Microsoft: "Surface Pro 2 säljer slut"

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Vad ÄR den till för?
Försöker alltså inte vara dryg , förstår bara inte vilken nisch den skulle kunna tänkas fylla?
Personligen vill jag ha något kraftfullt med ordentligt tangentbord om jag tänker mobil arbetsplattform. För underhållning går det bra med en billigare platta.

Surface Pro 2 - Perfekt för dig som låtsas arbeta, men egentligen bara kollar på film!

Fältsäljare? Folk som reser mycket och rör på sig mycket på sina jobb?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Vad ÄR den till för?
Försöker alltså inte vara dryg , förstår bara inte vilken nisch den skulle kunna tänkas fylla?
Personligen vill jag ha något kraftfullt med ordentligt tangentbord om jag tänker mobil arbetsplattform. För underhållning går det bra med en billigare platta.

Surface Pro 2 - Perfekt för dig som låtsas arbeta, men egentligen bara kollar på film!

Inte tillräckligt kraftfull? Då ratar du samtidigt alla Ultrabooks?

Inte alla som måste göra NASA-beräkningar för att arbeta.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Väldigt tveksam till en Windows ET baserad maskin, och inte är den billig heller.

Däremot en väldigt smidig laptop/platta med riktiga Windows med runt 13" skärm är intressant, typ en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2011137 inte mycket dyrare heller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Vad ÄR den till för?

Perfekt för universitets miljö. Antecknar vid föreläsningar och lektioner, gör allt CAD, Matlab, Office arbete på den och på fritiden sitter jag med FL Studio

Permalänk
Medlem

Kommer nog köpa en när jag åker till USA till våren. 128 GB kostar 6 500 kr där.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Väldigt tveksam till en Windows ET baserad maskin, och inte är den billig heller.

Däremot en väldigt smidig laptop/platta med riktiga Windows med runt 13" skärm är intressant, typ en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2011137 inte mycket dyrare heller.

Är väl exakt vad surface pro 2 är? Exakt samma processor. Enda skillnaden är ju storlek på skärm och tangentbordalösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte imponerande att dom sålt slut när det knappt fanns några från början.
Tror verkligen MS att folk tror att det är en populär platta? Man kollar inte på enheter sålda
utan vad andra man känner osv har och vad dom tycker om det.
Känner inte en enda som har en Surface av något slag, och när det gäller Windows Phone är
det knappt en handfull

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Alltid tycket att det är onödigt av företag att gå ut med nyheter som dessa, vad bryr jag mig om att andra tycker om samma vara som mig? finns den inte pga att det sålts ut för tillfället ja då väntar jag helt klart tills den finns i lager igen för att köpa den, verkar mer som desperata marknadsförings trick och det är löjligt.

Eftersom det är på dessa premisser som tex Apple delvis är så framgångsrikt.

Permalänk
Medlem

Surface 2 Pro är inte direkt lämplig som surfplatta, mera bärbar dator med touch skärm och mer nackdelar än fördelar.

- Klumpig och tung.
- Ingen GPS eller 3G/4G.
- Dyrt.
- Touch Cover kostar extra. Runt 1000:-?
- Extra tillbehör kostar och total priset hamnar mycket mer än vad det ser ut. 3G/4G dongle för mobilitet, GPS USB dongle.

Surfplatta ska ha minimalt vikt, smidigt hålla i handen och enkel att ta med. Att hålla i ca: 1KG (907g) platta anser jag inte direkt som lämplig och klumpig/tungt att ta med sig. Avsaknaden av 3G/4G och GPS gör den mindre användbart som surfplatta också.

Själv anser jag att mobilt nätverk är ett måste för surfplatta och ganska meningslös ta med sig, om man inte kan koppla upp och kunna surfa ute också. WiFi hotspots är inte alltid tillgänglig och förstår inte hur Microsoft har tänkt här. Släppa surfplattor utan mobilt nätverk för uppkoppling? Surface/2/Pro!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Gissar att du menar WIndows RT.
Surface Pro (och Surface Pro 2) är INTE RT utan windows 8(.1)
http://www.microsoftstore.com/store?Action=html&Locale=sv_SE&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hur går det med Surface Pro 2 recensionen Jacob? Nyfiken.

Det skulle va toppen bra med en recension.

Skrivet av Chibariku:

Kommer nog köpa en när jag åker till USA till våren. 128 GB kostar 6 500 kr där.

köper du med en extra till mig då

Är dessa surface pro 2 helt passivt kylda eller sitter en liten fläkt i dom?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har själv en surfplatta med Windows x86 och är barnsligt förtjust i den. Jämfört med leksakerna med ios och Android så är det en helt annan produkt.

Permalänk
Medlem

För er alla som ratar tangentbordet, har ni tänkt på att ni kan plugga in totalt valfritt tangentbord? Jag rekommenderar ett bra BT tangentbord för mer seriöst skrivande än någon laptop variant.

Toutch skärmen är också en valfri pryl att använda, dock är den rejäl smidig på resande fot, annars när du arbetar med den mer normalt så mus och riktigt tangentbord är prima att ha med sig.

Värt att nämna att jag också har varit en Android användare länge, men det finns inte en blekaste chans att jag går tillbaka till en Android enhet längre, vist som mobil funkar det men som plattform är en x86 surfplatta bara så grymt enormt bättre. Och värt att nämna att jag reser mycket, ca 3 timmar om dagen så dessa används hyfsat flitigt.

Skrivet av bärplockaren:

Är dessa surface pro 2 helt passivt kylda eller sitter en liten fläkt i dom?

Det sitter garanterat en fläkt i dom, dock går de hyffsat passivt så länge man bara slösurfar o.s.v. Nu äger jag förvisso inte en Surface 2 men äger den första modellen. Den har en fläkt ja och den går igång oftast om man använder enheten & laddar den samtidigt eller med lite väl tyngre uppgifter. Vid spelandet går den i högvarv dock.

Samt enheten i sig är också lika kraftfull som de flesta ultrabooks där ute, vet inte vad personer klagar på genom att den är för svag. Det sagt ja det är ingen spelmaskin men den hanterar nästan all vardaglig arbete du kan tänkas behöva göra på en dator och lite till.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

Sitter två små, tysta fläktar i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Vad ÄR den till för?

Det går inte att sticka under stol med att man ganska ofta måste kompromissa på nåt sätt när man ska göra något i Android eller iOS, även när det gäller rena underhållningsprylar. XBMC skulle kunna vara ett exempel på det; visst, det finns versioner för både iOS och Android, och de funkar väl rätt bra, men x86-versionerna är dem klart överlägsna.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att betala ett par tusenlappar extra för en x86-platta även för hemmabruk, bara för att få tillgång till Windows, i jämförelse med alternativens, otroligt mogna programbibliotek.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Surface 2 Pro är inte direkt lämplig som surfplatta, mera bärbar dator med touch skärm och mer nackdelar än fördelar.

Beror väl rätt mycket på hur man använder sin surfplatta. Jag har själv märkt att jag oftast ligger i soffan eller sitter vid matbordet och slösurfar på min Tab 7.7, trots minimal vikt och tunnhet. Gällande 3G eller inte så har väl alla en mobil som har stöd för hotspots, bara att slå igång den när man är i rörelse (det gör jag på min platta, trots 3G-stöd). Det är rätt sällan jag står upp och använder Tab:en.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

sålde inte gamla surface också slut men i slut endan fick dom skriva av 2-3 milijoner enheter eller var det nu var ?

Det är en viss skillnad mellan Surface RT och Surface Pro. Det var RT som inte gick fullt enligt planen förra generationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Är väl exakt vad surface pro 2 är? Exakt samma processor. Enda skillnaden är ju storlek på skärm och tangentbordalösningen.

Ja men ska man sitta och jobba på den så är den lite större skärmen och det bättre bakgrundsbelysta tangentbordet ´+ längre drift på batteri guld värt.
Dock man retar sig lite på att dom inte klämt in aningen större batteri ändå.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Stämmer rätt bra på svenska marknaden.

Dock inte andra länder.

De har ett lager på 15 av 16 butiker på Pricerunner....

Skrivet av tvelander:

Den är dyr

Fast den är otroligt NICE !

Dyr? tyckte faktiskt det va hyffsat pris. Den kan faktiskt jämföras med en ultrabook. Dock inte en vanlig laptop.

Skrivet av MugiMugi:

För er alla som ratar tangentbordet, har ni tänkt på att ni kan plugga in totalt valfritt tangentbord? Jag rekommenderar ett bra BT tangentbord för mer seriöst skrivande än någon laptop variant.

Toutch skärmen är också en valfri pryl att använda, dock är den rejäl smidig på resande fot, annars när du arbetar med den mer normalt så mus och riktigt tangentbord är prima att ha med sig.

Värt att nämna att jag också har varit en Android användare länge, men det finns inte en blekaste chans att jag går tillbaka till en Android enhet längre, vist som mobil funkar det men som plattform är en x86 surfplatta bara så grymt enormt bättre. Och värt att nämna att jag reser mycket, ca 3 timmar om dagen så dessa används hyfsat flitigt.

Det sitter garanterat en fläkt i dom, dock går de hyffsat passivt så länge man bara slösurfar o.s.v. Nu äger jag förvisso inte en Surface 2 men äger den första modellen. Den har en fläkt ja och den går igång oftast om man använder enheten & laddar den samtidigt eller med lite väl tyngre uppgifter. Vid spelandet går den i högvarv dock.

Samt enheten i sig är också lika kraftfull som de flesta ultrabooks där ute, vet inte vad personer klagar på genom att den är för svag. Det sagt ja det är ingen spelmaskin men den hanterar nästan all vardaglig arbete du kan tänkas behöva göra på en dator och lite till.

Antar att du äger en själv? Kan du inte skriva ner för + nackdelar? Klämde och kände på en på Media Markt idag, blev galet sugen på att impulsköpa en.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Ja men ska man sitta och jobba på den så är den lite större skärmen och det bättre bakgrundsbelysta tangentbordet ´+ längre drift på batteri guld värt.
Dock man retar sig lite på att dom inte klämt in aningen större batteri ändå.

Känns som en rätt vettig avvägning. 2000 kr extra för längre batteritid. Vad gäller tangentbordet har jag inte provat något av dem än så länge så svårt att säga. Men tror jag föredrar alternativet att köra med bluetooth tangentbord av högra kvalitet och helt slippa ha ett kopplat till burken.

Edit: kan tilläggas att jag inte har någon av produkterna för tillfället utan enbart en gammal ipad. Jag gillar surfplatteformatet för att surfa och se på film i sängen eller på resan. Men hatar begränsingarna som alltid finns där utan ett riktigt datoropperativsystem. Just nu verkar det landa på en 256gb surface pro 2 när jag åker till hong kong efter jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Gissar att du menar WIndows RT.
Surface Pro (och Surface Pro 2) är INTE RT utan windows 8(.1)
http://www.microsoftstore.com/store?Action=html&Locale=sv_SE&...

Ja helt riktigt, läste lite för snabbt..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag var sugen på att köpa en Surface Pro förra året när den presenterades, men lugnade mig lite i och med batteritiden. Eller kanske snarare avsaknaden av batteritid.

Så nu i fredags så fick jag tummen ur och köpte en Surface 2 Pro (128/4-modellen) på Media Markt. Nu berättade inte killen hur många de haft i lager, men jag fick lägga mina vantar på demomodellen. Jag snuvade en äldre herre på demoexet med cirka två minuters marginal. Enligt säljaren så har tvåan sålt betydligt bättre än ettan. Då menar jag Pro-modellen. RT frågade jag inte om, men under tiden vi gjorde klart vår affär så slog en bekant till på Surface 2 (nya RT-modellen, för tydlighets skull).

Eftersom jag legat lite sjuk i helgen så har jag hunnit klämma och känna en hel del. Min första reaktion är att Win 8 helt plötsligt är vettigt på ett helt annat sätt. Jag har aldrig klagat på Win 8, men jag erkänner att det enda jag använde Start-skärmen till var att ta mig till desktop. Nu när jag har en touchskärm i det här formatet så funkar Metro UI riktigt bra (ja, jag står kvar vid den gamla benämningen, det låter bättre än "Modern UI"). Inga problem att svepa in t ex Skype från sidan och köra jämsides med vad helst jag surfar på för stunden. Man lär sig snabbt att hantera det, även om det är ovant i början. Jag är sällan i desktop på min Surface.

Pennan har jag mest lekt med hittills, och det fungerar mycket bättre än jag trodde att den skulle göra. Det återstår att se om jag finner nån praktisk användning för den.

Hårdvarumässigt är den snudd på klockren. Skärmen är riktigt bra med fin färgåtergivning och bra svärta. Processorn räcker till och blir över. Jag har aldrig upplevt den som långsam på något sätt alls.

Allt det här med om den är dyr, snabb, tung, lätt osv beror på vad man har för referensramar.

Är det en dyr och tung surfplatta? Ja, helt klart.

Är det en dyr och begränsad ultrabook? Nej, definitivt inte.

Jag köpte den för att ersätta en 13,3-tumslaptop, men i och med formatet och batteritiden så har den gjort att min Nexus 7 och Tablet Z hamnat i ett hörn och används endast sparsmakat.

Det ska tilläggas att jag inte köpte med något tangentbord, utan jag har kört touch hittills. Jag beställde dock ett TypeCover2 i samband med köpet som jag väntar på ska levereras. Det kommer ändå att finnas tillfällen då jag behöver ett tangentbord, som när jag kommer att använda den i jobbet.

Batteritiden har jag nämnt flera gånger och jag tycker att den är bra. Inte fantastisk, men bra. Jag klarar mig lätt sex timmar med normalt användande, uppemot åtta timmar ska nog inte vara nåt problem. Jag har helt enkelt inte provat mer än så. Behöver man mer så kommer ju PowerCover att finnas, även om det ökar på vikten och volymen en del.

När jag drog igång Civilization V så tog dock batteriet slut tämligen snabbt, och då fick jag även känna på både värmeutveckling och ljudnivå. Den känns varm (tänk mysigt varm) och man hör att den låter, men det är inte på något sätt påträngande.

Jag har nog svamlat mer än något annat, men om det är nåt specifikt ni undrar över så svarar jag gärna. Jag kan avsluta med att jag inte ångrar köpet en sekund.

Permalänk
Medlem

Fick besöka tre butiker för att få tag i en åt en vän.

Blev dock mycket imponerad av den! Vikten är dess akilleshäl men oj vad iPaden kändes bortsprungen i prestanda och användbarhet efter att ha lekt runt lite med den.

Tyvärr ser jag fortfarande att den är lite för tung för att byta ut nuvarande surfplatta men hade jag varit i behov av en laptop hade jag garanterat tittat åt surfacens håll. Om ett par generationer tror och hoppas jag att formatet har krympt och då sitter jag garanterat med en windows 8 platta i handen.

Testa att youtuba "surface pro 2 gaming" om ni tvivlar på dess prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Beror väl rätt mycket på hur man använder sin surfplatta. Jag har själv märkt att jag oftast ligger i soffan eller sitter vid matbordet och slösurfar på min Tab 7.7, trots minimal vikt och tunnhet. Gällande 3G eller inte så har väl alla en mobil som har stöd för hotspots, bara att slå igång den när man är i rörelse (det gör jag på min platta, trots 3G-stöd). Det är rätt sällan jag står upp och använder Tab:en.

Storlek + vikt är en stor skillnad, även man ligger i soffan och slösurfar och man behöver inte Surface 2 Pro till för det.
Android, iOS, RT surfplatta är mer lämplig för slösurf än SP 2 Pro.
Sen att ha mobil som hotspot är inte praktiskt, drar rejält med batteri och alla har inte värsting mobil, som LG G2, Note 3 med dess feta batteri.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

- Extra tillbehör kostar och total priset hamnar mycket mer än vad det ser ut. 3G/4G dongle för mobilitet, GPS USB dongle.

Surfplatta ska ha minimalt vikt, smidigt hålla i handen och enkel att ta med. Att hålla i ca: 1KG (907g) platta anser jag inte direkt som lämplig och klumpig/tungt att ta med sig. Avsaknaden av 3G/4G och GPS gör den mindre användbart som surfplatta också.

Själv anser jag att mobilt nätverk är ett måste för surfplatta och ganska meningslös ta med sig, om man inte kan koppla upp och kunna surfa ute också. WiFi hotspots är inte alltid tillgänglig och förstår inte hur Microsoft har tänkt här. Släppa surfplattor utan mobilt nätverk för uppkoppling? Surface/2/Pro!

sen har väl majoriteten en mobil med både gps och internet så man kan köra internetdelning?
nu vet jag ju att det är/fanns problem med 3g att om man pratade i tele så prioriterade telefonen samtal före datatrafik vilket resulterade att man inte kunde surfa samtidigt man snackade i tele. men detta har hänt mig 1 gång de senaste 3 åren, så för min del är detta knappast ett problem, snarare en fördel då man slipper betala extra för nåt man redan har via telefonen.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Vad ÄR den till för?

Till de som vill använda dess wacom digitizer för att rita och skriva med. Som ingenjörsstudent skriver jag ut 8-10 block på ett år där inget medel har lyckats få mig att strukturera upp mina uppgifter, något jag tror den här typen av platta/laptop kan.

Datorn är helt perfekt förutom skärmen som borde utökas 1-3 tum för att jag ska kunna släppa A4papprerna!

Permalänk
Medlem

Dustin sålde slut på 128 och 256 modellerna iaf

Permalänk

Jag har bara kört första Surface Pro men är imponerad av dess prestanda. Helt klart en laptop-ersättare för många yrkesanvändare. Då är man ofta beroende av riktiga Windows.
Soffsurfar man så duger Android, Win RT och Ios bra, men behöver man göra lite mer så fattas alltid nått i apparna. Eller att ingen app finns alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

ja vi har då inte fått våra än iaf.. vi har fått beräknad leverans på 512gb modellen 11/11, och en kollega samt en kund har beräknad leverans till 25/11 på 256gb modellen från dustin. och då beställde vi så fort dustin la upp dem

Jo men då, om man kollade med verkliga företagskunder, kan man inte skriva en lika förvirrande insinuant artikel.
Vi har beställt en 256GB från Microsoft utan leveransbesked, alla tillbehören är dock redan hos UPS i sverige, vad jag n skall med de till.

Permalänk
Medlem

Var väl samma tugg sist första RT sold out men visa sig resultera i 900 miljoner dollar avskrivning för lågt intresse.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 