7970 för 1899:-, Powercolor något att ha?

Permalänk
Medlem

Ska man ta detta eller Sapphire Radeon R9 280X OC DUAL-X för 2149 kronor på CDON (med kod)?

http://cdon.se/hemelektronik/sapphire-radeon-r9-280x-oc-dual-...

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Enligt AMD ska det ingå i kartongen på alla 7990 redan från fabrik.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle bli otroligt nöjd om det stämmer och koderna fortfarande fungerar. Är lite orolig att koderna har gått ut, ifall det är denna bundle som ingår:
http://sites.amd.com/us/promo/never-settle/Pages/nsreloadedx....

"Key Codes must be used by October 22, 2013, after which the Key Codes are void."

Om så är fallet, har koderna redan gått ut, när vi väl får korten. :/
Däremot om det är koder till "Never settle forever", verkar dessa vara giltiga till och med årsskiftet.
http://sites.amd.com/us/Documents/Never_Settle_Forever_terms_...

Finns det något sätt att bekräfta detta?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

De kommer in om en dryg vecka!

Angående recensionerna på newegg: newegg-länken avser inte det kort vi säljer.
Vi säljer AX7970 3GBD5-2DHE/OC (dvs överklockad med custom PCB)
newegg-länken går till: AX7970 3GBD5-2DHV3 (referens-PCB och ej överklockad)
Samma fläkt men olika firmware och PCB.

Angående fläkten har vi fått information från PowerColor om att tidigare revisioner av deras kort kunde ha problem med att det är löst på de nyare batcharna. Likaså problem med wakeup på vissa skärmutgångar ska vara löst med nyare firmwares (redan flashat från frabrik så inget man som kund behöver göra.)

Vad det gäller support och garanti så är det såklart vi som återförsäljare som tar hand om det.
Dvs som vanligt hos oss när det gäller billigare komponenter: utbyte om de är trasiga, tre års reklamationsrätt och support genom vår kundtjänst om man behöver hjälp med handhavande.

Hej!

Beställde ett igår. Kommer ni kunna leverera till alla som bokat?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Hej!

Kan man få ett preliminärt datum när korten kommer vara ute hos de som beställt? Eller själva datumet ni ska få in dem, vet att det inte alltid stämmer, men så man har ett riktdatum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryndal:

Hej!

Kan man få ett preliminärt datum när korten kommer vara ute hos de som beställt? Eller själva datumet ni ska få in dem, vet att det inte alltid stämmer, men så man har ett riktdatum

Se inlägget över ditt, det länkar till Webhallens kommentar där de säger att korten kommer in om ungefär en vecka, från den 29e. Så vi får väl hoppas i slutet på nästa vecka och hos oss i början på veckan därefter, alltså om 1,5 vecka från nu

mvh

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bazzie:

Se inlägget över ditt, det länkar till Webhallens kommentar där de säger att korten kommer in om ungefär en vecka, från den 29e. Så vi får väl hoppas i slutet på nästa vecka och hos oss i början på veckan därefter, alltså om 1,5 vecka från nu

mvh

Vet inte om du såg mitt förra inlägg i tråden. Det var riktat till dig. Jag tror inte du får plats med ett 7970 i ditt antec sonata III (men kan ha fel).

Enligt webhallen är kortet 265mm. Enligt antecs manual har du plats för grafikkort som är 10.5 inches (vilket är 267mm). Det är två millimeter till godo, men det är möjligt att det kan bli svårt att få in kortet med så små marginaler.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Tror ni Corsair vx450w orkar driva kortet eller är det på gränsen?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Ska man ta detta eller Sapphire Radeon R9 280X OC DUAL-X för 2149 kronor på CDON (med kod)?

Jag slog till på ett sapphire dual-x hos CDON, 2149kr är ju ett ganska bra pris det med. Dock saknar jag ordentliga recensioner på kortet i fråga, de allra flesta verkar valt att recensera andra mer påkostade varianter.

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazzie:

mvh

Jo, undrar mer om de tror man kan få det till slutet av nästa vecka eller vänta en helg till Men får ju hoppas i vilket fall då det ibland tar någon dag extra att få in dem till lagret

Permalänk
Medlem
Skrivet av yttox:

Jag slog till på ett sapphire dual-x hos CDON, 2149kr är ju ett ganska bra pris det med. Dock saknar jag ordentliga recensioner på kortet i fråga, de allra flesta verkar valt att recensera andra mer påkostade varianter.

Verkar som Sapphire kör med lite väl aggresiv fläktkurva på sina kort. Men det går ju att ställa själv i Afterburner tex. Jag hade ett Sapphire HD5870 Vapor X och det var det absolut tystaste och svalaste grafikkort jag ägt.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Tjenare,

Ser ju grymt prisvärt ut. Men hur illa är fläktljudet?

Mvh

Stefan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stew:

Tjenare,

Ser ju grymt prisvärt ut. Men hur illa är fläktljudet?

Mvh

Stefan

Powercolor har som jag har fattat det två typer av fläktar. Standard och "PCS+". PCS+ ska vara extremt tyst och har bara en fläkt. Hur tyst standard är vet jag inte. Men jag skulle tippa på att det är som ett Gigabyte 7870 kort med dubbla fläktar. Dvs inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vet inte om du såg mitt förra inlägg i tråden. Det var riktat till dig. Jag tror inte du får plats med ett 7970 i ditt antec sonata III (men kan ha fel).

Enligt webhallen är kortet 265mm. Enligt antecs manual har du plats för grafikkort som är 10.5 inches (vilket är 267mm). Det är två millimeter till godo, men det är möjligt att det kan bli svårt att få in kortet med så små marginaler.

Jo jag såg det, jag hade tänkt tanken innan men avfärdat den som osannolik Sen efter kollade jag upp noggrannare och såg att det var 2 mm till godo, så hoppas det räcker... annars har jag bara en disk så blir väl till att såga lite... Jag googlade dock och hittade flera som körde 7970 med Sonata 3, dock inte Powercolors, så det återstår att se...

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bazzie:

Jo jag såg det, jag hade tänkt tanken innan men avfärdat den som osannolik Sen efter kollade jag upp noggrannare och såg att det var 2 mm till godo, så hoppas det räcker... annars har jag bara en disk så blir väl till att såga lite... Jag googlade dock och hittade flera som körde 7970 med Sonata 3, dock inte Powercolors, så det återstår att se...

Smörjfett och gummiklubba.
Vi får hoppas att marignalen är på din sida.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Lånar tråden lite. Kollar en sista gång här innan jag beställer ett 780. Om jag inte vill byta kort på säg 2-3 år. Är det bättre att ta två 7970 eller ett 780 (som kanske blir två senare men helst inte). Eller bör jag ta två 280X med DCII kylaren?

Edit: Eller är crossfire/SLI så struligt som folk påstår?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starksprit:

Edit: Eller är crossfire/SLI så struligt som folk påstår?

beror på spel.
personligen kör jag helst på singelkort.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

beror på spel.

Samma här, och om Mantle blir bra så tror jag nog att jag kommer stå mig jävligt länge på ett 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Vilken kod? verkar ändå vara slut i lager...

Permalänk
Skrivet av Flopper:

beror på spel.

Så i dagsläget är ett 780 ett bättre val än två 7970 eller de dyrare 280X?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Så i dagsläget är ett 780 ett bättre val än två 7970 eller de dyrare 280X?

Gilgamesh skrev tidigare i tråden "2st HD7970 slår ju R9 290X/GTX780/Titan"

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Freck. Nu blir jag sugen på detta då jag nyss la en beställning på 4670K. Hehe, är det inte cpu som flaskar så är det något annat!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skrivet av Ploppsan:

Gilgamesh skrev tidigare i tråden "2st HD7970 slår ju R9 290X/GTX780/Titan"

Tänker mer på det faktum att det är crossfire. Eller det strular inte då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Tänker mer på det faktum att det är crossfire. Eller det strular inte då?

jag har inte haft det minsta strul, och det har bara blivit ännu bättre med senaste drivrutinerna, BF4 flyter på som vatten...

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

Tror ni Corsair vx450w orkar driva kortet eller är det på gränsen?

7970 på sweclockers testrigg drar 350W i väggen för hela systemet, och eftersom vx450 är god för 500W så ska det nog fungera. Beror naturligtvis även på om du överklockar eller inte. Men jag tvivlar på att du knäcker ditt vx450.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

7970 på sweclockers testrigg drar 350W i väggen för hela systemet, och eftersom vx450 är god för 500W så ska det nog fungera. Beror naturligtvis även på om du överklockar eller inte. Men jag tvivlar på att du knäcker ditt vx450.

Japp, det innebär ju typ 310W från aggregatet, och med en snålare processor så blir det ju ännu mindre. SweClockers har en riktigt törstig processor i sin testrigg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Japp, det innebär ju typ 310W från aggregatet, och med en snålare processor så blir det ju ännu mindre. SweClockers har en riktigt törstig processor i sin testrigg.

Exakt, vart lite osäker på vad en [550BE @ X4 3.3GHz] drar så jag ville inte säga så mycket om det. Phenom är ju annars riktiga energislukare de med.

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

jag har inte haft det minsta strul, och det har bara blivit ännu bättre med senaste drivrutinerna, BF4 flyter på som vatten...

Det låter ju bra! Har ju ett 680 idag så ett 780 är ju inte världens uppgradering. Tanken med ett 780 var ju att skaffa ett till senare. Men när man nu kan få antingen powercolors 7970 för 3800 eller t.ex. två asus 280X directcuii för 4500 så blir man ju lite kluven. Ett 780 är klenare än två 7970/280x, men två 780 är starkare men inget jag kommer skaffa än på ett bra tag. Om ens någonsin.. Säg att det jag nu köper, ska jag ha i 2-3 år framåt. Bör då 7970 vara det bästa valet? Eller kanske rentav två 280x med mycket bättre kylning?

Edit: Höjda i pris nu. Så 4000 för två.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Det låter ju bra! Har ju ett 680 idag så ett 780 är ju inte världens uppgradering. Tanken med ett 780 var ju att skaffa ett till senare. Men när man nu kan få antingen powercolors 7970 för 3800 eller t.ex. två asus 280X directcuii för 4500 så blir man ju lite kluven. Ett 780 är klenare än två 7970/280x, men två 780 är starkare men inget jag kommer skaffa än på ett bra tag. Om ens någonsin.. Säg att det jag nu köper, ska jag ha i 2-3 år framåt. Bör då 7970 vara det bästa valet? Eller kanske rentav två 280x med mycket bättre kylning?

2-3 år är lång tid... men det beror på hur kräsen du är, just nu är 2x7970 bättre, om 2-3 år är svårt att säga. kör på Powercolor varianten. eller om du kör på 780 och ett till om något år. det är upp till dig.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk

Läste i någon tidigare kommentar att det inte är någon kylning på vramen? Kan man "ghettomodda" det på något sett månne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Exakt, vart lite osäker på vad en [550BE @ X4 3.3GHz] drar så jag ville inte säga så mycket om det. Phenom är ju annars riktiga energislukare de med.

Det är inte ens nära.

En Phenom II i 3,8GHz enligt samma test drar 207W. Sweclockers kör sin SB-E i 4,4GHz.