Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hade jag bossat på AMD så hade jag i varje fall kollat möjligheterna för ett samarbete med ex. Arctic....fast då skulle samarbetspartners inte kunna sälja speciellt många kort längre.

Accelero Xtreme III säljs för 450kr i svensk butik. Ta bort butikens påslag, kostnad för nuvarande referenskylaren mm. så snackar vi verkligen inte om mycket pengar extra för en kylare som ingen kan klaga på.

Permalänk
Medlem

Ljuuuudnivån på standardkylaren omg...

kan ju nämna att var 3:e db är en fördubbling av upplevt ljud.
Alltså kommer en 290 låta ungefär 4 gånger gå högt som ett 780.

Att AMD lägger tempen på 94Grader visar ju också på att antingen är kylaren riktigt riktigt kass, eller så har de redan överklockat skiten ur den för att tävla med 780/titan.

Vag jag gillar är ju dock att de har lyckats börja pressa Nvidia lite så saker händer i grafikkortsvärlden! 780 ti blir intressant att se!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Grymt bra kort för pengarna. Enda tråkiga är att referenskylarna inte hunnit komma som sagt. Tyvärr kommer folk döma alla 290 och 290X kort framöver efter de vi ser i dag, även när nya med bra kylning har kommit.

Permalänk

Techpowerup ger det Editors choice. Men måste vara mest bang for the buck, och 290X verkar ju vara obsolete redan nu.
Strömförbrukningen under Bluray är ju helt åt skogen dock. Den fina balansen mellan prestanda och ljudbild, som tidigare kort haft och 780/Titan uppvisar finns inte.

Power consumption of the R9 290 is very similar to that of the R9 290X. While single monitor idle is high compared to other cards, with 16 W, it's certainly ok. Multi-monitor and Blu-ray power consumption is very bad, though. We respectively see 51 W and 74 W power draw in these states, which is 300% of what comparable NVIDIA cards use. http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_290/31.html

Visa signatur

Permalänk
Discokungen

Håller nog fortfarande på bokningen av ett 290X för 4k och vattenblock till det. Vattenblock känns nödvändigt oberoende av grafikkort. Spännande blir det i alla fall på marknaden!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Inaktiv

När korten från partnertillverkarna kommer blir det ett givet köp av 290. Lär kunna klämma ur en hel del prestanda ur ett sådant iom r290 referens står sig så pass bra som det redan gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Där satte du nog foten i kläm! En ökning med 3db kan innebära en dubblerad strömförbrukning hos en förstärkare när man disskuterat ljudsystem. Den är när det sker en ökning på ca 10db (beroende på frekvens) som ger en upplevd dubblerad ljudnivå.

Jag har aldrig rättat något på Sweclockers- Nå känner jag mig aningen skadeglad

Edit: Konstig mening

Permalänk
Medlem

Kul men tycker det är tråkigt tyst ang partnertillverkare, hoppas dom börjar spotta ut kort snart!

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Som väntat, kortet står sig bra mot 780gtx. Men ingen seger tycker jag.
Referenskylaren drar ner omdömmet avsevärt.
Känns verkligen inte som en premium produkt.

Visst kan man byta kylare, men det medför extrakostnader och risker(marginella).

Har svårt att motivera 290, låter och förbrukar som 290x men presterar sämre.

Nä, köp ett 780gtx från valfri 3dje parts tillverkare med klock, garanterat bättre ljud och prestandan är säkerligen bättre(780gtx är i referens ganska lågt klockat).

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Titan för 3500 då trevligt Men jag måste ändå skicka tillbaka mitt 290 och få mitt X för jag vill klocka klocka.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Nice. Bara att koppla ventilations slang på baksidan av kortet så har man en inbyggd hårfön i datorn , både värme och oväsen

Dock jävligt bra att amd pressar nvidia igen , bra med motståndare så priserna inte skenar iväg som det gjort nu ett tag.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusEk:

Där satte du nog foten i kläm! En ökning med 3db kan innebära en dubblerad strömförbrukning hos en förstärkare när man disskuterat ljudsystem. Den är när det sker en ökning på ca 10db (beroende på frekvens) som ger en upplevd dubblerad ljudnivå.

Jag har aldrig rättat något på Sweclockers- Nå känner jag mig aningen skadeglad

Edit: Konstig mening

Okey, Dumt av mig! jag tog härledde från signalteknik!

Men för att ge perspektiv på det så ligger 57 db ungefär vad ett högt resturangbakrund ljud eller om någon för en konversation med dig från 1 meters avstånd.
medan 46db ligger mellan en tyslåten resturang och en studio utan aktivitet.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Ljug inte, var tioende dBA är upplevd fördubbling. Var tredje dB är en fördubbling av ljudtryck, inte samma sak.

Skrivet av OskarW90:

Att AMD lägger tempen på 94Grader visar ju också på att antingen är kylaren riktigt riktigt kass, eller så har de redan överklockat skiten ur den för att tävla med 780/titan.

Det finns inte överklockning när tillverkaren sätter frekvens, ja så länge de inte sätter den på en instabil nivå. Kortet har dessutom klockningsmarginal. Men sedan så är det gjort för att gå i 94 grader. Oavsett om kortet är varmt eller svalt så är biosen sådan att den vägrar varva fläkten innan 94 grader uppnåtts. Med en likadan inställning på andra kort så får du samma beteende, oavsett vilken modell och om du kör underklockat eller överklockat. De enda kort som är förskonade från det vid sådan inställning är de som går att köra passivt.

Skrivet av OskarW90:

Vag jag gillar är ju dock att de har lyckats börja pressa Nvidia lite så saker händer i grafikkortsvärlden! 780 ti blir intressant att se!

"Lyckats börja pressa"? Du får det som att låta som att de försökt innan. De har med sin golden spot strategi uttalat sagt att de inte ska ligga i jättechipsklassen och pressa gränser mot nVidia eftersom det inte var gynnsamt. De har undvikit dessa race sedan 2900XT. Innan AMD gjorde det så pressade både nVidia och AMD sina kort till bristningsgränsen. Vi minns ju nVidia FX5800 och ATi 2900XT. Jag vet inte om jag ser det som positivt att de börjar smyga uppåt igen. För då börjar nVidia och AMD sakta jaga på varandra över gränserna igen, snabbare än tekniken orkar. Tycker golden spot strategin var bra, priseffektiva kort i övre mellanklass fast med hälften så mycket transistorer och CF-kort för prestandakronan. Kanske är det brister i flerkortslösningar som gjort att de börjar fokusera på singel-GPU igen. Även fast de inte gör så stora chip som nVidia gör ännu. De når sin prestanda utan att kasta massa chipyta på det.
Och angående att bli pressad. nVidia har ju pressat sönder både GF100 och GK100 samtidigt som AMD norpat prestandakronan ibland trots kort gjorda för mellanklassen. Vore ju fel att påstå att de inte varit pressade.

Permalänk
Medlem

Tycker väl testet på detta men också 290X visar att det är bra kort, men lider av tveksam kylare.
Jag skulle definitivt väntat in bättre kylarlösningar.
Alternativt skaffa grönt...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen hur Amd börjar ta ledningen och bestämmer marknaden. Dom mer mindre tvingande nvidia att chock sänka. Snyggt jobbat AMD

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk

Heja AMD! Ser ut att vara ett bra graffekort för priset!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
99:e percentilen

Den usla referenskylaren skadar varumärket mer än folk tror eller vill medge. Vilket kort man köper avgörs inte enbart av vilket som fick 1 % bättre resultat i ett prestandaindex (som dessutom mestadels baseras på spel som få lägger mycket tid i – jag bryr mig t ex bara om prestandan i BF3 och BF4; Metro, Hitman, Bioshock etc är totalt ointressanta för mig eftersom jag inte ens har dem), utan även av vilket kort som har störst vill ha-faktor.

Jag hade hundra gånger hellre haft ett Titan än ett 290X. Det låter inte som en Boeing 747, det blir inte 95 °C, det går att överklocka riktigt högt, det är snyggt som stryk och det heter Titan. Kvalitetskänslan och vill ha-faktorn är helt enkelt mycket högre.

Jag gillar AMD, men 290/X ger mig, i motsats till 780 och Titan, inget som helst köpsug. Det enda som verkligen gläder mig med dem är att AMD är med i prestandastriden.

EDIT: Jag har inga som helst klagomål på SweClockers recensioner. De hör till de bättre jag känner till. Det är naturligtvis jättebra att ni testar i många olika spel, även sådana som inte råkar vara intressanta för just mig. Det jag kritiserar är AMD:s referenskylare och hur folk höjer 290/X till skyarna bara för att de i prestandaindex är 1 % bättre än i praktiken underklockade ex av Nvidias konkurrerande kort, som är mycket bättre på precis alla andra punkter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

"Lyckats börja pressa"? Du får det som att låta som att de försökt innan. De har med sin golden spot strategi uttalat sagt att de inte ska ligga i jättechipsklassen och pressa gränser mot nVidia eftersom det inte var gynnsamt. De har undvikit dessa race sedan 2900XT. Innan AMD gjorde det så pressade både nVidia och AMD sina kort till bristningsgränsen. Vi minns ju nVidia FX5800 och ATi 2900XT. Jag vet inte om jag ser det som positivt att de börjar smyga uppåt igen. För då börjar nVidia och AMD sakta jaga på varandra över gränserna igen, snabbare än tekniken orkar. Tycker golden spot strategin var bra, priseffektiva kort i övre mellanklass fast med hälften så mycket transistorer och CF-kort för prestandakronan. Kanske är det brister i flerkortslösningar som gjort att de börjar fokusera på singel-GPU igen. Även fast de inte gör så stora chip som nVidia gör ännu. De når sin prestanda utan att kasta massa chipyta på det.
Och angående att bli pressad. nVidia har ju pressat sönder både GF100 och GK100 samtidigt som AMD norpat prestandakronan ibland trots kort gjorda för mellanklassen. Vore ju fel att påstå att de inte varit pressade.

Han menade väl att i 8 månader har Amd inte haft ngt att komma med och titan/780 har fått regerat ohotat,därav ordentliga överpriser från Nvidia.

Trevligt kort men återigen sabbar Amd det med usel kylare och väntetid på partnertillverkarnas kyllösningar.Alltså vad fan tänkte dom på när dom beslutade att skicka med den där lövblåsaren?. Någon borde sitta löst på Amd.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Mycket intressant! Riktigt vågigt på grafikkortsmarknaden nu. Varje gång jag bestämt mig kommer ena parten med något som verkar vara ett bättre alternativ!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290-review-benc...

"However, the two retail Radeon R9 290X boards in our lab are both slower than the 290 tested today. "

Det inköpta R9 290x presterar avsevärt sämre än det press kort som de fick.

Ser man även på bilden nedan. Finns två versioner av R9 290X, Retail och Press.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Han menade väl att i 8 månader har Amd inte haft ngt att komma med och titan/780 har fått regerat ohotat,därav ordentliga överpriser från Nvidia.

Trevligt kort men återigen sabbar Amd det med usel kylare och väntetid på partnertillverkarnas kyllösningar.Alltså vad fan tänkte dom på när dom beslutade att skicka med den där lövblåsaren?. Någon borde sitta löst på Amd.

Men läs igen. Jag gick ju just igenom det där. AMD har inte brytt sig om den klassen på många år då den inte anses lönsam. Att de passerat 400mm² gränsen är ett första avsteg från den strategin. Hade de kört på sin vanliga strategi så hade de fortsatt med kort under 400mm² mot nVidias 500mm²+ och aldrig brytt sig om Titan.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kass_best:

"However, the two retail Radeon R9 290X boards in our lab are both slower than the 290 tested today. "

http://media.bestofmicro.com/Q/5/407885/original/bf4-fr.png

Kan vara handplockade för press.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Den usla referenskylaren skadar varumärket mer än folk tror eller vill medge. Vilket kort man köper avgörs inte enbart av vilket som fick 1 % bättre resultat i ett prestandaindex (som dessutom mestadels baseras på spel som få lägger mycket tid i – jag bryr mig t ex bara om prestandan i BF3 och BF4; Metro, Hitman, Bioshock etc är totalt ointressanta för mig eftersom jag inte ens har dem), utan även av vilket kort som har störst vill ha-faktor.

Jag hade hundra gånger hellre haft ett Titan än ett 290X. Det låter inte som en Boeing 747, det blir inte 95 °C, det går att överklocka riktigt högt, det är snyggt som stryk och det heter Titan. Kvalitetskänslan och vill ha-faktorn är helt enkelt mycket högre.

Jag gillar AMD, men 290/X ger mig, i motsats till 780 och Titan, inget som helst köpsug. Det enda som verkligen gläder mig med dem är att AMD är med i prestandastriden.

EDIT: Jag har inga som helst klagomål på SweClockers recensioner. De hör till de bättre jag känner till. Det är naturligtvis jättebra att ni testar i många olika spel, även sådana som inte råkar vara intressanta för just mig. Det jag kritiserar är AMD:s referenskylare och hur folk höjer 290/X till skyarna bara för att de i prestandaindex är 1 % bättre än i praktiken underklockade ex av Nvidias konkurrerande kort, som är mycket bättre på precis alla andra punkter.

Fast 290x med vatten paket är fortfarande billigare än titan, då kan du överklocka mer och även hålla det svalt och tyst.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Kan vara handplockade för press.

Så är det nog och kunden får lite slöare modell.
Vi har benchat ett 780 och r9 290x i samma dator och 780 knäppte 290 på fingrarna. Allt stock.

Kanske är lotto vilken prestanda man får på kortet.

Permalänk
Medlem

Wow, prestanda för det priset.. Vill ha!
Kommer ihåg när jag köpte mitt 4850 nån gång 2008, det var samma historia med dålig kylarlösning och hemskt oljud från fläkten... Det första man gjorde var att också skaffa sig en Arctic Accelero S1 rev2 och slänga på den. Så blev det helt plötsligt tyst och det gick ännu bättre klocka GPU. 290/290X- dejavu!

Minns att 48x0-korten klarade köra uppåt 110C innan dom stängde av.. så dom här 95C är inte jaw-dropping precis..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

AMD har fin prestanda numera.

Eftermarknadskorten kommer nog göra dessa kort riktig rättvisa.

Hade det inte vart för att man redan satt på ett kort som ligger på 12.000 i Firestrike på 1320Mhz core(ligger på detta i BF4 i flera timmar och toppar 80 grader) så hade jag nog definitivt börjat titta lite på AMD men till er som verkligen insisterar på 780 så rekommenderar jag EVGA eller Lightning. Tråkigt dock att inte Sweclockers lyckas få med dessa kort i deras tester då jag är säker på att det blivit helt andra diskussioner här inne på Forumet ;). Annars rekommenderar jag ett eftermarknadskort till 290 / 290X som ser ut att bli riktigt jävla vassa.

Nu väntar jag bara på 780ti och hoppas att det lägger sig en bra bit framför dessa kort för jag är enormt sugen på en j¤%#igt kraftig singel GPU som kan ge mig en extra boost i BF4. Lägger gärna ut ett par tusen extra för den boosten i BF4 för det är fan den bästa spelupplevelsen jag vart med om och med tanke på att jag kör 120Hz så behöver jag mera tryck på Ultra.

Vill helst inte gå tillbaka till en Sli lösning igen av flera anledningar.

Om 780ti levererar bra mycket mer än några enstaka FPS så kommer mitt Lightning att ligga ute på annons några sekunder senare.

Annars så väntar jag på nästa generation (kommer ha fullt upp med BF4 ett bra tag framöver).

Efter 780ti släppet så blir det nog lugnt i några månader på GPU fronten iallafall ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kass_best:

http://media.bestofmicro.com/Q/5/407885/original/bf4-fr.png

Skumt, hoppas det är frågan om ett defekt retail kort...eller att tomshardware har gjort något fel, annars känns det ruttet från Amds sida. :/

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Så är det nog och kunden får lite slöare modell.
Vi har benchat ett 780 och r9 290x i samma dator och 780 knäppte 290 på fingrarna. Allt stock.

Kanske är lotto vilken prestanda man får på kortet.

En radikal skillnad enligt mig. Det är många % som det skiljer sig åt, i alla speltester dessutom.
Som du säger, 780 slår det på de flesta tester och Titan väl i alla. 770 klår 290X med i minst två tester...

Var sugen på ett 290, men det här känns bara skumt. Okej att överklockning aldrig är garanterat
men att det kan vara en sån skillnad på testkort och det man köper i butik.

Det är många tusenlappar man slänger iväg på chans. Har det alltid varit så? Även på Nvidia kort?

Permalänk
Medlem

Detta med strömförbrukning, är det verkligen något man märker av på elräkningen? eller är det bara smådetaljer? )

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200