Permalänk
Medlem

Folk verkar fortfarande inte veta att R9 290/290X redan har höga klockfrekvenser, så det finns inte mycket "spelrum" kvar för egen överklockning, vilket är tvärt om på GTX 780/Titan, dom har väldigt låga hastigheter och klarar alltså mer än dubbla % överklock än 290/290X, ett 780 med referenskylaren överklockat så mycket det går presterar minst 10% bättre än 290/290X

*** raderat ***

Ni som tänker överklocka, köp absolut inte 290/290X, får mer prestanda, lägre renderingstider, bättre drivrutiner och shadow play med valfritt 780.

*** raderat *** Går att få tag på 780 DC2 för 4190kr och R9 290X för 4590kr, igen, alltså 400kr mer för märkbart sämre prestanda, högre renderingstider, högre ljudnivå, sämre drivrutiner.

Varför skulle man köpa ett sämre kort för mer pengar? (Gäller 290 också, dom har liknande pris/prestanda men Nvidia har lägre renderingstider fortfarande och bättre drivrutiner, så det är fortfarande sämre kort än 780)

§ 1.5
Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Folk verkar fortfarande inte veta att R9 290/290X redan har höga klockfrekvenser, så det finns inte mycket "spelrum" kvar för egen överklockning, vilket är tvärt om på GTX 780/Titan, dom har väldigt låga hastigheter och klarar alltså mer än dubbla % överklock än 290/290X, ett 780 med referenskylaren överklockat så mycket det går presterar minst 10% bättre än 290/290X

http://i.imgur.com/nVc7Ck6.jpg

Ni som tänker överklocka, köp absolut inte 290/290X, får mer prestanda, lägre renderingstider, bättre drivrutiner och shadow play med valfritt 780.

Går att få tag på 780 DC2 för 4190kr och R9 290X för 4590kr, igen, alltså 400kr mer för märkbart sämre prestanda, högre renderingstider, högre ljudnivå, sämre drivrutiner.

Varför skulle man köpa ett sämre kort för mer pengar? (Gäller 290 också, dom har liknande pris/prestanda men Nvidia har lägre renderingstider fortfarande och bättre drivrutiner, så det är fortfarande sämre kort än 780)

Det beror fortfarande på kylaren, vörldsrekord i Firestrike är med 290x fyi. De klockar mer än GK110 med ordentlig kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Redigerat
Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Det beror fortfarande på kylaren, vörldsrekord i Firestrike är med 290x fyi. De klockar mer än GK110 med ordentlig kylning

Ja? Men vi pratar inte om kylning till minusgrader.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

bara smälla på Accelero Xtreme III kylaren, den är ändå bättre än tillverkarnas kylare, sen finns det garanterat mer att hämta genom drivrutiner kommande månader... blir ett 290 + AX3 kylaren. kompletterar med ett till senare.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av CitroFrukten:

Fast 290x med vatten paket är fortfarande billigare än titan, då kan du överklocka mer och även hålla det svalt och tyst.

Men det påverkar inte vill ha-faktorn för de flesta. Jag vill absolut inte vattenkyla i dagsläget, för jag anser mig inte ha kunskapen som krävs, och jag plockar ofta ur mina delar, speciellt grafikkorten. Med vattenkylning bör det väl vara ett projekt att bara plocka ur grafikkortet?

Sedan blir ett 290X med vattenkylning mycket dyrare än ett 780, som man nästan lika gärna kan jämföra med.

Jag tycker man ska kunna köpa ett referenskort och använda det som det är. Det kan man knappast hävda gäller för 290/X. (Mina 7970 är inte heller tysta, men mitt intryck är ändå att de har lite bättre kylare än 290/X. Deras ljudbild är iallafall behagligare.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kan vara handplockade för press.

Eftersom den har variabel frekvens beroende på temperatur och strömåtgång så känns det som att spänning och temperatur kan påverka prestanda. :/

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Så ni som inte tänker överklocka och är AMD fanboys, visst kör på.

Men du är absolut inget fanboy?

Du argumenterar som ett. Stämmer siffrorna för 290 även på retail korten så är det definitivt ett bra köp när kortet kommer ut med nya kylare.

Allt för många, inte zhrooms i det här fallet, verkar helt ignorera att allt handlar om prestanda för pengarna. Utan AMDs lansering av de här korten 280/290 så hade folk tvingats betala extrema överpriser ett bra tag framöver för Titan, 780 och 770. I och med den 290 så kanske priserna sjunker än mer på 780 och 770. Sen får vi se hur 780 ti presterar, vilket är intressant för de som kan slänga ut pengar på det bästa. Alla vinner ju på det här... ändå finns det de som tvunget måste snacka ner AMDs lansering...

Permalänk

Man är ju bra sugen på ett 290, synd bara att refferenskylaren är så dålig :/ får allt vänta på partnertillverkarnas kylare

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oneone:

Detta med strömförbrukning, är det verkligen något man märker av på elräkningen? eller är det bara smådetaljer? )

Det är helt klart smådetaljer om du inte foldar med datorn 24/7

1kWh kostar mellan 50 öre och 1 krona (oftast runt 50 öre) i Sverige och en dator med R9 290+en överklockad processor drar väl strax under 500W därmed en 25-50 öre i timmen.
Försumbart så det skriker om det!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Folk verkar fortfarande inte veta att R9 290/290X redan har höga klockfrekvenser, så det finns inte mycket "spelrum" kvar för egen överklockning, vilket är tvärt om på GTX 780/Titan, dom har väldigt låga hastigheter och klarar alltså mer än dubbla % överklock än 290/290X, ett 780 med referenskylaren överklockat så mycket det går presterar minst 10% bättre än 290/290X

http://i.imgur.com/nVc7Ck6.jpg

Ni som tänker överklocka, köp absolut inte 290/290X, får mer prestanda, lägre renderingstider, bättre drivrutiner och shadow play med valfritt 780.

Går att få tag på 780 DC2 för 4190kr och R9 290X för 4590kr, igen, alltså 400kr mer för märkbart sämre prestanda, högre renderingstider, högre ljudnivå, sämre drivrutiner.

Varför skulle man köpa ett sämre kort för mer pengar? (Gäller 290 också, dom har liknande pris/prestanda men Nvidia har lägre renderingstider fortfarande och bättre drivrutiner, så det är fortfarande sämre kort än 780)

I många fall presterar 290 oc bättre än 780 oc. Går att läsa i testerna. Amd har sämre kylare men trots detta kan de slå 780 vid oc. Personligen hade jag inte köpt ett 290 kort med refkylare men man kan ju inte förneka potentialen detta kort har.

Nvidias drivrutiner är buggiga de med, iallafall för mig som testat en uppsjö av bägge tillverkarna.

Däremot håller jag med dig att just nu är ett 780 ett bättre köp, men det är lite korkat att inte vänta på ev prissänkningar ett tag till pga amds nykomlingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Redigerat
Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Det var definitivt värt att köpa ett 680 för 1500, sälja mitt gamla 560ti för 500, dvs "effektivt" pris på 1000kr... hehehe

Intressant artikel dock!

Permalänk
Medlem

Intressant kort helt klart! Det är så jävla synd att tredjepartstillverkare inte får släppa sina kylningslösningar direkt, tycker amd skjuter sig själva i foten med att göra detta. Måste ju vara många som köper nvidia istället bara för man inte orkar vänta. Jag själv tänkter köpa 290 eller 780. Har varit jävligt nära man klickat hem ett evga sc acx 780 då cdon hade det för 3,7k.

I vilket fall, får vänta och kylarna och se hur mantle presterar innan jag bestämmer mig. Lite synd, då jag ska ha detta till att lira bf4, men får väl kanske se mindre buggar i spelet när jag väl börjar då. Skulle bara förstöra hela bf4-upplevelsen om jag skulle köpa det nu och lira på inbyggda hd-graphics, haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är helt klart smådetaljer om du inte foldar med datorn 24/7

1kWh kostar mellan 50 öre och 1 krona (oftast runt 50 öre) i Sverige och en dator med R9 290+en överklockad processor drar väl strax under 500W därmed en 25-50 öre i timmen.
Försumbart så det skriker om det!

Fast grafikkortet står kanske för 10-20 öre. Och Skillnaden mellan ett Titan och ett 290X är kanske 10%, så 2 öre i timmen vid maxbelastning?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Fast grafikkortet står kanske för 10-20 öre. Och Skillnaden mellan ett Titan och ett 290X är kanske 10%, så 2 öre i timmen vid maxbelastning?

Mm, tog bara den genomsnittlige datorn som exempel för hur lite ett grafikkort då gör i skillnad.
Att folk ens gör val på grund av "prestanda per watt" är ju helt sjukt tycker jag, det är som att köpa en sportbil efter dess bränsleförbrukning...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Mm, tog bara den genomsnittlige datorn som exempel för hur lite ett grafikkort då gör i skillnad.
Att folk ens gör val på grund av "prestanda per watt" är ju helt sjukt tycker jag, det är som att köpa en sportbil efter dess bränsleförbrukning...

Jag gör definitivt avväganden med prestanda/watt. Men det är en ren värmefråga. Kör 3570K @ 0,9v hemma, och tänker se om jag kan få ner mitt nyinköpta 7970 till ungefär samma spänning. Inga mekaniska diskar och ett effektivt nätaggregat så kommer det inte värma upp chassiet eller rummet någonting knappt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Jag gör definitivt avväganden med prestanda/watt. Men det är en ren värmefråga. Kör 3570K @ 0,9v hemma, och tänker se om jag kan få ner mitt nyinköpta 7970 till ungefär samma spänning. Inga mekaniska diskar och ett effektivt nätaggregat så kommer det inte värma upp chassiet eller rummet någonting knappt.

Mjo, det vore väl det som skulle spela roll men såhär års så är det ju bara att öppna fönstret.
På sommaren går däremot AC'n på för fullt och det är ju mindre roligt med den ljudnivån som min besitter

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Mjo, det vore väl det som skulle spela roll men såhär års så är det ju bara att öppna fönstret.
På sommaren går däremot AC'n på för fullt och det är ju mindre roligt med den ljudnivån som min besitter

På vintern passar jag på att överklocka och volta upp jobbdatorn eftersom man inte har några andra medel att styra kontorstempen med när det blir så jävla kallt.
EDIT: Just det, foldar också då.

Permalänk
Medlem

Hej SweC.

En fråga angående nVidia drivisarna, det har hunnit hänt en del på den sidan sen 327.23 då 331.40, 331.58 och 331.65 hunnit komma ut. Sådant kan spelar väl roll trots allt, eller?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Relik 📜

Kan nämna att vi noterat resultaten från Tom's Hardware, men vill varken säga bu eller bä just nu. Vi vill köra våra egna tester innan vi kommenterar vidare, något som tyvärr försvåras rejält av att Radeon R9 290X är i princip omöjligt att få tag på. Vi rycker i alla trådar vi kan, och återkommer så snart vi har något att tillägga i frågan.

Skrivet av Mocka:

Hej SweC.

En fråga angående nVidia drivisarna, det har hunnit hänt en del på den sidan sen 327.23 då 331.40, 331.58 och 331.65 hunnit komma ut. Sådant kan spelar väl roll trots allt, eller?

Det händer alltid en del med nya drivrutiner, vilket är anledningen till att vi med jämna mellanrum testar om alla kort med ny mjukvara. Det är dock omöjligt att göra inför varje enskild lansering, vilket innebär att det ibland blir ur fas med några månader.

När det gäller 327.23 var det senaste WHQL när vi testade Nvidias modeller. Vi har även kört vissa tester med 331.40 samt senare 331.58 för att bekräfta att inget världsomvälvande ändrats, och skillnaderna i SweClockers testsvit är försumbara (=inom felmarginal). Förbättringarna rör främst nylanserade titlar som Batman och Battlefield 4, för äldre mjukvara är drivrutinerna redan bra optimerade.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att ni redovisar precis vartenda speltest där nVidia leder först? Sjukt att det verkligen är så också om ni tittar igenom alla testerna. Svårt att få det motiverat för mig att det skulle vara en ren slump. Ovanligt dåliga siffror i BF3 också mot andra recensenter. Också fått tips från medlemmar att ni undvikt vissa speltitlar för att Radeon kortet presterat "för" bra.

Ev har jag ett extra R9 290X till utlåns.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan nämna att vi noterat resultaten från Tom's Hardware, men vill varken säga bu eller bä just nu. Vi vill köra våra egna tester innan vi kommenterar vidare, något som tyvärr försvåras rejält av att Radeon R9 290X är i princip omöjligt att få tag på. Vi rycker i alla trådar vi kan, och återkommer så snart vi har något att tillägga i frågan.

Det händer alltid en del med nya drivrutiner, vilket är anledningen till att vi med jämna mellanrum testar om alla kort med ny mjukvara. Det är dock omöjligt att göra inför varje enskild lansering, vilket innebär att det ibland blir ur fas med några månader.

När det gäller 327.23 var det senaste WHQL när vi testade Nvidias modeller. Vi har även kört vissa tester med 331.40 samt senare 331.58 för att bekräfta att inget världsomvälvande ändrats, och skillnaderna i SweClockers testsvit är försumbara (=inom felmarginal). Förbättringarna rör främst nylanserade titlar som Batman och Battlefield 4, för äldre mjukvara är drivrutinerna redan bra optimerade.

Tack för svaret.

Angående CFX så har Guru3D tester med både 290 och 290X i väntan på SweCs episka recension

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Läste Toms och för mig är det en gåta att inte AMD inleder ett samarbete med Arctic's Acceleros
Det kortet var ju näst intill ljudlöst samtidigt som det klockade fantastiskt. den kylaren borde inte kostat AMD mer än max 100-200 kr extra om dom inplamenterat den i orginal. Den kylaren dom har nu var hemsk

Permalänk
Medlem

Fint kort, trist på strömförbrukningen. Men så är det ju inte sällan med highend-modeller..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zhrooms:

Folk verkar fortfarande inte veta att R9 290/290X redan har höga klockfrekvenser, så det finns inte mycket "spelrum" kvar för egen överklockning, vilket är tvärt om på GTX 780/Titan, dom har väldigt låga hastigheter och klarar alltså mer än dubbla % överklock än 290/290X, ett 780 med referenskylaren överklockat så mycket det går presterar minst 10% bättre än 290/290X

http://i.imgur.com/nVc7Ck6.jpg

Ni som tänker överklocka, köp absolut inte 290/290X, får mer prestanda, lägre renderingstider, bättre drivrutiner och shadow play med valfritt 780.

Går att få tag på 780 DC2 för 4190kr och R9 290X för 4590kr, igen, alltså 400kr mer för märkbart sämre prestanda, högre renderingstider, högre ljudnivå, sämre drivrutiner.

Varför skulle man köpa ett sämre kort för mer pengar? (Gäller 290 också, dom har liknande pris/prestanda men Nvidia har lägre renderingstider fortfarande och bättre drivrutiner, så det är fortfarande sämre kort än 780)

Det som kan konstateras med dina grafer är att stockkylaren från nvidia tillåter mycket bättre överklockningspotential än stockkylaren från AMD. En eloge till nvidia för stockkylaren och ett minus för stockkylarvalet för AMD. Men att sedan ta denna info som grund för påståendet att nvidiakorten alltid klockar bättre oavsett kyllösning låter inge vidare. Det är en felaktig slutsats. Eller åtminstone ogrundad.

Mer rättvist är att jämföra två kort i samma prisklass där båda korten har en bra och uppskattad kyllösning. Det är möjligt att AMD drar kortaste strået även här, men en sådan jämföresle är nödvändig innan man kan hoppa till slutsatsen att AMDkorten saknar prestanda och inte kan klockas.

So hold your horses tills det kan göras jämförelser med AMDkort som har bra kylare.

Redigerat
Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Hur kommer det sig att ni redovisar precis vartenda speltest där nVidia leder först? Sjukt att det verkligen är så också om ni tittar igenom alla testerna. Svårt att få det motiverat för mig att det skulle vara en ren slump. Ovanligt dåliga siffror i BF3 också mot andra recensenter. Också fått tips från medlemmar att ni undvikt vissa speltitlar för att Radeon kortet presterat "för" bra.

Ev har jag ett extra R9 290X till utlåns.

Måste ha varit en konspiration från Sweclockers sedan 2011 i så fall.

Föööörmodligen bara för att AMD skulle lansera 280 / 290 nu i slutet av 2013.

Har du tittat på spellistorna sedan 2011? Jag gjorde det. Följden på titlar har i princip varit densamma sedan 2011. Förvisso har fler titlar lagts till och en del titlar har givetvis försvunnit men listan har INTE ändrats specifikt inför 280/290 lanseringen. Upplägget verkar vara densamma sedan 2011...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 2good4you:

Hur kommer det sig att ni redovisar precis vartenda speltest där nVidia leder först? Sjukt att det verkligen är så också om ni tittar igenom alla testerna. Svårt att få det motiverat för mig att det skulle vara en ren slump. Ovanligt dåliga siffror i BF3 också mot andra recensenter. Också fått tips från medlemmar att ni undvikt vissa speltitlar för att Radeon kortet presterat "för" bra.

Ev har jag ett extra R9 290X till utlåns.

Skrivet av kass_best:

Måste ha varit en konspiration från Sweclockers sedan 2011. Har du tittat på spellistorna sedan 2011? Jag gjorde det. Följden på titlar har i princip varit densamma sedan 2011. Förvisso har fler titlar lagts till och en del titlar har givetvis försvunnit men listan har INTE ändrats specifikt inför 280/290 lanseringen. Upplägget verkar vara densamma sedan 2011...

Men herregud... Är ni på riktigt?

Det är nog så att det är gjort såhär med flit men att det skulle vara det för att höja upp Nvidia är bara fånigt att tro, jag tycker personligen att det är snyggare att rada upp alla Nvidia-titlar först för att se hur kortet presterar i titlar kortet inte är optimerat för och sedan göra en "slutkläm" och visa hur kortet presterar när det körs i optimerade titlar.

Det skrivs ju till och med

Citat:

Vi lämnar de syntetiska testerna och riktar istället strålkastarna mot den svenska slagfältspangaren Battlefield 3 – en titel som historiskt sett har presterat något bättre på hårdvara från Nvidia.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ser ju onekligen ut som man får vänta in början av 2014 för vettiga kylare på korten och att dom finns i lager. Så jag väntar spänt på 780Ti och hoppas prisbilden ändras åt det bättre även om den redan nu börjar se bra ut. Bra recension som vanligt av Swec, det tackar jag för.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Håller med korda att det här kortet plus en tredjepartskylare, typ Arctic Accelero Xtreme III eller Prolimatech mk-26, gör det svårt att välja mellan 780 och 290. Tror 780 DCII ligger runt 4200:- och det är väl där nånstans 290 med ovannämnda kylare hamnar.
Just nu känns det väldigt mycket som att huruvida BF4 följer med på köpet av 290 kommer avgöra vilket kort jag köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndenAnden:

Wooow! prislappen lär ligga under 3000 innan julafton. Snacka om att man sparkar sig själv, när man gav nästan 3000 för ett 7950 3gb för inte länge sedan. Men gott och ont, detta är bra

För mig var det ett år sedan. Funderar om det är värt och beställa ett 290 eller ett 290X

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Medlem

Känns precis som att detta kort har samma problem som 290X, innan Swec (och andra) kan göra ett test med en riktig kylare så är AMDs 290-serie helt ointressant, jag vill inte ha bastuaggregat låtandes som en Concorde som lyfter i min dator.

Frågan är dock vad en 3:e parts kylare kan göra? Visst kyler den bättre men det är fortfarande kortet som skapar värmen och den måste ta vägen någonstans? Någon som har koll på fysiken?

Jag kan inte förstå varför AMD kör vidare med denna bedrövliga kylare när lag grönt använder Titankylaren som uppenbarligen ska vara riktigt bra?

Uuuuschhh vad negig jag känner mig mot AMD just nu...:(

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns