Fractal Design Define R4 Svart, ventilation?

Permalänk

Fractal Design Define R4 Svart, ventilation?

Hej, har en kort fråga angående Fractal Design Define R4 Svart och om huruvida den behöver stå någorlunda fritt för ventilationens skull?, har köpt och håller på att montera ihop detta skrivbordet, min avsikt var att ha datorn bakom glasdörren men efter att jag mätte så såg jag att det kommer att bli väldigt trångt att ha datorn där med max 1-2 cm utrymme på alla håll, bör datorn stå mer öppet för ventilationens skull eller det spelar inte så stor roll kanske med detta chassit och fläktarna jag har?

Permalänk
Medlem

Klart att datorn kommer bli varmare om du inte har så mycket ventilation men det är ju helt upp till dig.
Men eftersom chassit är ljuddämpat kommer detta oxå tillföra till en högre temperatur.
Hur är det med luft in till skåpet det ska stå i? Är det inget hål inte kan det bli lite jobbigt...

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel

Permalänk

Tack för svar, där är fritt både fram och bak, skulle egentligen vara en glasdörr framtill för datorn men den tog jag bort för att den inte fick plats, på baksidan är där 15cm mellanrum mellan datorn och väggen. Jag har inte installerat speedfan än men får väl hålla koll på temperaturerna när jag spelar och se hur det går, såg i bios att idle ligger på 27 grader i alla fall.

http://i40.tinypic.com/rckaau.jpg

http://i43.tinypic.com/2945vnc.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lionheartus:

Tack för svar, där är fritt både fram och bak, skulle egentligen vara en glasdörr framtill för datorn men den tog jag bort för att den inte fick plats, på baksidan är där 15cm mellanrum mellan datorn och väggen. Jag har inte installerat speedfan än men får väl hålla koll på temperaturerna när jag spelar och se hur det går, såg i bios att idle så ligger den på 27 grader i alla fall.

http://i40.tinypic.com/rckaau.jpg

http://i43.tinypic.com/2945vnc.jpg

Det där är inga problem. Luften tas in framifrån och skickas ut bakåt (om du har kopplat fläktarna korrekt)

Permalänk
Medlem

Så där har jag gjort med vårt skrivbord också, dock med mindre marginaler på sidorna, men helt fritt frammåt och bakåt, även dritt typ 5-6cm uppåt, har inte haft några problem med värmen.
kör en överklockad i5-3570k till 4,5Ghz med Noctua NH-D14 kylare på +68grader i 100% load

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Det där är inga problem. Luften tas in framifrån och skickas ut bakåt (om du har kopplat fläktarna korrekt)

Det är Inet som har skött monteringen så det ska förhoppningsvis vara rätt.

Skrivet av Agerberg:

Så där har jag gjort med vårt skrivbord också, dock med mindre marginaler på sidorna, men helt fritt frammåt och bakåt, även dritt typ 5-6cm uppåt, har inte haft några problem med värmen.
kör en överklockad i5-3570k till 4,5Ghz med Noctua NH-D14 kylare på +68grader i 100% load

Nice :), skönt att veta.

Permalänk
Medlem

Har en liknande setup som du med ett litet skåp på vänster sida och små lådor på höger sida. Skåpet har en trädörr med ett litet hål där man kan stoppa in fingrarna och öppna dörren. När jag spelar så måste jag ha öppen dörr för annars blir det lite väl varmt då datorn inte har fri tillgång till kall luft. Men när jag surfar eller kollar på film kan jag ha dörren stängd då datorn knappt belastas.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag ser att du har samma chassi, har du luckan på chassit öppet då också när du spelar eller bara själva trädörren?