas om det men jag rekommenderar EVGA Precision X.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag kan även tipsa om att prova överklocka med Nvidia Inspector 1.9.7.2 rätt enkelt program där man begriper vad man håller på med.
Sedan har ju EVGA ett program för stresstest artifact-scanner som heter EVGA OC Scanner X v3 bara dra ner på
http://eu.evga.com/software/

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar. Och ja, det var precision som jag hade. E nu vid datorn igen och ska kolla Fakkfejs länk. Tackar.

Hoppas då ingen skada har skett...

Mvh.

Permalänk
Medlem

Okej. Uppdatering.

Jag laddade ner Evga oc scanner.

Körde den, hade 60 70 fps. Extreme settings på physX FHD 1080 osv.

Testade mig långsamt upp till 130 ca på gpu clock.

Sen för 6 gången jag körde FHD benchmarken så sjönk fpsen till 30. Ligger på 30- 40.

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Benchmarken hette Physx 3 fluids v1 gpu. Förresten..

Permalänk
Medlem

Resettade till defaults på precision.. samma sak.?

Permalänk
Medlem

Startade om datorn. Bra fps igen. Ska köra Benchmarken en 10 ggr och se ifall det håller sig.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Körde nyss firestrike och fick 9817 i poäng. Är det bra för ett 780?

Är det även normalt att det står att kortet har : Core clock: 575 Mhz?

Ska inte kortet ha mer?

Permalänk
Medlem

Prova NvidiaInspector och se vilken gpu-load,clocks,mem du har medans du kör oc-scanner testet.
Preset Extreme FHD
ALT-TABBA o välj NvidiaInspector samtidigt för att se clocks, går förvisso även att koppla Precision så visar väl den oxå clocks.
För om din gpu inte går till P0-state så äre väl nåt mupp antar jag.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse92:

Körde nyss firestrike och fick 9817 i poäng. Är det bra för ett 780?

http://videocardz.com/images/2013/05/Gigabyte-GTX-780-3DMark-... Verkar som det är väldigt bra.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

satt du 400 mhz+ på core? Det är cp-mycket. Men nej tror knappast att det blivit skadat. Grafikdrivrutinen återställs bara.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Vad är PO- state?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse92:

Vad är PO- state?

när den kör i Turbo-clock tror jag iaf. typ maxat läge
Den kör i olika P-states beroende på clock, t.ex på tomgång/idle så P8=324MHz sen är väl kurvan linjär antar jag.
P5=?MHz P2=?MHz P0=max

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Det borde vara lungt, själv råkade jag lägga på 1000mhz på core clock vilket gjorde så att jag fick runt +2000mhz på core clock, fick också grå display. Men allt va lungt efter reboot Du borde inte oroa dig

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse92:

Jag laddade ner Evga oc scanner.

Körde den, hade 60 70 fps. Extreme settings på physX FHD 1080 osv.

Testade mig långsamt upp till 130 ca på gpu clock.

Sen för 6 gången jag körde FHD benchmarken så sjönk fpsen till 30. Ligger på 30- 40.

Kan ju sticka in här, och säga att anledningen till att det gick bättre och bättre och sen slutligen gick dåligt igen var för att du helt enkelt gick över gränsen, och då kraschar drivrutinerna. Oftast så reset:ar dom bara, men ibland krävs det en omstart av datorn, sen brukar det vara återställt och bra igen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

jävlar vad många frågor du skriver om allt möjligt, och satan vilka klocks du drog upp i början, ta inte det här fel men vet du nånting om gpu överklockning?

känns som du borde ta ett steg tillbaka lunga ner dig och läsa på ordentligt först.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Laggzor. Nej, vet inte ett skit.

Inget riskerat, inget vunnet kanske?

Permalänk
Medlem

Skönt att höra.

Permalänk
Medlem

Tack Fakkfejz!

Permalänk
Medlem

Snälla Bamse92, sluta skriva ett flera inlägg i rad. Skriv allt vad du har att säga i ett och samma inlägg och om nödvändigt, editera/redigera istället för att skriva ett helt nytt inlägg.

Ska du citera ett flertal personer så använd "Citera flera"-knappen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Snälla Bamse92, sluta skriva ett flera inlägg i rad. Skriv allt vad du har att säga i ett och samma inlägg och om nödvändigt, editera/redigera istället för att skriva ett helt nytt inlägg.

Ska du citera ett flertal personer så använd "Citera flera"-knappen.

Ber om ursäkt.

Ja dethär verkar ju ha ordnat sig bra iallafall.
Inga problem såvitt som jag kan se.

Tack för eran hjälp allihopa! Hedå!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse92:

Laggzor. Nej, vet inte ett skit.

Inget riskerat, inget vunnet kanske?

eller om man inte kan så mycket

inget riskerat, inget brunnet

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Har hjälpt min bror med sina gtx 780 classified. Nu kör ju han sli och vi har sakta tagit oss upp på 150/500 hittils. Blir kul med vatten på dom här sen och se. Googla runt lite på Evga gtx 780 classiefied overclock och läs lite!

Permalänk
Medlem

Jag bah undrar, vad är MCU? I idle så är min 2%.

Och vad är VPU min är i idle 0% .

Default clock är 993 idle. Gpu clock 1083 idle. Est. Max: 1214. Mhz.

Voltage är 0.875V. Idle. Är saker och ting som det skall vara?

Gpu clock offset är +90.

Mem clock offset är +150

Min ASIC quality är btw 72%. Ganska dåligt har jag för mig :(.

Mvh.!

Permalänk
Skrivet av Bamse92:

Hej, har ett gtx 780 Evga Classified.

Provade att i gtx manager lr vad det heter driva upp inställningarna lite.

Kom tillslut till max på Fan och den ovanför. Allowed Voltage eller vad det hette.

Core och memory sattes på ungefär 400 båda 2.

Vet ej varför. Hade läst nånstans att det var lämpligt...

Hursomhelst. Startade unique heaven.

Och skärmen blev helt grå med lila, blåa prickar.

Så jag tvångs stängde av den och startade om.

Allting funkar som vanligt nu..

Men, finns det någe sätt att få reda på ifall jag har skadat kortet?

Ursäkta för stavfel. Skrev på luren. Mvh.

---

Jag rekommenderar att du använder MSI AFTERBURNER:

http://www.guru3d.com/files_details/msi_afterburner_beta_down...

CORE CLOCK

1.)
+400 är på tok för högt för 700-serien.

2.)
+91 är en bra start. Har du ett bra kort, kanske +130 MHz, så småningom.

MEMORY CLOCK

1.)
+400 MHz extra borde vara OK.

2.)
Rekommenderar dock att du börjar på +200 och jobbar dig uppåt.

FLÄKTEN

Börja på 50%. 100% är onödigt t.o.m om du har ett moddad BIOS (lite överkurs om du är ny på grafikkort + PC).

Lämna fläkten på AUTO om du vill ha en mer "fri" fläktkurva som anpassar sig efter grafikkortets arbetsbörda.

VOLT

Med en ganska liten överklockning så bör du inte behöva leka med volten så mycket. Börja med att låta den vara.

Visa signatur

Intel i7-3770k @ 4.5 GHz HT ON (Antec Kuhler H20 920) | ASUS P8Z68-V/GEN 3 (Socket 1155) | Corsair 8.00 GB Dual-Channel DDR3 1600MHz (8-8-8-24-2T) | ASUS GTX 580 DirectCU II | Corsair 900W PSU | Corsair SSD | 120 GB Western Digital 1TB HD | WINDOWS 7 64-bit Home Premium | LCD BENQ G2420HD 1080p @ 75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagmaDawg:

---

Jag rekommenderar att du använder MSI AFTERBURNER:

http://www.guru3d.com/files_details/msi_afterburner_beta_down...

CORE CLOCK

1.)
+400 är på tok för högt för 700-serien.

2.)
+91 är en bra start. Har du ett bra kort, kanske +130 MHz, så småningom.

MEMORY CLOCK

1.)
+400 MHz extra borde vara OK.

2.)
Rekommenderar dock att du börjar på +200 och jobbar dig uppåt.

FLÄKTEN

Börja på 50%. 100% är onödigt t.o.m om du har ett moddad BIOS (lite överkurs om du är ny på grafikkort + PC).

Lämna fläkten på AUTO om du vill ha en mer "fri" fläktkurva som anpassar sig efter grafikkortets arbetsbörda.

VOLT

Med en ganska liten överklockning så bör du inte behöva leka med volten så mycket. Börja med att låta den vara.

Perfekt inlägg! Tackar. Så låta volten vara, ok. Power target då?

Söker även åsikt om mitt tidigare inlägg om Nvidea inspector. Mvh.

Permalänk
Medlem

Gick in i Gpuz, Cuda var inte ikryssat. Varför då? Btw precis efter att crysis 3 crashat.

Vet ej varför det crashar. Kanske för att jag "lånade" mitt ex från internet eller för att mitt grafikkort inte vill spela det längre.

Flyter dock på väldigt fint när det inte crashar.