TV-avgift för datorer står fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Hoppas internetbolagen blockerar SVT play. Då är det ingen tv-mottagare längre.

Problemet är att du fortfarande kan te emot sändningar, om du fixar internet.
Så frågan är om du har lite komponenter hemma, räcker det? För om du fixar internet, lär dig bygga en radio, bygger en radio så kan man med samma logik säga att en kondensator är en tv-mottagare :/

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Hade velat göra mig av med allt som räknas som "motagare" och enbart ha kvar min Amiga 1200 som kommer ut på nätet och är en dator men som inte under några omständigheter kan ta emot något programutbud över nätet och gå till rätten och se vad som händer...

Detta är sjukt... Nej det här skall bli frivilligt, val att inte ta emot SVT sändningar via nätet och val att inte ha SVT kanaler på sin TV-Motagare...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Så kan de inte ens sända vinter-OS på SVT. Det är fan bedrövligt.

Permalänk
Medlem

Suck.. mycket tråkigt.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk

Bara att plocka fram Nokia 3310an från vinden och vifta den i ansiktet på den bittra tvavgifts gubben när han kommer på besök igen.

Så low-life som den statliga myndigheten är så kommer dom säkert TV-avgiftsbelägga 2 färgs skärmarna med. Småningom WAP. Snart allt som kan ta emot en radiosignal. Min cheap ass micro, min rakhyvel, dammet under min säng, trapphuset, min flickvän.

När man inte tror att de kan sjunka lägre för att hitta pengar att sponsra sina skitprogram så kommer dom hitta på nå nytt BS och TV-avgiftsbelägga hela mänskligheten. Jävla idioter.

Permalänk
Medlem

Kul jag tittar på tv ca 10gånger om året så när jag flyttar hemifrån måste jag ändå betala TV-avgift fasten jag knappast tänkte ha en TV.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Märkligt att det inte sätts någon press på SVT överhuvudtaget. SVTplay behöver bara existera för att rättfärdiga licens. Att sedan en del av deras program inte kan visas på enligt domen avgiftsbelagda enheter har tydligen mindre betydelse.

Exempel ifrån senare tid: om ni söker på Homeland finner ni en del klagomål eftersom den sändningen inte kunde visas på bl a iPads pga. DRM strul. Linuxanvändare hade också problem eftersom Flashplayer i och för sig användes, men att DRM plugin i spelaren krävde HAL. HAL är s k "obsolete" sedan 2011 och har därför också sållats ut av flera Linux distributioner (bl a Ubuntu).

Vad har SVT för ansvar? Ligger allt ansvar på innehavaren av hårdvara som inte i sig är avsedd som TV-mottagare, samtidigt som leverantören som tvingar på avgift inte är skyldig att leverera en fungerande tjänst?

Bra formulerat. Denna lag är skev/gammal/omodern osv. Varje gång man ser såna här artiklar så skriker domen "ologiskt tänkande".

Permalänk
Medlem

Alla datorer kan kolla/dela barnporr, ladda hem/dela film, hacka andras datorer mm.
Men för att dömas till något av ovanstående så måste bevis finnas att denna dator(ip) har vart där.
Men klart alla vill ju kolla svt play hela dagarna.

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Jag kan lova både kung och radiotjänst att sedan SVT började sända sitt på nätet har jag sett.. ingenting, Jag har nog inte ens vart inne på deras sida på över 1.5 år. Kanske har sett något klipp som kan va från SVT på YouTube.

Men någon som vet om, jag som har en dator och telefon via jobbet, Måste JAG betala tv-avgift för dem då den har inbyggt 3G för att vi skall kunna arbeta på site, Samt mail i telefonen? Är ju inte jag som äger det?

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Beror det inte på vilken typ av nätverksuppkoppling man har?

1. Hur snabb? Hastighet
2. Vad uppkopplingen kostar?

Person X kanske har 1 GB i månaden, att surfa och betala räkningar med. Personligen så har jag 0,5 GB per månad, dessutom långsam uppkoppling, via TELIA. Är det meningen att jag skall streama och glo på en laggig TV sändning, 1 minut per månad? Jag har aldrig sett på SVT Play eller dito. (omöjligt)

Kanske samma domare som dömde i smygsexfilmningen som las ut på nätet? Den moderna domen gick ju ut på att man måste tåla sådant nu för tiden.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Inaktiv

Blir inte klok på det här naiva landet, regering och påtvingade skatter – det här är inget annat än stöld!

Permalänk

Spännande tanke: Om jag har en server med ett GPGPU-kort i hemma som är uppkopplad till nätet för att kunna göra jobb på den från min arbetsplats. Jag har ingen skärm till min enda dator hemma men den är självfallet uppkopplad mot nätet för att kunna styras via remote desktop eller liknande. Behöver jag då betala TV-licens på den?

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

avskaffa tv-avgiften och lägg det på inkomstskatten, och på något sätt skydda denna skatt så att den inte hur som helst kan avskaffas vi regeringsskifte. public service är viktigt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag är nog ensam om detta men: Jag tycker avgiften är _bra_ men _inte_ hur den utformar sig.

Skattebetalad tv = staten styr över det som visas, dvs propaganda (om det skulle bli så). Därför anser jag personligen att avgiften är bra i sig.

Missuppfattar jag dig nu eller är du helt från vettet?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av warh0g:

Smuts. Men jag betalar redan TV-avgift, så spelar ingen större roll för mig personligen hehe.

Jag har också en betald TV-licens att falla tillbaka på, men det är väl inte det som är det intressanta i frågan? Tillämpningen av lagen om TV-licens skapar fler frågor än den besvarar och undergräver förtroende för lagstiftningen. Obesvarade frågor:

  • hur kan en leverantörs underlåtenhet att använda befintlig teknik rättfärdiga att denne som kompensation för sin underlåtenhet kan kräva avgift för nämnda enheter?

  • hur kan SVTs nämnda underlåtenhet i kombination med att utveckla en halvdan app göra "allmänheten" betalskyldig?

  • motarbetar inte detta konkurrens att SVT i så fall med domstolsstöd kräver en högre ej valfri avgift än andra valfria aktörer?

  • motarbetar inte detta konkurrens att SVT också får en särställning, privilegiet att ensamt med tvång behärska mediautbudet på Internet inom Sverige?

Lite hastigt skrivet och kanske inte helt korrekt formulerat. De sistnämnda punkterna innebär delvis en spark under bältet och ett sabotage av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så jag borde få betala avgift för att jag kan få in radiovågor på min walk talkie som jag köpte som barn för typ 15 år sedan?

Öhm ja... Tyvärr :-/ Här i sverige betalar vi inte för vad vi använder och prenumererar på utan för vad vi KAN prenumerera på och vad vi KAN använda...

Alla med fiskeutrustning... Bered er alla på att betala för fiskekort i sveriges alla vatten... Ni KAN ju fiska där...

CP-Sverige!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Avstängd

Det intressanta med detta är att jag var hemma hos en kompis som har en dator och han betalar sin TV avgift. Surfade då in på svtplay på hans dator och försökte titta på lite uppdrag granskning medan han var iväg en sväng.

Det laggade och det var omöjligt att se programmet.

Alltså betalar han för sin tv licens för att ha tillgång till en tjänst som har så dålig bandbredd att det i princip är omöjligt att se programmen.

Han har 100/100 btw så hans lina var det inget fel på då 1080p youtube funkade finfint.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JimmieSan:

Fråga.
Om man köper en mobiltelefon med abonemang idag skickas då signal till radiotjänst att man har köpt detta och i följd måste betala automatiskt?

För jag vet att många skickar automatiskt signal när man köper TV.
Om det är så på mobiltjänster nu så kan man ju inte ens köpa det

Det är återförsäljarens skyldighet att rapportera till vem de har sålt en TV till radiotjänst. Numera även på återförsäljarens ansvar att rapportera vem som har köpt en dator, surfplatta eller telefon. Sedan är olika återförsäljare olika duktiga på att göra det, det är inte någon magisk signal som säger var TV'n är.

Utan du betalar med kort, avbetalning, faktura och/eller registrerar tilläggstjänster, abonnemang och försäkringar som ger återförsäljaren dina personuppgifter som sedan skickas vidare till Kiruna.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vad jag önskar att den antika reliken SVT/SR skulle försvinna. Det finns INGET att vinna på dem idag. Tiden, informationsflödet, nyhetsflödet, tekniken, precis ALLT har sprungit förbi dem.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag är nog ensam om detta men: Jag tycker avgiften är _bra_ men _inte_ hur den utformar sig.

Skattebetalad tv = staten styr över det som visas, dvs propaganda (om det skulle bli så). Därför anser jag personligen att avgiften är bra i sig. Ser man inte på SVT - betala inte för det. Men nu om man inte tittar på det MÅSTE man betala för det?

Betala för en parkering när man inte har en bil?
Betala en ränta på ett lån man inte har?
Betala frisören när man sparar håret tills man är chubaka?
Betala för restaurangen för mat utan att få den?

Slutligen Betala för TV man inte ser?

theeefuuuck...

ha ha, men staten har historiskt varit duktiga på att hitta på skatter.
TEX:

*För män som har skägg
*Antalet fönster i ett hus

Fler kommer jag inte på, men det finns oändliga sätt att driva in skatt.

MVH
Pöbeln

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

I förarbetet till paragrafen står det fortfarande att datorer med enbart internetuppkoppling är undantagna, så det handlar bara om att rätten inte kan ta till sig lagen som inte ändrats sedan 2006. En ny ensidig omtolkning 2013 från radiotjänst förändrar inte lagen. Att den är teknikneutral syftar till att den är neutral till vilken teknik för sändning och vidaresändning av TV som används, alltså att det inte spelar någon roll om det är en IPTV-box enligt TV-standarder, en satellitbox enligt TV-standarder, en box för marksänd TV enligt TV-standarder. HTTP-strömmning är ingen TV-standard eller ens plattform för att vidaresända TV, därför undantog de datorer utan särskilt TV-mottagare (TV-kort). Radiotjänst kan dessutom inte göra något fören det prövats i HD. Allt kommer ligga på hög till dess.

Intressant! Källa?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag vill inte betala för SVTs jävla propaganda:

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Vad menar du att man ska göra? Det mesta man som enskild privatperson kan göra är att starta ett upprop, som STØPPA C O P Y $ W E D E. Men det hjälper ingenting mot staten och framförallt inte mot företag som kan lägga miljarder på advokater.

Startar man ett parti, som Piratpartiet, avfärdar alla bara det med att det är ett "enfrågeparti". Och att som ensamt parti nå 50 % i riksdagen tar åtskilliga år, om det ens är möjligt.

Finns bra alternativ som inte är korrupta. Som t.ex. http://www.defria.se som vill ha något bättre än den kollektivistiska demokraturen vi lever under nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det är återförsäljarens skyldighet att rapportera till vem de har sålt en TV till radiotjänst. Numera även på återförsäljarens ansvar att rapportera vem som har köpt en dator, surfplatta eller telefon. Sedan är olika återförsäljare olika duktiga på att göra det, det är inte någon magisk signal som säger var TV'n är.

Utan du betalar med kort, avbetalning, faktura och/eller registrerar tilläggstjänster, abonnemang och försäkringar som ger återförsäljaren dina personuppgifter som sedan skickas vidare till Kiruna.

Är den här typen av registrering ens laglig?

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk

Jag förstår inte allt gnäll. Vi har ett samhälle där vi vill ha statlig television och precis som all annan samhällsnytta så betalas den av alla. TV licensen betalas bara av som som kan se SVTs kanaler vilket måste ses som väldigt generöst i det sammanhanget. Jag har en TV men kollar inte på TV, det betyder inte att jag slipper betala TV licensen och då är det inte mer än rätt att den som har en surfplatta slipper lika lite. Man kan inte säga att man inte använder sin platta till att titta på TV lika lite som att man vill betala mindre skatt för att man inte tar ut pension, är sjuk, har barn eller belastar annan samhällsnytta

Sen kan man tycka att systemet i sig är fel, antingen finansieringen eller om vi ska ha statlig television över huvudtaget men det är inte det är en helt annan fråga. Men om finansieringen hamnar på skatten så slipper verkligen ingen undan (förutom dom som inte ha någon inkomst). Nu är vi ju i ett läge där nästan alla betalar så då känns det ju mer vettigt att lägga det på skatten så att avgiften står i relation till inkomsten. Det kan ju kännas lite surt för pensionärer och studenter att få en avgift på 170/mån för en surfplatta som används i studier eller för att kommunicera med barnbarn.

Permalänk
Medlem

Sanslöst att detta kan fortsätta.

Ibland är det tur att man inte har datorer, tv eller någon tablet

Permalänk
Medlem

Detta berör inte mig, men är ändå så sjukt arg! Kommer snart ta kontakt med Anonymous eller nått så de får ta tag i saken. Sverige och Finland har haft så mycket gemensamt igenom historien att inget säger att den här idiotiska lagen kommer antas i Finland också. I såna fall flippar jag totalt och blir terrorist.

Detta är INTE acceptabelt. De förhärdade kukskallarna ignorerar ju texten i lagen och tolkar den precis som de vill. Måste gå att få stopp på detta. Man skäms ju över hur sjuka folk kan vara i huvudet.

Permalänk

En ny seriemördare växer sakta fram för varje artikel i Helsingborg.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk

Fattar inte varför dom inte lägger det på skatten istället, lär ju vara en omärkbar summa om alla måste betala. Avgiften är omotiverat hög nu, betalar gärna för de radioprogram jag lyssnar på. När jag jobbade i fabrik skulle jag nog fan skjuta mig själv i huvudet om det inte fanns annat än Rix FM och liknande skit att lyssna på.

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Det intressanta med detta är att jag var hemma hos en kompis som har en dator och han betalar sin TV avgift. Surfade då in på svtplay på hans dator och försökte titta på lite uppdrag granskning medan han var iväg en sväng.

Det laggade och det var omöjligt att se programmet.

Alltså betalar han för sin tv licens för att ha tillgång till en tjänst som har så dålig bandbredd att det i princip är omöjligt att se programmen.

Han har 100/100 btw så hans lina var det inget fel på då 1080p youtube funkade finfint.

Inte direkt en vetenskaplig undersökning att döma ut en tjänst efter att du testat den vid ett tillfälle då det inte funkande.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6