lurad! vem ska jag kontakta?

Permalänk
Medlem

Mobiloperatörerna brukar ju ha deals i sina butiker där man får x antal kronor i rabatt på en ny mobil om man lämnar in sina gamla. Kanske något att fundera över?

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xermalk:

Välkommen till sverige, landet där bedrägerier inte räknas som brott. Dvs om man går efter vad polisen tycker.
Själv blev jag utsatt för att någon öppnade ett telefonabonnemang i mitt namn över nätet. Och sen ringde något betalnummer för en jävla massa pengar.

Som tur var höll telefonbolaget med mig (sim kortet hade inte skickats till min adress) och jag slapp betala, polisen gjorde inte ett skit utan la ner utredningen veckan efter.

Om någon öppnar ett abonemang, beställer på avbetalning, betalar senare, faktura och liknande så skickas det till bokföringsadressen. Dvs, endast du kan hämta ut med dessa val.

Hur kan något ha beställt i ditt personnummer och fått ut det utan dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Om någon öppnar ett abonnemang, beställer på avbetalning, betalar senare, faktura och liknande så skickas det till bokföringsadressen. Dvs, endast du kan hämta ut med dessa val.

Hur kan något ha beställt i ditt personnummer och fått ut det utan dig?

Från vad jag förstått så hade de beställt online, och hämtat ut i butik. Men jag fick ringa runt som fan bara för att få ut den informationen. Då de hela tiden refererade till "pågående polisutredning" , yeah right.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xermalk:

Välkommen till sverige, landet där bedrägerier inte räknas som brott. Dvs om man går efter vad polisen tycker.
Själv blev jag utsatt för att någon öppnade ett telefonabonnemang i mitt namn över nätet. Och sen ringde något betalnummer för en jävla massa pengar.

Som tur var höll telefonbolaget med mig (sim kortet hade inte skickats till min adress) och jag slapp betala, polisen gjorde inte ett skit utan la ner utredningen veckan efter.

Det här är inte nått jätteuppenbart bedrägeri eftersom man egentligen inte betalat för mycket för det man fått, köper man defekta prylar billigt så bör man dessutom undersöka dem noga, hade man köpt en trasig iphone för 3000kr så bör den vara i bättre skick än en som kostar 300kr, för det priset så bör man förstå att det inte är en helfräch modell och löper man den för att laga så bör man ha kunskapen att undersöka den såvida man inte chansar pga det låga priset, dessutom så har TS inte beskrivit vad det är förutom batteriet som är trasigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon179444:

Polisanmäl inte. Kommer knappast ge något.

Skriv till hennes bekanta på FB istället. -Jo det var så här att hon bla bla. Och nu undrar jag om hon ofta gör så?
Berätta vad som hänt för hennes umgängeskrets.
Börja med de i hennes wall först, hennes föräldrar och jobbarkompisar. vad heter hennes chef?
Om det krävs så arbetar du dig sedan igenom hela hennes vänlista. Dock så behöver du antagligen inte göra mycket eftersom hon kommer kontakta dig innan du har hunnit skriva till tre personer.

Att tänka på innan du börjar:
Samla så mycket info du kan och kopiera hennes vänlista då hon kommer dölja den kvickt när hon märker vad du sysslar med.
Med hennes namn och adress kan du ta reda vem som är hennes hyresvärd som troligen har ett FB-Konto.
Om hon fortfarande inte har fattat när hon kontaktar dig så hotar du med att kontakta värden och chefen också....
Jag vet av egen erfarenhet att det här är mycket effektivt.

Kan ses som utpressning kanske...men det är hon som har gjort ett brott. Det enda du gör är att prata om det.
Jag har fått pengar på kontot på under en timme.

Helt rätt!

Permalänk
Medlem

Dessutom antar jag att en normal kvinna inte är teknikintresserad och vet troligtvis inte mer än vad pojkvännen/vännen berättat för henne om telefonerna han ber henne sälja åt honom/henne.

Det är därför inte helt uppenbart att det är enbart hennes fel att det blivit missförstånd.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorle:

Helt rätt!

japp! hon brukar lägga upp massa annonser och de annonser ska jag kommentera något bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xermalk:

Från vad jag förstått så hade de beställt online, och hämtat ut i butik. Men jag fick ringa runt som fan bara för att få ut den informationen. Då de hela tiden refererade till "pågående polisutredning" , yeah right.

Men man kan inte beställa i andras personnummer och sätta sitt eget namn. Det skickas till bokföringsadress.

Skrivet av 007onex:

japp! hon brukar lägga upp massa annonser och de annonser ska jag kommentera något bra

Låter otroligt patetiskt. Att du ska sitta och stalka hennes FB och kommentera.

Du var korkad nog att bli lurad, lär dig av det istället och gå vidare. Hon påstod att mobilen behövde nytt batteri, hon kom över och du köpte och du inspekterade inte ens? Hur kan någon påstå att det inte är annat än ditt eget fel?

Det är ord mot ord, du påstår att den var mer sönder än hon påstod och eftersom du skrivit att du inte ens inspekterade... Ja, det låter skumt.

Permalänk
Medlem

Finns det någon chatt sparad på datorn där det beskrivs att det endast är ett batteribyte som krävs? Polisanmäl, det ska man alltid göra, och asap! Varför tvekar folk med polisanmäla? Det kostar ju inte precis något. Även om de kanske inte ger någon vinst, så har hon ju historiken att det hänt, så skulle någon annan bli lurad så skulle polisen få starkare misstankar och misstro henne mer.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Finns det någon chatt sparad på datorn där det beskrivs att det endast är ett batteribyte som krävs? Polisanmäl, det ska man alltid göra, och asap! Varför tvekar folk med polisanmäla? Det kostar ju inte precis något. Även om de kanske inte ger någon vinst, så har hon ju historiken att det hänt, så skulle någon annan bli lurad så skulle polisen få starkare misstankar och misstro henne mer.

Ja och vad ska ske? Han skrev att han inte kollade skicket av mobilen när dom möttes för köp.

Vem säger att han inte ljuger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Polisanmäl inte. Kommer knappast ge något.

Skriv till hennes bekanta på FB istället. -Jo det var så här att hon bla bla. Och nu undrar jag om hon ofta gör så?
Berätta vad som hänt för hennes umgängeskrets.
Börja med de i hennes wall först, hennes föräldrar och jobbarkompisar. vad heter hennes chef?
Om det krävs så arbetar du dig sedan igenom hela hennes vänlista. Dock så behöver du antagligen inte göra mycket eftersom hon kommer kontakta dig innan du har hunnit skriva till tre personer.

Att tänka på innan du börjar:
Samla så mycket info du kan och kopiera hennes vänlista då hon kommer dölja den kvickt när hon märker vad du sysslar med.
Med hennes namn och adress kan du ta reda vem som är hennes hyresvärd som troligen har ett FB-Konto.
Om hon fortfarande inte har fattat när hon kontaktar dig så hotar du med att kontakta värden och chefen också....
Jag vet av egen erfarenhet att det här är mycket effektivt.

Kan ses som utpressning kanske...men det är hon som har gjort ett brott. Det enda du gör är att prata om det.
Jag har fått pengar på kontot på under en timme.

Hennes bekanta kanske är riktigt trevliga att ha att göra med.... Lägg ner istället och se det som en läxa.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Men man kan inte beställa i andras personnummer och sätta sitt eget namn. Det skickas till bokföringsadress.

Låter otroligt patetiskt. Att du ska sitta och stalka hennes FB och kommentera.

Du var korkad nog att bli lurad, lär dig av det istället och gå vidare. Hon påstod att mobilen behövde nytt batteri, hon kom över och du köpte och du inspekterade inte ens? Hur kan någon påstå att det inte är annat än ditt eget fel?

Det är ord mot ord, du påstår att den var mer sönder än hon påstod och eftersom du skrivit att du inte ens inspekterade... Ja, det låter skumt.

Alltså det var så hår att hon kom från en annan stad och då kom hon förbi så jag köpte hur skulle jag inspektera, skulle hon vänta på mig i en bil i en timme bara för att jag ska kolla låget, jag trodde inte att det skulle hånda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Polisanmäl, det ska man alltid göra, och asap! Varför tvekar folk med polisanmäla? Det kostar ju inte precis något. Även om de kanske inte ger någon vinst, så har hon ju historiken att det hänt, så skulle någon annan bli lurad så skulle polisen få starkare misstankar och misstro henne mer.

Det är ju inte det att det är jobbigt eller "är för dyrt" att anmäla.
Det är ju för att om man inte behöver några papper att visa försäkringsbolaget så är det helt meningslöst.
Polisen åker antingen runt i sina bilar och är "synliga" eller så ökar de på statskassan genom att plocka in fortböter.
Om det mot förmodan finns tid över ägnar de sig åt brott. Det händer ju hela tiden att de har namn och adress på förövaren och har flera vittnen men det ändå blir "Brott kan inte styrkas". Vad tror du blir av att några inte är överens om 600kr? Det kanske är TS som är bedragaren, och försöker lura henne.
Men det kan ju iofs vara en poäng som du säger att anmäla för att få in det i historiken ifall det drabbar någon annan. I just det här fallet är det ju dock väldigt mycket ord mot ord.

Skrivet av Lasse468:

Hennes bekanta kanske är riktigt trevliga att ha att göra med....
//Lasse

Han ska ju inte bråka med hennes bekanta. Han ska vara trevlig.
"Ursäkta att jag kontaktar dig såhär när vi inte känner varann men jag får inte tag på X och hon...."
Målet är ju att hennes bekanta ska säga:
Jag blev kontaktad av någon kille som sa att det var något du inte hade betalat? Jag fattar inte riktigt men han var ju jätte trevlig. Lurar du folk på internet eller???
Det funkar bättre än:
"Det var någon bråkig idiot som snackade skit om dig! Har du fått en stalker? Stackars dig!
Kommer inte några pengar på det sättet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Ja och vad ska ske? Han skrev att han inte kollade skicket av mobilen när dom möttes för köp.

Vem säger att han inte ljuger?

Det var därför jag fråga om skicket på telefonen fanns skriftligt på datorn där hon sagt hur skicket var på telefonen som då styrker hans berättelse.

Skrivet av anon179444:

Det är ju inte det att det är jobbigt eller "är för dyrt" att anmäla.
Det är ju för att om man inte behöver några papper att visa försäkringsbolaget så är det helt meningslöst.
Polisen åker antingen runt i sina bilar och är "synliga" eller så ökar de på statskassan genom att plocka in fortböter.
Om det mot förmodan finns tid över ägnar de sig åt brott. Det händer ju hela tiden att de har namn och adress på förövaren och har flera vittnen men det ändå blir "Brott kan inte styrkas". Vad tror du blir av att några inte är överens om 600kr? Det kanske är TS som är bedragaren, och försöker lura henne.
Men det kan ju iofs vara en poäng som du säger att anmäla för att få in det i historiken ifall det drabbar någon annan. I just det här fallet är det ju dock väldigt mycket ord mot ord.

Han ska ju inte bråka med hennes bekanta. Han ska vara trevlig.
"Ursäkta att jag kontaktar dig såhär när vi inte känner varann men jag får inte tag på X och hon...."
Målet är ju att hennes bekanta ska säga:
Jag blev kontaktad av någon kille som sa att det var något du inte hade betalat? Jag fattar inte riktigt men han var ju jätte trevlig. Lurar du folk på internet eller???
Det funkar bättre än:
"Det var någon bråkig idiot som snackade skit om dig! Har du fått en stalker? Stackars dig!
Kommer inte några pengar på det sättet....

Som sagt, av ren princip ska man anmäla, annars är man ju själv "boven" som tillåter denne att fortsätta helt ostört. Medhjälp till brott? (Om man drar det långsynt)

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

"Hej jag har några gamla mobiler att sälja. Samtliga är utan kvitto och alla har trasiga batterier men fungerar annars."

Vill säga äldsta tricket i boken men det var i alla fall bland det dummaste jag hört.

Permalänk
Medlem

Polisanmäl aset. Det låter som bedrägeri.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Polisanmäl aset. Det låter som bedrägeri.

Att köpa defekta mobiler för så lite pengar är ju absolut bedrägeri.

Permalänk
Medlem

Det där är nog inte riktigt enligt regelboken och jag misstänker att du begår allvarligare brott än att "lura" någon
på 600kr om du gör så TS.
Jag tror också att inlägget jag citerade bryter mot Sweclockers regel nr 8. Att inte uppmana till brott.

Redigerat inlägg som bröt mot §8
Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på kan vara att om man nu köpt varor för billigt så kan man riskera att själv få problem med misstankar om häleri. Nu har jag bara skummat tråden och vet inte exakt vilka mobiler det handlade om, men typ "Iphone 5 i bra skick men behöver nytt batteri - 300 kr" är nog absolut ett gränsfall.

Permalänk
Avstängd

Allt folk inte lär sig av andras misstag utan måste begå dem själva för att lära sig. Fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Asså herregud, lägg ner. 600:- får du se som en läxa, du skriver dessutom "telefoner" alltså antar jag minst 3st och då är det 200:- styck...

Om det "bara" hade varit batteriet som behöver bytas så säljer man dem inte så billigt.

När du gör sådana här affärer så ta och printa ut det ni skrivit i mejlen om skicket etc "Behöver bara bytas batteri, annars funkar" och få henne att skriva under det tillsammans med tid och datum, pris etc, allt om skicket på varan och vad som ingår.

Så skriver ni under och ger det som kvitto till varandra. Då har du kvitto på att hon inte kan hävda att du betalat för lite, du har hennes signatur på skicket av telefonerna etc...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av careau:

Kan lova dig att det kommer kosta dig mer tid (pengar) med att gå vidare med detta..

Lägg ner det, och gör inte om det.

En polisanmälan kostar inga pengar att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Det där är nog inte riktigt enligt regelboken och jag misstänker att du begår allvarligare brott än att "lura" någon
på 600kr om du gör så TS.
Jag tror också att inlägget jag citerade bryter mot Sweclockers regel nr 8. Att inte uppmana till brott.

Tycker han ska kontakta henne i alla fall, visst inte mycket pengar kanske inte "värt" besväret men
det handlar ju om att faktiskt få fast detta svin, för polisen kommer knappast bry sig.

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr måste jag hålla med att du ska se 600 kr som läropengar. Det går nog snabbare för dig att plocka 600 burkar istället för att försöka få tillbaka de där pengarna. Du får vara försiktig med att anklaga kvinnan som du köpte telefonerna av om du inte är beredd att bli anmäld för förtal. Gå vidare kompis. Jag vet att du vill hindra andra från att bli lurad eller hämnas, men det leder inte till något gott.

Permalänk

Sålde en telefon till en kille för typ 9 månader sedan, Han kom förbi mig, Lät bilen stå på. Gav mig pengar tog emot mobilkartongen och började gå emot bilen, Jag frågade ska du inte kolla så allt är med eller att den fungerar, Han stannade till och öppnade kartongen, Sen sa han bara tack och gick.

Visst telefonen fungerade utmärkt och inga fel på den, Tyckte det bara var roligt att folk inte bryr sig tydligen.
Själv så kollar jag igenom om saker och ting fungerar som dom ska, utsidan bryr jag mig inte så mycket om, Liten repa hit å dit orkar jag inte hålla på om.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Om någon öppnar ett abonemang, beställer på avbetalning, betalar senare, faktura och liknande så skickas det till bokföringsadressen. Dvs, endast du kan hämta ut med dessa val.

Hur kan något ha beställt i ditt personnummer och fått ut det utan dig?

Korrekt, men det behovs oftast inte mer an ditt personnummer for att bestalla saker, ta kort lan, sms lan och sa vidare.. Det finns de som star och vantar pa att brevbararen ska komma for att norpa at sig fakturan och du ser den aldrig forens inkasso/kronofogden borjar rulla in. Eller sa finns de dom som gor en tillfallig adressandring, sa du aldrig ser nagra fakturor.

Ett exempel ang lagfarter for fastigheter. Ifall jag har ditt personnummer, det enda jag behover gora ar att skaffa ett falskleg med ditt namn, dina uppgifter, och ga till lantmateriet med en ansokan om lagfart vid gava. Sjalvklart ar jag med mig en yngre/aldre person(beroende pa din alder) som jag ska ge bort "min" fastighet till. Sedan nar du kommer hem fran semestern sa sitter jag och surplar kaffe i ditt vardagsrum.

Dock ska det ha andrats mycket sedan jag jobbade med IDstolder.

"kalla": http://www.forenadebolag.se/artikel/id-stold-del-1-okand-fara...

OnT; Som manga andra har sagt, det ar 600kr laropengar. Men du kanske kan smalla i ett nytt batteri och fa till en fungerande telefon istallet for tva brevvikter?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carlj:

Korrekt, men det behovs oftast inte mer an ditt personnummer for att bestalla saker, ta kort lan, sms lan och sa vidare.. Det finns de som star och vantar pa att brevbararen ska komma for att norpa at sig fakturan och du ser den aldrig forens inkasso/kronofogden borjar rulla in. Eller sa finns de dom som gor en tillfallig adressandring, sa du aldrig ser nagra fakturor.

Nej men då behövs ju också ett falskt ID för att hämta ut. Komplett.se kräver att du identifierar dig med elektroniskt ID. Sidor som dustin.se så kan man göra beställning utan detta vilket jag finner lustigt.

Angående mobillån, få sidor skickar pengar bara sådär. Stor del kräver att du identifierar dig för att få pengar snabbt, annars får du ett brev du skriver under, skickar tillbaka.

Jag kör allt digitalt nu för tiden. Digitala fakturor, har inte haft kontakter på flera år och tycker det är underbart att bankerna vägrar ta emot kontakter sedan några år.

Tycker sidan var ganska dålig och känns utdaterad. Som jag skrev så kräver större del av olika tjänster att du verifierar dig med e-leg från Swedbank/Nordea/Telia etc.

Permalänk
Inaktiv

Märkligt att en del tycker att TS ska skylla sig själv för att ha blivit lurad? Hur kan det komma sig? Det är väl den som utför brottet som ska ha någon form av skam och skuld? Som att det är ok att vara kriminell för att det är lätt och handlar om småsummor?

"Skyll dig själv" är ju inte någon till hjälp för den som har blivit utsatt, men är det så många som har den inställningen så kan jag slänga upp en annons så kan ni köpa något random crap av mig här på swec...skyll er själva sen? Nej det är såklart inte rimligt.

Självklart ska även en polisanmälan göras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

En polisanmälan kostar inga pengar att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla utom du förstår vad jag menar.

Permalänk
Inaktiv

Polisanmäl henne just for the record, ifall någon annan råkar ut för samma sak, sen gå vidare. Polisen gör inget för 600kr